تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۴۳۸۶۷۸
در پنجشیر چه می‌گذرد؟

تلفات سنگین تروریست‌ها در پنجشیر ( + فیلم )

۳
تلفات سنگین تروریست‌ها در پنجشیر ( + فیلم )
کبنا ؛جنگ در پنجشیر همچنان ادامه دارد و  اظهارات ضد و نقیضی از سوی نیروهای طالبان و جبهه پنج شیر شنیده می‌شود. طالبان به تازه‌گی ادعا کرده که بخش‌های مهمی از پنجشیر را به تصرف خود درآورده و تقریباً این ولایت را به سقوط رسانده اما از طرف دیگر جبهه مقاومت پنج شیر با رد این ادعاها از پیشروی در جنگ و وارد آوردن ضربات مهلک به نیروهای طالبان خبر می‌دهند. چنانکه در جدیدترین اخبار سخنگوی جبهه پنجشیر گفته:« شهرستان پریان که در تصرف طالبان بوده را به کنترل خود در آورده  و هزار نیروی طالبان را که گیر افتاده بودند کشته یا اسیر کرده است. در شرایطی که کشورهای فرا منطقه‌ای همچون روسیه، چین و آمریکا از آنچه در افغانستان رخ می‌دهد اظهار نگرانی می‌کنند و احتمال جنگ داخلی می‌دهند باید دید فرجام جنگ میان احمد مسعود و طالبان به کجا خواهد انجامید.
  نگرانی از تسلط طالبان
ســه هفتــه‌ای مــی‌شود که افغانستان دستخوش تغییر و تحولات است و نیروهای طالبان با تصرف ولایات مختلف افغانستان بر کشور مســـلط شده‌اند. اما مهم‌تر از این مساله مردم افغانستان هستــند که با تسلط طالبان بر کشورشان بسیاری از مسائلی که به آن فکر می‌کردند را باید به دست فراموشی بسپارند و به 20 سال گذشته بازگردند. لذا اقوام مختلف افغان  به جز پشتون‌ها چندان بازگشت طالبان به قدرت ملی در این کشور را خوش ندارند. اکنون که طالبان کنترل افغانستان را در دست گرفته است، بسیاری از هزاره‌ها از بازگشت آزار و اذیت‌های وسیع 20 سال پیش می‌ترسند. با این حال، دیگران با احتیاط امیدوارند که پایان درگیری کنونی بهترین فرصت برای ایجاد صلح باشد. طالبان اعلام می‌کنند که یک حکومت اسلامی باز و فراگیر خواهند داشت که نماینده افغان‌ها از همه اقوام خواهد بود. حال اینکه اقدامات آنها تا چه اندازه با شعارهایشان مطابقت خواهد داشت، هنوز مشخص نیست. اما نحوه برخورد طالبان با هزاره‌ها در ماه‌های آینده در فهم ماهیت کنونی این گروه و اینکه چگونه می‌تواند بر افغانستان به طور کلی حکومت کند، نقش مهمی خواهد داشت. هزاره‌ها که اکثراً مسلمانان شیعه هستند با صدها سال محرومیت و آزار و اذیت تحت فرمانروایی حاکمان سنی در افغانستان و غرب پاکستان کنونی مواجه شده‌اند. آن‌ها به‌ویژه در طول جنگ‌های داخلی بین گروه‌های مجاهدین افغان که در دهه 1990 شدت گرفت، رنج بردند. اعتقاد بر این است که طالبان در زمان حکومت خود کشتارهای متعددی را علیه هزاره‌ها انجام داد از جمله کشتار وحشیانه‌ای در شهر مزار شریف در شمال افغانستان که در سال 1998 رخ داد. در نتیجه خشونت‌های دوران طالبان، صدها هزار هزاره به کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان فرار کردند. به نظر می‌رسد که رهبری طالبان در تلاش است تا از جامعه هزاره دلجویی کند و حتی به آنها در مورد امنیتشان اطمینان بدهد. به‌طوری که طالبان اخیراً اجازه داد مراسم عاشورا بدون هیچ مخالفتی توسط شیعیان برگزار شود. در مزارشریف، رهبران هزاره به خبرنگاران گفتند که طالبان امنیت آنها را تأمین کرده و به زنان اجازه می‌دهد در مراسم شرکت کنند. همه اینها بی‌سابقه است. با این وجود، این نگرانی در بین جامعه هزاره وجود دارد که اقدامات طالبان در بقیه مناطق کشور نشان دهنده مقاصد واقعی این گروه مسلح است.
