تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۴۳۹۲۹۹
آموزش در دوران کرونا؛

چالش‌های نظام آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد؛ از ترک تحصیل دانش‌آموزان و کمبود امکانات آموزشی تا اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان

۱
۰
چالش‌های نظام آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد؛ از ترک تحصیل دانش‌آموزان و کمبود امکانات آموزشی تا اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان
کبنا ؛
برخی حوادث آن‌چنان فراگیر هستند که بر مسیر تاریخ تأثیر می‌گذارند. گویی تاریخ به پیش و پس از آن تقسیم می‌شود. کرونا یکی از همین حوادث است که  در عرض کمتر از دو سال اغلب مناسبات اجتماعیِ حاکم را دگرگون کرد. گسستی که ویروس کرونا در روابط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و در واقع  در اغلب بسترها و نهادهای اجتماعی به وجود آورد تا دو سال پیش برای هیچکس قابل پیش‌بینی نبود. ولی حال مردم مجبور به سازگاری با آن هستند. زندگی در شرایط کرونایی، بسیار متفاوت با زندگی پیش از آن است. یکی از این ساحت‌ها به ویژه در جامعه‌ی ما که بیش از همه رنگ تغییر و تحول را به خود دید، ساحت آموزش و پرورش است. در ایران در شرایطی که زیرساخت‌های آموزش مجازی فراهنم نبود، به یک باره آموزش مجازی جای آموزش حضوری را گرفت. پرپیداست مشکلات این تغییر ناگهانی را بیش از همه دانش‌آموزان به جان خریدند.
در همین زمینه ایرنا نوشت: کرونا واژه های جدیدی را وارد زندگی بشر کرده و دانش آموزان و مربیان را وادار ساخت تا دیجیتالی و مجازی تر شوند به گونه ای که سبب شده نوع تعاملات، رفتارها و ساختارهای اجتماعی دچار تغییرات فاحش و گاه باور ناپذیر بشوند.

سایه کرونا بر شیوه آموزش
شیوع ویروس کرونا تمام بخش های مختلف جوامع را تحت تاثیر قرار داده و آموزش و پرورش نیز از نهادهایی بوده که از بحران شیوع کرونا در امان نمانده و ضربه زیادی به پیکره این حوزه زیربنایی آن وارد شده است. 
با هجوم ویروس کرونا نظام های آموزش و پرورش در سراسر دنیا با چالش هایی روبه شدند که در این شرایط آموزش آنلاین به عنوان یک جایگزین ایمن برای اطمینان از سلامت دانش آموزان انتخاب شد.
تجربه نشان داد که به طور حتم آموزش مجازی نمی تواند جایگزین خوبی برای آموزش حضوری باشد هرچند می تواند در کنار و مکمل آن استفاده شود اما آنچنان که باید نتوانسته و نخواهد توانست  به طور کامل و جامع نقش تعلیم و تربیتی مدرسه را پوشش بدهد.
به گفته میئولان سال گذشته، در شرایط کرونایی کلاس های درس به صورت آنلاین در استانهای مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد و این در حالی بود که به لحاظ ضعف های زیرساختی و یا شرایط خاص و جغرافیایی همه دانش آموزان به اینترنت دسترسی نداشتند ، طوری که ۸۴ درصد از دانش آموزان عشایری این استان از داشتن اینترنت و دسترسی به شبکه شاد بی بهره ماندند. 
مطالعات نشان داده هیچ روشی جای آموزش حضوری و حضور در کلاس را نمی گیرد و رابطه مستقیم دانش آموز و معلم برای یادگیری ضرورتی انکار ناپذیر است.
مدیر آموزش و پرورش بویراحمد در خصوص اهمیت آموزش حضوری و مدرسه، گفت: مدرسه به عنوان مرحله ای حساس از زندگی دانش‌آموز بوده تا جایی که در واقع می توان گفت که  شکل گیری شخصیت فرد در این فضای آموزشی صورت می گیرد.
کوروش دلشاد به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مدارس صرفا کارکرد آموزشی ندارند و علاوه بر آن به عنوان کانون تربیت است و در مجموع تعلیم و تربیت یک کانون چند جانبه که درصد بالایی از آن در مدرسه و فضای کلاسی و درسی محقق می شود.

