تاریخ انتشار
شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۴۴۱۷۴۱
گزارشی از اجرای طرح ملی مهربانی مهر در روستای محروم کهگیلویه‌وبویراحمد؛

گردنگاه لوداب؛ نه خبری از خانه بهداشت و نه امکانات فرهنگی و آموزشی / سنگ تمام هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد

۱
۱
گردنگاه لوداب؛ نه خبری از خانه بهداشت و نه امکانات فرهنگی و آموزشی
کبنا ؛به گردنگاه که رسیدند هنوز ظهر نشده بود. 135 کیلومتر از یاسوج دور شدند تا خودشان را به این روستا برسانند. جوانان هلال‌احمر از قبل اینجا را شناسایی کرده بودند.
نه خبری از خانه بهداشت بود و نه امکانات فرهنگی و آموزشی. همه دانش‌آموزان روستا در تنها مدرسه آنجا و در کلاس‌های مشترک، مقطع ابتدایی را پشت‌سر می‌گذاشتند؛ در مدرسه‌ای فرسوده که کفاف جمعیت دانش‌آموزی گردنگاه را نمی‌داد. تیم‌های سحر، جوانان و پزشکان داوطلب یاسوج اردویی یک‌روزه به راه انداختند تا سری به مردم این روستا بزنند و احوالی از آنها بپرسند.

وضعیت وخیم سلامتی
به گزارش کبنا، اهالی روستا همین که شنیدند سروکله چند پزشک در روستا پیدا شده، خودشان را رساندند؛ بعضی کیسه دارو به دست و برخی هم عکس‌های رادیولوژی و سونوگرافی در بغل. همین که لازم نبود برای ویزیت خودشان را به بخش «لوداب» برسانند، غنیمتی بود. سالمندان و میانسالان بیشترین مراجعان تیم‌های پزشکی بودند.
«عسکر حکمتی» معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه‌وبویراحمد یکی از حاضران در این کاروان بود. او می‌گوید: «روستای گردنگاه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مناسبی ندارد. برای همین وقتی معاون جوانان استان موضوع برگزاری این اردوی داوطلبانه را مطرح کردند، با استقبال تیم پزشکی مواجه شد.
با استقرار پزشکان در این روستا فهمیدیم که وضع سلامت در گردنگاه وخیم‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم. اغلب افراد میانسال یا سالخورده فشارخون و قندخون بالا داشتند. فشار 180 یا 190 در بین این افراد بسیار رایج بود.»
گزارش شیوع قندخون و فشارخون بالا در روستا را به گوش شبکه بهداشت رساندند تا مراقبت‌های لازم برای ماه‌های آینده برای اهالی روستا انجام شود. مشکل دیگری که در این روستا بسیار شیوع داشت، عفونت‌های زنان بود که با دارو و ارجاع به پزشک برای ادامه درمان به آن رسیدگی کردند.
حکمتی می‌گوید: «مردم روستا از وضعیت اقتصادی و معیشتی خوبی برخوردار نبودند. همین موضوع باعث کم‌شدن دسترسی آنها به پزشک و خدمات درمانی هم می‌شود. ما علاوه بر همراهی پزشکان، مقداری اقلام دارویی هم همراه خود به روستا برده بودیم تا در حد توان هلال‌احمر به صورت رایگان در بین مردم توزیع کنیم.
اما این موضوع نیاز به مداومت دارد و باید از طریق شبکه بهداشت و درمان کشور پیگیری شود.»
با استقرار پزشکان در این روستا فهمیدیم که وضع سلامت در گردنگاه وخیم‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم. اغلب افراد میانسال یا سالخورده فشارخون و قندخون بالا داشتند. فشار 180 یا 190 در بین این افراد بسیار رایج بود
ویزیت 160 مراجعه‌کننده تنها در یک روز، انجام 30 تست نوار قلب، 80 تزریق، 30 مورد مراقبت مادر و کودک و … در برنامه‌های این تیم پزشکی به چشم می‌خورد.