  پیشروی جبهه پنجشیر
در شرایطی که که طالبان سایر مناطق افغانستان را تصرف کرده و مردم از ترس حاکمیت افراط گرایانه طالبان در نگرانی و سرگردانی بسر می‌برند. با این حال اوضاع در پنجشیر متفاوت است و گویا احمد مسعود و یارانش قصد تسلیم شدن ندارند  که هیچ خبر از پیشروی و وارد کردن ضربات سنگین به نیروهای طالبان نیز می‌دهند. در همین راستا مقامات جبهه پنجشیر اعلام کردند که نیروهای این جبهه شهرستان پریان را از کنترل طالبان خارج کرده است. فهیم دشتی، سخن‌گوی جبهه‌ی پنجشیر در توئیتی گفته که شهرستان پریان هم‌اکنون به صورت کامل در کنترل نیروهای این جبهه است. وی همچنین افزوده که دست‌کم یک‌هزار نیروی طالبان که به‌دلیل انسداد مسیر برگشت و خروج در منطقه‌ی «ریوت» گیر افتاده بودند، در هنگام فرار و عقب‌نشینی توسط مردم محل به کمک نیروهای جبهه‌ی مقاومت ضد طالبان، کشته، تسلیم و یا اسیر شده‌اند. دشتی مدعی شده که در میان اسیران نیروهای طالبان، شهروندان خارجی از جمله پاکستانی نیز حضور دارند. اما بلال کریمی، معاون ذبیح‌ا... مجاهد، سخن‌گوی طالبان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، پس‌گرفتن شهرستان پریان و کشته، تسلیم و اسیرشدن دست‌کم یک‌هزار نیروی این گروه توسط جبهه پنجشیر را رد کرد. وی گفت که طالبان به جز شهر بازارک، مرکز پنجشیر و شهرستان رخه، سایر نقاط این ولایت را در کنترل دارند. همچنین بلال کریمی تأکید کرد که عملیات پاکسازی در پنجشیر ادامه دارد و افراد این گروه در حال پیشروی هستند.  احمد مسعود، فرمانده جبهه پنجشیر روز شنبه در یک پیام فیس‌بوکی گفته است که مبارزه‌ی آنان به‌خاطر «خدا، آزادی و عدالت» است و هیچ گاهی از این مبارزه دست نمی‌کشند. او افزوده است: «شکست تنها وقتی اتفاق می‌افتد که از مبارزه‌ی بر حق خویش دست بکشید و خسته شوید».
 رد پیشنهاد طالبان
سخنگوی طالبان گفته است که اگر مبارزان پنجشیر از مبارزه دست بکشند مانند سایر ولایت‌ها با آن‌ها مسالمت آمیز رفتار خواهد شد. یوسف احمدی  اظهار داشت که دلیل احمد مسعود برای رد پیشنهاد این گروه این است که وی موقعیت ویژه‌ای دریافت نکرده است، زیرا طالبان آنچه را که به مقامات بقیه ولایت‌ها می‌دهد به او پیشنهاد کرده است. پیش از این، احمد مسعود گفت که طالبان پیشنهاد اختصاص دو کرسی به مبارزان پنجشیر در دولت را داد و ادامه داد: «ما حتی در مورد این پیشنهاد فکر نکردیم». یوسف احمدی در مورد سرنوشت پنجشیر نیز بیان کرد: به شرط آنکه آن‌ها از جنگ دست بکشند طالبان با این منطقه و مبارزان مانند دیگر مردم سراسر افغانستان رفتار خواهد کرد. درگیری‌ها بین طالبان افغانستان و نیروهای مبارز در دره پنجشیر ادامه دارد و نیروهای احمد مسعود از پذیرش بازگشت طالبان به قدرت امتناع می‌ورزند.
 
