کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی‌ها نشان می‌دهد

لزوم جهش و تحول کاری و مدیریتی در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد / تغییرات چه زمان به دستگاه‌های اقتصادی می‌رسد؟

22 آذر 1400 ساعت 1:19

حوزه اقتصادی فارغ از نوع رابطه مستقیم هر دستگاه با وزارتخانه و سازمان مربوطه در تهران در هماهنگی و ارتباط با معاونت اقتصادی استاندار قرار دارند. بنابراین نقش معاونت اقتصادی استاندار یک نقش کلیدی و برانگیزاننده است که علاوه بر ارتباط با تهران و جذب اعتبار و حمایت باید حضور فعالی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد و نظارت و حرکت دادن دستگاه‌های مربوطه داشته باشد.


تجربه سال‌های اخیر اقتصاد کشور و تاکیدات مقام  معظم رهبری بویژه در نامگذاری  اقتصادی سال‌ها نشانگر اهمیت مقوله اقتصاد در افق پیش روی کشور است. دشمنان انقلاب و نظام تاکنون حوزه‌های مختلف نظامی، سیاسی و فرهنگی را برای آسیب رساندن به مردم و اصل نظام امتحان کرده‌اند و هر بار با مقاومت مثال زدنی مردم مواجه شده‌اند  و از تحرکات و دسیسه‌های خود تاکنون طرفی نبسته‌اند. آن‌ها بعد از شکست‌های پیاپی این بار  به سراغ اقتصاد و معیشت مردم آمده‌اند تا با تحریم و فشار مردم را در وهله اول نسبت به اصل نظام دلسرد نمایند و در ادامه برنامه‌ها و نقشه‌های خود برای ضربه زدن به انقلاب را پیاده نمایند.
همین موضوع سبب تاکیدات مقام معظم رهبری بر مقوله اقتصاد شده است و همزمان با روی کار آمدن دولت جدید نیز این مهم به عنوان مهم‌ترین هدف و برنامه دولت جدید مطرح و در صد روزی که از عمر دولت گذشته است تلاش‌های زیادی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و اصلاح اشتباهات 8 گذشته است. در 8 سال گذشته ضربات جبران ناپذیری بر پیکره سیاسی  و اقتصادی کشور وارد آمد. رئیس جمهور و دولت جدید اما برای بهبود شرایط اقتصادی کشور دو شعار را سرلوحه کار خود قرار دادند؛  گره نزدن اقتصاد کشور به مذاکره  و اراده غربی‌ها و عدم استفاده از بانیان وضع موجود در مدیریت‌های کشور. در مورد اول دولت اصل مذاکره را به عنوان یک راهکار برای رفع تحریم‌ها در کنار خنثی سازی آن رد نکرد و با تدبیر و عقلانیت انقلابی نیز در این مسیر گام بر می‌دارد اما در مورد دوم شاهد یک کندی و کم توجهی نسبت به عملی کردن این شعار و خواست عمومی و البته ضرورت اساسی کشور هستیم. جمعه قبل و در سفر رئیس جمهور  به استان لرستان وی  بار دیگر صریحاً اعلام کرد بانیان وضع موجود در مدیریت‌ها جایگاهی ندارند. ولی با وجود گذشت زمان زیاد حداقل در کهگیلویه و بویراحمد کماکان شاهد حضور و ادامه کار برخی از همان مدیرانی هستیم که باید آنان را در سطح خود عضوی از گروه بانیان وضع موجود دانست.
حوزه اقتصادی فارغ از نوع رابطه مستقیم هر دستگاه با وزارتخانه و سازمان مربوطه در تهران در هماهنگی و ارتباط با معاونت اقتصادی استاندار قرار دارند. بنابراین نقش معاونت اقتصادی استاندار یک نقش کلیدی و برانگیزاننده است که علاوه بر ارتباط با تهران و جذب اعتبار و حمایت باید حضور فعالی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد و نظارت و حرکت دادن دستگاه‌های مربوطه داشته باشد. البته به نظر می‌رسد در مورد گزینه معرفی شده برای معاونت اقتصادی استاندار آن گونه که باید یک نیروی اقتصادی و صاحب ایده و برنامه و پر تحرک معرفی نشده است و در مدت حضور احسان عسکری در این معاونت تاکنون هیچ طرح و برنامه‌ای از وی دیده نشده است. اگر قرار بر انفعال در این سطح باشد امید چندانی به بهبود اوضاع در سایر دستگاه‌ها نیز نیست. این معاونت هنوز کوچکترین تغییر مربوط به حوزه کاری خود را در دستگاه‌های مهم مربوطه مدیریت و پیگیری نکرده است و بخشی از انفعال حاکم بر اقتصاد استان و عدم تغییر در این حوزه را باید از همین زاویه دید.
برنامه و بودجه، صنعت، معدن و تجارت، گمرک، بیمه، اقتصاد و دارایی، مالیاتی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک‌ها و ... دستگاه‌ها و ادارات حوزه معاونت اقتصادی هستند که از اهمیت و نقش بالا و تاثیرگذاری در اقتصاد و شکوفایی آن برخوردار هستند.  
