تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۴۴۱۹۲۰
با ورود سامانه بارشی؛

بارش شدید برف در سرچشمه‌های زاینده رود

۲
۳
بارش شدید برف در سرچشمه‌های زاینده رود
کبنا ؛مردم 30 استان کشور امروز باید منتظر بارش برف، کولاک، باران و وزش باد شدید باشند. البته ارتفاعات 8 استان کشور شامل مازندران، گیلان، اصفهان، چهار محال و بختیاری، تهران، اردبیل ، لرستان و مرکزی بارش سنگین برف با ارتفاع بیش از نیم متر خواهند داشت. دمای هوا هم به‌شدت و تا حد 12 درجه در نیمه شمالی کشور کاهش می‌یابد. «صادق ضیاییان»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: جبهه بارشی که از دیروز وارد کشور شده بود و فعالیت آن به شکل بارش برف و باران و وزش باد شدید در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و کردستان خودنمایی کرد امروز سطع وسیعی از کشور را دربر می‌گیرد و انتظار ما این است که در استان‌های نیمه غربی و شمالی کشور، کولاکی به پا کند و مردم بسیاری از استان‌های کشور از سپیدپوش شدن استان هایشان شادمان شوند.
وی البته این نوید را هم داد که امروز در ارتفاعات استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری یعنی جایی ‌که یخچال طبیعی کوهرنگ را داریم بارش سنگین برف را شاهد باشیم و این یعنی نوید زندگی برای زاینده رود!ضیاییان افزود: امروز (پنجشنبه) همچنین ارتفاعات استان مازندران بالاترین بارش برف سنگین را خواهند داشت و انتظار می‌رود بارش برف در مناطقی از این استان بویژه گردنه‌های ارتباطی از نیم متر نیز بگذرد که هواشناسی هشدار‌های لازم را صادر کرده ولی بار دیگر لازم است از هموطنانی که قصد سفربه استان‌های شمالی را دارند تقاضا کنیم از سفر در روز پنجشنبه اجتناب کنند و سفر خود را حداقل یک روز به تعویق بیندازند.
استان‌های تهران، گیلان، اردبیل، شرق لرستان و مرکزی استان‌های دیگری هستند که مدیرکل هشدار سازمانی هواشناسی می‌گوید امروز بارش سنگین برف خواهند داشت و این بارش سنگین برف در استان تهران در داخل شهرهای پردیس و دماوند هم خواهد بود.
وی می‌افزاید: البته امروز در دیگر استان‌ها از جمله قم، سمنان، خراسان شمالی هم بارش برف خواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های این سامانه وزش باد شدید است، تصریح کرد: این مسأله در کنار کاهش 7 تا 12 درجه‌ای دما برای نیمه شمالی شرایط خطر ناکی را برای رانندگانی که قصد سفر دارند یا کوهنوردانی که معمولاً در آخر هفته به ارتفاعات می‌روند فراهم می‌کند و انتظار داریم همه مردم جانب احتیاط را رعایت کنند.
 امروز و فردا همچنین لغزندگی جاده‌ها، مه آلودگی و کاهش دید، انسداد جاده‌های کوهستانی، تأخیر و یا لغو پروازها را خواهیم داشت و از شهرداری‌ها نیز می‌خواهیم آمادگی برای برف روبی سطح شهری را داشته باشند.
کشاورزان نیز لازم است با توجه به باد شدید از سمپاشی خودداری کرده و از تحکیم سازه‌های گلخانه‌های خود اطمینان حاصل کنند. به‌گفته ضیاییان هر چند شدت فعالیت این سامانه در روز پنجشنبه است اما فردا جمعه نیز در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، گیلان، مازندران، سمنان، یزد، اصفهان، کرمان، بوشهر و فارس هم بارش برف و باران را خواهیم داشت و انتظار می‌رود این سامانه روز یکشنبه از کشور خارج شود.
امروز سفر نرویددر همین حال «فرهاد مهریاری»، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن هشدار نسبت به کولاک و یخ زدگی در گردنه‌های برف‌گیر و ارتفاعات استان‌های نیمه شمالی و غربی کشور از همه کسانی که قصد سفر در روز پنجشنبه را دارند خواست امروز به سفر نروند.
وی تأکید کرد: امروز به‌دلیل بارش برف، همراه با کاهش شدید دما و وزش باد شدید، احتمال کولاک در راه‌های ارتباطی مناطق سردسیر و گردنه‌های برف‌گیر وجود دارد به‌همین دلیل احتمال انسداد موقتی در جاده‌های استان‌هایی که هواشناسی برایشان هشدار زرد و نارنجی صادر کرده، می رود.
از این‌رو توصیه اکید ما به مسافران این است که از سفر غیرضروری در روز پنجشنبه خودداری کنند واگر سفر برایشان لازم است حتماً از سلامت خودرو خود اطمینان داشته باشند و حتماً تجهیزات ایمنی زمستانی مانند زنجیر چرخ همراه داشته باشند و لباس گرم و غذای کافی را هم فراموش نکنند ضمن اینکه باک بنزین خود را در اولین جایگاه سوخت‌گیری پر کنند.
وی خاطرنشان کرد: تمامی نیروهای راهداری امروز در آماده باش کامل هستند تا از مشکلات احتمالی برای مسافران جلوگیری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

رحیم پور
Iran, Islamic Republic of
امروز ک تموم شد
محمد
Iran, Islamic Republic of
من خودم کوهرنگم برف کجا بوده فقط بارون اومد
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1