تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۴۳۹۰۶۳
مشکلات عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد؛

رنج این روزهای عشایر کاکان؛ خشکسالی و نبود راه ارتباطی / «عدم پشتیبانی» شرکت پشتیبانی امور دام استان / به فکر دام باشیم یا به فکر بدبختی خرید علوفه؟ چرا حمایت نمی شویم؟

۴
۰
رنج نامه؛ چرا حمایت نمی‌شویم؟
کبنا ؛
عشایر در حوزه بودجه، تأمین امنیت، تأمین لوازم اولیه زندگی از جمله آب و برق و ... با ادارات مختلفی درگیر هستند و گویا یک بی نظمی، عدم توجه و
مشکلات عشایر خیلی زیاد است؛ از کمبود آب و کمبود امکانات مختلف گرفته تا کمبود علوفه، همگی از مشکلاتی است که عشایر با آن دست و پنجه نرم می کنند. این روزها خشکسالی هم بار اضافه ای بر سر مشکلات‌ عشایر شده است. متأسفانه با وجود اینکه عشایر میزان بالایی از تولید استان را تأمین می کند و قشر تولیدکننده استان است ولی این قشر از همه لحاظ در مضیقه هستند. نبود آب آشامیدنی، نبود برق، نبود جاده، کمبود علوفه از جمله مشکلات این قشر در منطقه کاکان است. از طرفی خشکسالی ها باعث شده عشایر به فکر فروش دام مازاد خود بیفتند و شرکت پشتیبانی امور دام استان نیز در خصوص خرید دام مازاد همکاری نکرده است.

به گزارش کبنا نیوز، با وجود مشکلات خطر مهاجرت و کاهش جمعیت عشایری احساس می شود. امسال بحران کم آبی زندگی عشایر در مناطق ییلاقی کاکان را  هم تحت تاثیر قرار داده و به سختی آب مورد نیاز خود را از چشمه هایی که به طور کامل خشک نشده و یا روستاهای اطراف تامین می کنند.
بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد  بر اثر خشکسالی ۷۰ درصد از ۲ هزار حلقه چشمه و قنات تأمین آب آشامیدنی مناطق عشایری این استان تاکنون بی آب و یا کم آب شده ‌است.
یکی از عشایر منطقه‌ی کاکان در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز بیان کرد: مشکلات عشایر خیلی زیاد است؛ از کمبود آب و کمبود امکانات مختلف گرفته تا کمبود علوفه، همگی از مشکلاتی است که ما عشایر داریم. این روزها هم خشکسالی به مشکلات‌مان اضافه شده است. وی ادامه داد: ما از همه لحاظ در مضیقه هستیم و متأسفانه ارگان‌های دولتی هم سراغ‌مان نمی‌آیند؛ اصلاً پی‌گیر نمی‌شوند. به بیان این عشایر: امام خمینی گفت که عشایر ذخایر مملکت هستند، اما متأسفانه مسئولین اصلاً به عشایر اهمیتی نمی‌دهند.
یکی دیگر از اهالی منطقه در تأیید اظهارات وی گفت: عشایر خواسته‌ها و نیازهای مردم و شهر را برآورده می‌کنند. اگر عشایر نباشند، نیازهای مردم شهری هم رفع نمی‌شوند. اما ما هیچ امکاناتی نداریم، در این‌جا برق نداریم؛ حتی یک تانکر آب هم در این‌جا نداریم. او ادامه داد: به خاطر نبود تانکر آب با مشکلات زیادی مواجهیم، ما مجبوریم با قوطی آب بیاوریم. جاده‌ و مسیر عشایر در منطقه‌ی کاکان هم مشکل دارد.
قائدی یکی دیگر از عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: عشایر در استان ما نادیده گرفته شده اند، از مسئولین ارشد استان عاجزانه تقاضا دارم تانکرهای آبی عشایر را افزایش دهند. کوچ عشایر شروع شده. تعدادی از این قشر زحمت کش از تیرماه به شهرستانهای گرمسیری کوچ کردند، علوفه و آب و دستگاهای سنگین مثل لودر، گریدر برای بازگشایی جاده ها نیست، که متاسفانه مسئولان هم جوابگو نیستند. نداشتن میدان خرید و فروش دام باعث می شود که هر عزیزی برای فروش دام خود به استانهای همجور مراجعه کند. نداشتن تفریحگاه یا گردشگری وسایل سنتی در دید عموم متاسفانه چندین باب منزل در پارک جنگلی توسط اداره کل امور عشایر ساخته شده که این هم یکی از مشکلاتی هست که اسم عشایر روی ساختمانهایی است که ساخته شد و شهرداری یا منابع طبیعی مدعی شدند برای اینکه اسم عشایر روش هست، این قشر زحمت کش با این همه دغدغه هنوز با مشکل مواجه هستند، نمی دانیم به فکر دام باشیم یا به فکر بدبختی خرید علوفه، ۲۵ درصد گوشت کشور را استان کهگیلویه وبویراحمد تأمین می کند، چرا حمایت نمی شویم؟ اگر خشکسالی چندین ساله ای که  دامداران را از پا در آورده اما دامداران دست بردار نیستن و مرحله بعدی بحث امنیت است که هیچ گونه امنیتی ندارند. از سپاه همیشه قهرمان انتظار داریم که در فکر امنیت عشایر باشند و با نیروی محترم انتظامی همکاری داشته باشند. عشایر در همه صحنه ها برای محافظت از کشور گام اول را بر می دارند خواهشا توجه ویژه به این قشر داشته باشید. مسئولین محترم استانی و کشوری مشکلات زیادی هست که نه دادی هست و نه دادرس.



