تاریخ انتشار
شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۵۶
کد مطلب : ۴۳۸۳۲۵
فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی دولت رئیسی؛

پس از مرحوم هاشمی، هیچ رئیس جمهوری مانند رئیسی مورد اعتماد نظام قرار نگرفت

محمدعلی وکیلی
۱۲
۰
پس از مرحوم هاشمی، هیچ رئیس جمهوری مانند رئیسی مورد اعتماد نظام قرار نگرفت
کبنا ؛محمدعلی وکیلی در سرمقاله روزنامه ابتکار نوشت: هفته گذشته دولت سید ابراهیم رئیسی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت. همه وزرای پیشنهادی او به جز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند و کار خود را رسماً آغاز کنند. او نیز در همین ابتدا بازدیدهای میدانی خود را افزایش داد و این پیام را به جامعه مخابره کرد که می‌خواهد در کار خود جدی باشد. البته معضلات کشور هم تدبیری جدی می‌طلبد. اکنون که دولت سیزدهم با رای اعتماد بالا از مجلس کار خود را آغاز کرده، باید دید چالش‌ها و فرصت‌های دولت او چیست. کجا این دولت نسبت به اسلافش مزیت دارد و کجا به طور جدی زیر سایه تهدید است. وضعیت کشور گونه‌ای است که رئیسی اگر نتواند با حداکثر بهره‌گیری از فرصت‌هایش، بحران‌های کشور را حل کند، مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار کشور باشد.
اما فرصت‌ها و تهدیدهای دولت رئیسی کدام‌اند؟ مهم‌ترین فرصت جناب رئیسی، فعالیت در بستر اعتماد نظام است. پس از مرحوم هاشمی، هیچ رئیس جمهوری مانند رئیسی مورد اعتماد نظام قرار نگرفته است. تمام نهادهای حاکمیتی به او اعتماد صد درصد دارند و حتی بیشتر از اعتماد، آبروی آن‌ها در هم گره خورده است. یعنی درصورت عدم توفیق این دولت، به یک معنا اعتبار کارآمدی کلیت حاکمیت زیر سوال می‌رود. خیلی قبل از انتخابات نوشتم تمام تخم مرغ های حاکمیت جهت ادعای کارآمدی در سبد رئیسی گذاشته شده است. از طرف دیگر، ابراهیم رئیسی نیز برخلاف دو رئیس جمهور قبل، روحیه سازگار و اهل تعاملی دارد. به همین سبب ها به نظرم در این دوره میان دولت و سایر ارکان حاکمیت سقف همدلی رخ خواهد داد. دومین فرصت او، ادراک عمومی مثبت مردم است. ادراک مردم همچنان پیرامون او مثبت است. پیشتر نوشتم ادراک عمومی مثبت، بهترین بستر برای اجرای تصمیمات بزرگ است. سومین فرصت او نیز یکدست شدن حاکمیت است. حاکمیت یکپارچه، دیگر دچار تزاحم راهبردی نمی‌شود و همه ارکان، علی الاصول نباید دچار نزاع‌های فرسایشی و پرهزینه راهبردها شوند.
اما ابرچالش‌های این دولت نیز کم و ساده نیستند. اولین آن، کسری بودجه وحشتناک دولت است. درصورت عدم توافق و غیبت درآمدهای مستقیم نفتی، تدبیر این کسری افق نامعلومی دارد. دومین ابرچالش او، گسترش روزافزون کرونا و مرگ‌ومیر دهشتناک آن است. وضعیت امروز ما در کرونا، بدون تعارف جزو بدترین کشورهای جهان است. این کارنامه ضعیف، آثار خود را در ترافیک غسالخانه‌ها و قبرستان‌ها نشان داده است. سومین ابرچالش نیز پایین آمدن آستانه تحمل مردم است. فشارهای این دهه، به قدری بود که دیگری نایی برای تحمل فشارها نمانده است. مردم چندان همه چیزشان را باخته‌اند که تعداد هموطنانی که دیگر چیزی برای ازدست دادن ندارند از شماره گذشته