تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۵
کد مطلب : ۴۴۰۲۰۷
کبنا گزارش می دهد؛

باغداران لیمو در گچساران و باشت سردرگم و بدون حمایت مسئولان مانده است! / صنایع تبدیلی نیاز منطقه گچساران و باشت / نبود آب معضل باغداران روستای «آب توت»

۱
باغداران لیمو در گچساران و باشت سردرگم و بدون حمایت مسئولان مانده است! / صنایع تبدیلی نیاز منطقه گچساران و باشت
کبنا ؛گچساران 1500 هکتار باغ لیمو و بوستان و باشت نیز 2000 هکتار باغ مرکبات دارد، و قطب لیمو در استان محسوب می شود. باغ های لیموی گچساران کیفیت بسیار بالایی دارند، طرح های آبرسانی در سالهای اخیر نیز به توسعه باغداری منطقه کمک شایانی کرده، با این حال، مشکلاتی از جمله بازاریابی، وجود دلالان، نبود سردخانه برای مرکبات، کمبود واحدهای تولید آبلیمو در منطقه موجب زحمت باغداران می شود. به گزارش کبنا نیوز، با وجود اینکه لیموی منطقه کیفیت مطلوبی دارد ولی برخی از باغداران به دلیل مشکلاتی، دیگر حاضر به کاشت آن نیستند و متضرر شده اند. به سرانجام نرسیدن طرح آبرسانی دشت مور، نبود صنایع تبدیلی برای آبلیمو، وجود دلالان و سود کم باغدار، از جمله مشکلاتی است که حل آنها همت مسئولان بویژه مدیریت جهاد کشاورزی را می طلبد. گچساران دو واحد تولید آبلیمو در شهرک های صنعتی دارد که یکی از آنها فعال و یکی از آنها زیر نظر جهاد کشاورزی و در حال حاضر تعطیل شده است. باغدار نمونه شهرستان باشت می گوید «اگر کارخانه آبلیموگیری در منطقه داشتیم هیچ لیمویی خراب نمی شد و روی زمین نمی ماند و با قیمت خوبی فروش می رفت.»
از طرفی گویا مسئولان چندان با حوزه مربوط به خود آشنایی ندارند، مشخص نیست آنگونه که عطارزاده رئیس جهاد کشاورزی گچساران می گوید «واحد آبلیموگیری امام زاده جعفر» زیر نظر اداره صمت است، یا آنطوری که شریفی رئیس اداره صمت می گوید، «این واحد زیر نظر جهاد کشاورزی است!» چرا مسئولان در شهرستانی که میزان بیکاری 16 درصدی دارد به فکر ایجاد صنایع و واحدهای تولیدی نیستند؟
درخواست رئیس اصناف گچساران از مسئولان: باغداران لیمو بدون حمایت مانده اند
رئیس اصناف گچساران و رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان گچساران در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: درخواست ما این است که مسئولین خط تولید آبلیمو در شهرستان راه اندازی کنند، تا باغداران دغدغه قیمت و فروش نداشته باشند.
محمد راهی گفت: باغات لیموترش گچساران و باشت در حدی تولیدات دارند که یک کارخانه آبلیموگیری و بسته بندی را می تواند پوشش دهد، ولی الان می بینیم که باغداران مجبورند با قیمت پایین لیموی خود را بفروشند و متضرر شده اند.
راهی با بیان اینکه «از 100 درصد لیموی گچساران و باشت و حومه حدود 20 درصد جذب شهرستان می شود و 80 درصد خارج از شهرستان فروش می رود»، این پیشنهاد را کرد: اگر تولید ابلیمو به شرکت بهنوش اضافه می شد، باغدارهای ما حمایت می شد.
وی افزود: متأسفانه اینها بدون حمایت مانده اند، استاندار محترم، و دیگر مسئولان از جهاد کشاورزی گرفته تا صنعت و معدن و تجارت باید در این زمینه فعال شوند و به فکر جذب سرمایه گذار باشند.
زمین و زیرساخت ها آماده است؛ باید سرمایه گذاران ورود کنند
بخشدار بوستان در خصوص مشکلات باغداران بخش بوستان گفت: هر ساله باغداران محصولات لیموی خود را به اهواز و خارج کشور صادر می کرده اند ولی امسال به دلیل بسته بودن مرزها، لیمو به قیمتی که کشاورزان سود کنند فروش نرفته، و به نوعی متضرر هم شده اند.
مجید محمدی با بیان اینکه بوستان قطب مرکبات شهرستان و استان کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: 2000 هکتار باغ مرکبات در شهرستان باشت وجود دارد که 90 درصد این باغ ها در بخش بوستان هستند.
محمدی با اظهار اینکه امرار معاش غالب مردم روستاهای بخش بوستان باغداری است، گفت: مناطقی که باغداری رواج دارد شامل بخش بوستان، روستاهای پشتکوه، مله برفی، امام ضامن، چم بلبل، شوش، و دیگر روستاهای بخش می شود.
محمدی گفت: با افتتاح طرح آبرسانی به چالموره و چاه تلخ، 400 هکتار باغ در این منطقه زیر کشت رفت.

