تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : ۴۳۸۸۴۵
در آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد چه می‌گذرد؟

تنگناهای آموزشی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد / 84 درصد دانش آموزان استان به اینترنت و شبکه شاد دسترسی ندارند

۱
۰
تنگناهای آموزشی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد / 84 درصد دانش آموزان استان به اینترنت و شبکه شاد دسترسی ندارند
کبنا ؛ ضعف زیرساخت‌هایی مانند؛ دسترسی به اینترنت، مدارس استاندارد، نامتناسب بودن معلمان از لحاظ جنسیت، دشواری‌های تحصیل دانش آموزان در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد است که در آستانه مهر ماه نیاز است تا مسئولان و خیران برای رفع این مشکلات همت کنند. دانش‌آموزان عشایری در این شرایط کرونایی بیش از سایر دانش‌آموزان مناطق دیگر از وضعیت جدید آموزشی آسیب دیدند. نداشتن تلفن همراه و استفاده چند نفر از یک تلفن همراه مشکلات آموزشی این دانش آموزان را مضاعف کرده از طرفی ضعف اینترنت در روستاهای دور دست و عشایری این مشکلات را دوچندان نموده است. افت تحصیلی و متأسفانه گاهاً ترک تحصیل دانش آموزان در این مناطق از آثار شوم ضعف زیرساخت‌های آموزشی می‌باشد. خدمات نظام اسلامی به مناطق دور افتاده کم نظیر است، اما می‌طلبد با توجه به مقتضیات جدید خدمات در بحث آموزش بیشتر شود.
ایرنا در این زمینه نوشت: به حال جمعیت حدود چهارهزار نفری دانش آموزان مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد فرق نمی‌کند که دراین روزگار کرونایی مدارس به صورت حضوری بازگشایی شود یا غیرحضوری زیرا هر کدام از این گزینه برای آنان مشکلات خاص خود را دارد.
 اگر آموزش غیرحضوری باشد دسترسی نداشتن به اینترنت دغدغه دانش آموزان و خانواده آنان است به طوری که مسوولان مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد می گویند: بخش عمده‌ای از دانش آموزان زیرپوشش این مناطق یا دسترسی به این تکنولوژی دسترسی ندارند و اگر هم زیرساختی وجود داشته باشد آنقدر ضعیف است که امکان استفاده از شبکه شاد برای بهره گیری از آموزش‌های آنلاین غیرممکن است.

 ضعف زیرساخت‌های اینترنت

 مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۴ درصد از دانش آموزان عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد به اینترنت و شبکه شاد دسترسی ندارند با توجه به احتمال نیاز به غیرحضوری برگزار شدن کلاس‌ها در مهر امسال ادامه تحصیل این دانش آموز با مشکل مواجه خواهد شد.
 مختار اندرخور اضافه می‌کند: ۲۱۰ باب مدرسه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند که نیازاست تا برای مجهز شدن حداقل ۱۰۰ مدرسه پرجمعیت به اینترنت تلاش شود.
 وی از خیران، شرکت مخابرات، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و سایر مسوولان خواست برای تجهیز حداقل نقاط پرجمعیت اقدام فوری انجام شود.