است. به همین علت دیگر مجال هیچ خطایی نمانده است و هر فشار دیگری می‌تواند پرده صبر مردم را پاره کند. ما یک دهه است در نتیجه تحریم‌های بانکی و نفتی عملاً درگیر جنگ اقتصادی هستیم. تصور کنید چهار دهه از انقلاب می‌گذرد و ما تقریباً دو دهه آن را درگیر جنگ بوده‌ایم. هنوز جنگ اول به طور کامل آواربرداری نشده بود که جنگ دوم آغاز شد. آوارهای این دو جنگ بر سر مردم سنگینی می‌کند. افغانستان آینه عبرت ما است. افغان‌ها به سخت‌جانی و دلیری و غیرت مشهور بودند. امروز اما خسته از جنگ‌های ناتمام، در مرزها و فرودگاه‌ها آواره شده‌اند. آنان به معنای واقعی کلمه، ملتی بریده‌اند! این پایان کشوری است که همیشه در جنگ است. ما قطعاً با افغانستان فاصله داریم. اما هیچ نباید خطرِ بریدنِ یک ملت همیشه در جنگ را نادیده گرفت.
به گمانم دولت جدید، با این ابرچالش‌ها مواجه است. این دولت کار به غایت سختی در پیش دارد. باید از فرصت‌های خاصش نهایت استفاده را داشته باشد؛ حل این ابرچالش‌ها کار آسانی نیست.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
لعنت بر تملق و چاپلوسی
محمود
Romania
آقای وکیلی حافظه تاریخی‌تون ظاهرا ضعیفه احمدی نژاد رو خیلی بیشتر تحویل گرفتن داداش
همت فرد
Iran, Islamic Republic of
جناب وکیلی انصافا نظر ندی بهتره
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب وکیلی خبری از پست نیست خودتو کوچیک نکن
احمد
Iran, Islamic Republic of
پاچه خواری نکن.پستی چیزی گیرت نمیاد.درلیست امید تهران به برکت رییس جمهورهای قبلی برای خودت اسم ورسم وپستی داشتی حالا نوبت رییسی رسیده.دورانی که باهمه باشی وباهیچکس نباشی گذشته
مرحوم
Iran, Islamic Republic of
که بدبخت هاشمی مرده، دیگه ولش کن . کل حرفت و کلامت هاشمی هاشمی ، خاصییتت چیه و چی بوده برا استان و شهرستان؟؟؟؟؟
باگ
Iran, Islamic Republic of
بخدا من خجالت میکشم ای داد بیداد
United States
پاچهههههههههههه خواااااااااااری
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
قول پست وت داده
هرچه وزیرِ از اصفهان شیراز قم انتخاب شدن
استان ما تعطیله؟؟؟؟
خودتو کوچک نکن
جعفری
Iran, Islamic Republic of
جناب‌وکیلی‌‌‌به‌اندازه‌ی‌‌کل‌سرمایه‌ی‌بویراحمد‌‌در دولت‌قبل‌ پس‌انداز‌کردی‌
Iran, Islamic Republic of
یکی از این وابستگان نیست که وی را نصیحت کند آبروی خودش و وابستگانش را با هم برد اگه به جرم دزدی تحت تعقیب قرار میگرفت شرافتمندانه تر از این وضعیت فعلی بود.
راد
Iran, Islamic Republic of
توراخدایه پستی به این بدین اخه نابودشد بسکه ازریسی تعریف کرد البته ایشون ازسیاست پرت شده بیرون ودوپهلوحرف میزنه بارای اصلاحات تووتاجگردون رفتید مجلس ولی دیدتان اصولگرا بوده همان فصولگرا
گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

شهادت فهيم دشتي با واكنش‌هاي بسياري ميان كاربران افغان و ايراني روبه‌رو شد. فهيم دشتي ...
مبارزه با تورم، با دستان خالي

مبارزه با تورم، با دستان خالي

از آنجايي که تورم توليدکننده در فصل بهار سال جاري به بالاترين طي 5 سال اخير رسيده، مي‌توان ...
بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
1