وی افزود: یک طرح 400 هکتاری نیز در بخش پشت کوه امسال شروع شده و چند هکتار کاشت شده است، در آینده تحولات خیلی خوبی را در بخش بوستان در حوزه باغداری مرکبات شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه پروژه طرح آبرسانی به دشت خان احمد در مرحله ایستگاه پمپاژ ثانویه است و 90 درصد زیرساخت های آن آماده شده است، گفت: شبکه گذاری این طرح انجام گرفته، موضوع خرید پمپاژ و ایستگاه در میان است که منابع و اعتبارات آن حل نشده، پیگیر این موضوع نیز هستیم که اگر حل شود، با آبرسانی به دشت خان احمد این ظرفیت وجود دارد که سطح باغات بخش بوستان افزایش پیدا کند.
وی گفت: یکی از عمده مشکلات باغداری در شهرستان باشت، نبود صنایع تبدیلی در بخش مرکبات است.
محمدی با بیان اینکه «توسعه صنایع تبدیلی به توسعه کشاورزی و باغداری کمک خواهد کرد»، گفت: یکی از صنایع ضروری و مورد نیاز مردم منطقه صنایع تبدیلی و سردخانه برای باغداری است، زیرساخت های مورد نیاز آن وجود دارد، اگر سرمایه گذاران در این بخش از احداث سردخانه استقبال کنند، شاهد تحولات خوبی در حوزه باغداری خواهیم بود.
وی گفت: جمعیت بخش حدود 7 هزار نفر است، 59 روستا داریم که دارای سکنه هستند.
لیموها خشک شده اند! / کارخانه آبلیموگیری نیاز منطقه گچساران و باشت
ایازی باغدار نمونه بخش بوستان در روستای پشت کوه نیز در خصوص مشکلات باغداران لیمو گفت: هر سال برداشت لیمو داریم، باغداران سمت ما از نظر فروش مشکلات زیادی دارند، خود من بیشتر لیموهایم خشک شده اند. عکس و فیلمش موجود است.
ایازی اظهار کرد: مشکل اصلی باغداران در این قسمت بازار فروش است، دلال ها بازار را خراب می کنند. امسال چون لیمو زیاد بود، قیمت پایین آمد، بازدهی خوبی داشتیم، ولی مشکل ما فروش است.
این باغدار پشت کوهی در خصوص مشکل بازار فروش گفت: مشکل اصلی ما بازار فروش است، اگر در منطقه گچساران و باشت کارخانه آب لیموگیری داشتیم مشکلات باغدارها حل می شد.
وی افزود: پشت کوه حدود 800 هکتار زمین باغ لیمو دارد، از نظر کیفیت، از لیموی جهرم بهتر است. در منطقه مشکل آب حل شده و از نظر آب مشکلی نداریم.
ایازی افزود: لیموها را در میدان تره بار اهواز می فروشیم، یا صادر می شود یا اینکه در داخل کشور فروش می رود. الان هم شاید آنقدر دست به دست شود و صادر شود، و سودش را دلالان ببرند.
ایازی اظهار کرد: ماخودمان آبلیمو می گیریم، ولی به دلیل اینکه با نظارت بهداشت نیست در بازار خیلی فروش نمی رود، ولی اگر کارخانه ای بود که آبلیموی طبیعی بسته بندی می کرد همه آبلیموها فروش می رفت، و تبدیل به یک برند آبلیموی طبیعی می شد. نزدیک 100 بشکه 20 لیتری دارم، که پر کنم ولی اعتماد نمی شود.
مشکلات آبی در روستای آب توت؛ قطب باغداری گچساران
حیدری نماینده باغداران روستای آب توت در خصوص مشکلات تولیدات محصول لیمو در گچساران در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: شنیدن کی بود مانند دیدن، ما همین مشکل را در مورد زیتون ها داشتیم، پارسال اره برقی گذاشتند و تمام زیتون ها را بریدند، الان نوبت لیموها است، چون بازار فروش خوبی نداشتند و دخل و خرجشان به هم نمی خورد. چند روز پیش درخت های یکی از باغ ها را درآوردند، 500 درخت داشت، بقیه هم همین کار را می کنند.