بانک‌ها یکی از شریان‌های اصلی اقتصاد کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد هستند و نوع برنامه ریزی و حمایت بانک‌ها در ارائه تسهیلات و حمایت از صنعت، مشاغل کوچک و بنگاه‌های و زود بازده ارتباط مستقیمی با توسعه و پیشرفت اقتصادی استان دارد و با وجود انتقادات همیشگی به نحوه عملکرد بانک‌ها در این دولت و در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون طرح و راهکار خاص و جدیدی ارائه شده است. برنامه و بودجه  یک سازمان بزرگ و در سطح و جایگاه استاندار است و نقش این سازمان یک نقش بودجه‌ای و اقتصادی در همان سطح است بنابراین نوع برخورد با این دستگاه  در آینده استان و جذب اعتبارات بسیار مهم است. این دستگاه از گذشته تاکنون به واسطه حضور تاجگردون از ابتدای تشکیل آن در استان تاکنون دستگاهی است که در سیطره تاجگردون و تفکر وی بوده است و با وجودی که سال‌ها نزدیک‌ترین نیرو به وی بر مسند آن بود و بعد از نوروزی نیز مدیریت آن به سلحشوری نیروی فارسی‌شان سپرده شد با آمدن شهابی در ظاهر این سلطه کمتر شد ولی شهابی را نیز باید ادامه همان تفکر و نگاه دانست و قطعاً برنامه‌های بودجه‌ای دولت که برای سال‌های آینده از این هفته  کلید زده شدند نیاز به یک مدیر تازه نفس و معتقد به برنامه‌های دولت دارد و آن گونه که استاندار نیز در دانشگاه یاسوج اشاره داشت به واسطه حساسیت و اهمیت آن قرار است این دستگاه به یک نیروی غیر بومی سپرده شود  و با وجود پیگیری و تلاش‌های شهابی برای کمی بیشتر ماندن وی بزودی باید با ساختمان آجری برنامه و بودجه استان خداحافظی کند. در مورد سازمان مهم  صنعت، معدن و تجارت حتی  قبل از شروع دولت جدید انتقادات شدید از عملکرد این سازمان و رها شدن بازار به حال خود و عدم نظارت وجود داشت و در همان زمان نیز انتظار می‌رفت که شاهد تغییر در مدیریت این سازمان باشیم اما با وجود تغییر دولت نیز تاکنون هیچ نشانه‌ای از تغییر دیده نمی‌شود و تنها در یک مورد یک گزینه کاملاً بی ربط و غیر متخصص و بدون هر گونه سابقه برای این سازمان مهم مطرح شد که عمق فاجعه به حدی بود که خیلی زود آن گزینه در نطفه خفه شد. حال باید به انتظار نشست و دید که برنامه شخص استاندار و نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد برای این سازمان مهم و تأثیر گذار کدام است آیا باید همچنان شاهد روزمرگی در این دستگاه باشیم.
اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنان با سرپرست اداره می‌شود و تکلیف نهایی و قطعی ارمغانی مشخص نیست.
یکی دیگر از دستگاه‌های حساس که همانند برنامه و بودجه همچنان شاهد سیطره تفکر تاجگردونی‌ها بر آن دستگاه هستیم سازمان اقتصاد و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل ضعف و ناتوانی در مدیریت غضنفر آرام  یک دوره بسیار ضعیف و پر انتقاد را داشته است و استان از جهت رشد اقتصادی در رتبه آخر قرار دارد. افسردگی، عدم انگیزه همکاری در کارکنان و کنار زدن نیروهای توانا و میدان دادن به نیروهای ضعیف از نتایج مدیریت این دوره است. چنین شرایطی را در حوزه خزانه کل این دستگاه به عنوان یکی از معاونت‌ها نیز شاهد هستیم و نکته جالب آن که حالا گفته می‌شود رئیس فعلی خزانه کل استان کهگیلویه و بویراحمد با برخی لابی‌ها در بدر در پی ریاست بر اقتصاد دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد و جانشینی آرام است.
آرام و سرکار خانم اسدی نه تنها نیروهای مورد حمایت نماینده سابق گچساران هستند که در همایش معروف تاجگردون در یاسوج در جلسه وی حضور فعال داشتند و عکس آنها و بسیاری دیگر از مدیران تغییر چهره داده این روزها در آن نشست مشخص است. تعلل در تغییر در چنین دستگاه‌هایی جای سؤال دارد و بنظر می‌رسد تردید و تزلزل در تصمیم گیری نهایی سبب فرصت دهی به مدیران سابق شده است تا همچنان شاهد رکود و انفعال در سطح استان باشیم.
سایر دستگاه‌ها این حوزه به مانند سایر بخش‌ها نیز شرایط راکد و کم رونقی دارند و متاسفانه کمترین برنامه و تحرک برای تغییر و تحول از سوی مدیریت ارشد استان دیده می‌شود که تداوم این وضع جز خسران منابع ملی و آسیب به اقتصاد و اعتماد عمومی نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.


کد مطلب: 442321

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/442321/لزوم-جهش-تحول-کاری-مدیریتی-اقتصاد-کهگیلویه-بویراحمد-تغییرات-زمان-دستگاه-های-اقتصادی-می-رسد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1