تاریخ انتشار
جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۴۳۹۳۷۵
کبنا بررسی کرد
تونل دیل در خواب طولانی؛ دستهای پشت پرده یا نشت گاز
۰
کبنا ؛تجهیزات سنگین پروژه تونل دیل زیر سایه سکوت و بیتوجهی مسئولان از این پروژه خارج شد و کلیپ خروج ماشین آلات و تجهیزات آن توسط یکی از اهالی دهستان بویراحمد گرمسیر گچساران دست به دست در فضای مجازی میچرخید
به گزارش کبنا، تعطیلی پروژه تونل دیل، اهالی دهستان بویراحمد گرمسیری که به خروج منطقه خود از بن بست ارتباطی امیدوار بودند را بسیار نگران کرده است؛ آنان معتقدند که تعطیلی این طرح گذشته از بیکارشدن تعدادی کارگر در این شرایط سخت اقتصادی، به دلیل سرمایههایی که در سالهای اخیر برای احداث تونل دیل هزینه شده اتفاقی نامیمون و نیازمند تلاش و همت مسوولان است.
این طرح با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام به طول ۱۰ کیلومتر است که شامل هفت هزار و ۵۰۰ متر مسیر و ۲ هزارو ۵۸۰ متر نیز تونل است که شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور آن را به مناقصه گذاشت و «موسسه حرا» کار اجرایی پروژه را از مهرماه سال ۱۳۹۷ آغاز کرد.
ساخت تونل در گردنه دیل از برنامههای مهم برای توسعه گچساران در سالهای اخیر بوده که با هدف کاهش ۱۵ کیلومتر از طول مسیر، خروج روستاهای مسیر از بن بست ارتباطی و پیش بینی سفری ایمن کلید خورد.
سید ناصر حسینیپور نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس به همراه فرماندار گچساران و برخی دیگر از مسئولین شهرستانی از پروژه تونل دیل در گچساران بازدید و از نزدیک در جریان مشکلات این پروژه قرار گرفت، حسینیپور در این بازدید، اظهار داشت: خواهشمندم که راهکار عملیاتی بدهید که مشکل از کجاست که هر چه زوتر این پروژه مجدداً آغاز به کارکند، هرچند برخی وجود گاز در تونل و برخی هم نبود اعتبارات را بهانه میکنند.
وی بیان کرد: این پروژه نقش به سزایی در پیشرفت گچساران دارد.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس تصریح کرد: باید مشکلات این پروژه مرتفع و این کار با شتاب بسیاری انجام شود.
حسینی پور عنوان کرد: متاسفانه اعتبارات پروژه تونل دیل بین ملی بودن و استانی بودن هم مانده است و نهایتاً بودجههای استانی نمیتواند حتی درصدی از کار را جلو ببرد چرا که اعتبارات محدود است.
وی افزود: نهایتاً در این جلسه به نتیجهای رسیدیم که باید بعد از تعطیلات نمایندگان مجلس کار را از طریق استاندار جدید، وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و نیز مجموعه مرتبط با سازمان مدیریت و برنامه ریزی دنبال کنیم که با یک جلسه بحث ملی شدن و قرارداد جدیدی را دنبال کنیم که نهایتاً این پروژه تعیین تکلیف شود.
کاظمی، سرپرست کارگاه تونل دیل بیان کرد: امیدواریم گرههای اساسی این پروژه بدست شما باز شود، در حال حاضرکار به دلایل متعدی متوقف شده هرچند نمیتوان به صراحت نیز برخی مطالب را عنوان کرد اما به هرحال اقدامات و تلاشهای خوبی هم دراین پروژه هم انجام شد.
وی افزود: این پروژه در 20 تیرماه 98 با گاز ناشناختهای روبرو شد و دستور توقف پروژه را کارفرما صادر کرد و ما طبق قرارداد نیز تابع کارفرما هستیم، هرچند یکماه بعد هم در خروجی تونل با چنین گازی هم مواجه شدیم و آنجا هم دستور توقف دادند؛ اگرچه قانون این است که کارفرما باید بیاید و حل معارض انجام دهد و این موضوع با پیمانکار هم نیست.