وی با بیان اینکه «کسی به جز دلال سودها را نمی برد» گفت: دلال نشسته توی مغازه اش، بار ده تن بیاید، یک تن بیاید، فرقی برایش نمی کند، بدون استهلاک، بدون باربری، بدون سرما و گرما و زحمت باغداری، سودش را می برد. شیره را آنها مکیدند.
حیدری اظهار کرد: بزرگترین باغدارمان امسال 100 میلیون فروخت، درحالی که سال گذشته 800 میلیون فروخت. فقط 60 میلیون تومان کارگری اش شده بود، خودش ماشین هم داشت و لیمویش را به آبادان برد، نزدیک مرز بود و راحت فروخت. حالا چه تغییر و تحولاتی صورت گرفته و این مشکلات پیش آمده است!
حیدری در خصوص مشکلات باغداران آب توت گفت: اولین مشکل ما بی آبی است. 5 حلقه چاه آهکی داشتیم که 3 چاه خشکیده است، دو چاه دیگر هم خیلی آب ندارند، زمان نماینده قبلی کارهایی می کرد، کارهای خوبی می کرد، و بالاخره مشکلمان هر طوری که بود رفع می شد. این درخت ها نان مردم است. مردم الان دامداری دارند ولی آنطور که باشد نیست و کم شده، مردم به سمت باغداری رفته  اند.
حیدری بیان کرد: قطب باغداری را در این منطقه داریم، از نظر کیفیت بهترین محصول لیمو، پرتقال، و نارنگی را دارند.
حیدری می گوید: مردم اینجا همگی شاغل هستند، و شهرنشین هستند، ولی به دنبال پشت میز نشینی نیستند، در روستا اشتغال زایی زیادی شده بود. از شهرستان کهگیلویه، گچساران، نیروهای افغانی، روزانه چند صد نفر در 200 هکتار باغ مشغول به کار بوده اند. 
وی به مشکل طرح آبرسانی دشت مور اشاره کرده و افزود: لیمو هم نباشد، آنقدر مردم در این کار خبره شده اند، می توانند خودشان کار انجام دهند و بازاریابی شان را انجام دهند. حرف طرح دشت مور را بیشتر از 20 سال است که می زنند ولی به سرانجام رسیدن آن عزم زیادی می خواهد.
حیدری در پاسخ به اینکه «نماینده چقدر پیگیر بوده است» گفت: نماینده جدید کمتر از یک ماه پیش اینجا آمده است، قول هایی داده اند، ولی این خط لوله و طرح آبرسانی دشت مور مشکلش با این قول ها فکر نمی کنم حل شود، امیدواریم که کاری بکنند.
حیدری گفت: قصد داشتند پیمانکار را خلع ید کنند، ولی آیا با خلع ید شود کار انجام می گیرد؟ خلع ید نه دردی از ما دوا می کند و هم اینکه پیمانکار راحت می شود، اینها باید پیمانکار را حمایت کنند، سنگ جلوی پایش را بردارند تا کار انجام بگیرد، وگرنه خلع ید فایده ای نه برای ما دارد و نه برای طرح آبرسانی.
وی اظهار کرد: تنها معضل ما فعلا آب است.

صنایع تبدیلی نیاز شهرستان گچساران است
شریفی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان گچساران در خصوص واحدهای آبلیموگیری گچساران به خبرنگار کبنا گفت: تولید آبلیموی شهرک چهاربیشه توسط آقای توکل پور، صنایع غذایی بیدزرد فعال است.
وی گفت: واحد آبلیموگیری آقای عبدالخانی در شهرک صنعتی امامزاده جعفر زیر نظر جهاد کشاورزی است و غیرفعال است.
شریفی با بیان اینکه سردخانه های چندمنظوره برای مرکبات از نیازهای اساسی شهرستان گچساران است، گفت: گچساران صنایع تبدیلی کمی دارد، سردخانه نیز ندارد، کسب مجوز و صدور پروانه برای انبار سردخانه ای را باید جهاد کشاورزی پیگیری کند.
اگر کسی بخواهد سردخانه احداث کند، باید از جهاد کشاورزی مجوز بگیرد.
نیاز به صنایع تبدیلی احساس می شود
عطارزاده رئیس جهاد کشاورزی گچساران نیز همچون شریفی، بر اهمیت صنایع تبدیلی تاکید دارد!
عطارزاده رئیس جهاد کشاورزی گچساران در خصوص فروش نرفتن لیموی باغدارهای گچساران در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: باغداران باید تعاونی داشته باشند، تعاونی خرید را انجام دهد، جهاد کشاورزی اداره ای است که نمی تواند خرید و فروش انجام دهد، ما هماهنگ کننده هستیم. بارها نامه زده ایم که تعاونی تشکیل بدهند، ولی انجام نداده اند.
عطارزاده در خصوص میزان باغ های گچساران اظهار کرد: 1500 هکتار درخت لیمو در گچساران است، 800 هکتار آن مثمر است، پیش بینی شد که 3 هزار و 500 تن لیمو محصول برداشت شود.
عطارزاده اظهار کرد: نیاز به صنایع تبدیلی احساس می شود ولی واحد آبلیموگیری گچساران زیرنظر اداره صنعت و معدن و تجارت، غیرفعال است.

خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1