لحظه‌شماری دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای کلاس‌های حضوری 
علی محمدی دانش آموز کلاس سوم دبستان در شهر یاسوج گفت: دلم برای بازی و دویدن در حیاط مدرسه تنگ شده و هر لحظه از پدر و مادرم می پرسم کی اول مهر می شود.
وی ادامه داد: نوشتن مشق و رفتن سر کلاس های آنلاین بی حوصله ام کرده و می خواهم هر چه زودتر به مدرسه بروم تا هم کلاسی هایم را ببینم.
زهرا حسینی دانش آموز دوم دبیرستان نیز می گوید: کلاس های درس حضوری بسیار بهتر از آنلاین است زیرا که باید زمان زیادی صرف بارگذاری فیلم ها و ارسال آنها کنیم که معمولاً با وجود نبود زیرساخت های مطلوب ارتباطی به مشکل برخورد می‌کنیم و چیز زیادی هم از درس یاد نمی گیریم .
وی ادامه داد: در کلاس های آنلاین فرصت پرسش و پاسخ مناسبی از دبیر خود نداریم و بسیاری از دروس را بدون اینکه یاد بگیرم از آن ها عبور می کردم.
مادر یکی از دانش آموزان دوم دبیرستانی می گوید: کتاب های سال گذشته فرزندم آنقدر نو و دست نخورده باقی مانده که به راحتی می توان متوجه شد که خیلی کم خوانده شده اند.
وی تاکید کرد: ترجیح می دهم امسال به هر ترتیبی که شده فرزندم در کلاس درس حضوری آموزش قرار گیرد و در غیر این صورت از حضور او در کلاس های آنلاین ممانعت می کنم.
پدر یکی دیگر از دانش آموزان کلاس هفتمی می گوید: تاثیرات منفی آموزش آنلاین بیشتر از سود آن بود و سبب شد تا دانش آموزان ما به فضای کنترل نشده مجازی به راحتی دست یابند و وقت زیادی از /انان در این فضای به هدر رود.
وی ادامه داد: تاثیر منفی بر روی چشمان، سلامت جسمی و کمر درد و گردن درد از جمله مشکلاتی است که فرزندان محصل ام با آن مواجه شده اند.

ملاک آموزش و پرورش حفظ سلامت دانش‌آموزان همراه با تعیلم و تربیت با کیفیت
بنا به گفته متولیان امور آموزشی استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت مدارس این استان در مهرماه ۱۴۰۰ بر اساس الگوهای سه گانه حضوری، ترکبیی و غیرحضوری است. 
آنان به خبرنگار ایرنا گفتند: برنامه ریزی های لازم برای تأمین سلامت دانش آموزان، تعمیر و تجهیز مدارس، توجیه و تبلیغ، سرویس‌ های رفت و آمد و توزیع کتاب ‌های درسی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.  
مدیر آموزش و پرورش بویراحمد با اشاره به الگوهای سه گانه برگزاری کلاس های درس در سال تحصیلی جدید، گفت: ملاک آموزش و پرورش در این رابطه حفظ سلامت و ایمنی دانش آموزان همراه با تعلیم و تربیت با کیفیت است.
 دلشاد ابراز داشت: می طلبد اولیا دانش آموزان در این شرایط حساس مشارکت و همدلی بیشتری با آموزش و پرورش داشته باشند.
وی بیان کرد: سال گذشته روش آموزش آنلاین، مشکلات عدیده ای برای آموزش ایجاد کرد و سبب افت تحصیلی آشکار و نهان دانش آموزان شد.
دلشاد عنوان کرد: فعالیت کم بدنی و کم تحرکی، تغییر در سبک زندگی، تاخیر در روند جامعه پذیری دانش آموزان، از جمله تاثیرات و پیامد های سوء روش غیر حضوری و آنلاین بوده است. 
کلاس های درس هر سه مقطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم در این استان از آبان ماه امسال به طور حضوری برگزار می شود. 
حدود ۶۸ درصد دانش آموزان این استان زیر ۱۵ سال هستند که بیشتر آنها نیز در مناطق روستایی و عشایری استان سکونت دارند. 
مسئولان و متولیان آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد بارها اعلام کرده اند که امکان حضوری بودن کلاس‌ های درس در  مناطق مختلف این استان از مهرماه امسال با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی وجود دارد.

