تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۴۳۸۱۸۲
برنامه های 3 وزیر از تیم اقتصادی دولت در سومین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در مجلس بررسی شد:

کار سخت عبدالملکی و روز آسان رستم

۰
کار سخت عبدالملکی و روز آسان رستم
کبنا ؛جلسه دیروز بررسی صلاحیت ۶ وزیر پیشنهادی،۲ حالت متفاوت داشت؛ ۳ وزیر هیچ مخالفی نداشتند و بقیه مخالفان جدی یا جلسه ای داغ داشتند.
به گزارش کبنا، روز گذشته با بررسی صلاحیت سه وزیر از تیم اقتصادی دولت، مجلس تحت تاثیر مباحث اقتصادی قرار گرفت. در این میان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بحث های داغی همراه شد.حجت‌ا... عبدالملکی که برنامه اش مورد موافقت کمیسیون های اجتماعی، بهداشت و آموزش مجلس قرار گرفته بود، گفت: افتخار دارم که بیش از نیمی از عمر ۴۰ ساله‌ام را کار اجرایی انجام داده‌ام.عبدالملکی راه اندازی سامانه جامع اشتغال ایرانیان، اصلاح قانون کار و افزایش سهم مشاغل خانگی را مطرح کرد و وعده داد تا سند توسعه بخش تعاون را اجرایی کند.وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دغدغه های مربوط به صندوق‌ها، هلدینگ‌ها و شرکت‌های آن اشاره و اظهار کرد: شرکت‌داری دولتی، نبود شفافیت دارایی‌ها و فعالیت‌ها، همچنین مدیریت سیاسی و غیراقتصادی و فسادآلود و انتصابات رانتی و حقوق نجومی باعث شده است که این وزارتخانه به حیاط خلوت برخی جریان‌های خاص تبدیل شود.وی در ادامه تأکید کرد: اگر مدیری که منصوب کردیم ناکارآمدی و فسادش ثابت شود بلافاصله برکنار خواهد شد. ما حق نداریم بگوییم ما که نماز خوان هستیم این بخش متعلق به فلان بیت و آیات عظام و جریان سیاسی است. عبدالملکی البته ساعتی بعد با ارسال نوشته ای به هیئت رئیسه توضیحاتی درباره جمله آخرش داد و گفت: مراد این جانب از وابستگان به بیوت آیات عظام افراد سودجو و مشخصی هستند که با ادعای کذب نزدیکی به بیوت ایشان به دنبال سوءاستفاده و تحقق نیات سودجویانه خود هستند.
انتقاد مخالفان از کلی گویی عبدالملکی



هاجر چنارانی، نماینده نیشابور: در برنامه 77 صفحه‌ای وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به راهکارهای نظری و تئوری اشاره شده است که اگر در اینترنت جست وجو  کنیم به راحتی پیدا می شود.عبدالحسین روح الامینی، نماینده تهران: عبدالملکی اشرافی به مسائل وزارت تعاون به عنوان وزارتخانه ای که مخلوط از چند سازمان است ندارد.سید ناصر موسوی لارگانی: عبدالملکی در کمیسیون اعلام کرده است که اگر به بنده رای اعتماد ندهید باز هم دولت من را معرفی خواهد کرد، بهتر از من در کشور وجود ندارد.
دفاع موافقان از عملکرد عبدالملکی
علی‌اکبر بسطامی، نماینده ایلام: عبدالملکی در کمیته امداد با نیم درصد بودجه 30 درصد اشتغال کشور را محقق کرده است و ید طولایی در مدیریت صندوق ها و خدمت به محرومان دارد.مهدی روشنفکر، نماینده بویراحمد: طبق برنامه ششم توسعه کمیته امداد باید سالی 70 هزار شغل ایجاد می‌کرد اما با این حال از سال 96 تا 99 کمیته امداد با مدیریت آقای عبدالملکی در بخش اشتغال و خودکفایی دو و نیم برابر بیشتر از برنامه، شغل ایجاد کرده است.
رستم قاسمی: یک میلیون هکتار زمین دولتی به مسکن اختصاص می یابد



وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بدون ثبت نام حتی یک مخالف در دفاع از برنامه خود از جمله هدف گذاری ساخت سالیانه یک میلیون مسکن صحبت کرد. مهم ترین صحبت های رستم قاسمی به شرح زیر است:
*مسکن امروز پاشنه آشیل کشور است. بین 37 تا 60 درصد هزینه خانوارها به مسکن تعلق دارد و برای تغییر این وضعیت باید یک همکاری چندجانبه انجام شود.
*مسئله زمین به ویژه در شهرهای بزرگ 50 درصد هزینه مسکن را به خود اختصاص داده است و با بررسی هایی که داشتم بیش از یک میلیون هکتار زمین متعلق به دولت وجود دارد و با اقدام مطلوب مجلس در قالب طرح جهش تولید مسکن بخشی از آن در اختیار محرومان قرار خواهد گرفت. 
*دستور کاری را با 10 فرمان تدوین کرده ام تا در اولین روز کار خود در وزارت راه و شهرسازی به کارمندان این وزارتخانه ابلاغ کنم که ایجاد بانک زمین یکی از فرمان های این دستور کار است.
*ما به کمک بودجه‌های عمومی و جاری حتی یک آزادراه هم نمی‌توانیم بسازیم بنابراین نگاهمان را باید تغییر دهیم و به دنبال روش‌های متداول دنیا برویم از این رو سرمایه‌گذاری به کمک بخش خصوصی داخلی، ایرانیان خارج  از کشور و کشورهای خارجی و استفاده از روش‌هایBOT  و تهاتر برای توسعه حوزه راه و شهرسازی امکان‌پذیر است.
برنامه ساداتی نژاد برای کشاورزی دیم
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیز به تشریح برنامه های خود پرداخت که مهم ترین محورهای آن عبارت اند از:  
*ما در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا می‌توانیم دارای اقتدار غذایی باشیم. برنامه‌ای که در دولت سیزدهم برای وزارت جهاد کشاورزی نوشته شده با افق رسیدن به اقتدار غذایی در خاورمیانه نگاشته شده است.
*با روند کنونی تا 30 سال آینده اراضی کشاورزی صاحب سند نخواهد شد. ما این کار را طی چهار سال آینده محقق می‌کنیم و تمام زمین‌های کشاورزی دارای سند خواهد شد.
کشت دیم یکی دیگر از ظرفیت‌های مغفول است. دنیا 70 درصد کشاورزی را به صورت دیم و 30 درصد را  آبی انجام می‌دهد، حال آن که در کشور ما برعکس است.
*40 هزار میلیارد تومان هزینه ضایعات کشاورزی است، 13 میلیارد مترمکعب آب برای این تولید هزینه شده اما  با اجرای کشاورزی تجاری این مسئله به سامان خواهد رسید. 
   
برنامه‌های کرونایی وزیر پیشنهادی؛ قرنطینه واقعی، واکسیناسیون عمومی تا پایان بهمن
 
  طبیعی بود که کرونا، محور اصلی صحبت‌ها در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد؛ اگرچه طب سنتی ، جمعیت، محرومیت‌زدایی درمانی و مافیای دارو هم از دیگر موضوعاتی بود که درباره آن سخن به میان آمد. در ابتدای جلسه بررسی صلاحیت دکتر «بهرام عین‌اللهی»، کمیسیون‌های بهداشت و آموزش، حمایت خود را از او اعلام کردند و سپس نوبت به اظهارنظر موافقان و مخالفان رسید.
صحبت‌های مخالفان و موافقان
عباس گودرزی اضافه نشدن ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی در دوره فعالیت عین‌اللهی به عنوان دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی را از دلایل مخالفت خود برشمرد و گفت: آقای عین‌اللهی باید تضمین دهد طرح پزشک خانواده، بیمه سلامت، مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی، ترویج طب سنتی، جبران کمبود پزشک و... را دنبال کند. علیرضا عباسی دیگر نماینده مخالف بود که از وزیر پیشنهادی خواست تا برنامه‌های خود را در حوزه اهداف افق ۱۴۰۴، استفاده از طب سنتی و داروهای گیاهی، انتصاب مدیران شایسته در سازمان غذا و دارو  و توزیع عادلانه امکانات بهداشتی در کشور تشریح کند. فتح‌ا... توسلی هم با انتقاد از برنامه ارائه‌شده وزیر پیشنهادی بهداشت که داده‌های آن حداقل مربوط به ۱۰ سال قبل است، گفت: در این برنامه علت اصلی مرگ و میر ایرانیان بیماری‌های عروقی اعلام شده در حالی که امروز کرونا جان مردم را می‌گیرد. رضا آریان‌پور دارا بودن شاخصه‌های فردی و علمی و همچنین تجارب کافی توان مقابله با چالش‌های حوزه بهداشت را از دلایل حمایت از عین‌اللهی اعلام کرد و  محمدعلی محسنی بندپی نیز گفت: فردی مدیر و مدبر، برنامه‌محور، عدالت‌محور، متخلق به اخلاق اسلامی و متمرکز بر رسیدگی به مناطق محروم است. بهروزی‌فر هم توجه به خودکفایی در تولید دارو، تجهیزات پزشکی و توزیع عادلانه پزشک را از نکات مثبت برنامه‌های وزیر پیشنهادی برشمرد. سیدجلیل میرمحمدی میبدی  دیگر موافق وزیر پیشنهادی  بود که گفت: آقای عین‌اللهی با توجه به این‌که در ستاد وزارت بهداشت، بسیج جامعه پزشکی و دفاع مقدس حضور داشته، می‌تواند کمک کند که تمامی ظرفیت‌ها برای مقابله با کرونا پای کار بیایند.
نصرا...پژمانفر هم توئیت کرد:
« پزشکان عضو هیئت علمی و شاغل در دانشگاه‌هاحق فعالیت در بخش خصوصی را ندارند و متولی اجرای این حکم وزیر بهداشت است. ان شاءا.. .   مجلس به وزیری که از قانون تخطی کرده، رای نمی‌دهد. حرمت امامزاده را متولی نگه‌می‌دارد».
عین اللهی: من طبیب‌ام، نه تاجر
در نهایت نوبت به وزیر پیشنهادی رسید تا برنامه‌های خود را ارائه کند:
* من طبیب‌ام نه صنعتگر و تاجر، دوشادوش مدافعان سلامت هستم و چنان‌چه مورد اعتماد قرار گیرم نمی‌توانیم درمان مردم را معطل تاخیر و تعجیل تصمیم‌گیری این و آن کنیم.
 * جان مردم مهم‌ترین نعمت خداوند به آنان است و حفظ جان مردم نخستین اولویت دولتی است، کدام پدری را دیده‌اید که برای سلامت فرزندانش لفاظی کند و سیاست‌ورزی نماید.
* حدود 60 میلیون بالای 18 سال داریم که برای واکسیناسیون آن‌ها به 120 میلیون دوز واکسن نیاز است، بنابراین تولید داخلی کفاف نمی‌دهد و باید واردات انجام گیرد و ما در این حوزه از واردکنندگان بخش غیردولتی نیز استفاده خواهیم کرد. اتمام واکسیناسیون تا پایان بهمن ماه امسال یکی دیگر از برنامه‌های من است.
* کشورها در دنیا از 10 تا 100 درصد قرنطینه را انجام می‌دهند و ما نیز با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود باید لاک‌داون را اجرایی کنیم. البته نباید این موضوع به صورت نمایشی باشد، به نحوی که با تعطیلی دو هفته‌ای میزان مرگ و میر در کشور افزایش یابد. برای انجام لاک‌داون باید از همه مانند اصناف و افراد موثر خارج از وزارت بهداشت و درمان کمک بگیریم تا چرخه ویروس کرونا در کشور متوقف شود.
 * بنده به طب سنتی و ایرانی اعتقاد دارم و به دنبال بازشناسی ، ترویج  و نهادینه کردن آن با رویکردی عالمانه به استناد بند 12 سیاست‌های کلی سلامت هستم.
* مراکز درمان ناباروری را که امروزه مخارج زیادی را به دوش زوج‌های نابارور تحمیل کرده، با کمک بودجه به صورت رایگان درمی‌آورم، همچنین از زایمان طبیعی و بهداشت باروری حمایت خواهیم کرد.
* رفع موانع تولید و توزیع دارو، مدیریت تعارض منافع در پزشکی، گردشگری سلامت و افزایش تعداد دانشجویان از دیگر برنامه‌های پیشنهادی عین‌اللهی بود.
    بررسی بدون مخالف صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع و دادگستری 


