تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۳۸۱۰۴
گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی؛

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ارتباطات،اطلاعات،اقتصاد و امور خارجه

۳
۰
ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسی / سید ناصر حسینی‌پور غائب بود ( + فیلم و تصاویر )
کبنا ؛ جلسه علنی روز یکشنبه (۳۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی برای بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. در ابتدای جلسه امروز صلاحیت عیسی زارع‌پور برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش کبنا، روز گذشته کلیات برنامه‌ها و کابینه سیزدهم مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این روز گذشته مخالفان و موافقان رأی اعتماد به حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نظرات خود را بیان کردند و وزیر پیشنهادی نیز به انتقادات و ابهامات نمایندگان پاسخ داد.
بنا براین گزارش، در ابتدای این جلسه، اسامی غائبین و متأخرین آغاز جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیات رئیسه اعلام شد که بر این اساس 8 نفر از نمایندگان در آغاز جلسه امروز غایب بودند.
   
اسامی غائبین و متأخرین آغاز جلسه علنی امروز (یکشنبه 31 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این اسامی عبارت است از:
ذبیح الله اعظمی
امیرحسین بانکی‌پور
حسین جلالی
انور حبیب‌زاده
سید ناصر حسینی‌پور
محمد سبزی
فریدون عباسی
فاطمه محمد بیگی

عباس زاده مشکینی در مخالفت وزیر پیشنهادی ارتباطات: وزیر پیشنهادی ارتباطات تخصص ICT و سابقه کار ندارد
   
نماینده مردم مشکین شهر در مخالفت با عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات یک وزارتخانه زیربنایی است و شوخی نیست زیرا شاهراهی را باز می‌کند که تمام وزارتخانه‌ها باید از آن مسیر عبور کرده و برنامه‌های خود را بر آن سوار کنند.

نظری مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: زارع‌پور شفافیت ندارد/ سابقه او با وزارت ارتباطات متناسب نیست
نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زارع پور روحیه شفافیت ندارد، گفت: سابقه وزیر پیشنهادی ارتباطات متناسب با این وزارتخانه پر پول و گسترده نیست.
 سید غنی نظری در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در وهله اول باید بگویم که ما از رئیس‌جمهور برای آنکه در کابینه پیشنهادی خود از ظرفیت آذربایجان استفاده نکرده، گله‌مندیم.
وی درباره برنامه‌های عیسی زارع‌پور،افزود: سابقه گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با این وزارتخانه سنخیتی ندارد و وی نمی‌تواند این وزارتخانه را به خوبی اداره کند.
نماینده مردم خلخال در مجلس با بیان اینکه تجربه و نخبگی به تنهایی کافی نیست و باید وزرا تجربه لازم را هم برای تصدی وزارتخانه‌ها داشته باشند، تصریح کرد: زارع‌پور در شبکه‌های مجازی کشور و شبکه‌های خارجی عضو نیست که یا با موبایل خودش در این شبکه‌ها عضو نشده یا آنکه به این پلتفرم‌ها اعتقادی ندارد.
نظری ادامه داد: کارگران مخابرات روستایی مشکلات بسیار زیادی دارند اما در برنامه گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع مشکلات آنان تدبیری اندیشیده نشده است.
وی افزود: علاوه بر این، عیسی زارع‌پور با چالش‌های اساسی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات روبرو نشده و تجربه کافی در این زمینه ندارد.
نماینده مردم خلخال در مجلس بیان کرد: یکی دیگر از ضعف‌های گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فقدان روحیه شفافیت در وی است به گونه‌ای که در یک کمیسیون می‌گوید با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مخالف است و در کمیسیون دیگر از جمله کمیسیون فرهنگی که اکثر اعضای آن با این طرح موافق هستند، موافقت خود را اعلام کرده بنابراین باید به صورت شفاف موضع خود را در این باره مطرح کند.

