تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۴۴۱۹۱۳
ماجرای تنش در مرز نیمروز؛

توضیحات ایران و طالبان درباره درگیری شدید مرزبانان

۰
توضیحات ایران و طالبان درباره درگیری شدید مرزبانان
کبنا ؛ نیروهای مرزبانی افغانستان ساعتی قبل با شلیک مسلحانه به سمت مرز ایران در هیرمند سیستان و بلوچستان، وضعیتی ناآرام را برای مرز به بار آوردند.
 به گزارش کبنا و به نقل از استانداری، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: بر پایه شواهد مردمی در هیرمند، با تیراندازی مرزبانان افغانستان به سوی خاک ایران، نیروهای مرزبانی ایران مستقر در هیرمند در محدوده پاسگاه شُغالک، اقدام به حفاظت از خاک کشور کردند.
 مرعشی با آرام خواندن اوضاع گفت: درگیری سطحی بوده و به پایان رسیده است.
 به گفته مرعشی تیراندازی متقابل کوتاه بوده که آسیبی به پاسگاههای مرزی و مرزبانان وارد نشده است و موضوع خاتمه یافته که جلسه برگزارشده و موضوع در حال پیگیری است.

بیشتر بخوانید:

درگیری شدید بین مرزبانان ایرانی با طالبان (+ فیلم )

جزئیات ماجرای درگیری نیروهای مرزی ایران و طالبان

واکنش تازه و مهم دو مقام رسمی به درگیری مسلحانه مرزنشینان ایران با طالبان

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان گفت: عصر امروز اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت و پایان یافته است.
 به گزارش کبنا و به نقل از فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) در پی انتشار اخباری مبنی بر درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان اعلام کرد: عصر امروز (چهارشنبه) اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده و پایان یافته است.
عصر امروز اخباری مبنی بر وقوع درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان منتشر شد.
 جزئیات ماجرای درگیری نیروهای مرزی ایران با طالبان

 در همین خصوص خبرنگار سایت افغانستان مطلع شد که تعدادی از افراد مسلح در ولایت نیمروز افغانستان در حوالی مرز روستای شغالک شهرستان هیرمند، اقدام به تیراندازی به سوی کشاورزان ایرانی کرده‌اند و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله در پاسخ به این تیراندازی‌ها، به سمت افراد مسلح تیراندازی کردند که این تقابل، برای دقایقی نیز با سلاح نیمه‌سنگین ادامه یافت که این درگیری کوتاه، هیچ تلفاتی در بر نداشت و هم‌اکنون آرامش در منطقه حکمفرماست و درگیری به طور کامل پایان یافته است.
 بر اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، این تجاوز مرزی، در محدوده‌ای رخ داده که مرزبانان رسمی طالبان هنوز در آن مستقر نشده‌اند و گروهک‌های اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر همچنان در آن فعال هستند.
  اوضاع در هیرمند آرام است
 خبرگزاری صدا وسیما هم نوشت: نیروهای طالبان ساعتی قبل با شلیک مسلحانه به سمت مرز ایران در هیرمند سیستان و بلوچستان، وضعیتی ناآرام را برای مرز به بار آوردند. بر پایه شواهد مردمی در هیرمند، با تیراندازی طالبان به سوی خاک ایران، نیروهای مرزبانی ایران مستقر در هیرمند در محدوده پاسگاه شُغالک، اقدام به حفاظت از خاک کشور کردند.
 معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نیروهای طالبان ساعتی قبل با شلیک مسلحانه به سمت مرز ایران در هیرمند سیستان و بلوچستان، وضعیتی ناآرام را برای مرز به بار آوردند، اظهار کرد: بر پایه شواهد مردمی در هیرمند، با تیراندازی طالبان به سوی خاک ایران، نیروهای مرزبانی ایران مستقر در هیرمند در محدوده پاسگاه شُغالک، اقدام به حفاظت از خاک کشور کردند.
 مرعشی در ادامه با تاکید بر اینکه اکنون اوضاع آرام است و درگیری سطحی بوده و به پایان رسیده، افزود: تیراندازی متقابل کوتاه بوده که آسیبی به پاسگاههای مرزی ومرزبانان وارد نشده است و موضوع خاتمه یافته که جلسه برگزارشده و موضوع در حال پیگیری است.
 فرارو نوشت: ساعاتی پس از انتشار خبر درگیری شدید مرزبانان ایرانی با نیروهای طالبان در مرز هیرمند با ولایت نیمروز افغانستان وزارت خارجه ایران و دولت طالبان از پایان درگیری و ایجاد آرامش در منطقه خبر دادند.
 سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شامگاه چهارشنبه در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان، گفت این موضوع خاتمه با هماهنگی مرزبانان دو طرف خاتمه پیدا کرده است.
خطیب زاده در این خصوص افزود: «عصر امروز اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده و پایان یافته است.»
 پس از آن دولت طالبان نیز با انتشار بیانیه‌ای درگیری‌ها را ناشی از "سوءتفاهم" دانست.
 دولت طالبان با تأیید اینکه امروز در منطقه مرزی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای ایرانی و افغان درگیری رخ داده است، تاکید کرد که این حادثه ناشی از یک سوءتفاهم بوده و اکنون با تفاهم دو طرف وضعیت تحت کنترل در آمده است.
 در ادامه این بیانیه طالبان اعلام کرده که دستورات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین سوءتفاهماتی به نیروهای تحت امر خود داده‌اند.
  