کاظمی ادامه داد: متاسفانه عمده کار به این سمت و سو رفته، اینکه ورود کارفرما در پروژه برایش اولویت نبوده و از لحظهای که این مشکل وجود آمده ردپای هیچ کارفرمایی در این پروژه هم پیدا نشد و پروژهای که بهره بردارش کارفرما است و برایش این کار هم مهم نباشد.
وی عنوان کرد: بالاخره گره خاصی هم نیست و گره کار همان بحث مدیریتی است که باید نشستی در این خصوص داشته باشند.
مسئول کارگاه تونل دیل خاطر نشان کرد: اینکه یک پروژهای به این عظمت به خواب طولانی فرو برود حتماً دستهای دیگری در کار است، بحث گازی که الان بولد شده اگر شما نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس با همین وضعیتی که شیمیایی جنگ هم هستید بدون هیچ تجهیزات خاصی میتوانید به درون تونل بروید مشکلی هم نیست.
وی تصریح کرد: متاسفانه تجهیزات سنگینی در این مدت هم از پروژه خارج شد، به هرحال تلاشهای زیادی هم انجام دادیم که این کار برای منطقه بماند و قرارگاه خاتم (ص) تنها سازمانی بوده که بیش از دوسال مانده است و اما در این دوسال نه مشاوری، نه کارفرمایی و نه مسئولی در کنار ما نمانده است.
کاظمی گفت: اصل موضوع تغییر مبانی قراردادی است که از پروژه ملی به پروژه استانی تغییر دادهاند و گره کور این پروژه این موضوع است و اینکه استان نمیتواند چنین پروژهای را متقبل شود که متاسفانه راه و شهرسازی تاکنون هیچ حرکتی در قبال این پروژه انجام نداده است.
وی ادامه داد: معتقدم که کارفرما تمایلی برای کار با راه و شهرسازی ندارد، و الان دو سال اینجا هستیم و وقتی منابع مالی نباشد به هرحال حرکتی هم نخواهیم داشت بنابراین قرارگاه خاتم هیچ سهل انگاری برای ماندن پای کار نداشته است حتی ما همچنان با دست خالی هم ماندهایم.
مسئول کارگاه تونل دیل اظهارکرد: یک دهنه تونل مسدود شده و تجهیزات خاص و سنگین تونل تخلیه و رفته است، هیچ کارفرماییام نیامد و هیچ مسئولی هم قدم خاصی برنداشته است و متاسفانه با سرعت خیلی بالایی تجهیزات درحال خارج شدن هستند.
کاظمی در ادامه گفت: اصل کار قرارداد است و دیگری بحث ماندگاری تجهیزات است که دست شما (حسینی پور) را میبوسد که مشکلات را پیگیری و مرتفع کنید.
علیرضا اتابک فرماندار گچساران گفت: بحث تغییرات اعتبارات از ملی به استانی، این است که کل اعتبارات راه استان ما قادر نخواهد بود چنین پروژهای را به سرانجام برساند واگر تمام اعتبارات استان را به همین تونل بدهیم به جایی نمیرسیم.
وی افزود: اصل قضیه این است که بحث گاز به لحاظ سندیت، خود موسسه حرا زیر بار این قضیه نرفته است مگر اینکه مشاور متعبر بیاید و مستند به لحاظ علمی راهکار بهد که ادامه کار با وجود گاز چگونه خواهد بود، موسسه حرا به هرحال برای ادامه پروژه حتماً مطالبه قرارداد بالاتری را خواهد کرد، به هرحال جلساتی مختلف برگزار شد که این پروژه را بایدحتما اعتبارات ملی تخصیص دهند.
فرماندار گچساران گفت: ماحصل اینکه این گاز هیچ ارتباطی با مخازن نفت و گاز عظیم گچساران ندارد، مشکل پول و اعتبارات است و باید این تونل از اعتبارات ملی استفاده کند، چرا که اعتبارات استانی به هیچ وجه جوابگو نخواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد قبلاً با تأیید خبر تعطیلی کارگاه احداث تونل دیل میگوید: از سرگیری این طرح نیازمند رفع مشکلات فنی و اختصاص اعتبار است.