جای خالی آموزش
بچه‌های روستا هم کم‌کم از راه رسیدند و دور اعضای جوانان حلقه‌زدند. صحبت از مراقبت‌های اولیه بعد از حادثه شد و آموزش‌های فشرده‌ای که به کودکان و نوجوانان روستا ارایه کردند.
«مراد عدالت‌دوست» معاون امور جوانان هلال‌احمر کهگیلویه‌وبویراحمد می‌گوید: «در طرح مهربانی مهر سراغ تعدادی از روستاها از جمله روستای گردنگاه رفتیم. هدف‌مان توزیع لوازم‌تحریر بین دانش‌آموزان بود.
وقتی برای شناسایی به این روستا رفته بودیم، متوجه نیازهای بهداشتی و درمانی آنجا شدیم و از معاونت بهداشت و توانبخشی درخواست کردیم تا تیم پزشکی هم در این برنامه حضور داشته باشند.»
تیم‌های سحر با مشاوره و جلسه‌های عمومی سراغ مهارت‌های فردی و اجتماعی اهالی روستا برای مواجهه با مشکلات روحی رفتند و بچه‌ها چند ساعتی به همراه اعضای جوانان بازی کردند.
عدالت‌دوست می‌گوید: «وقتی با بچه‌ها درباره آموزش مراقبت‌های اولیه صحبت کردیم، تازه متوجه شدیم که خلأ آموزشی چقدر در این روستا زیاد است. مثلا از بچه‌ها پرسیدیم برای کم‌کردن سوزش جای سوختگی باید چه کنیم؟ و آنها حتی فرق مسواک و خمیردندان را نمی‌دانستند و می‌گفتند باید روی آن مسواک بزنیم! تعجبی هم ندارد، چون در این روستا هیچ امکانات رفاهی و آموزشی‌ای برای بچه‌ها به چشم نمی‌خورد. بچه‌ها حتی وسیله‌ای برای بازی‌کردن هم نداشتند.»
چند ساعتی از بازی بچه‌ها در کنار هم گذشته بود و برخلاف روزهای دیگر، اشتیاقی برای رفتن به خانه نداشتند، چون بعد از مدت‌ها فرصت بازی‌های جمعی برایشان فراهم شده بود. عدالت‌دوست می‌گوید: «بچه‌ها مدام می‌پرسیدند دوباره کی به اینجا می‌آیید؟ نمی‌خواستند ما برویم و اصرار داشتند چند روز در روستا بمانیم تا آنها یک دل سیر بازی کنند.»
تصویر پاهای بدون کفش بچه‌های روستای گردنگاه و شور و اشتیاقی که حین بازی و صحبت در چهره‌شان دویده بود، در خاطرش نشسته: «برای اجرای این طرح و تهیه لوازم‌تحریر، جوانان هلال‌احمر استان فارس و البرز به ما کمک کردند. آموزش‌وپرورش هم همکاری‌های خوبی با ما داشت.
اگر این همراهی‌ها و همکاری‌ها ادامه داشته باشد، می‌توانیم روستاهای بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.»
با کمک جمعیت‌های همسایه

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه‌وبویراحمد ارزش ریالی خدمات ارایه‌شده در طرح ملی مهربانی مهر در گردنگاه را 475میلیون ریال اعلام کرد و گفت: «این مبلغ با همکاری سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر و  جمعیت هلال‌احمر استان‌های فارس و البرز، معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی و معاونت امور جوانان جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه‌وبویراحمد و خیرین تامین شده است.»
«سیدامان‌الله جهان‌بین» درباره اقدامات کلی انجام‌شده در این طرح گفت: «دو تیم بهداشت و درمان و آموزشی و نیکوکاری هلال‌احمر استان کهگیلویه‌وبویراحمد به روستای گردنگاه بخش لوداب شهرستان بویراحمد اعزام شدند.
در این برنامه که به مناسبت هفته بسیج اجرا شد، به ۲۵۰ نفر خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبتی ارایه شد و تعداد ۲۵۰ بسته لوازم‌تحریر، کفش، البسه، کتاب و اقلام بهداشتی نیز بین دانش‌آموزان و مردم شریف این منطقه توزیع شد.
مربیان آموزشی، کارشناسان فرهنگی و پرسنل معاونت امور جوانان این جمعیت در برنامه حضور داشتند. آموزش‌های فرهنگی و ضروری بهداشت و کمک‌های اولیه به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و راهنمایی این روستا توسط این افراد نیز ارایه شد. در آخر هم با اجرای مسابقات ورزشی و بومی محلی به نفرات برتر جوایزی اهدا کردند.»
شهروند در پایان نوشت: روستای گردنگاه در 135کیلومتری یاسوج، روستایی از توابع لوداب، یکی از روستاهای محروم استان کهگیلویه‌وبویراحمد است که حدود 200 خانوار جمعیت دارد. کشاورزی و دامداری مهم‌ترین منبع درآمد مردم این روستا به شمار می‌رود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مخاطب
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز ، همین که کیسه دارو و عکس های رادیولوژی و ... در دست داشته اند نشان از ارائه خدمات بهداشتی درمانی قبلی دارد
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1