اقدامات آموزش و پرورش برای بازسازی زیرساخت‌ها 
 مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تشکیل کارگروه تعمیر، تجهیز مدارس ذیل پروژه مهر در سطح استان، شهرستان ها و مناطق مشکلات مربوط به فضاهای فیزیکی مدارس احصا و با همکاری اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس روند تعمیرات اغلب آنها انجام گرفت.
هادی زارع پور افزود: همچنین با توجه به اهمیت موضوع در جلسه شورای آموزش و پرورش با حضور استاندار مواردی مطرح و در حال پیگیری است.

همراهی خیرین در فراهم نمودن زیرساخت‌های آموزشی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: همزمان با سراسر کشور طرح ملی «آجر به آجر» در این استان در حال اجراست.
پیروز کرمی افزود: هدف از اجرای این طرح در کهگیلویه و بویراحمد ساخت و بازسازی فضاهای آموزشی و تهیه تجهیزات آموزشی مورد نیاز مدارس استان است. 
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بر اساس این طرح زمینه مشارکت هر چه بیشتر مردم برای ساخت،  تعمیر و تجهیز فضاهای آموزشی در استان فراهم می شود.
کرمی عنوان کرد: طرح ملی «آجر به آجر» از برنامه های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در زیر نظام فضا و تجهیزات آموزشی است. 
با توجه سیاست به اینکه سازمان نوسازی مدارس کشور در طرح اجر به اجر برای جذب مشارکت مردم در این طرح در سال ۹۹ توانستیم حدود ۲۱ میلیارد تومان اعتبارات خیری را برای مدارس استان ایجاد تعهد کنیم  که این اعتبار نسبت به سال ۹۸ رشد حدود ۱۰۸ درصدی داشته است.
به گفته کرمی در مدت ۶ ماهه نخست امسال توانستیم نزدیک به ۲۰ میلیارد تعهد از طریق خیران در ساخت مدارس استان به ویژه شهرستان دنا جذب کنیم و از قابلیت خیران بهره ببریم.

جزئیات فضاها و امکانات آموزشی در سال تحصیلی جدید
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تعداد ۱۲۳کلاس درس در اول مهرماه  از سوی  اداره کل نوسازی تکمیل  و جهت افتتاح در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد و ۲۵ کلاس درس نیز در آبان ماه آماده واگذاری خواهد بود.
زارع پور ادامه داد: مبلغ سه میلیارد تومان برای مدارس نوساز و مبلغ یک میلیارد تومان تجهیزات برای هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش اختصاص داده شد.
وی ابراز داشت: کاروانی تحت عنوان "مهر با نشاط" شامل تجهیزات ورزشی و بهداشتی به شهرستان ها و مناطق طی تشریفات خاصی ارسال شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در این استان ۷۶۲ کلاس درس نیاز به مقاوم سازی و ۳۹۶ کلاس درس نیز تخریبی است که باید بازسازی شود.
 کرمی اظهار داشت: سرانه دانش آموزی در مدارس  کهگیلویه و بویراحمد ۸.۲ درصد بوده که نسبت به متوسط کشور که تقریبا ۵.۲ می باشد سرانه آموزشی نسبتا خوبی را در استان داریم.
وی پیرامون وضعیت ساخت مدارس طی ۲ سال اخیر، عنوان کرد: در سال گذشته ۱۷۴ کلاس درس توسط سازمان نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد تحویل آموزش و پرورش استان داده شد و در ۶ ماهه نخست امسال نیز تا اوایل آبان ماه ۱۱۰ کلاس درس  دیگر را آماده و تحویل آموزش و پرورش خواهیم داد.
کرمی ابراز داشت: این مدارسی که اداره نوسازی افتتاح می کند تجهیزات آن ها را به طور کامل مهیا  نموده و در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهد.
وی تاکید کرد: استاندارد سازی وسایل گرمایشی  ۱۰هزار و ۳۷ کلاس درس، ایزوگام ۴۱ هزار متر مربع در مدارس، ایجاد ۸۰ چشمه سرویس بهداشتی از جمله کارهایی است که در نیمه  دوم سال۹۹ تاکنون برای دانش اموزان استان انجام شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: سال جاری ۱۱ میلیارد تومان اعتبار از سازمان نوسازی کشور دریافت شده که کارهای مناقصه برای احداث سرویس های بهداشتی در مدارسی که فاقد سرویس بهداشتی اند، در دست انجام است.