پژمان نیک اقبالی اضافه میکند که پس از مطالعات تکمیلی مشاور طرح نتوانسته به صورت دقیق منشاء گاز را مشخص کند و اینکه در زمان بهره برداری آیا امکان وجود گاز به عبور و مرور بی خطر مردم منجر میشود یا نه جواب دهد.
وی بیان کرد: برای یافتن این پرسش از مشاوران دیگری خارج از مجموعه و از شرکت ملی نفت ایران کمک گرفته شده و بعضی از مدارک به خارج از کشور ارسال شد که تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است.
نیک اقبالی اظهار داشت: به غیر از این مشکلات حفاری در شرایط گازی هم بسیار خاص و نیاز به تجهیزات مخصوص دارد که این امر هزینههای ادامه کار را بیشتر کرده است.
وی عنوان کرد: در نشستی که برای تعیین تکلیف پروژه تونل دیل در وزارت خانه انجام شد پیمانکار به صراحت اعلام کرد که نمیتواند با شرایط گازی کار را ادامه دهد و مشاور هم به صراحت اعلام کرد که تعیین تکلیف نهایی این وضعیت خارج از توان آنان است.
او ابراز داشت: ادامه عملیات اجرایی این طرح به مشاور تکمیلی و تخصصی نیاز دارد که مقرر شده پیمانکار به صورت کتبی وضعیت پروژه و چگونگی ادامه و عدم ادامه را اعلام و مشاور هم نظر خود را اعلام و توسط وزارتخانه تصمیم گیری و به استان اعلام کند.
نیک اقبالی در ادامه با بیان اینکه با توجه به اینکه کار تکمیلی مطالعاتی در شرایط جدید نیاز به انتخاب مشاور خاص با تخصص شرایط بوجود آمده دارد مکاتبهای با سازمان مدیریت استان انجام شده که در این خصوص باید برآورد کارشناسی جدید صورت گیرد.
وی میزان اعتبار امسال طرح تونل دیل را بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی علاوه بر تونل دیل باید پیمانکار ابریگون و ۳ پیمانکار محور بابکلان هم از این اعتبار تزریق شود.
گندمکار، رئیس شهرسازی گچساران ادامه داد: شبیه همین تونل در ابهر، در شهر تهران، در اردبیل و...با چنین گازی هم وجود دارد و آنجا هم کار شده است پس مشکل از اعتبارات است و نه از نشت گاز و آقای "کدخدا زاده" میتواند این مشکل را به سرعت حل کند.
گندمکار همچنین قبلاً با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال در حوزه زیرساختهای جادهای این شهرستان در مدت هشت سال گذشته هزینه شده است.
سعید گندمکار افزود: این میزان اعتبار برای اجرای ۱۷ طرح در حوزه توسعه زیر ساختهای جادهای این شهرستان هزینه شد.
وی بیان کرد: طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچساران و باباکلان، بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچساران و باباکلان، ساخت راه چهاربیشه، امامزاده جعفر- باباکلان، چرام و آبریگون، بهسازی و آسفالت جاده قبرستان دوگنبدان، بهسازی و تعریض قطعه اول محور گچساران – بی بی حکیمه و گناوه، بهسازی و تعریض محور گچساران- بی بی حکیمه گناوه قطعه سوم، ساخت کنار گذر دوگنبدان و بهسازی راه روستایی سراب ننیز، پاکوه، پشه کان، آب توت، انجیر سیاه، آب گندی بی بی کریمه دیل از مهمترین طرحهای در دست اجرا در حوزه زیرساختهای جادهای در این شهرستان است.
گندمکار افزود: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرحها ۲۰ تا ۹۹ درصد است.
وی گفت: بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچساران و باباکلان بطول ۶.۲ کیلومتر با اعتباری بیش از ۳۲۸ میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال در دست اجراست که این طرح در سال ۹۵ آغاز شده و تاکنون یک میلیون و ۸۵۳ هزارو ۳۰۰ کیلومتر خاکبرداری، ۱۳۶ هزارو ۵۳۷ کیلومتر خاکریزی، ۲ هزارو ۸۹۲ متر مکعب بتن ریزی و ۹ جاده انحرافی انجام شده است.