محفوظی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات: «زارع‌پور» توان تامین زیرساخت‌های فضای مجازی را دارد
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت ارتباطات باید زیرساخت‌های فضای مجازی را تامین کند و راهبر دولت هوشمند باشد که آقای زارع‌پور در این زمینه تخصص دارد.
عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی اطلاعات و ارتباطات، مجتبی محفوظی در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: یکی از وزرای جوان و با انگیزه کابینه زارع پور است که دارای تخصص و تجربه لازم می‌باشد.
وی با بیان اینکه جوانی گناه نیست، افزود: جوانان جنگ تحمیلی را به بهترین شکل اداره کردند. زارع پور دارای عالی‌ترین سطح تحصیلات در رشته کامپیوتر در دانشگاه‌های داخلی و خارجی است و تجربه وی در حوزه فناوری اطلاعات نشان از انتخاب درست حجت‌الاسلام رئیسی است.
نماینده مردم آبادان در مجلس تصریح کرد: وزارت ارتباطات ۱۰ هزار نیرو دارد و بقیه نیروها مربوط به بخش خصوصی مخابرات هستند. این وزارتخانه صرفاً مخابرات نیست، این وزارتخانه باید زیرساخت‌های فضای مجازی را تامین کند و راهبر دولت هوشمند باشد که زارع‌پور در این زمینه تخصص دارد.
محفوظی با اشاره به سوابق زارع پور در وزارت ارشاد تأکید کرد: الکترونیکی کردن خدمات وزارت ارشاد، مدیریت فضای مجازی در این وزارتخانه برعهده زارع پور بوده است و وی برای اولین بار قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای را اجرا کرد. شناسنامه دار شدن سایت‌ها و ایجاد ۶۰۰ شرکت تولید محتوای فضای مجازی از خدمات مهم وزیر پیشنهادی بوده است.
وی ادامه داد: در سال ۸۹ زارع پور به عنوان مدیر برتر وزارت ارشاد انتخاب شد. جهش قوه قضائیه در الکترونیکی کردن خدمات قضایی با مدیریت زارع پور انجام شد که این امر موجب افزایش رضایت مردم از قوه قضائیه شد. ۸۰ پروژه فناوری اطلاعات با مدیریت زارع پور برای ایجاد شفافیت، مبارزه با فساد، ارائه خدمات قضایی و افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌های قضایی در قوه قضائیه انجام شد.
نماینده مردم آبادان در مجلس با تأکید بر اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات به دنبال حل مشکلات مردم با ابزار فناوری است، گفت: راه اندازی سامانه خود کاربر وکلا و کارشناسان رسمی، استعلام‌های الکترونیکی مالی، سوءپیشینه، راه اندازی داده‌های آنلاین و لینک کردن سامانه‌های قوه قضائیه و نیروی انتظامی از خدمات مهم وزیر پیشنهادی در قوه قضائیه بوده است.
محفوظی در پایان از زارع پور خواست برنامه‌های خود جهت خارج کردن ایران از انحصار نرم افزارها، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی را ارائه دهد.