عشایر منطقه‌ی کاکان از کمبود و در برخی اوقات نبود علوفه‌ی دامی نیز گلایه دارند. آن‌ها اظهار داشتند: علوفه‌ی دامی نیست. اگر هم باشد گیر خیلی ها نمی‌آید. از این لحاظ عشایر خیلی در مضیقه هستند، ما از مسئولین درخواست داریم که به عشایر رسیدگی شود
یکی دیگر از عشایر منطقه‌ی کاکان به مشکل جاده اشاره کرد و اظهار داشت: جاده‌سازی در این‌جا صورت نگرفته است و مسیر عشایر در این‌جا خیلی سخت است و حتماً باید این جاده‌ها زیرسازی شوند. او می‌گوید: ما تولیدکننده هم هستیم، ولی امکاناتی نداریم. نه بهداشتی وجود دارد و نه راهی که امکانات به ما برسد. عشایر این‍‌جا رها شده‌اند. یکی دیگر از عشایر منطقه‌ی کاکان با اشاره به مشکلات اقتصادی عشایر بیان کرد: دولت اگر به عشایر تسهیلات وامی با درصد کم که عشایر بتوانند آن را پرداخت کنند، بدهد، بخشی از مشکلات مالی‌مان حل می‌شود. اما در هر صورت هر چه هم از مشکلات بگوییم باز هم کم است.
آن‌ها به دلیل نبود برق، به پنل خورشیدی نیاز دارند. به گفته‌ی عشایر: پنل خورشیدی که قرار بود در اختیارمان قرار دهند را به ما نداده‌اند و ما هم به آن نیاز داریم و از مسئولین خواهش داریم برای‌مان پنل خورشیدی تهیه کنند. عشایر منطقه‌ی کاکان به دلیل نبود برق و روشنایی، از امنیت پایینی برخوردارند. آن‌ها می‌گویند: ما در این‌جا امنیت نداریم و هر لحظه ممکن است دزدی شود.
علاوه بر موارد مطرح شده، عشایری که تولیدات دامی خود را در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند، مجبورند که فراورده‌های خود را با قیمت پایینی بفروشند. یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌ها خرید تضمینی دام است. آن‌ها اظهار داشتند: دام را به قیمت بسیار اندکی از ما می‌خرند، ولی وقتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد حدود دو برابر می‌شود و مصرف‌کننده توان خرید آن را ندارد.