وی گفت: بهسازی و تعریض قطعه اول محور گچساران – بی بی حکیمه و گناوه بطول ۱۲ کیلومتر، بهسازی و تعریض محور گچساران- بی بی حکیمه گناوه قطعه سوم بطول ۱۲ کیلومتر، بهسازی و تعریض محور گچساران- بی بی حکیمه و گناوه قطعه چهارم به طول ۵.۶ کیلومتر در دست اجراست.
گندمکار ابراز کرد: بهسازی و آسفالت جاده قبرستان دوگنبدان بطول ۴.۵ (چهار و پنج دهم کیلومتر) با پیشرفت ۶۵ درصد وطرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچساران و باباکلان به طول ۹ و هفت دهم کیلومتر هم اکنون در دست اجراست.
گندمکار ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح یک میلیون و ۳۵۸ هزارو ۷۲۰ متر مکعب خاکبرداری، ۱۹۸ هزارو ۵۰۸ کیلومتر خاکریزی، هفت هزارو ۱۸۵ متر مکعب بتن ریزی، یک کیلومتر قیرپاشی انجام شده است.
وی ساخت کنار گذر دوگنبدان بطول ۶.۵ کیلومتر با پیشرفت ۸۴ درصد، راه روستایی نیمدور- اسپر و موک با پیشرفت ۷۳ درصد، بهسازی راه روستایی سراب ننیز، پاکوه، پشه کان، آب توت، انجیر سیاه، آب گندی بی بی کریمه دیل بطول ۱۳ کیلومتر از دیگر طرحهای در دست اجرا در این شهرستان در زمینه زیرساختهای جادهای اعلام کرد.
وی تصریح کرد: مجتمع پردیس هنری شهر دوگنبدان در زمینی به مساحت ۱۱ هزار متر مربع و با زیربنای ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع در حال ساخت است و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
شهرستان گچساران ۱۲۰ کیلومتر راه اصلی، ۹۰ کیلومتر راه فرعی درجه یک، ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی و ۲۷ کیلومتر بزرگراه دارد. شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
به گزارش کبنا، تعطیلی پروژه تونل دیل، اهالی دهستان بویراحمد گرمسیری که به خروج منطقه خود از بن بست ارتباطی امیدوار بودند را بسیار نگران کرده است؛ آنان معتقدند که تعطیلی این طرح گذشته از بیکارشدن تعدادی کارگر در این شرایط سخت اقتصادی، به دلیل سرمایههایی که در سالهای اخیر برای احداث تونل دیل هزینه شده اتفاقی نامیمون و نیازمند تلاش و همت مسوولان است.
این طرح با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام به طول ۱۰ کیلومتر است که شامل هفت هزار و ۵۰۰ متر مسیر و ۲ هزارو ۵۸۰ متر نیز تونل است که شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور آن را به مناقصه گذاشت و «موسسه حرا» کار اجرایی پروژه را از مهرماه سال ۱۳۹۷ آغاز کرد.
ساخت تونل در گردنه دیل از برنامههای مهم برای توسعه گچساران در سالهای اخیر بوده که با هدف کاهش ۱۵ کیلومتر از طول مسیر، خروج روستاهای مسیر از بن بست ارتباطی و پیش بینی سفری ایمن کلید خورد.
سید ناصر حسینیپور نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس به همراه فرماندار گچساران و برخی دیگر از مسئولین شهرستانی از پروژه تونل دیل در گچساران بازدید و از نزدیک در جریان مشکلات این پروژه قرار گرفت، حسینیپور در این بازدید، اظهار داشت: خواهشمندم که راهکار عملیاتی بدهید که مشکل از کجاست که هر چه زوتر این پروژه مجدداً آغاز به کارکند، هرچند برخی وجود گاز در تونل و برخی هم نبود اعتبارات را بهانه میکنند.
