تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۴۴۰۳۲۹
پیگیری مصوبات سفر استانی؛

سرانجام گازرسانی به زیلایی چه شد ؟ / دولت جدید مصوبات روی کاغذ را اجرا کند!

۰
سرانجام گازرسانی به زیلایی چه شد ؟ / دولت جدید مصوبات روی کاغذ را اجرا کند!
کبنا ؛هرچند در سفر رئیس جمهور به استان طرح گازرسانی به منطقه محروم زیلایی مطرح شد، این طرح در سال 99 به مناقصه رفته بود ولی پیمانکار به دلیل کمبود منابع مالی و اعتباری از کار دست کشید، در حال حاضر نیز هیچ خبری از شروع به کار این پروژه نشده است، مشخص نیست قصه تلخ زیلایی و نبود نعمت گاز در سرمای استخوان سوز، کی سرانجام خوشی می یابد ؟
به گزارش کبنا نیوز، ایرنا نوشت: سفرهای استانی رئیس جمهوری به مناطق محروم کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد بسیار پر خیر و برکت بوده و در میان ۲۱۷ مصوبه سفر اخیر هیات دولت به این استان ، گازرسانی به منطقه دورافتاده زیلایی یکی از مصوباتی بود که تحقق آن شاید بخش زیادی از مشکلات مردم بویژه زنان و دختران را برطرف می کند.
زیلایی یکی از بخش های محروم کهگیلویه و بویراحمد از معدود نقاط این استان  است که هنوز به شبکه گازرسانی سراسری متصل نشده اند و از این رو مردم با سختی های زیادی بویژه در فصل های سرد سال روزگار  می گذرانند.
زیلایی در قلب استانی زرخیر اما محروم است، منطقه ای که کار، زحمت، گرما و سرما  و هیزم به دوشی صورت زنان ۳۰ ساله اش را همچون پیرزنان ۶۰ ساله نمایان کرده است.
زیلایی پوشیده از جنگل و مرتع بوده و به دلیل محرومیت از نعمت گاز، هیزم بلوط های منطقه گرمابخش خانه های این مردمان پرتلاش است.
هیزم به دوشی و جمع آوری چوب درختان یکی از اصلی ترین کارهای روزانه زنان و دختران برای پخت و پز، استحمام، گرمایش و دیگر موارد است.  
اگرچه در سال های گذشته دولت برای رفع این مشکل تلاش هایی کرده اما این تلاش ها هنوز به سرانجامی نرسیده است.
فرایند مناقصه اخذ مجوز گازرسانی به حوزه زیلایی در تابستان ۱۳۹۹ انجام و در مرداد ماه ۹۹ پیمانکار مشخص شده بود اما پس از مدتی پیمانکار مدعی شد که با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت کالا از زمان قیمت پیشنهادی پیمان تا الان و عدم کفاف تعدیل پیمان، امکان انجام عملیات اجرایی برایش مقدور نیست.
تصویب ۱۱۰ میلیارد تومان در سفر اخیر ریاست جمهوری برای گازرسانی به زیلایی
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی به این منطقه در سفر اخیر رئیس جمهور به استان اختصاص یافته و این طرح برای چهارمین بار به مناقصه می‌رود.
رحمن خادم افزود: شرکت ملی گاز از محل بند (ق) این مبلغ را برای اجرای پروژه گازرسانی زیلایی مصوب کرده است که مهلت آن تا سال ۱۴۰۱ می‌باشد.
وی ادامه داد: حدود یک هزار و ۸۰۰ خانوار در زیلایی سکونت دارند که تلاش بر این است هر چه زودتر گازرسانی به این منطقه آغاز شود.
۴۰ روستای زیلایی از گاز بهره مند خواهند شد
خادم تاکید کرد: اجرای پروژه گازرسانی به زیلایی یکی از طرح های مهم استان در حوزه گازرسانی بوده که با اجرای آن ۴۰ خانوار از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.
وی ابراز داشت: زیلایی در مرز چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته به همین دلیل ۲۰ کیلومتر این طرح از طرف چهارمحال و بختیاری و مابقی در  این استان خواهد بود.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در مجموع خط فلزی این طرح ۵۴ کیلومتر و ۱۸۰ کیلومتر اتیلن خواهد بود.
نبود گاز از عمده ترین مشکلات مردم زیلایی است
نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: عمده ترین مشکلات مردم زیلایی نبود گاز، نامطلوب بودن جاده های ارتباطی، آب آشامیدنی، نداشتن اینترنت و بیکاری است.
مهدی روشنفکر افزود: به میمنت انقلاب اسلامی خدمات مطلوبی در مناطق مختلف از جمله بخش زیلایی ارائه شده ولی هنوز محرومیت و مظلومیت در زیلایی مشهود است.
وی تاکید کرد: در تمامی عرصه‌ها مردم زیلایی ولایتمداری و وفاداری خود به آرمان‌های انقلاب را اثبات کرده‌اند و این مردم نباید در این مناطق پس از ۴ دهه هنوز مطالبه زیرساخت‌ها و امکانات اولیه را داشته باشند.
۸۳۹ روستا در استان به شبکه گاز متصل شدند
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تاکنون ۸۳۹ روستا در این استان به شبکه گاز متصل شده است.
خادم ادامه داد: در مجموع ۱۰۰ درصد شهرها و ۷۵ درصد روستاهای کهگیلویه و بویراحمد گازرسانی شده است.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یک هزار و ۱۱۵ روستا قابلیت گازرسانی دارند که ۵۱۷ روستا بالای ۲۰ خانوار است.
وی گفت: عملیات گازرسانی به ۵۱۷ روستا تا سال ۹۵ انجام شده بود و تعداد روستاهای گازدار شده از سال ۹۵ تاکنون ۳۶۲ روستا است.
خادم تصریح کرد: تا دهه فجر آمار روستاهای برخوردار از گاز افزایش خواهد یافت.
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ یک از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز بهره مند نبودند اما خدمات دولت در حوزه گازرسانی به مناطق مختلف استان به گونه ای پیش رفته که در پنج سال اخیر با احتساب گازدار شدن روستاهای در دست اجرا ۵۲۹ روستا از نعمت  گاز بهره مند شده و یا می شوند.
شعله های گرما بخش گاز در این منطقه محروم زیلای پایانی بر قصه زنان و دختران هیزم به دوش در روستاهای جنگل نشین، صعب العبور و پر پیچ و خم کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
همچنین جان بلوط های استوار از تیزی تیشه ها در امان می مانند و جلو هجوم روستاییان به شهر ها و توسعه حاشیه نشینی گرفته خواهد شد.
دهستان زیلایی با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارای ۵۸ روستا است و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1