یکی دیگر از مشکلات عشایر منطقه‌ی کاکان، مربوط می‌شود به مشکلات دامپزشکی و هزینه‌های سرسام‌آور دارو. عشایر در همین خصوص بیان کردند: ما خودمان به دام‌پزشکی مراجعه می‌کنیم و هر دامپزشکی هم که بخواهد به این‌جا مراجعه کند، باید خودمان دنبالش برویم و واکسن خیلی گران و به صورت آزاد است. داروها هم خیلی گران هستند و از ما هم حمایت نمی‌شود. ما تقاضا داریم که این داروها حداقل برای عشایر به این‌صورت محاسبه نشود.
رسیدگی به مشکلات عشایر در اولویت است
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه ‌و بویراحمد گفت: عشایر استان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارند با این وجود برای کاهش اثرات ناشی از خشکسالی اقدامات بسیاری صورت گرفته و در حال انجام هم هست.
فضل الله آذرفر بیان کرد: عشایر کهگیلویه و بویراحمد مشکلات عدیده ای دارند به ویژه امسال که شاهد تنش آبی در استان هستیم.
وی تصریح کرد: بر اثر این خشکسالی ها مراتع خشک و در پی آن علوفه برای دام عشایر کاهش پیدا کرده است.
آذرفر تاکید کرد: هم اینک کار آبرسانی به عشایر استان با ۱۵ تانکر ۱۴ هزار لیتری انجام می گیرد که به طور روزانه ۱۵۰ هزار لیتر آب در مناطق عشایری استان توزیع می شود.
رئیس امور عشایر شهرستان بویراحمد نیز گفت: به منظور حمایت از عشایر کشور دام مازاد عشایر  به صورت تضمینی از آنان خریداری می شود.
جمشید قائدی افزود: بر اساس طرح خرید دام مازاد عشایر ، قیمت هر کیلوگرم گوشت میش به صورت زنده ۳۳ هزار تومان، بزغاله ۳۱ هزار تومان تعیین شده  و طبق این طرح بهای دام خریداری شده از سوی شرکت امور پشتیبانی دام به حساب فروشندگان دام‌ها یعنی عشایر واریز خواهد شد.
وی ادامه داد: مصوبه ای از سوی جهاد کشاورزی استان و شرکت پشتیبانی دام به امور عشایر استان اعلام شده که طبق آن قیمت ها  پنج هزار تومان دیگر کاهش یابد اما امور عشایر استان این مصوبه را نپذیرفته است.
قائدی عنوان کرد: هم اینک خرید تضمینی دام در این شهرستان و در استان تا تعیین تکلیف شدن نهایی به تعویق افتاده و تفاهم نامه به علت تفاوت قیمت امضا نشده است.
اجرای طرح خرید تضمینی دام مازاد عشایر استان با قیمت مناسب، بدون شک عشایر کهگیلویه و بویراحمد را دلگرم تر از گذشته خواهد کرد و سبب می شود خسارت کمتری به آن ها وارد شود بنابراین می طلبد مسئولان مشکلات پیش روی این طرح را حل و فصل کنند و خرید دام مازاد عشایر استان هرچه زودتر آغاز شود.
قائدی همچنین در خصوص آبرسانی با تانکر نیز گفت: چنانچه عشایر این منطقه کمبود آب دارند تقاضا بدهند تا هر چه سریع تر کار آبرسانی با تانکر به آن ها انجام شود و از این بابت مشکلی نداشته باشند.
فروش دام مازاد به دلیل خشکسالی و عدم همکاری شرکت پشتیبانی امور دام استان
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد
پیش از این گفته بود که خشکسالی و تنش آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شده تا عشایر به فکر فروش دام‌های مازاد خود بیفتند تا دام‌های آن‌ها از خشکسالی آسیب بیشتری نبینند.
فضل الله آذرفر با گلایه از اینکه این طرح هنوز در استان اجرایی نشد، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام استان هنوز همکاری لازم در خصوص خرید دام مازاد عشایر استان را انجام نداد.
 وی تصریح کرد: عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از آغاز نشدن طرح خرید تضمینی دام ناراضی‌اند وهنوز پیگیر عملیاتی شدن این طرح هستند اگرچه جزئیات لازم در خصوص اقدامات انجام شده برای خرید دام مازاد عشایر استان به سازمان امور عشایر کشور ارسال شد.
 وی تاکید کرد: سهمیه استان برای خرید تضمینی دام عشایر منطقه، ۱۰ هزار رأس دام بود که تاکنون تعداد کمی دام مورد خریداری شده است.
 رئیس امور عشایر شهرستان بویراحمد نیز گفت: به منظور حمایت از عشایر کشور دام مازاد عشایر را به صورت تضمینی از آنان خریداری می‌شود، مدتی از اجرای این طرح در کهگیلویه و بویراحمد گذشت اما هم اینک طرح خرید متوقف شده است.
 جمشید قائدی افزود: مصوبه‌ای از سوی جهاد کشاورزی استان و شرکت پشتیبانی دام به امور عشایر استان اعلام شده که طبق آن قیمت‌ها ۵ هزار تومان دیگر کاهش یابد اما امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد این مصوبه را نپذیرفته است.
توزیع و واگذاری پنل های خورشیدی در مناطق عشایری
به گفته قائدی در راستای تامین روشنایی مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد  امسال یک هزار پنل خورشیدی به عشایر این استان که در سال گذشته ثبت نام کرده بودند واگذاری آن آغاز شده است .