وی بیان کرد: این پروژه نقش به سزایی در پیشرفت گچساران دارد.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس تصریح کرد: باید مشکلات این پروژه مرتفع و این کار با شتاب بسیاری انجام شود.
حسینی پور عنوان کرد: متاسفانه اعتبارات پروژه تونل دیل بین ملی بودن و استانی بودن هم مانده است و نهایتاً بودجههای استانی نمیتواند حتی درصدی از کار را جلو ببرد چرا که اعتبارات محدود است.
وی افزود: نهایتاً در این جلسه به نتیجهای رسیدیم که باید بعد از تعطیلات نمایندگان مجلس کار را از طریق استاندار جدید، وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و نیز مجموعه مرتبط با سازمان مدیریت و برنامه ریزی دنبال کنیم که با یک جلسه بحث ملی شدن و قرارداد جدیدی را دنبال کنیم که نهایتاً این پروژه تعیین تکلیف شود.
کاظمی، سرپرست کارگاه تونل دیل بیان کرد: امیدواریم گرههای اساسی این پروژه بدست شما باز شود، در حال حاضرکار به دلایل متعدی متوقف شده هرچند نمیتوان به صراحت نیز برخی مطالب را عنوان کرد اما به هرحال اقدامات و تلاشهای خوبی هم دراین پروژه هم انجام شد.
وی افزود: این پروژه در 20 تیرماه 98 با گاز ناشناختهای روبرو شد و دستور توقف پروژه را کارفرما صادر کرد و ما طبق قرارداد نیز تابع کارفرما هستیم، هرچند یکماه بعد هم در خروجی تونل با چنین گازی هم مواجه شدیم و آنجا هم دستور توقف دادند؛ اگرچه قانون این است که کارفرما باید بیاید و حل معارض انجام دهد و این موضوع با پیمانکار هم نیست.
کاظمی ادامه داد: متاسفانه عمده کار به این سمت و سو رفته، اینکه ورود کارفرما در پروژه برایش اولویت نبوده و از لحظهای که این مشکل وجود آمده ردپای هیچ کارفرمایی در این پروژه هم پیدا نشد و پروژهای که بهره بردارش کارفرما است و برایش این کار هم مهم نباشد.
وی عنوان کرد: بالاخره گره خاصی هم نیست و گره کار همان بحث مدیریتی است که باید نشستی در این خصوص داشته باشند.
مسئول کارگاه تونل دیل خاطر نشان کرد: اینکه یک پروژهای به این عظمت به خواب طولانی فرو برود حتماً دستهای دیگری در کار است، بحث گازی که الان بولد شده اگر شما نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس با همین وضعیتی که شیمیایی جنگ هم هستید بدون هیچ تجهیزات خاصی میتوانید به درون تونل بروید مشکلی هم نیست.
وی تصریح کرد: متاسفانه تجهیزات سنگینی در این مدت هم از پروژه خارج شد، به هرحال تلاشهای زیادی هم انجام دادیم که این کار برای منطقه بماند و قرارگاه خاتم (ص) تنها سازمانی بوده که بیش از دوسال مانده است و اما در این دوسال نه مشاوری، نه کارفرمایی و نه مسئولی در کنار ما نمانده است.
کاظمی گفت: اصل موضوع تغییر مبانی قراردادی است که از پروژه ملی به پروژه استانی تغییر دادهاند و گره کور این پروژه این موضوع است و اینکه استان نمیتواند چنین پروژهای را متقبل شود که متاسفانه راه و شهرسازی تاکنون هیچ حرکتی در قبال این پروژه انجام نداده است.
وی ادامه داد: معتقدم که کارفرما تمایلی برای کار با راه و شهرسازی ندارد، و الان دو سال اینجا هستیم و وقتی منابع مالی نباشد به هرحال حرکتی هم نخواهیم داشت بنابراین قرارگاه خاتم هیچ سهل انگاری برای ماندن پای کار نداشته است حتی ما همچنان با دست خالی هم ماندهایم.
