تاریخ انتشار
جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۴۴۱۱۵۹
یادداشت|
معلم کلید دانایی، توسعه و پیشرفت
سید رضا عسکری
۲
کبنا ؛روز ۲۰ آبانماه ۱۴۰۰ شاهد تجمع فرهنگیان فرهیخته و مطالبهگر ایران در بیش از ۶۵ شهر بودیم و محور مطالبات این بخش مهم و موثر از جامعه ایران اجرای طرح طبقهبندی شغلی و همسانسازی حقوق معلم و هیئت علمی دانشگاههاست.
این مطالبه مربوط به امروز نیست بلکه در دولتهای گذشته نیز همواره وضعیت بد معیشتی و تحقیر و تنزل جایگاه معلمین محل بحث و جدل بوده و بارها اقداماتی شکل گرفت تا این مطالبه تحقق پیدا کند و معلم از رنج فقر و تحقیر رهایی پیدا کند. حال نتیجه این فرآیند از مطالبهگری، لایحهای است که در دولت گذشته به مجلس ارائه و امروز در دستور مجلس قرار دارد، که البته دولت گذشته میتوانست با تلاش و جهد و جد این لایحه را به مرحله اجرا رسانده و زرینترین برگ خدمت را در کارنامه خود به ثبت رساند.
در گزارشهای ارائه شده اعتبار لازم برای اجرای این طرح در یک سال ۵۰ هزار میلیارد تومان میباشد که در مقابل آثار مثبت و تعیین کنندهای که در کیفیت آموزش و کارکرد معلمین عزیز دارد ناچیز و در مقابل آنچه که تا الان اختلاس شده نیز ناچیز است.
نگارنده این سطور که خود بیش از ۳۰ سال در کسوت یک فرهنگی خدمت کردهام شاهد رنجهای کمرشکن ناشی از پایین بودن حقوق معلمین بودهام و یکی از غمانگیزترین لحظات عمرم زمانی بود که در اتاق کارم با خبر شدم که اساسیه منزل یک فرهنگی بیپناه به خیابان ریخته شده و با خانوادهاش زیر برف و باران از سرما میلرزند.
انگلا مرکل صدراعظم فهیم آلمان در جمعی از پزشکان وقتی با اعتراض یکی حضار روبرو میشود که؛ چرا حقوق یک معلم از یک پزشک بیشتر است؟ پاسخ میدهد که آیا انتظار دارید حقوق شما با کسی که باعث شده تو پزشک شوی برابر باشد؟ این جواب بسیار مهمی بود که باعث شد زبان در کام همه حضار از حرکت باز ایستد و برای زمامداران معاصر نیز پیام مهمی است.
آاای مسئولین؛ تا منزلت معلم به جامعه برنگردد دانایی و توسعه و پیشرفت پایدار تحقق پیدا نمیکند، و البته تا معلم فقیر باشد جامعه غنی دست نیافتنی است، تا معلم دغدغه نان و مسکن داشته باشد شهروند توانمند و توانا به جامعه تحویل داده نخواهد شد و تا معلم در مقابل زن و فرزندش شرمنده است، نمیتواند تابلوی کلاس را غنی کند. آاای آقای رئیس جمهور، آاای نمایندگان محترم مجلس، و آاای همه کسانی که امروز مسئولید، بدانیم که هر هزینهای در آموزش و پروش سرمایهگذاری است و ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این لایحه در میان مدت و درازمدت آثارش منجر به تولید ثروت و سرمایهای هزاران برابر این ارقام خواهد شد.
دست و دلتان نلرزد که این سرمایهگذاری گران سنگی است، اگر معلم منزلت داشته باشد ۸۵ میلیون ایرانیشان و منزلت پیدا میکند، تجربه ژاپن را میدانید اما مرور کنید، تجربه کشورهای پیشرفته دنیا رو مرور کنید، همه اذعان دارند که مهمترین عامل پیشرفت حیرتانگیز این جوامع ناشی از سرمایهگذاری در آموزش و پروش بوده و کلید این بخش معلم است والا به قول شهید رجایی ساختمان زیاد میتوان ساخت این معلم است که داشتنش و ساختن کار دشواری است.
حال این روزهای سرنوشتساز جامعه فرهنگیان و این فرصت و آزمون بزرگ برای مجلس و دولت و مسئولین کشوری ایجاب میکند که مسئله حقوق و معیشت معلم در حدشان و جایگاه واقعی معلم حل شده و با تصویب و اجرای این قانون فرزندان این مرز و بوم را برای رسیدن به دانایی و توانایی یاریگر باشند.