آنچه در پنجشیر در جریان است
بهرحال ما اکنون با دو روایت رسانه‌ای در مورد مقاوت پنجشیر و احمد مسعود مواجه هستیم.روایت نخست باب میل طالبان است و روایت دوم حاکی از مقاومت جانانه احمد مسعود و طرفدارانش علیرغم تمام مشکلات و بی‌مهری‌هاست.
البته بنده در مقام قضاوت نخواهم بود اما طبعاً آن روایتی در این جنگ رسانه‌ای پیروز است که جامعه آن را بپذیرد.در حال حاضر بسترهای رسانه‌ای مناسبی برای پذیرش روایت احمد مسعود وجود دارد و از همین رو است مردم حداقل در ایران روایت مذکور را بیشتر می‌پسندند.جدا از آنکه مقاومت پنجشیر در جایگاه مظلوم واقع شده سابقه ناخوشایند طالبان در تحدید و سانسور رسانه‌ها باعث شده روایت‌های رسانه‌ای این گروه و نزدیکانشان چه در داخل افغانستان و چه در خارج از آن آنچنان مقبول نباشد و طبعاً فیدبک اجتماعی نمی‌گیرند.
چه بسا طی روزهای آینده آنچه گروه طالبان در مورد پنجشیر در رسانه‌هایشان می‌گویند محقق شود و بتوانند آخرین سنگر مقاومت را بشکنند ولی در این صورت هم به نظر نمی‌رسد گروه مذکور بتواند در جنگ رسانه‌ای پیروز میدان باشد.شاید گفته شود برای طالبان رسانه‌ها و نظر مردم مهم نیست لیکن اکنون 20 سال قبل نیست و طالبان هم فهمیده همانطور که نیاز به شناسایی بین‌المللی دارد محتاج شناسایی و اعتبار اجتماعی نیز است.خب رسانه در این فقره نقش مهمی ایفا می‌کند و مقاومت پنجشیر تا همین جا نیز این جنگ رسانه‌ای را برده است.
این چند خط را قلمی کردم تا به دولت جدید نیز توصیه کنم از کارکرد و قدرت رسانه چه از نوع قدیم آن و چه از نوع جدید و مدرن آن غافل نشود.طالبانی‌ها از زمانی که کابل را تصرف کردند مدام در حال اجرای شوهای رسانه‌ای هستند تا بگویند تغییر کردند و دیگر مثل 20 سال قبل فکر و عمل نمی‌کنند.اما این اقدامات رسانه‌ای اصلاً به اصطلاح نگرفته زیرا طالبان ارزش رسانه را می‌داند اما یاد نگرفته چگونه تولید محتوا کرده و افکار عمومی را هدایت نماید.
توصیه می‌کنم دولت ابراهیم رئیسی علی الخصوص مسئولان رسانه‌ای این دولت، جنگ رسانه‌ای در پنجشیر را لحظه به لحظه رصد کنند.تک و پاتک‌های رسانه‌ای میان مقاومت پنجشیر و طالب‌ها دیدنی است.هر چند تا الان احمد مسعود پیروز بوده است.
 
 (ویدئو) رونق فروش سلاح در افغانستان
 فروشندگان سلاح از وضعیت موجود در افغانستان راضی هستند و سود می‌برند.
تسلط طالبان بر افغانستان این کشور را دچار بلاتکلیفی و تشدید معضلات اقتصادی کرده، اما در این میان فروشندگان سلاح از وضعیت موجود راضی هستند و سود می‌برند.
 فروشگاه‌های عرضه کننده تسلیحات حالا دیگر به انباری از جلیقه‌های رزمی، خشاب‌های کمری، انواع سلاح‌های تهاجمی و یا حتی نارنجک تبدیل شده است.
طالبان سال‌هاست که سلاح و مهمات خود را از بازار سیاه تهیه می‌کند.
 به گفته ناظران غربی و گزارشگران سازمان ملل متحد برخی از اعضای این گروه پست‌های نظامی خود را رها کرده و به جمع آوری غنائم نظامی در میادین جنگ روی آورده‌اند.
 