مسئول کارگاه تونل دیل اظهارکرد: یک دهنه تونل مسدود شده و تجهیزات خاص و سنگین تونل تخلیه و رفته است، هیچ کارفرماییام نیامد و هیچ مسئولی هم قدم خاصی برنداشته است و متاسفانه با سرعت خیلی بالایی تجهیزات درحال خارج شدن هستند.
کاظمی در ادامه گفت: اصل کار قرارداد است و دیگری بحث ماندگاری تجهیزات است که دست شما (حسینی پور) را میبوسد که مشکلات را پیگیری و مرتفع کنید.
علیرضا اتابک فرماندار گچساران گفت: بحث تغییرات اعتبارات از ملی به استانی، این است که کل اعتبارات راه استان ما قادر نخواهد بود چنین پروژهای را به سرانجام برساند واگر تمام اعتبارات استان را به همین تونل بدهیم به جایی نمیرسیم.
وی افزود: اصل قضیه این است که بحث گاز به لحاظ سندیت، خود موسسه حرا زیر بار این قضیه نرفته است مگر اینکه مشاور متعبر بیاید و مستند به لحاظ علمی راهکار بهد که ادامه کار با وجود گاز چگونه خواهد بود، موسسه حرا به هرحال برای ادامه پروژه حتماً مطالبه قرارداد بالاتری را خواهد کرد، به هرحال جلساتی مختلف برگزار شد که این پروژه را بایدحتما اعتبارات ملی تخصیص دهند.
فرماندار گچساران گفت: ماحصل اینکه این گاز هیچ ارتباطی با مخازن نفت و گاز عظیم گچساران ندارد، مشکل پول و اعتبارات است و باید این تونل از اعتبارات ملی استفاده کند، چرا که اعتبارات استانی به هیچ وجه جوابگو نخواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد قبلاً با تأیید خبر تعطیلی کارگاه احداث تونل دیل میگوید: از سرگیری این طرح نیازمند رفع مشکلات فنی و اختصاص اعتبار است.
پژمان نیک اقبالی اضافه میکند که پس از مطالعات تکمیلی مشاور طرح نتوانسته به صورت دقیق منشاء گاز را مشخص کند و اینکه در زمان بهره برداری آیا امکان وجود گاز به عبور و مرور بی خطر مردم منجر میشود یا نه جواب دهد.
وی بیان کرد: برای یافتن این پرسش از مشاوران دیگری خارج از مجموعه و از شرکت ملی نفت ایران کمک گرفته شده و بعضی از مدارک به خارج از کشور ارسال شد که تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است.
نیک اقبالی اظهار داشت: به غیر از این مشکلات حفاری در شرایط گازی هم بسیار خاص و نیاز به تجهیزات مخصوص دارد که این امر هزینههای ادامه کار را بیشتر کرده است.
وی عنوان کرد: در نشستی که برای تعیین تکلیف پروژه تونل دیل در وزارت خانه انجام شد پیمانکار به صراحت اعلام کرد که نمیتواند با شرایط گازی کار را ادامه دهد و مشاور هم به صراحت اعلام کرد که تعیین تکلیف نهایی این وضعیت خارج از توان آنان است.
او ابراز داشت: ادامه عملیات اجرایی این طرح به مشاور تکمیلی و تخصصی نیاز دارد که مقرر شده پیمانکار به صورت کتبی وضعیت پروژه و چگونگی ادامه و عدم ادامه را اعلام و مشاور هم نظر خود را اعلام و توسط وزارتخانه تصمیم گیری و به استان اعلام کند.
نیک اقبالی در ادامه با بیان اینکه با توجه به اینکه کار تکمیلی مطالعاتی در شرایط جدید نیاز به انتخاب مشاور خاص با تخصص شرایط بوجود آمده دارد مکاتبهای با سازمان مدیریت استان انجام شده که در این خصوص باید برآورد کارشناسی جدید صورت گیرد.
وی میزان اعتبار امسال طرح تونل دیل را بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی علاوه بر تونل دیل باید پیمانکار ابریگون و ۳ پیمانکار محور بابکلان هم از این اعتبار تزریق شود.
