تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۴۳۹۱۵۴
کبنا گزارش می دهد

همسفر با فرماندار کهگیلویه؛ بازدید از پروژه ها تا بنیاد الگن/گلایه«کریمی نژاد» از میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد(+تصاویر)

۱
۱
همسفر با فرماندار کهگیلویه؛ بازدید از پروژه ها تا بنیاد الگن/گلایه«کریمی نژاد» از میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد(+تصاویر)
کبنا ؛همسفر با فرماندار کهگیلویه و جمعی از خبرنگاران شدیم و از چند پروژه مهم در شهرستان بازدید کردیم،همچنین با بنیانگذار بنیاد الگن دیدار کردیم تا در دامنه های زاگرس دل و جانمان را صیقل دهیم.
ابتدای سفر از پروژه آبرسانی به 4 شهر دهدشت،چرام،سوق و لنده از سد کوثر رفتیم تا موانع پیشرفت کار بررسی شود.
فرماندار کهکیلویه در این بازدید صریح و شفاف مطرح کرد؛اینکه یک پروژه حیاتی پس از سه سال کلنگ زنی 32 درصد پیشرفت فیزیکی دارد پذیرفتنی نیست،چرا باید اعتبار قطره چکانی باشد یا مگر قدرتی پشت پرده است که مانع رسیدن ما به حق آبه می شود؟


ابراهیم پورمحمدی،سرپرست کارگاه هم با اشاره به تغییر قیمت مواد اولیه تنها راه نجات و تسریع در پروژه را تغییر نرخ قرارداد عنوان کرد.در ادامه از پروژه های پر حاشیه پتروشیمی دهدشت و دشت ماژه نیز بازدید صورت گرفت.


مقصد بعدی اما روستای زیبای الگن بود،صدای پای آب در کوچه باغ های الگن و سرخی انار بر مخمل سبز درختان لذتی در دلمان انداخت که حواشی خبر و کرونا را از یاد بردیم.
به دیدار بنیانگذار بنیاد الگن رفتیم،سعید انصاری دانش آموخته کارگردانی سینما در تهران است که پایتخت را رها کرده و به الگن زادگاهش برگشته تا مرهمی باشد بر دل زخم خورده طبیعت زاگرس از آتش سوزی ها و چرای دام و...


سعید انصاری در جمع خبرنگاران گفت:گسترش و مراقبت از جنگل‎‌های بلوط با ایجاد منطقه قرق،مراقبت از گونه‌های جانوری،،آموزش به اهالی بومی برای ارتقای کیفیت زیست مسئولانه،تبدیل الگن به دهکده سبز و عاری از پسماندهای پلاستیکی،تغییر تدریجی اقتصاد دامپروری محور به گردشگری مسئولانه از اهداف بنیاد الگن است.


وی ادامه داد:برای بنیاد،توریست ایمن را طراحی کردیم و با بازسازی خانه های قدیمی برای گردشگردان با زندگی گذشتگان و فرهنگ بومی منطقه آشتی کردیم.
رییس منابع طبیعی کهگیلویه هم گفت:همراه با بنیاد الگن با قرق بیش از هزار هکتار،نهال هایی از بلوط،زالزالک،بنه،بادام وحشی و ...کاشته شد و گونه های جانوری زیادی به منطقه برگشتند.


مقصد بعدی روستای درغک در بخش زیبای دیشموک بود،به سراغ کارگاه گلیم مشته زنان درغک رفتیم،هنری منحصر به فرد در ایران که بانوان دیشموک خلاقانه  و با طرحی کاملا ذهنی آن را خلق می کنند،اما  آنجا نیز داد بانوان از حمایت نشدن و نبود تسهیلات و بازار فروش بلند بود.
فرماندار کهگیلویه در این خصوص گفت:اخیرا بنیادی برای توانمندسازی زنان روستایی تقاضای تولید گلیم کرده و تا 100 هزار تخته سفارش خواهد داشت.
کریمی نژاد گفت: برای توسعه گلیم بافی هر حمایتی لازم باشد دریغ نمی‌کنیم.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید بیشتر به این هنر توجه داشته باشدف افزود: متاسفانه طی سال‌ها کوتاهی‌های بسیار شده که قابل بخشش نیست.


در نهایت عازم دیشموک شدیم تا در جلسه بررسی آسیب های اجتماعی با حضور مشاور قالیباف در امور زنان و خانواده شرکت کنیم،فرماندار کهگیلویه که گلیم مشته یکی از دغدغه های اساسی اوست و بارها در جلسات متعدد از آن به عنوان شاهکار یاد کرده است،اینبار نیز فرصت را غنیمت شمرد و خواستار حمایت کمیسیون های اجتماعی و فرهنگی مجلس از این هنر شد. 

-----------------------------------
گزارش از سیده فاطمه خطیبی


 
نام شما

آدرس ايميل شما

برفعلی
Iran, Islamic Republic of
ای آقا فقط شعار و بازدید. داره بازنشسته میشه فقط شعار و بازدید بدون خروجی.
جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
‌وزیر بی‌اختیار؟

‌وزیر بی‌اختیار؟

نماینده مردم طبس درباره جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی و همچنین اینکه گفته می‌شود این ...
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
1