تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۵۹
کد مطلب : ۴۴۱۸۲۲
در نشست ساماندهی جمعه بازار یاسوج مطرح کرد

بلاتکلیفی جمعه بازار یاسوج بعد از ۱۵ سال

۶
۱
بلاتکلیفی جمعه بازار یاسوج بعد از ۱۵ سال
کبنا ؛مسئولان و متولیان امر بعد از گذشت ۱۵ سال هنوز نتوانسته‌اند جمعه بازار یاسوج را به گونه‌ای تعیین تکلیف کنند که کسبه این بازار راضی شوند و وضعیت به سامان برسد.
به گزارش کبنا، جمعه بازار مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد 15 سال پیش در محدوده منطقه بنسنجان در مسیر یاسوج به اصفهان به صورت موقت و فقط برای روزهای جمعه با توجیه کاستن از حجم زیاد دستفروشان در سطح شهر توسط شهرداری یاسوج راه اندازی شد.
 جمعه بازار شهر یاسوج در سال 1385 برای جلوگیری از فعالیت دستفروشان در سطح شهر یاسوج با تدبیر شهردار وقت در زمین به مساحت 17 هزار متر مربع در ورودی شهر و قبل از میدان جهاد در زمین خاکی در اختیار متقاضیان قرار گرفت.
 بعد از واقعه آتش‌سوزی در سال 97 در این جمعه بازار موضوع جمع‌آوری و ساماندهی آن بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گرفت.
 شهرداری یاسوج در سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای انتقال کسبه به بازار جدید که توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی احداث شده، داشته که تاکنون با مقاومت کسبه این موضوع تحقق نیافته است.
 کسبه جمعه بازار یاسوج قیمت اعلامی سرمایه‌گذار بازار جدید برای واگذاری غرفه را گران می‌دانند و علاوه بر این مکان بازار را مناسب برای فعالیت نمی‌دانند. 
مردم شهر یاسوج اگر حافظه‌شان یاری دهد قبل از ایجاد فضای جمعه بازار امروزی تعداد زیادی دستفروش در کوچه و خیابان‌های شهر بساط می‌کردند که همواره با ماموران اجرائیات شهرداری درگیر و یا با اعتراض مغازه داران روبه‌رو می‌شدند.
 بعد از میدان جهاد در مسیر جاده اصفهان سال‌ها پیش زمین خاکی برای بساط دستفروشان در روز جمعه از طرف شهرداری یاسوج پیش بینی شد و رفته رفته عده‌ای از دست‌فروشان بساط خود را در غروب جمعه جمع نکردند و تمام طول هفته را سال‌ها آنجا بساط می‌کردند. 
در نهایت شهرداری یاسوج فرصت پیش آمده را مغتنم شمرد و زمین مورد نظر را آسفالت نمود و با مشخص نمودن جایگاه‌هایی در مساحت 12 مترمربع اقدام به واگذاری به صورت امتیازی به متقاضیان کرد و با گذر زمان گاری‌ها و سفره‌های دست‌فروشان جای خود را به اتاقک‌ها و کپرهایی با محفظه گونی و ورقه‌های فلزی داد و نام جمعه بازار از آن زمان بر این مکان ماندگار شد.
 مکانی که فعالیت در آن بر خلاف نامش محدود به روزهای جمعه نیست و به بازارچه‌ای دائمی تبدیل شده که اکنون بیش از 980 جایگاه و 480 صنف در آن مشغول به فعالیت و امرار معاش هستند، با توجه به فضای ساختاری و سازه‌های موقت، بد فرم و غیر استاندارد این بازارچه از زمان شهردار و شورای سابق موضوع جمع آوری یا ساماندهی این بازار بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
 نستهن مقدم شهردار شهر یاسوج اظهار داشت: جمعه بازار یکی از بازارهای شلوغ بوده و کسب و کار در این بازار رونق دارد، آنچه به شهرداری تکلیف شده و همه بر تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر و بدون قید و شرط جمعه بازار تأکید دارند.
 وی افزود: گاهی قرار است یک کار عام‌المنفعه انجام شود و به افراد کم درآمد کمک شود، اما برخی حرف‌ها و فعالیت‌ها سبب جلوگیری از این وضعیت می‌شود و کسانی که اصرار بر ماندن در این مکان دارند دیگر نباید ادعایی درباره خسارت جان و مال خود نداشته باشند.
 مقدم با اشاره به اینکه من به عنوان شهردار بیشترین استرس را در فعالیت جمعه بازار دارم و هیچ گونه موافقتی برای ادامه کار این بازار ندارم، ادامه داد: در آتش‌سوزی گذشته در کمتر از 10 دقیقه 15 غرفه دچار آتش‌سوزی شد، اگر این مجموعه جمع شود برخی از این کسبه به دستفروشی در شهر و حاشیه روی می‌آورند و معضلات دیگری را رقم می‌زند.
 وی بیان کرد: این محل می‌توانست با مشارکت خود کسبه جمعه بازار ساماندهی شود، سرمایه‌گذار هم برای این موضوع اعلام آمادگی کرد، اما متأسفانه سازه پیشنهادی سرمایه‌گذار برای جمعه بازار یاسوج برای کسبه مقرون به صرفه نبود.
 مقدم یادآور شد: در خیلی از شهرهای کشور روز بازارهایی وجود دارد که هر هفته در یک محله برپا می‌شود، شهر یاسوج نباید شهر مستثنی باشد، جمعه بازار فاقد هرگونه ایمنی بوده و زیرساخت‌های لازم برای ساماندهی جمعه بازار از طرف شهرداری مهیا شده و شهرداری به محض خالی شدن مکان وارد عمل خواهد شد و ساماندهی را انجام می‌دهد.
 شهردار مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: به عنوان شهردار اعلام می‌کنم یک ثانیه ماندن در جمعه بازار قابل توجیه و قابل پذیرش نیست.
مجید احمدی فرماندار شهرستان بویراحمد نیز گفت: بنا به شرایط خطرآفرین جایگاه جمعه بازار، عزم برای انتقال، جدی است و در این خصوص جلسات متعدد کارگروه‌ها برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شده است و شورای تأمین شهرستان هم بر تسریع در انتقال تاکید جدی دارد.
 احمدی افزود: در این کارگروه‌ها همه موانع و مشکلات در انتقال به جایگاه جدید بررسی و ارزیابی لازم انجام گرفته و در این خصوص دستورالعمل‌های فوری و جدی جهت رفع هرگونه موانعی اتخاذ شده است.
 وی ابراز داشت: نگاه و هدف ما به جمعه بازار، منفعت عمومی، امنیت شغلی، امنیت جان و مال و سرمایه گذاران، سلامت کسب و کار در محیطی برخوردار از استاندارهای لازم جهت ارائه خدمت به مشتریان و شهروندان است.
 معاون استاندار: وضعیت جمعه بازار یاسوج نامناسب و نگران کننده است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه وبویراحمد شرایط امنیتی جمعه بازار یاسوج را نامناسب و نگران کننده خواند و خواستار تسریع در انتقال این بازار به مکانی مطلوب شد.
 سیدجواد هاشمی اظهار داشت: در این بازار نزدیک به ۹۷۰ غرفه فعالیت دارند و هر لحظه امکان ایجاد خطر جانی و مالی برای صاحبان و مشتریان در این بازار دور از انتطار نبوده و یک لحظه ماندن در این مکان را جایز نمی‌دانم. 
وی افزود: به دلیل عدم دسترسی و نامناسب بودن مکان، هرگونه اتفاق در این بازار قابل کنترل نیست و در این بازار با سازه‌های غیراستاندارد هرگونه اتفاق منجر به بحران می‌شود.
 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به دنبال جایگاه امن و شغل پایدار هستیم، جایگاه جدیدی برای کسبه و صنوف و انتقال به این بازار مهیا شده و آمادگی کامل برای جابجایی در این مکان فراهم است.
 هاشمی ادامه داد: انتقال مالکیت و یا اجاره غرفه‌ها در مکان جدید وجود دارد و در این خصوص تصمیمات لازم برای جلوگیری از هرگونه واسطه گری گرفته شده است.
 این مسئول تصریح کرد: خود غرفه داران بازار روز و یا جمعه بازار یاسوج از شرایط و وضعیت موجود این مکان و از ناامنی و نداشتن زمینه برای هرگونه ارائه خدمات ناراضی هستند.
 وی تاکید کرد: با وجود برگزاری نشست‌ها و جلسات متعدد، انتقال جمعه بازار نزدیک به یک دهه است که مطرح بوده و هنوز هم در بلاتکلیفی به سر می‌برد.
 هاشمی گفت: عزم بر انتقال است و تصمیمات جدی بوده و در این بین به همکاری متولیان امر و به خصوص خود غرفه داران نیاز است تا در جابجایی جمعه بازار یاسوج تسریع به عمل آورده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
در بازار بزرگ در حال ساخت یاسوج اکبری شورای شهر.جاوید شهردار سابق.خادمی استاندار سابق.مسئول دفتر استاندار سابق .معاون اقتصادی و انسانی سابق همه سهم عمده دارند. بنابراین هدف در جهت ارزش افزوده سهم خودشان هستند نه ساماندهی جمعه بازار.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
حرف شما درسته ولی باید مصلحت ۲۰۰ هزار نفر شهروند رو در نظر بگیرید. کسبه چه تضمینی دارند که اینجا حادثه ای رخ ندهد؟ و اگر رخ بدهد کسبه چه پاسخی دارند؟
دوما کسبه تحت عنوان بازار موقت اینجا کار می‌کنند و باید تابع دستور شهرداری باشند و هرجا که شهرداری گفت اسکان پیدا کنند و اگر نارضایتی داشتند باید کنار بکشند و مانند ۱۷ سال پیش دستفروشی کنند.