کمبودهایی که باید در مدارس کهگیلویه و بویراحمد رفع شود
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بازگشایی حضوری مدارس در سال تحصیلی جاری نیز گفت: سرویس های بهداشتی ۲۷۴ مدرسه و فضای آموزشی در سطح استان بویژه در روستاها و شهرستان بویراحمد وضعیت نامناسبی دارند که نیازمند ساماندهی و تعمیر هستند.
سیده فریبا حسینی روز اظهار داشت: آمار سرویس های بهداشتی نامناسب و غیر قابل استفاده مدارس استان بسیار بیشتر از این موارد بوده که در حال شناسایی هستند.
وی افزود: در این مدت مشکل ۲۷ مورد از این تعداد سرویس های بهداشتی مدارس کهگیلویه و بویراحمد رفع شده است.
حسینی تصریح کرد: برخی مدارس در نقاط شهری استان از لحاظ وضعیت سرویس های بهداشتی نیز مشکل دارند و می طلبد هر چه سریع تر اداره کل نوسازی مدارس استان به موضوع نوسازی و تعمیر و تجهیز سرویس های بهداشتی ورود کند و این معضل را رفع کند.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: اداره کل نوسازی مدارس استان در هفته گذشته اعلام کرد که در حال حاضر اعتباری ندارد اما پیگیر جذب اعتبار برای رفع مشکلات سرویس های بهداشتی مدارس استان است.
وی ادامه داد: وزارتخانه ۲۰۰ میلیون تومان به این اداره کل ابلاغ کرد که ۸۰ میلیون تومان آن برای سرویس های بهداشتی و آبخوری های دنا هزینه شد و ۱۲۰ میلیون تومان دیگر آن برای کلاس های درس تربیت بدنی هزینه شده است.
مدیر آموزش و پرورش بویراحمد نیز گفت: با وجود اینکه ۴۰ درصد از دانش آموزان استان معادل ۷۰ هزار نفر، در این شهرستان تحصیل می کنند، کمبود شدید فضای آموزشی به چالشی اساسی برای اموزش و پرورش تبدیل شده است.
 دلشاد ابراز داشت: برای نمونه ۴۳ فضای آموزشی استیجاری درون شهرستان بویراحمد وجود دارد که باید به جای آن ها ۴۳ مدرسه دولتی ساخته شود.
وی افزود: در این شهرستان نسبت به جمعیت دانش آموزی نیاز سنجی صورت نگرفته است و هم شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن مشکلات زیادی در این زمینه دارند.
مدیر آموزش و پرورش بویراحمد تصریح کرد: مناطقی همچون سرابتاوه با ۱۶ هزار نفر جمعیت ( بزرگترین روستای کشور)، مهریان، بلهزار، مزدک، سروک، تل خسرو، نجف آباد با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.
دلشاد تاکید کرد: کل فضاهای آموزشی بویراحمد ۴۵۹ مورد است که ۱۱۵ مورد تخریبی، ۴۰ دستگاه کانکس، ۴۳ استیجاری، ۱۲۵ مورد نوساز و غیره هستند.

فضای آموزشی مدارس عشایری نیازمند نگاه جدی‌تر
رئیس آموزش و پرورش عشایری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: ۱۲ مدرسه مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد سنگی هستند که نیازمند حمایت مسئولان و خیران برای تخریب و بازسازی  مجدد هستند.
مختار اندرخور با اشاره به اینکه هر کدام از این مدارس بین ۵۰ تا ۸۰ دانش آموز دارند تاکیدکرد: شرایط سخت آب وهوایی حاکم بر بخش عمده‌ای از مناطق عشایری استان امکان تشکیل کلاس در چادر یا فضای آزاد را نمی‌دهد.
رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۴۵ دستگاه کانکس برای آموزش دانش آموزان مناطق عشایری این استان نصب و راه اندازی شده و ۱۲ کانکس دیگر برای مناطق عشایری استان نیاز است.
اندرخور اظهار داشت: ۵۰ تخته مدارس چادری در مناطق عشایری استان وجود دارد که بسیاری از این چادرها فرسوده شده‌اند و ۳۰ چادر دیگر برای دایر کردن کلاس‌های درس دانش آموزان نیاز است.
وی افزود: ۴۹ چشمه سرویس بهداشتی در مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و ایجاد ۳۵ چشمه سرویس بهداشتی دیگر نیاز مبرم مدارس عشایری است.
رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین نیاز است برای مدارس پر جمعیت عشایری منبع آب پایدار بهداشتی در نظر گرفته شود.