امیر آشتیانی: ارتقای توان رزمی و افزایش قدرت موشکی و پهپادی از هدف گذاری های آینده وزارت دفاع است 
 روز گذشته بهارستان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع را در دستور کار خود قرار داد و در جریان بررسی صلاحیت سرتیپ آشتیانی هیچ مخالفی برای ایراد سخن ثبت‌نام نکرد و این جلسه به آرامی و بدون هیچ چالشی به پایان رسید. در ابتدای جلسه، کمیسیون صنایع و همچنین کمیسیون امنیت ملی مجلس نظر مساعد خود را درباره این وزیر پیشنهادی رئیس جمهور اعلام کردند و حتی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت که  اعضای کمیسیون امنیت ملی انتظار دارند امیر سرتیپ آشتیانی (وزیر پیشنهادی دفاع) از مجلس  بدون حتی یک مخالف رای اعتماد بگیرد و این گویاترین و اساسی ترین پیام را برای دشمنان ملت ایران دارد. در نهایت سرتیپ آشتیانی پشت تریبون آمد و به ارائه برنامه های خود پرداخت. وزیر پیشنهادی دفاع با بیان این که در چهار سال آینده وزارت دفاع رویکردی تحولی خواهد داشت، افزود: «ارتقای توان رزمی نیروهای مسلح، به ویژه افزایش توان موشکی و پهپادی از هدف گذاری‌های آینده وزارت دفاع خواهد بود.» وی همچنین خاطر نشان کرد: نیرو‌های مسلح ما به هر اقدام ماجراجویانه پاسخی قاطعانه خواهند داد و خنثی‌سازی توطئه‌ها و تفرقه‌‌افکنی‌ها در بین اعضای نیروهای مسلح، در دستور کار قرار دارد. در دیگر جلسه روز گذشته بهارستان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری در دستور کار قرار گرفت و این جلسه نیز همانند بررسی صلاحیت وزیر دفاع بدون هیچ مخالفی  خاتمه پیدا کرد. در این بین  امین‌حسین رحیمی در جلسه علنی نوبت عصر در دفاع از برنامه‌های خود گفت:«  وزیر دادگستری موظف به تعامل با تمامی قواست از این رو باید تلاش کنیم قوه قضاییه از طریق ارتباط با مجلس و دولت کارآمد شود.» 
نام شما

آدرس ايميل شما

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، بعدازظهر یکشنبه ۳۱ مرداد با ...
‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

شرایط امروز انقلاب بسیار حساس و دارای فرصت‌های عظیم و در معرض تهدیدهای جدی است. جریان ...
ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
1