گندمکار، رئیس شهرسازی گچساران ادامه داد: شبیه همین تونل در ابهر، در شهر تهران، در اردبیل و...با چنین گازی هم وجود دارد و آنجا هم کار شده است پس مشکل از اعتبارات است و نه از نشت گاز و آقای "کدخدا زاده" میتواند این مشکل را به سرعت حل کند.
گندمکار همچنین قبلاً با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال در حوزه زیرساختهای جادهای این شهرستان در مدت هشت سال گذشته هزینه شده است.
سعید گندمکار افزود: این میزان اعتبار برای اجرای ۱۷ طرح در حوزه توسعه زیر ساختهای جادهای این شهرستان هزینه شد.
وی بیان کرد: طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچساران و باباکلان، بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچساران و باباکلان، ساخت راه چهاربیشه، امامزاده جعفر- باباکلان، چرام و آبریگون، بهسازی و آسفالت جاده قبرستان دوگنبدان، بهسازی و تعریض قطعه اول محور گچساران – بی بی حکیمه و گناوه، بهسازی و تعریض محور گچساران- بی بی حکیمه گناوه قطعه سوم، ساخت کنار گذر دوگنبدان و بهسازی راه روستایی سراب ننیز، پاکوه، پشه کان، آب توت، انجیر سیاه، آب گندی بی بی کریمه دیل از مهمترین طرحهای در دست اجرا در حوزه زیرساختهای جادهای در این شهرستان است.
گندمکار افزود: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرحها ۲۰ تا ۹۹ درصد است.
وی گفت: بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچساران و باباکلان بطول ۶.۲ کیلومتر با اعتباری بیش از ۳۲۸ میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال در دست اجراست که این طرح در سال ۹۵ آغاز شده و تاکنون یک میلیون و ۸۵۳ هزارو ۳۰۰ کیلومتر خاکبرداری، ۱۳۶ هزارو ۵۳۷ کیلومتر خاکریزی، ۲ هزارو ۸۹۲ متر مکعب بتن ریزی و ۹ جاده انحرافی انجام شده است.
وی گفت: بهسازی و تعریض قطعه اول محور گچساران – بی بی حکیمه و گناوه بطول ۱۲ کیلومتر، بهسازی و تعریض محور گچساران- بی بی حکیمه گناوه قطعه سوم بطول ۱۲ کیلومتر، بهسازی و تعریض محور گچساران- بی بی حکیمه و گناوه قطعه چهارم به طول ۵.۶ کیلومتر در دست اجراست.
گندمکار ابراز کرد: بهسازی و آسفالت جاده قبرستان دوگنبدان بطول ۴.۵ (چهار و پنج دهم کیلومتر) با پیشرفت ۶۵ درصد وطرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه، امامزاده جعفر- گچساران و باباکلان به طول ۹ و هفت دهم کیلومتر هم اکنون در دست اجراست.
گندمکار ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح یک میلیون و ۳۵۸ هزارو ۷۲۰ متر مکعب خاکبرداری، ۱۹۸ هزارو ۵۰۸ کیلومتر خاکریزی، هفت هزارو ۱۸۵ متر مکعب بتن ریزی، یک کیلومتر قیرپاشی انجام شده است.
وی ساخت کنار گذر دوگنبدان بطول ۶.۵ کیلومتر با پیشرفت ۸۴ درصد، راه روستایی نیمدور- اسپر و موک با پیشرفت ۷۳ درصد، بهسازی راه روستایی سراب ننیز، پاکوه، پشه کان، آب توت، انجیر سیاه، آب گندی بی بی کریمه دیل بطول ۱۳ کیلومتر از دیگر طرحهای در دست اجرا در این شهرستان در زمینه زیرساختهای جادهای اعلام کرد.
وی تصریح کرد: مجتمع پردیس هنری شهر دوگنبدان در زمینی به مساحت ۱۱ هزار متر مربع و با زیربنای ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع در حال ساخت است و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
شهرستان گچساران ۱۲۰ کیلومتر راه اصلی، ۹۰ کیلومتر راه فرعی درجه یک، ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی و ۲۷ کیلومتر بزرگراه دارد. شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.