و ما توفیقی الا بالله
سید رضا عسکری
دبیر دبیرستانهای یاسوج
۱۴۰۰/۸/۲۱
این مطالبه مربوط به امروز نیست بلکه در دولتهای گذشته نیز همواره وضعیت بد معیشتی و تحقیر و تنزل جایگاه معلمین محل بحث و جدل بوده و بارها اقداماتی شکل گرفت تا این مطالبه تحقق پیدا کند و معلم از رنج فقر و تحقیر رهایی پیدا کند. حال نتیجه این فرآیند از مطالبهگری، لایحهای است که در دولت گذشته به مجلس ارائه و امروز در دستور مجلس قرار دارد، که البته دولت گذشته میتوانست با تلاش و جهد و جد این لایحه را به مرحله اجرا رسانده و زرینترین برگ خدمت را در کارنامه خود به ثبت رساند.
در گزارشهای ارائه شده اعتبار لازم برای اجرای این طرح در یک سال ۵۰ هزار میلیارد تومان میباشد که در مقابل آثار مثبت و تعیین کنندهای که در کیفیت آموزش و کارکرد معلمین عزیز دارد ناچیز و در مقابل آنچه که تا الان اختلاس شده نیز ناچیز است.
نگارنده این سطور که خود بیش از ۳۰ سال در کسوت یک فرهنگی خدمت کردهام شاهد رنجهای کمرشکن ناشی از پایین بودن حقوق معلمین بودهام و یکی از غمانگیزترین لحظات عمرم زمانی بود که در اتاق کارم با خبر شدم که اساسیه منزل یک فرهنگی بیپناه به خیابان ریخته شده و با خانوادهاش زیر برف و باران از سرما میلرزند.
انگلا مرکل صدراعظم فهیم آلمان در جمعی از پزشکان وقتی با اعتراض یکی حضار روبرو میشود که؛ چرا حقوق یک معلم از یک پزشک بیشتر است؟ پاسخ میدهد که آیا انتظار دارید حقوق شما با کسی که باعث شده تو پزشک شوی برابر باشد؟ این جواب بسیار مهمی بود که باعث شد زبان در کام همه حضار از حرکت باز ایستد و برای زمامداران معاصر نیز پیام مهمی است.
آاای مسئولین؛ تا منزلت معلم به جامعه برنگردد دانایی و توسعه و پیشرفت پایدار تحقق پیدا نمیکند، و البته تا معلم فقیر باشد جامعه غنی دست نیافتنی است، تا معلم دغدغه نان و مسکن داشته باشد شهروند توانمند و توانا به جامعه تحویل داده نخواهد شد و تا معلم در مقابل زن و فرزندش شرمنده است، نمیتواند تابلوی کلاس را غنی کند. آاای آقای رئیس جمهور، آاای نمایندگان محترم مجلس، و آاای همه کسانی که امروز مسئولید، بدانیم که هر هزینهای در آموزش و پروش سرمایهگذاری است و ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این لایحه در میان مدت و درازمدت آثارش منجر به تولید ثروت و سرمایهای هزاران برابر این ارقام خواهد شد.
دست و دلتان نلرزد که این سرمایهگذاری گران سنگی است، اگر معلم منزلت داشته باشد ۸۵ میلیون ایرانیشان و منزلت پیدا میکند، تجربه ژاپن را میدانید اما مرور کنید، تجربه کشورهای پیشرفته دنیا رو مرور کنید، همه اذعان دارند که مهمترین عامل پیشرفت حیرتانگیز این جوامع ناشی از سرمایهگذاری در آموزش و پروش بوده و کلید این بخش معلم است والا به قول شهید رجایی ساختمان زیاد میتوان ساخت این معلم است که داشتنش و ساختن کار دشواری است.
حال این روزهای سرنوشتساز جامعه فرهنگیان و این فرصت و آزمون بزرگ برای مجلس و دولت و مسئولین کشوری ایجاب میکند که مسئله حقوق و معیشت معلم در حدشان و جایگاه واقعی معلم حل شده و با تصویب و اجرای این قانون فرزندان این مرز و بوم را برای رسیدن به دانایی و توانایی یاریگر باشند.
و ما توفیقی الا بالله
سید رضا عسکری
دبیر دبیرستانهای یاسوج
۱۴۰۰/۸/۲۱