یوسفی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات: «زارع‌پور» شهامت ایجاد تحول در فضای مجازی را دارد
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات در ایجاد تحول در وزارت ارشاد و قوه قضائیه، گفت: زارع‌پور شهامت ایجاد تحول در فضای مجازی را دارد.
عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری، مجتبی یوسفی نماینده اهواز در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: ایجاد کابینه توانمند، جوان، مؤمن و انقلابی به معنای معرفی کارآمدترین افراد در حوزه وزارتخانه‌های تخصصی است. کارآمدی از طریق ارائه برنامه و بررسی کارنامه وزرای پیشنهادی قابل احصاء است.
وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها، توسعه نرم‌افزاری و مدیریت منابع در حکمرانی فضای مجازی، سه موضوع مهم در وزارت ارتباطات است، افزود: معیشت و اقتصاد مردم به فضای مجازی گره خورده است؛ باید وزیر پیشنهادی شهامت ایجاد تحول را داشته باشد.
نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: زارع‌پور در وزارت ارشاد و قوه قضائیه تحولات مهمی ایجاد کرد که نشان از شهامت وزیر پیشنهادی برای اصلاح امور دارد.
یوسفی ادامه داد: باید تکلیف نیروهای شرکتی در این وزارتخانه، روشن و برنامه مشخصی در این خصوص ارائه شود. حکمرانی دیجیتال و بازارهای بین‌المللی مهم است. در این راستا افزایش پهنای باند می‌تواند فضاهای جدیدی برای مردم باز کند.
وی گفت: طبق برنامه ششم توسعه، ۴۰ درصد مراجعات مردم به وزارتخانه‌ها باید از طریق شبکه ملی اطلاعات انجام شود که تا امروز این امر محقق نشده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص اقتصاد دیجیتال،اظهار داشت: اقتصاد مردم برای ما مهم است، حق مالکیت مردم در پلتفرم‌های خارجی از بین می‌رود و زارع‌پور باید در این زمینه برنامه خود را ارائه دهد. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه دیجیتال امری ضروری است. در صورت برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه می‌توان شاهد افزایش اشتغال ۱۰ درصدی در این بخش بود.
یوسفی گفت: سه و نیم میلیون دانش‌آموز در روستاها زندگی می‌کنند که در ایام کرونا دسترسی به اینترنت ندارند؛ این دانش‌آموزان نادیده گرفته شده‌اند.



نظری در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات: روحیه زارع پور با وزارتخانه پرپول ارتباطات سازگار نیست/ علت عدم حضور وزیر پیشنهادی در پلتفرم های مجازی داخلی و خارجی چیست؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: دلیل اصلی مخالفت من فقدان روحیه شفافیت در وجود آقای زارع پور است، چرا که ایشان در یک کمیسیون با طرح مصونیت فضای مجازی مخالفت کرده و در کمیسیون که طراحان حضور دارند، قاطعانه می گوید؛ موافق است. بنابراین معتقدم روحیه ایشان با این وزارتخانه پرپول تناسب ندارد.
سید غنی نظری خانقاه در جریان بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه های وی گفت: دلیل اصلی مخالفت من فقدان روحیه شفافیت در وجود آقای زارع پور است، چرا که ایشان در یک کمیسیون با طرح مصونیت فضای مجازی مخالفت کرده و در کمیسیون که طراحان حضور دارند، قاطعانه می گوید؛ موافق است. بنابراین معتقدم روحیه ایشان با این وزارتخانه پرپول تناسب ندارد.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس یازدهم ادامه داد: آقای زارع پور صرفاً مسئول آی تی هستند و لذا اداره وزارتخانه عریض و طویل ارتباطات در توان وی نیست. ضمن آنکه ایشان هنوز در شبکه های مجازی و خارجی عضو نیستند، یا با خط شخصی خود وارد این فضاها نشده و یا کلاً اعتقادی به این پلتفرم ها ندارد.
وی افزود: اکنون کارگزاران مخابرات روستایی دچار گرفتاری های بسیاری هستند، چرا که 20 سال است وضعیت استخدامی مشخصی ندارند، این در حالی است که در برنامه وزیر پیشنهادی چیزی از رسیدگی به وضعیت آنها ذکر نشده است، لذا مخالفت ما با برنامه های ایشان است. در واقع آقای زارع پور با برنامه هایی که دارد، نمی تواند این ارتباط گسترده را مدیریت کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم بیان کرد: واقعیت این است که وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری با چالش های اساسی حوزه ارتباطات روبرو نشده است، بنابراین نمی تواند گزینه خوبی برای تکیه بر صندلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.
زارع پور در جلسه رای اعتماد: سهم ترافیک داخلی را به ۷۰درصد می رسانیم

وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت سیزدهم از رساندن سهم ترافیک داخلی به ۷۰ درصد خبر داد و با اشاره به مسئله حکمرانی فضای مجازی گفت: ما از ظرفیت‌های فضای مجازی برای حکمرانی غفلت کردیم.
عیسی زارع پور در جلسه علنی امروز مجلس که به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم و اخذ رأی اعتماد از نمایندگان مجلس، تشکیل شد با تاکید بر اینکه نقدپذیر هستم و از نقدهای عالمانه نخبگان استفاده می‌کنم، شرح حالی از تخصص و برنامه‌های خود را برای اداره وزارت ارتباطات تشریح کرد.
صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود
وی با تاکید بر اینکه در صورت اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود، گفت: اینجانب عضو هیأت علمی گروه شبکه‌های کامپیوتری دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت هستم و دو دوره پسادکتری در نسل جدید شبکه‌های رایانه‌ای را در دانشگاه‌های شریف و استرالیا گذرانده‌ام.
از ۱۵ سال پیش دغدغه فضای مجازی را داشتم
زارع پور با اشاره به سابقه راه اندازی و تأسیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در حدود ۱۵ سال پیش به عنوان کارنامه فعالیت خود، گفت: اینجانب در آن زمان دغدغه ساماندهی، حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشتم و با وجود این مرکز سازوکارهای لازم برای حمایت از جوانان ایرانی در این فضا فراهم شد و موفق به ایجاد ۱۰۰ ها شرکت دانش بنیان در حوزه محتوای فضای مجازی شدیم.
وی با بیان اینکه در سال ۹۰ بالغ بر ۲۰ میلیون دلار صادرات محتوای فرهنگی دیجیتال در کشور شکل گرفت، خاطرنشان کرد: اینجانب با حضور قوه قضائیه نیز با مجاهدت جوانان با انگیزه موفق شدیم که کار مردم را تسهیل و مراجعات میلیونی را کاهش دهیم.
وزیر پیشنهادی ارتباطات با تاکید بر اینکه اینجانب به عنوان یکی از میلیون‌ها تربیت یافته مکتب امام و رهبری آماده‌ام که تجربه ۱۵ ساله تخصصی خود را در صورت رأی اعتماد برای تحقق ایران هوشمند به کار گیرم، افزود: این مهم با تعامل همه بخش‌ها و مجلس و کار و مجاهدت شبانه روزی و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی قابل انجام است.
وی با تاکید بر لزوم ارتقای جایگاه ایران در عرصه فضای مجازی گفت: امروز ICT به بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده است و بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و بیش از ۳۰ میلیون نفر در کشور بازیگر حرفه‌ای (گیمر) هستند. امروز هیچکس بدون حضور در فضای مجازی نمی‌تواند کارهای روزمره خود را پیگیری کند و اگر در این حوزه برنامه ریزی مناسب و مواجهه و نگاه فعالانه نداشته باشیم به آسیب‌های بسیاری دچار خواهیم شد.
زارع پور با بیان اینکه هر اقدامی در وزارت ارتباطات می‌تواند معیشت و زندگی و امنیت مردم را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: این فناوری کم هزینه است و به تعبیر مقام معظم رهبری، ما می‌توانیم در این فضا تمدن سازی کنیم.
فرصت‌های فضای مجازی بیشتر از آسیب‌ها است
وی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات شمسیر دو لبه ای است که فرصت‌های بی نظیر و تهدیدات جدی به همراه دارد، افزود: اما فرصت‌های این فضا بیشتر از آسیب‌های آن است و اگر برنامه ریزی و نگاه فعالانه و آینده نگر داشته باشیم می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.
زارع پور با بیان اینکه با بررسی اسناد بالادستی و مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی، برنامه خود را تدوین کرده‌ایم، مهمترین چالش‌های این حوزه و نگاه راهبردی خود را در قالب چند محور از جمله حکمرانی دیجیتال و شبکه ملی اطلاعات تشریح کرد.
بسیاری از کشورها توسط پلتفرم‌ها اشغال شده‌اند