وی گفت : تاکنون از این تعداد پنل خورشیدی ۴۸۵ مورد در مرحله اول بین عشایر بهمئی، کهگیلویه و لنده توزیع شده است.
وی اضافه کرد:  همچنین  کار توزیع ۳۰۰ دستگاه پنل خورشیدی دیگر در دست اجراست که بین عشایر بویراحمد، مارگون و دنا توزیع خواهد شد.
قائدی  ادامه داد: ۴۶۵ خانوار عشایری در مناطق بویراحمد، دنا و مارگون سال گذشته برای پنل خورشیدی ثبت نام کرده بودند که در هفته آینده پنل های خورشیدی میان آن ها توزیع خواهد شد.
رئیس امور عشایر استان اضافه کرد: در راستای تقویت برق رسانی مناطق عشایری امسال نیز یکهزار و ۱۰۰ پنل خورشیدی دیگر به استان اختصاص یافته  که ثبت نام متقاضیان از هفته گذشته آغاز شده است.
قائدی گفت : این تعداد  پنل خورشیدی در سالجاری به خانوار هایی تعلق می گیرد که یا در ییلاق و یا در قشلاق فاقد برق هستند.
وی افزود: مرحله نخست ثبت نام عشایر استان در سال گذشته که یکهزار پنل خورسیدی بود نیز شامل افرادی می شد که فاقد برق در مناطق قشلاق و ییلاق بودند.
جمعیت عشایری در ییلاق شهرستان های بویراحمد و دنا ۶ هزار و ۴۳ خانوار است که به شغل دامداری مشغول اند.
قائدی عنوان کرد: هم اینک خرید تضمینی دام در این شهرستان و در استان کهگیلویه و بویراحمد تا تعیین تکلیف شدن این مهم به تعویق افتاده است و تفاهم نامه به علت تفاوت قیمت امضا نشده است.
اجرای طرح خرید تضمینی دام مازاد عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با قیمت مناسب، بدون شک عشایر کهگیلویه و بویراحمد را دلگرم‌تر از گذشته خواهد کرد و سبب می‌شود خسارت کم‌تری به آن‌ها وارد شود بنابراین می‌طلبد مسئولان متولی مشکلات پیش روی این طرح را حل و فصل کنند و خرید دام مازاد عشایر استان آغاز شود.
مشکل تامین نهاده های دامی نداریم ، توزیع باید نظارت شود
رئیس شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۰ هزار تن کنجاله سویا، حدود ۲۷ هزار تن ذرت، ۲۰ هزار تن جو بین واحد های تولیدی اعم از تولید دام، مرغ گوشتی و تخم گذار توزیع شده است.
محمد شفیع عزیزی افزود: به عنوان نمونه ۲۰ هزارتن جو برای تامین دام عشایر و دام صنعتی و روستایی استان در اختیار اتحادیه دامداران و اتحادیه عشایری استان و کارخانجات خوراک دام استان قرار داده شده است.
وی ادامه داد: وظیفه این نهاد تامین و تحویل به مراجعی که معرفی می شود اما چنانچه خود دستگاه هایی همچون اتحادیه دامداران و اتحادیه عشایری استان در توزیع نهاده های دامی دقت کنند، نباید این همه مشکل در استان وجود داشته باشد.
اعتبارات عمرانی حوزه عشایر ناچیز و پاسخگوی حجم بالای کاستی ها نیست
رئیس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبارات سهمیه عشایر استان در زمینه های مختلف به ویژه عمرانی ناچیز است.
سید مهدی عباسیان افزود: برای نمونه سال گذشته برای بازگشایی راه های عشایری گچساران اعتبار مصوب ۵۰۰ میلیون تومان بود و موافقت نامه آن با سازمان برنامه و بودجه استان امضا شد.
وی ادامه داد: متاسفانه پس از اتمام کار پیمانکار برای بازگشایی جاده عشایری منطقه گچساران، تخصیص اعتبار صفر بود.
عباسیان تاکید کرد: هم اینک با توجه به در پیش بودن فصل قشلاق در آبان ماه قرار داد جدید برای بازگشایی راه های عشایری در مناطق گرمسیری با پیمانکار منعقد شده اما همچنان اعتبارات ناچیز است و در حوزه راه های عشایری پاسخگو نیست.
عشایر ذخایر انقلاب اند این سخنی است پر معنا و تاثیر گذار از امام خمینی (ره) که تا همیشه باید چراغ راهی برای مدیران و ارگان های دولتی باشد و نگذارند سختی ها و مشکلات بر زندگی مردمان سخت کوش عشایر چیره شوند.
تامین نشدن تجهیزات و امکانات مورد نیاز عشایر استان از جمله تامین آب آشامیدنی عشایر و دامها، پنل خورشیدی، خرید تضمینی دام عشایر و غیره  امکان مهاجرت عشایر به مناطق حاشیه ای شهرها و بروز آسیب های اجتماعی و اقتصادی را به وجود خواهد آورد.
بر اساس آمارهای موجود جامعه عشایر ایران در چند دهه گذشته اگرچه با کاهش جمعیت مواجه بوده ولی با این وجود نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور در ابعاد مختلف همچون عرضه نیروی کار،‌ تامین مواد غذایی و مواد خام صنعتی،‌ عرضه سرمایه و تولید کشور برعهده داشته است.
عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین نگهداری می کنند. عشایر این استان ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند. ۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند. هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

