تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۰۸
کد مطلب : ۴۳۹۵۴۸
بر اساس قانون؛

حکم طرفداران عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل اعدام است

۰
حکم طرفداران عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل اعدام است
کبنا ؛
منابع خبری روز شنبه (۲۵ سپتامبر- 3 مهر) از برگزاری نشستی با حضور بیش از ۳۰۰ نفر در شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، و درخواست از بغداد برای عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر دادند.
به گزارش پایگاه خبری «کانال 12 تلویزیون اسرائیل»، که از این نشست ذوق‌زده بود، برگزارکنندگان نشست به طور علنی خواستار صلح با اسرائیل شدند. گفتنی است، برگزار کنندگان این نشست گویا تحلیلشان از موقعیت به گونه‌ای بود از واقعیت فضای سیاسی عراق دور بود، چرا که بعد از این نشست کار به جایی رسید که افزون بر احزاب مختلف، دولت عراق و حتی دولت اقلیم کردستانِ این کشور نیز از این نشست اعلام برائت کردند. حالا خبر می‌رسد که دستگاه قضایی عراق بعد از صدور حکم بازداشت علیه شماری از شخصیت‌های عشایری و سیاسی این کشور که در نشست عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل حاضر شده بودند، به حکم اعدام طبق قانون عراق به عنوان مجازات هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی اشاره کرد. به گزارش تسنیم، طبق ماده 201 قانون مجازات عراق هر کسی که به هر شکلی طرفدار عادی‌‌سازی با اسرائیل باشد حکمش اعدام خواهد بود و همین ماده به خودی خود برای مجرم شناخته شدن حاضران در نشست عادی‌‌سازی اربیل و محکوم کردن آنها به اعدام کافیست. «حیان الخیاط » وکیل برجسته عراقی در گفت‌وگو با اسپوتنیک در این زمینه اظهار داشت، حکم عادی ‌سازی روابط با اسرائیل بر اساس قانون مجازات شماره 11 عراق که در سال 1969 صادر شد به شکل قطعی اعلام شده و طبق ماده 201 این قانون مجازات هرگونه ترویج عادی ‌سازی با صهیونیست‌ها اعدام است.
البته می‌شود این ماجرا را به صورت دیگری نیز بررسی کرد: واکنش عراقی‌ها به نشست اربیل را می‌توان سنگ محک بسیار خوبی برای حساسیت جامعه این کشور به مقوله سازش دانست. خشم گروه‌های عراقی و موضع دولت بغداد و اظهار بی‌اطلاعی دولت اربیل و سپس صدور قرار بازداشت و احتمال اعدام برای افراد حاضر در آن نشست، شرایطی را به وجود آورده است که تکرار چنین نشستی بسیار دور از ذهن می‌نماید و اگر بخواهیم هدف افراد پشت پرده این نشست را محک واکنش مردم عراق و دلتمردان به رابطه با رژیم صهیونیستی بدانیم، باید بگوییم که دست‌اندرکاران نشست اربیل به روشنی پیام عراقی‌ها را دریافته‌اند.
تقدیر حزب‌الله از واکنش به این نشست همچنین حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای برگزاری کنفرانس دعوت به سازش با دشمن صهیونیستی در شهر اربیل عراق را محکوم کرد. حزب‌الله این کنفرانس را تلاشی نافرجام برای ترویج فرهنگ گفت‌وگو با دشمن می‌داند که در نطفه خفه شد.
به گزارش فارس، حزب‌الله ضمن تمجید از مواضع رسمی، سیاسی، مردمی و دینی عراقی‌ها در مخالفت شدید با همه اشکال عادی‌‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی گفت: ما از اقدامات قضایی عراق در مجرم شناختن این سازشکاران قدردانی می‌کنیم، زیرا این امر نشانه آگاهی متمایز مردم عراق و گروه‌های سیاسی عراق و عزت ملی آنها در مقابله با نقشه سازش در خاورمیانه است. البته گفتنی است واکنش‌ها تنها در حد محکوم کردن زبانی نبوده است؛ در کنار مواضع سیاسی، برخی گروه‌های عراقی گردانندگان و افراد و جریان‌های پشت پرده نشست اربیل را تهدید به پاسخی سخت کرده‌اند. حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای گفته است که به عملیات‌های خود علیه مخفیگاههای صهیونیستی-آمریکایی برای «رهایی از شر آن‌ها» ادامه می‌دهد و به خیانتکارانی که به دنبال عادی‌‌سازی روابط با صهیونیست‌ها هستند مهلت نخواهد داد.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
‌وزیر بی‌اختیار؟

‌وزیر بی‌اختیار؟

نماینده مردم طبس درباره جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی و همچنین اینکه گفته می‌شود این ...
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
1