 فضاهای آموزشی غیراستاندارد



 در صورت آمادگی برای برپایی کلاس‌های حضوری ناهمواری راه‌های ارتباطی، نامناسب بودن فضاهای آموزشی، کمبود دبیران و آموزگاران زن تحصیل دانش آموزان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.
 دانش آموزان مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد بر خلاف هم سن وسال های خود در مناطق شهری که با خیال آسوده با سرویس به مدارس می‌روند در سرما و باران زمستان گاهی راهی طولانی و ناهموار را تا رسیدن به آموزشگاه خود پیمایش می‌کنند تازه در آنجا غیراستاندارد بودن فضای آموزشی آنان را رنج می‌دهد.
 ساختمان‌های سنگی و فرسوده از نقایص مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد است که نگرانی‌هایی بابت سلامت دانش آموزان در هنگام بروز حوادث طبیعی نظیر سیل یا زلزله ایجاد کرده است.
مدیر مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: ۱۲ مدرسه مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد سنگی هستند که نیازمند حمایت مسوولان و خیران برای تخریب و بازسازی هستند.
اندرخور با اشاره به اینکه هر کدام از این مدارس بین ۵۰ تا ۸۰ دانش آموز دارند تاکید می‌کند شرایط سخت آب وهوایی حاکم بر بخش عمده‌ای از مناطق عشایری استان امکان تشکیل کلاس در چادر یا فضای آزاد را نمی‌دهد.
مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۴۵ دستگاه کانکس برای آموزش دانش آموزان مناطق عشایری این استان نصب و راه اندازی شده و ۱۲ کانکس دیگر برای مناطق عشایری استان نیاز است.
 اندرخور اظهار داشت: ۵۰ تخته مدارس چادری در مناطق عشایری استان وجود دارد که بسیاری از این چادرها فرسوده شده‌اند و ۳۰ چادر دیگر برای دایر کردن کلاس‌های درس دانش آموزان نیاز است.
 وی افزود: ۴۹ چشمه سرویس بهداشتی در مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و ایجاد ۳۵ چشمه سرویس بهداشتی دیگر نیاز مبرم مدارس عشایری است.
 رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین نیاز است برای مدارس پر جمعیت عشایری منبع آب پایدار بهداشتی در نظر گرفته شود.
 پایین بودن سرانه دانش آموزی



 یکی از مدیران مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: افزون بر سنگی بودن ساختمان‌ها، سرانه دانش آموزی این مناطق هم به دلیل فقر زیرساخت‌ها متناسب با نیازها نیست و حتی کفاف خرید نفت سفید برای گرم کردن کلاس‌ها را هم نمی‌کند.
 او با اشاره به اینکه اولیای مدارس مدارس شهری معمولاً کمبود سرانه دانش آموزی را جبران می‌کنند می‌گوید: فقر مالی ساکنان مناطق عشایری به گونه‌ای است که گاه حتی قادر به خرید لوازم تحریر و پوشاک فرزندان خود نیستند بنابراین امکان کمک گرفتن از انجمن اولیا و مربیان وجود ندارد.
 کمبود معلمان زن
 مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان می‌کند: کمبود معلمان زن به ویژه در مناطق عشایری از معضلات مدارس عشایری استان است که نیازمند توجه ویژه است.
 وی تاکید می‌کند: دانش آموزان دختر برای مطرح کردن مشکلات و موانع تحصیلی خود با مشاوران و معلمان مرد مشکل دارند که نیاز است تا برای رفع این معضل چاره اندیشی شود.
 اندرخور ابراز داشت: هم اکنون بیش از ۵۰۰ معلم در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد خدمت می‌کنند که بدون احتساب شاغلان بانوان مدارس شبانه روزی مستقر در شهرها (به تعداد ۲۲ نفر) ۱۲ معلم زن در مناطق عشایری مشغول تعلیم و تربیت هستند.
 وی اظهار داشت: هم اکنون ۳۰۰ آموزگار حوزه ابتدایی، ۱۶۷ دبیر مقطع متوسطه اول و ۱۱۵ معلم متوسطه دوم در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد مشغول تعلیم وتربیت است.
 مناطقی از گچساران، زیلایی، پشت کوه جلیل و عشایر استان‌های بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان زیر پوشش مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.  بیش از ۱۲ درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار از مجموع جمعیت ۷۱۳ هزار نفری در مناطق عشایری سکونت دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دقيقا اميري رييس مخابرات چه كار مهمي از پارسال براي رفع اين مشكل كرده ؟ اصلا تلاش كرده
چین بزرگترین برنده سیاست آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

چین بزرگترین برنده سیاست آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

«نخبگان سیاسی آمریکا به جای اینکه در اتومبیل تاریخ روی صندلی راننده بنشینند، با گذشت ...
گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

شهادت فهيم دشتي با واكنش‌هاي بسياري ميان كاربران افغان و ايراني روبه‌رو شد. فهيم دشتي ...
مبارزه با تورم، با دستان خالي

مبارزه با تورم، با دستان خالي

از آنجايي که تورم توليدکننده در فصل بهار سال جاري به بالاترين طي 5 سال اخير رسيده، مي‌توان ...
1