(ویدئو) واکنش تند ایران به حمله طالبان به پنجشیر

 سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اخباری که از پنجشیر می‌رسد نگران کننده است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم و شهادت رهبران افغانستان مایه تأسف عمیق است. سعید خطیب زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره تحولات افغانستان و پنجشیر و مداخله مستقیم پاکستان در این موضوع گفت: دخالت خارجی که اشاره کردید حتماً باید بررسی شود و ما آن در دست بررسی داریم. مداخله پاکستان در افغانستان را در دست بررسی داریم و هرگونه مداخله خارجی در افغانستان محکوم است.

 احمد مسعود: طالبان نیروهایش را از پنجشیر خارج کند با آن‌ها گفتگو می‌کنیم

 «احمد مسعود» فرمانده جبهه مدافعان پنجشیر گفت: اگر طالبان نیروهای خود را از پنجشیر و اندراب خارج کنند، جبهه پنجشیر از تحرکات نظامی دست کشیده و با این گروه گفتگو خواهد کرد.
 وی افزود: از ایستادگی علمای کابل حمایت نموده و حاضر به گفتگو با طالبان هستیم.
احمد مسعود فرمانده جبهه مقاومت مردمی در برابر تحریک طالبان در ولایت پنجشیر، در فیسبوک خود پس از حرام عنوان کردن لشکرکشی طالبان به پنجشیر از سوی علمای دینی در کابل، نوشت که از این اقدام علمایی دینی استقبال نموده و حاضر است تا با گروه طالبان وارد مذاکره شود.
 مسعود تاکید کرد که در صورتی که طالبان حملاتشان را در پنجشیر، کاپیسا، پروان و اندراب متوقف کنند، جبهه مقاومت نیز حاضر است دست از جنگ برداشته از راه مذاکره برای داشتن یک حکومت همه شمول حرکت کنند.
 در روزهای گذشته طالبان اعلام کرده بود مذاکرات با جبهه پنجشیر به شکست انجامیده و نتیجه‌ای در پی نداشته است.
 در حالیکه درگیری‌ها در ولایت «پنجشیر» وارد پنجمین روز خود شده است، سخنگوی طالبان عصر یکشنبه به وقت تهران مدعی شد که تقریباً تمام قلمروی ولایت پنجشیر در افغانستان اینک تحت کنترل نیروهای این گروه است.
 
به گزارش خبرگزاری «تاس» «محمد سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز یکشنبه به گفت: «تقریباً تمام قلمروی ولایت پنجشیر در افغانستان در حال حاضر تحت کنترل طالبان است.
 وی مدعی شد: «تقریباً تمام نقاط پنجشیر تحت کنترل نیروهای ماست.»
 این در حالی است که «فهیم دشتی»، سخنگوی جبهه پنجشیر با رد این ادعا گفت که نیروهای طالبان از ولایت پنجشیر رانده شده و بسیاری از آن‌ها به اسارت گرفته شده‌اند. او روز یکشنبه در توییتی نوشت که جنگجویان جبهه پنجشیر حدود ۶۰۰ نیروی طالبان را کشته‌اند.
  