وضعیت سرانه دانش‌آموزی به نسبت دانش‌آموزان
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اقدامات انجام گرفته در آستانه آغاز سال تحصیلی تصریح کرد: به ازای هر دانش آموز مبلغ ۴۴۰هزار ریال سرانه آموزشی، بهداشتی، ورزشی به حساب مدارس در سال گذشته واریز شده و  امسال تاکنون در این خصوص مبلغی واریز نشده است.
به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد سرانه دانش آموزی در مدارس  کهگیلویه و بویراحمد ۸.۲ درصد بوده که نسبت به متوسط کشور که تقریبا ۵.۲ می باشد سرانه آموزشی نسبتا خوبی را در استان داریم.
این در حالی است که یکی از مدیران مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پایین بودن سرانه دانش آموزی، می گوید: افزون بر سنگی بودن ساختمان ها،سرانه دانش آموزی این مناطق هم به دلیل فقر زیرساخت ها متناسب با نیازها نیست و حتی کفاف خرید نفت سفید برای گرم کردن کلاس ها را هم نمی کند.
او با اشاره به اینکه اولیای مدارس مدارس شهری معمولا کمبود سرانه دانش آموزی را جبران می کنند می گوید: فقر مالی ساکنان مناطق عشایری به گونه ای است که گاه حتی قادر به خرید لوازم تحریر و پوشاک فرزندان خود نیستند بنابراین امکان کمک گرفتن از انجمن اولیا و مربیان وجود ندارد.

وضعیت کلاس‌ها به لحاظ تعداد معلم و کمبودها در مقاطع مختلف تحصیلی 
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:آمار کلاسهای دولتی و غیردولتی این استان  حدود ۹ هزار کلاس درس است و  تعداد کل معلمان حدود ۱۲هزار نفر  هستند. 
زارع پور بیان کرد: گرچه با توجه به اقلیم استان و پراکندگی جغرافیایی قطعا کمبودهایی در استان وجود دارد ولی با تدبیر صورت گرفته شده خوشبختانه در سال جدید کمبود ساعات درسی، به صورت حق التدریس به نیروهای شاغل رسمی و نیروهای پیمانی و حق التدریس واگذار گردیده است.
رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط نیز گفت: کمبود معلمان زن به ویژه در مناطق عشایری از معضلات مدارس عشایری استان  می باشد که نیازمند توجه ویژه است.
اندرخور تاکیدکرد: دانش آموزان دختر برای مطرح کردن مشکلات و موانع تحصیلی خود با مشاوران و معلمان مرد مشکل دارند که نیاز است تا برای رفع این معضل نیز  چاره اندیشی جدی شود.
وی ابراز داشت: هم اکنون بیش از ۵۰۰ معلم در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد خدمت می کنند که بدون احتساب شاغلان بانوان مدارس شبانه روزی مستقر در شهرها (به تعداد ۲۲ نفر) ۱۲معلم زن در مناطق عشایری مشغول تعلیم و تربیت هستند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان گچساران در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید از برخی کمبودها بویژه به لحاظ  نیروی انسانی در این حوزه گفت و اظهار داشت: در پی بازنشستگی تعدادی از معلمان و کادر آموزشی ، مقطع ابتدایی در این شهرستان با کمبود جدی معلم مواجه هستیم.
محمد شهباز افزود: مقطع ابتدایی این شهرستان با کمبود ۶۰ معلم در سال تحصیلی جدید مواجه است که با پیگیری های انجام شده تاکنون تعدادی از فرهنگیان به کار گرفته‌ شده اند.
وی اظهار داشت: مقطع ابتدایی این شهرستان با توجه به تعداد کلاس‌ها، ایجاد پایه‌ها، افزایش جمعیت دانش آموزی و همچنین ترخیص نیروهای وظیفه در سال تحصیلی جدید با کمبود نیرو روبرو خواهد بود.
شهبازی گفت: امید است در سال تحصیلی جدید با بکارگیری نیروهای اداری و اضافه تدریس، این مشکل برطرف شود.