اما ماجرا چه بود؟

گزارش‌های ضدو نقیضی درباره جزییات درگیری منتشر شده است. اما کامل‌ترین توضیحات را معاون امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان ارائه کرد.
 محمد هادی مرعشی در این رابطه گفت: «از سال ۸۲ دیوار امنیتی بین ایران و مرز افغانستان در منطقه سیستان ساخته شده است و در محدوده بین این دیوار و مرز رسمی زمین‌های کشاورزی کشاورزان ایرانی قرار دارد که براساس روال عادی کشاورزان از زمین‌های خودشان در آنسوی دیوار مرزی سرکشی و فعالیت کاشت، داشت و برداشت می‌کنند.»
 مرعشی گفت: «شهروندان سیستانی چون آن طرف مرز زمین کشاورزی دارند همیشه برای سرکشی از دیوار مرزی با هماهنگی عبور می‌کنند که به دلیل استقرار افراد جدید غیر فارسی زبان در ولایت نیمروز افغانستان این افراد به سمت کشاورزان تیراندازی کرده و مشکلاتی بوجود آوردند.»
 او اظهار کرد: "آنچه که امروز در مرز رخ داده ابن بوده است که کشاورزان امروز صبح با تراکتورهای خود وارد زمین‌های کشاورزی در آنسوی دیوار مرزی شدند که در ساعت ۲ و نیم بعدازظهر نیروهای جدید مستقر شده در آنسوی مرز در ولایت نیمروز افغانستان به دلیل عدم اطلاعات لازم اقدام به تیراندازی کردند که درگیری و تبادل آتش بین نیروهای دو طرف مرز آغاز شد."
 مرعشی گفت: «شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تصرف پاسگاههای مرزی ایران صحت ندارد و هیچ پاسگاهی در تصرف کسی نیست.»
 معاون امنیتی استاندار خاطرنشان کرد: "در حال حاضر کاملاً مرز دو کشور آرام و همچون همیشه بدون هیچ تنشی است."
 مرعشی بیان کرد: «با توجه به ارتباطات فامیلی دو طرف ایرانی و افغانی و همچنین دوستی که سالهاست بین دو کشور برقرار بوده خوشبختانه تا کنون مسئله خاصی در مرزها مشاهده نشده است.»
 او تاکید کرد: مردم به شایعات توجه نداشته باشند و اخبار غیر رسمی را دنبال نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1