طالبان: دختران دانشجو باید چادر یا عبای مشکی بپوشند و برقع بزنند
 
طالبان به دانشجویان دختر ثبت نام کرده در این دانشگاه‌ها دستور دادند که کلاس‌های درس را پنج دقیقه قبل از دانشجویان پسر ترک کنند و در سالن‌های دانشگاه منتظر باشند تا آن‌ها ساختمان را ترک کنند.
دانشجویان دختر دانشگاه‌های افغانستان را ملزم به پوشیدن چادر یا عبای مشکی و پوشاندن صورت‌هایشان با برقع کرده است.
 به گزارش کبنا، روزنامه تایمز آور ایندیا با انتشار بیانیه طالبان در آستانه بازگشایی دانشگاه‌های افغانستان آورده است: طالبان گفته‌اند دانشجویان دختر باید چادر مشکی بپوشند و نقاب بزنند. کلاس‌هایشان هم نباید مختلط باشند.
طالبان به دانشجویان دختر ثبت نام کرده در این دانشگاه‌ها دستور دادند که کلاس‌های درس را پنج دقیقه قبل از دانشجویان پسر ترک کنند و در سالن‌های دانشگاه منتظر باشند تا آن‌ها ساختمان را ترک کنند.
 طبق دستور طالبان، از دانشگاه‌ها خواسته می‌شود استادان زن را برای دانشجویان دختر استخدام کنند و تلاش کنند اساتید مسن مرد را بعد از تحقیق درباره اخلاق مثبت و پسندیده آن‌ها استخدام کنند.
 طبق گفته یک استاد دانشگاه که خواست نامش فاش نشود، سیستم طالبان درخصوص کلاس‌های غیرمختلط با مشکل روبه‌رو خواهد شد، زیرا تعداد کافی استاد زن یا کلاس درس برای جدا کردن زنان از مردان وجود ندارد.
 نیروهای طالبان روز شنبه به منظور متفرق کردن زنان افغان در تظاهراتی از تیر هوایی شلیک کردند. زنان افغان خواستار مساوات در حقوق‌شان شده بودند.
   