وضعیت دانش‌آموزان و معلمان در مناطق دورافتاده در ارتباط با آموزش حضوری و رفت و آمد
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: سازماندهی نیروی انسانی در شهرستان ها و مناطق بر اساس اعلام نیاز انجام می گیرد.
زارع پور افزود: تمامی همکاران بر اساس امتیازبندی و در نظر گرفتن شرایط ، مدرسه محل خدمت خود را انتخاب و ابلاغ دریافت می نمایند، بنابراین در این خصوص مشکل خاصی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: ضعف زیرساخت های فناوری در استان، پایین بودن سرعت اینترنت در بسیاری از مناطق روستایی و نبود اعتبار برای اجرای طرح روستا مرکزی از جمله مشکلات موجود در مناطق دورافتاده و روستایی استان است.

برنامه‌های آموزش و پرورش برای جبران عقب‌افتادگی درسی دانش آموزان در حدود ۲ سال قبل 
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برنامه ریزی جهت ارزشیابی آغازین در تمامی مدارس به منظور مشخص نمودن نقطه شروع تدریس و جبران عقب ماندگی دانش آموزان از مدارس انجام گرفته و همچنین محتوای آموزشی تکمیلی تولید و به شهرستان ها و مناطق استان ارسال شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این کلاس های تقویتی، جبرانی جهت عقب افتادگی درسی و تقویت بنیه علمی دانش آموزان پیش بینی شده است.

آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان دارد؟
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: برنامه ریزی جهت فرایند شناسایی و جذب و نگهداشت دانش آموزان در طول سال تحصیلی انجام گرفته است.
وی افزود: در این خصوص هر ساله لیست آمار دانش آموزان مذکور به شهرستانها و مناطق جهت شناسایی و بررسی موارد و مشکلات آنها و اقدامات لازم جهت بازگشت به مدرسه و کلاس درس صورت می گیرد.

انتظار از دولت سیزدهم برای رفع مشکلات و چالش‌های نظام آموزشی
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد افزود: دولت سیزدهم در رویکرد جدید باید رفع مشکلات و چالشهایی همچون اجرای طرح رتبه بندی برای ایجاد انگیزه بیشتر در همکاران فرهنگی را در نظام آموزشی در اولویت قرار دهد.
وی ادامه داد: مطالبات معوق فرهنگیان از جمله پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۳۹۹ نیز هم باید پرداخت شود.
زارع پور ابراز داشت: همسان سازی حقوق بازنشستگان، اجرای واکسیناسیون تمام معلمین، دانش آموزان و خانواده های آنها و واریز سرانه بهداشتی کافی به حساب مدارس جهت خرید وسایل و ملزومات بهداشتی و واریز سرانه آموزشی، ورزشی و پرورشی از دیگر موارد است که بهتر است در دولت سیزدهم به آن ها توجه ویژه ای شود.
وی تاکید کرد: همچنین تخصیص اعتبار جهت خرید تجهیزات آموزشی، ورزشی، کارگاهی و آزمایشگاهی و با توجه به لزوم آموزش های مجازی، فراهم نمودن زیر ساخت های لازم شبکه های ارتباطی به ویژه در مناطق محروم  و فراهم نمودن امکانات سخت افزاری برای دانش آموزان ( گوشی، تبلت و... ) در مناطق محروم و استاندارد سازی فضاهای مدارس تخریبی و تعمیر اساسی مدارسی که نیاز به تعمیرات دارند و استانداردسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس نیز در اولویت قرار گیرند.
از آنجایی که تعلیم و تربیت در توسعه هر کشور نقش کلیدی دارد امید است زیرساخت های لازم برای بهبود هر چه بهتر علم اموزی در کشور فراهم شود. همچنین توجه بیشتری به معیشت و شرایط معلمان شود تا با خیال راحت تر و فارغ از مسائل مالی به تدریس دانش اموزان بپردازند.   
تعداد دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم ۱۶۶ هزار و ۸۹۵ نفر بوده است که ۵۲ درصد آنها پسر، ۴۸ درصد  دختر، ۶۶ درصد ساکن شهرها و ۳۴ درصد نیز ساکن روستاها هستند. 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دلشاد یکی از بدترین مدیران در آموزش وپرورش به شمار میرود. مدرسه ها معلم ندارند وایشان جلوی انتقال معلمان و دادن ابلاغ به آنها را گرفته است.
جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
‌وزیر بی‌اختیار؟

‌وزیر بی‌اختیار؟

نماینده مردم طبس درباره جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی و همچنین اینکه گفته می‌شود این ...
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
1