تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۴۳
کد مطلب : ۴۴۲۳۲۰
کدام استان ها بیشترین و کدام استان ها کمترین میزان بودجه کشور را دریافت کردند؟

کهگیلویه و بویراحمد کمترین سهم بودجه 1401 را گرفت!

۲
۱
کهگیلویه و بویراحمد کمترین سهم بودجه 1401 را گرفت!
کبنا ؛از اسفندماه سال گذشته تاکنون که حدودا سررسید یک سال دارد به سر می آید، بارها بحث بودجه در میان مدیران و نمایندگان استان داغ شده، شهابی نسب رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، بارها به رشد 56 درصدی بودجه استان اشاره کرده و روشنفکر نیز از رشد 200 درصدی سخن گفت، و این گفته ها بارها تیتر رسانه ها شد. غلامرضا تاجگردون رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این خصوص اظهارنظر کرده و اما برخلاف روشنفکر و شهابی نسب رشد بودجه را صفر اعلام کرده بود که این موضوع با واکنش تندی مواجه شد.
به گزارش کبنا نیوز، فاصله میان استان های بی پول و استان های پرپول چقدر باشد خوب است؟ بسیاری از روستاهای بویراحمد و شهرستان کهگیلویه از نبود جاده در رنج هستند، عشایر استان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و این سالها مشکل تنش آبی نیز بیشتر از قبل شده است. نرخ بیکاری در استان بالا است، و در برخی از شهرستان ها از جمله گچساران نرخ بیکاری به 17 درصد می رسد، زنان دیشموکی، پهنک، زیلایی، و خیلی از روستاهای دیگر، بخاطر مشکلات فرهنگی و اقتصادی زندکی را به سختی می گذرانند.
با این مقدمه، مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد بارها و بارها از نبود بودجه و دست های خالی خود سخن گفته اند، و اما در همین حال، بارها بر رشد نرخ بودجه تأکید کرده اند و مردم را به تحسین خود واداشته اند، اما مردم باهوش تر از مدیران هستند و از چنین گفته هایی می گذرند، چرا که نتیجه ای از این بودجه و اعتبارات را در زندگی خود احساس نمی کنند.
سایت کبنا، تکذیبیه و جوابیه های زیادی از مدیران را در خصوص بودجه استان در آرشیو خود دارد، اما یک موضوع خیلی مهم که در لایحه بودجه ذکر شده است، همیشه پنهان شد، اینکه اگر به گفته «روشنفکر نماینده مردم» بودجه استان 200 درصد رشد داشته، احتمالا استان های مرکز نشین و صنعتی رشدهای هزاربرابری داشته اند. مدیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز این موضوع را پنهان کرده که استان کهگیلویه و بویراحمد در رده «یکی مانده به آخر» میزان دریافتی بودجه قرار دارد. «شهابی نسب» همیشه بر تنها چیزی که تأکید کرد «درصد رشد بودجه استان» بوده، اما عاقبت «این زیرکی مسئولان در جریان سازی از بودجه»، هر چند که ریشه در بی اطلاعی مردم دارد، نتیجه اش کشته شدن مردم در جاده های خطرناک و داغ دار شدن خانواده ها است. نتیجه اش نبودن جاده در پهنک و زیلایی و سیلاب و کلوار و ... است، نتیجه اش کم بودن بودجه فرهنگی و اجتماعی است، نتیجه اش ناتمام ماندن 1470 پروژه استانی است، نتیجه اش پایین بودن تسهیلات در استان است که مدیران به آن اشاره می کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جلسه با مدیران به کم بودن اعتبارات و بودجه استان اشاره کرده و گفت: «ما استان کم پول هستیم، و حتی همین پول ها هم به درستی استفاده نمی شود». اما دلیل عقب ماندن استان کهگیلویه و بویراحمد از قطار بودجه نیز چیزی جز پایین بودن تراز مدیران نیست. در واقع در همین دولت جدید نیز بسیاری از انتصابات نه از روی شایسته سالاری، بلکه از روی طایفه گری و جناح بازی بوده است، پایین بودن توانمندی مدیران استانی دلیلی است که می توان برای این موضوع ذکر کرد.