فهیم دشتی و ژنرال عبدالودود ذره کشته شدند
 ضیا آریا نژاد نماینده سمنگان در پارلمان افغانستان با تأیید این خبر گفت نیروی هوایی پاکستان از بمبهای هوشمند برای حمله به پنجشیر استفاده کرده است.
برخی گزارش‌های از حمله پهپادی و هوایی پاکستان به مواضع نیروهای مقاومت در پنجشیر حکایت دارد.
 گزارش‌های رسیده حاکی از این است که نیروی هوایی پاکستان با استفاده از پهپاد برخی از مناطق را در پنجشیر افغانستان بمباران کرده است. ضیا آریا نژاد نماینده سمنگان در پارلمان افغانستان با تأیید این خبر گفت نیروی هوایی پاکستان از بمب‌های هوشمند برای حمله به پنجشیر استفاده کرده است.
عبدالله عبدالله خواستار ارسال کمک‌های بشر دوستانه ایران شد
 کلام‌الدین نظامی، فرماندار پنجشیر، نیز گفت که روز یکشنبه مواضع نیروهای مقاومت چند بار هدف حملات پهپادها قرار گرفت.
 با توجه به انتشار گزارش‌ها از حمله هوایی پاکستان به پنجشیر درخواست‌ها برای ورود جامعه جهانی به درگیری‌ها در پنجشیر افزایش یافته است.
 پاکستان از حامیان اصلی طالبان محسوب می‌شود و گفته می‌شود در تصرف افغانستان نیز به این گروه کمک‌های نظامی؛ لجستیکی و اطلاعاتی کرده است. اما این اولین بار است که گفته می‌شود به طور مستقیم وارد جنگ شده است.
 در درگیری‌های شدید پنجشیر ژنرال عبدالودود ذره، از فرماندهان ارشد ارتش افغانستان و پسرعمه احمد مسعود یکشنبه شب در نبرد با طالبان در مرکز ولسوالی رخه کشته شد.
 ژنرال عبدالودود خواهر زاده احمدشاه مسعود رهبر درگذشته ائتلاف شمال در مقابله با طالبان بود.
 همچنین به همراه ژنرال عبدالودود فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان، نیز جان باخت. دشتی خواهرزاده دکترعبدالله عبدالله بود. دشتی بیست و یک سال پیش هنگام حمله انتحاری دو تروریست علیه احمد شاه مسعود در تخار نیز زخمی شده بود.
 برخی منابع می‌گویند خودرو حامل عبدالودود و دشتی توسط پهپادهای پاکستانی هدف قرار گرفته است.
 همچنین گفته می‌شود یکی از فرماندهان ارشد طالبان نیز در درگیری‌ها کشته شده است. به گزارش سی‌بی‌اس مولوی فصیح‌الدین، از فرماندهان ارشد طالبان و مسئول عملیاتی این گروه در شمال شرق افغانستان در جنگ با جبهه مقاومت مردمی در پنجشیر کشته شده است. 
منابع نزدیک به نیروهای مقاومت در پنجشیر می‌گویند حملات هوایی و پهپادی پاکستان میدان جنگ را به سود طالبان تغییر داده است.
 هرات آنلاین در این باره نوشت: "بمباران شدید مجاهدین موضع گرفته در ارتفاعات را از تحرک باز داشته و زمینه را برای پیش روی قوای طالبان فراهم کرده است."
 ادعا شده است که امرالله صالح پنجشیر را ترک کرده و به تاجیکستان رفته اما احمد مسعود هنوز در پنجشیر در حال نبرد است.
  مرکز ولایت هنوز در کنترل جبهه مقاومت ملی است ولی آتش سنگین طالبان و پهپادها ادامه دارد.
 در همین حال با ادامه حملات نیروهای طالبان برای تصرف پنجشیر در شمال کابل، "جبهه مقاومت ملی" گفت درخواست شورای علما/روحانیان افغانستان برای "قطع فوری جنگ" را می‌پذیرد، در صورتی که طالبان هم به حملات و تحرکات نظامی خود پایان دهند.
 شورای علمای دینی افغانستان امروز در نشستی جنگ در پنجشیر را نادرست خوانده و گفته‌اند این جنگ بنیاد "شرعی" ندارد. آن‌ها خواستار توقف جنگ از دو طرف شدند.
 در بیانیه‌ای که احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی" در صفحه رسمی فیسبوک خود منتشر کرده آمده که از "اکثر موارد قطعنامه شورای علما" استقبال می‌کند و از فراخوان علمای دینی "کاملاً حمایت می‌کند و امیدوار است که گروه طالبان این مطالبه اسلامی و بشردوستانه را جدی گرفته و عملی نماید".
 اما طالبان گفت و گوی با مقاومت پنجشیر را رد کرده است.
 امروز مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیش‌بینی کرده است افغانستان با قدرت گرفتن داعش و القاعده با احتمال جنگ داخلی روبرو است.
 میلی گفته است که ممکن است شرایط جدید افغانستان فضایی را برای تجدید حیات گروههای تروریستی ایجاد کند.
 به گفته وی "برآورد نظامی من این است که شرایط فعالی احتمالاً به یک جنگ داخلی برسد".
 او در گفتگو با شبکه فاکس نیوز، گفت: "تخمین من بعنوان یک نظامی این را می‌گوید که شرایط می‌تواند تغییر کند و به جنگ داخلی بینجامد. من نمی‌دانم آیا طالبان قادر خواهد بود که قدرتش را تحکیم کند و دولت تشکیل بده یا نه. فکر می‌کنم دست‌کم احتمال زیادی هست که یک جنگ داخلی گسترده‌تری رخ بدهد و این می‌تواند شرایط را به گونه‌ای بکند که منجر به بازسازی القاعده یا رشد داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی بشود."
 
طالبان مدعی تسلط کامل بر پنجشیر شد
«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در اطلاعیه‌ای از سقوط کامل پنجشیر خبر داد.
 وی گفت: آخرین تلاش‌ها برای امنیت کامل در کشور نیز نتیجه داده و ولایت پنجشیر تحت کنترل کامل طالبان قرار گرفته است.
به گفته طالبان، برخی از رهبران جبهه پنجشیر شکست خورده و مابقی از منطقه متواری شدند.
 طالبان در پایان به مردم ولایت پنجشیر اطمینان داده که علیه آنها تبعیضی صورت نخواهد گرفت.
 تاکنون منابع جبهه پنجشیر در این باره اظهارنظری نکردند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

ذبیح‌الله خداییان در اولین نشست خبری خود به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سؤالات ...
اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران از اجرایی شدن طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری تا سقف ...
1