عشایر
Iran, Islamic Republic of
دستگاه نظارتی با اذرفر و مجموعه اتحادیه و شرکت‌های عشایری است بهتر خاموش باشیم
نرماب
Iran, Islamic Republic of
داری از چی میسوزی
دامپزشک
Iran, Islamic Republic of
با سلام
من دامپزشکم و یه عشایرزاده
وقتی دامداری با من تماس میگیره و درخواست کمک میکنه که گله اش رو ویزیت کنم با عشق و علاقه زایدالوصفی این کار رو انجام میدم و وظیفه اخلاقی و حرفه ای خود میدونم. همه سختی راه و مشکلات رو تحمل میکنم تا شاید بتونم قدمی در راه کمک به این قشر سختکوش و زحمتکش بردارم. ولی خدا را شاهد میگیرم طی چند سالی که خدمت میکنم هیچ برهه ای رو بیاد ندارم که دامدارها مثل الان تحت فشار باشن. به خدا قسم پای صحبت دامداران که می نشینم اشکم در میاد. نگرانی و افسردگی بعد از درد دلهای این قشر زحمتکش هر روز همراهم هست و من رو عذاب میده. تنها بخشی از مشکلاتشون که بحث گرانی دارو، واکسن و علوفه دام هست را من لمس و درک میکنم، اما وقتی باهاشون همکلام میشم تازه به این نتیجه میرسم تنها بخش کوچکی از مشکلاتشون رو من اطلاع دارم. معضلات دیگه ای مثل ناامنی بابت چرای دام و فروش محصولات دامی، نبود آب، وضعیت راهها و مهمتر از همه عدم همراهی مسئولین و نهادهای ذیربط دل هر وطن پرست و نوعدوستی رو به درد میاره.
رضا
Iran, Islamic Republic of
بنظر بنده عشایر توانمند وبامهارت واسکان داده شوند،این شیوه زندگی بدوی و ابتداییست و مشکلات غیربهداشتی ورنج و زحمت و...زیادی دارد و اسیب فراوانی هم طبیعت میزند ومستعد گسترش بی سوادی و تعصب و...است
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
11 سپتامبر زیر سایه شرم

11 سپتامبر زیر سایه شرم

«در نبرد برای پاسداری از روح آمریکا، وحدت بزرگ‌ترین نقطه قوت ماست!». این جمله شاه‌بیت ...
‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

اصولگرایان که قدرت را در حاکمیت میان خود تقسیم کرده‌اند، گویی فراموش کرده‌اند اکنون آنها ...
1