بر اساس جدول شماره 10 لایحه بودجه به نقل از تجارت نیوز که امروز یکشنبه (21 آذرماه 1400) منتشر شد، استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع استان هایی قرار دارد که کمترین سهم از بودجه را دارند و قبل از ایلام، با میزان بودجه «1449 میلیارد تومان» در رتبه یکی مانده به آخر قرار دارد. بیشترین میزان رشد از آن بوشهر با ۸۵ درصد رشد بودجه است، شهابی نسب مدیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفته است: بودجه استان در سال ۹۹حدود۹۳۲ میلیارد تومان بود که این عدد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با حدود ۵۶ درصد رشد به یک هزار و ۴۵۱ میلیارد تومان افزایش یافته است»، استان تهران با بودجه ۴۲ هزار میلیارد تومان بودجه، با رشد 42 درصدی کمترین رشد را نسبت به سایر استان‌ها دارد. حتی اگر بخواهیم بر حسب جمعیت میزان بودجه استان ها را با هم مقایسه کنیم، استان هرمزگان با جمعیت بین 1 تا 2 میلیون، 15 هزار میلیارد تومان بودجه دارد و جزو استان هایی است که بیشترین میزان دریافتی بودجه را داشته است.
استان‌های پر هزینه ۱۴۰۰
به گزارش کبنا به نقل از ایرناپلاس بیشترین رشد اعتبارات مصرفی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مربوط به استان بوشهر است که با افزایش از ۳۷۰۰ میلیارد تومان در سال جاری به حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای سال آینده رسیده و رشد ۸۵ درصدی را نشان می‌دهد. پس از استان بوشهر، بیشترین اعتبارات مصرفی استان‌ها مربوط به استان‌های فارس و هرمزگان است. استان هرمزگان با وجود پیش‌بینی کاهش منابع درآمدی در سال آینده یکی از استان‌هایی است که در کنار استان فارس بیشترین رشد منابع مصرفی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به رشد ۶۹ درصدی نشان می‌دهد. استان‌های اردبیل و خوزستان نیز با رشد ۶۸ درصدی در اعتبارات مصرفی، رتبه سوم رشد این اعتبارات را در مقایسه با بودجه سال ۱۳۹۹ به خود اختصاص داده‌اند.
طرح‌های عمرانی استان‌ها در آخرین سال قرن
بیش از ۶۴ هزار میلیارد تومان از اعتبارات مصرفی استان‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مربوط به تملک دارایی‌های استانی یا طرح‌های عمرانی است. استان خوزستان با حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان و سهمی حدود  ۱۰ درصدی از مجموع بودجه عمرانی استان‌ها را به خود اختصاص داده و در رتبه اول بودجه عمرانی استان‌ها قرار دارد.
استان سیستان و بلوچستان با بیش از ۴۴۹۰ میلیارد تومان و استان فارس با حدود ۴۴۰۰ میلیارد تومان دو استان بعدی با بیشترین بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ هستند.
استان‌هایی با بیشترین بودجه جاری
مجموع اعتبارات هزینه‌ای یا بودجه جاری استان‌ها برای سال ۱۴۰۰ حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان یعنی تقریباً پنج برابر مجموع بودجه عمرانی استان‌ها در نظر گرفته شده است. استان تهران با حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بیشترین بودجه جاری را در بین دیگر استان‌ها به خود اختصاص داده است. استان خراسان رضوی با حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان و استان فارس با بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان، پس از استان تهران، بیشترین بودجه جاری را در بین سایر استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با نرخ درآمدی 7 درصدی و میزان رشد مصارف 63 درصدی، حتی با درنظر گرفتن شاخص جمعیت، کمتر از خیلی از استان های دیگر بودجه گرفته است، مثال عینی آن هرمزگان است، و یا سمنان که جمعیت کمتری از کهگیلویه و بویراحمد دارد، اما بودجه بیشتری از استان ما می گیرد. اما استان ما، با وجود منابع سرشار خدادادی و نعماتی که استان را جزو ثروتمندترین ها در منابع قرار می دهد، بی کفایتی مدیریتی، موجب شده که شکاف بزرگی در میان استان ما و استان های توسعه یافته ایجاد شود و نعمات خدادادی استان از معادن گرفته تا طبیعت زیبای استان، همچنان بلااستفاده بماند، و از طرفی منابع آبی مان نیز سهم استان های دیگر باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سنگ بزرگ نشانه نزدن است یک سال روشنفکر وحسینی میگفتن رشد بودجه فکرکنم ازآخر میگفتن زیر صفررااینها میگفتن رشد
زیرنا
Iran, Islamic Republic of
سه استان لر نشین ایلام کهگیلویه و لرستان کمترین دارند
آب و نفت گاز و همه منابع از ما بکام مرکز نشینان
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1