بازار امام علی اگر برای برخی سود هنگفتی داره، برای مردم هم ایمنی و آسایش بیشتری داره.
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
وقتی تمامی مسئولان اعلام می کنند حلبی بازار باید جمع بشه ولی / شورای شهر میگه جمع نشه و به کسبه میگه شما مقاومت کنید قطعا این ناهماهنگی ها اجازه جمع اوری را نمیده و حرفهای مسیولان هم فقط شعار است نه عمل
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
همش زیر سر چند نفر دلال هستش تا يه اتفاق وحشتناک نیفته ول کن نیستن
سامی
Iran, Islamic Republic of
جمش کنید ببرید بازار مدرن جدید
من که میترسم از ایمنی این حلبیها
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
شماها می خواهید با یک تیر و دونشان می خواهید به هدف خودتون برسید کجا دلسوز این مردم هستید فکر کن شماهایی که ماهی بالای ده میلیون حقوق می گیری بعد فکر میکنی همه مثل خودت همین حقوق میگیره این مردم به هزار بدبختی پول تو جیبیشون در میارن بعد از کجا پول بیارن بدن بابت غرفه های شخصی شماها که فقط به فکر شکم و جیب خودتون هستید شما ها میگین مانون کسی آجر نمیکنیم / شما امین و امانت داری رازنگه داری دلسوزی فعالی دلت میسوزه به حال و روزگار این مردم همین مکان براشون بسازید و سامان دهی کنید
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1