کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با حضور معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان؛

نشست صلح یاران شهرستان مارگون برگزار شد

10 آذر 1400 ساعت 11:52

نشست صلح یاران شهرستان مارگون با حضور معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در امور شوراهای حل اختلاف و با دعوت از بزرگان، متنفذین اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و ریش سفیدان شهرستان مارگون برگزار شد.


به منظور استفاده از ظرفیت بزرگان، ریش سفیدان، متنفذین شهری و روستایی شهرستان مارگون این گردهمایی برگزار شد.
به گزارش کبنانیوز، شهرستان نوپای مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد است شهرستانی که تنها شهر آن مارگون و فاصله تا یاسوج مرکز استان 75 کیلومتر است.
نشست صلح یاران شهرستان مارگون با حضور حجت الاسلام و المسلمین ساجدی معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در امور شوراهای حل اختلاف و با دعوت از بزرگان، متنفذین اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و ریش سفیدان شهرستان مارگون برگزار شد.
ساجدی در این نشست با اشاره به اینکه هنگامی که در منطقه ای آرامش و امنیت برقرار باشد زندگی مردم راحتتر است، گفت: شایسته است قبل از اینکه بین مردم ناراحتی و کدورتی رخ دهد و یا پرونده ای تشکیل شود، از وجود بزرگان و ریش سفیدان استفاده شود و بین مردم را اصلاح کنند.
ساجدی در این نشست در سخنانی از حضور بزرگان و ریش سفیدان و مسئولان شهرستانی تشکر کرد.
معاون قضایی دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار کرد: انقلاب اسلامی به ما یاد داد که از ظرفیت مردم در هر حرکتی می توان به درستی استفاده کرد و آن حرکتی موفق خواهد بود.
ساجدی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت ریش سفیدان و بزرگان و متنفذین، بخاطر آنکه شناخت کامل از مردم و منطقه دارند مفیدتر است، افزود: به سبب آنکه سفیران صلح و همیاران شورا و صلح یاران، ریشه اختلافات را بهتر می شناسند و از طرفی حتی حد و مرز اراضی را در اختلافات ملکی می دانند، توانایی اصلاح امور اختلافی را دارند و به سبب همان عِرق ایلی و عشیره ای که حاکم است در زمان بروز اختلاف احترام خاصی برای بزرگان و ریش سفیدان قائلند و منجر به صلح و سازش و حتی گذشت می شود.

در ادامه این نشست علیرضا بهنام، رییس دادگاه عمومی مارگون در سخنانی اظهار داشت: به منظور کاهش مراجعات شهروندان به محاکم قضایی، جلب مشارکت های مردمی و رفع اختلافات محلی و کم کردن ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی از جمله اهداف فعالیت شوراهای حل اختلاف در برگزاری این نشست است.
وی گفت: با توجه به رشد روزافزون پرونده ها در دستگاه قضایی آنچه واضح و مشخص است این که از ظرفیت مردمی در اصلاح ذات البین استفاده نماییم و باید همتی به خرج داد تا از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان در منطقه استفاده کرد تا با صلح و سازش هم کینه و اختلاف از میان مردم رخت ببند و هم شاهد کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری باشیم.
رئیس دادگاه عمومی مارگون در ادامه پیروی از سیره شهداء را عامل موفقیت در همه امور بیان کرد و اظهار داشت: با احقاق حق، مبارزه با فساد و ظلم در پیروی از راه شهداء از علم و تجربه قضایی استفاده کنیم و تا می توانیم با سازش و مصالحه به جامعه اسلامی خدمت کنیم
بهنام گفت: از ظرفیت صلح یاران برای برقراری سازش باید استفاده شود زیرا افراد معتمد دارای نفوذ کلام، و کسانی که ریش سفید منطقه هستند می توانند در این مهم کمک نمایند.
وی با اشاره به بافت سنتی و آداب و رسوم خوبی که مردم خونگرم در احترام به بزرگان و ریش سفیدان در شهرستان مارگون دارند افزود: دستگاه قضایی افرادی را به عنوان صلح یار که شیخوخیت و نفوذ کلام بین مردم داشته باشند را شناسایی و معرفی و از ظرفیت آنها در بین مردم استفاده می نماید.
بهنام افزود: هر پرونده ای که در بدو ورود در شورای حل اختلاف سازش می شود از حجم کار دادگاه و محاکم تجدید نظر  می‌کاهد و از طرفی آرامش و دوستی را برای مردم به ارمغان خواهد آورد.

حجت الاسلام خواجه پور امام جمعه شهرستان مارگون در دیدار با معتمدین و ریش سفیدان نیز اظهار کرد: معتمدان و ریش سفیدان در جهت رفع مشکلات قومی و قبیله ای تلاش کنند.
وی با اشاره به آیات الهی در رابطه با وحدت مؤمنین گفت: قرآن در راستای برادری مؤمنین به ما امر نموده که همانا مؤمنین برادرند، پس بین برادرانتان را اصلاح کنید.
خواجه پور افزود: همه ی ما وظیفه داریم، به پیروی از سیره نبوی در مقابل خشونت ها و رفتارهای غیر متعارف بذل و بخشش داشته باشیم و اگر بخشیدیم خدا میبخشد.
 امام جمعه شهرستان مارگون در پایان از همه مردم متدین و مومن خواست تا در جهت حل اختلافات منطقه گام برداشته تا رضایت خدا و رسولش را در بر داشته باشد.
در پایان نیز از صلح یاران و اعضای شورای حل اختلاف که بیشترین سازش میان مردم را داشته باشند در جلسات آتی که برگزار خواهد شد از آنان تقدیر و تشکر بعمل خواهد آمد.


کد مطلب: 441876

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/441876/نشست-صلح-یاران-شهرستان-مارگون-برگزار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1