وی با اشاره به موضوع حکمرانی دیجیتال افزود: امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات، حکمرانی کشورها و نحوه تعامل دولت و مردم را تغییر داده و دیگر مرزهای فیزیکی در کشورها جایی ندارند. امروز عصر پلتفرم‌ها و راهبردها است. امروز بسیاری از کشورها توسط پلتفرم‌ها اشغال شده و عمق راهبردی هر کشور را تعداد کاربران و پلتفرم‌ها مشخص می‌کند.
وزیر پیشنهادی ارتباطات با بیان اینکه یادمان نمی‌رود که دو سال پیش یک نرم افزار چگونه از گوشی میلیون‌ها ایرانی حذف شد و ما اختیاری در این فضا نداشتیم، گفت: ما از ظرفیت‌های فضای مجازی برای حکمرانی غفلت کردیم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون برخی پلتفرم‌های ایرانی در سطح جهانی فعال هستند گفت: در بخش خرید و فروش و تاکسی‌های اینترنتی فعالیت چشمگیری داشته‌ایم اما آیا نمی‌توانیم در حوزه‌های دیگر نیز این موفقیت را داشته باشیم؟ قطعاً می‌توانیم.
زارع پور با بیان اینکه تجربه یک دهه اخیر نشان داده که اگر مواجهه فعال در این فضا نداشته باشیم تحت تأثیر پلتفرم‌های خارجی خواهیم بود، اضافه کرد: اگر مسیر ۱۰ سال پیش مان را در حوزه فناوری فضایی ادامه می‌دادیم الان دیگر نگران منظومه‌های ماهواره‌ای نبودیم.
وی با اشاره به اینکه البته نگاه حکمرانی دیجیتال یک نگاه ملی است و باید همه کشور در مورد آن انگیزه داشته باشند، مساله مهم دیگر و دغدغه این بخش را مربوط به شبکه ملی اطلاعات دانست و افزود: ۲۰ سال است که می‌خواهیم این شبکه را اجرا کنیم اما به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است.
شبکه ملی اطلاعات در دنیا از افتخارات کشورهای توسعه یافته است
زارع پور با بیان اینکه متأسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط به معنای قطع دسترسی به اینترنت و شبکه جهانی عنوان کرده‌اند، گفت: به عنوان یک متخصص کامپیوتر، باید بگویم که شبکه ملی اطلاعات در دنیا از افتخارات کشورهای توسعه یافته است و به هیچ وجه به معنای قطع دسترسی نیست.
وی گفت: چرا زمانی که می‌خواهیم یک پیامی را در داخل کشور مبادله کنیم باید آن بسته اطلاعاتی و پیغام ما به خارج کشور برود و دوباره برگردد؟ این به معنای هزینه پهنای باند بین الملل و کاهش استقلال و از بین رفتن امنیت است و اگر روزی به هر دلیلی این شبکه قطع شود، امورات خود را نمی‌توانیم انجام دهیم.
وی تاکید کرد: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع شبکه اینترنت نیست.
اجرای شبکه ملی اطلاعات تا سقف زمانی ۴ سال
وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: من در محضر بزرگواران عرض می کنم ان شاءالله به حول و قوه الهی در سقف زمانی ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی که متأسفانه بعد از ۱۰ سال، سال گذشته تکلیف آن مشخص شده اجرا خواهیم کرد.
وی بیان کرد: بعضی از دوستان مطرح کردند که برنامه های بنده فاقد زمان بندی است؛  اما اکنون این برنامه زمان بندی شده را در محضر شما ارائه می کنم.
زارع پور با اشاره به برنامه زمان بندی شده خود، تصریح کرد: در سقف زمانی مشخص شده  توسط شورای عالی فضای مجازی در طرح کلان و معماری شبکه اطلاعات که سال گذشته تصویب شد، ان شاءالله بنده تمام تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را که بیش از ۷۰ درصد آن برعهده وزارتخانه است را محقق خواهم کرد.
دسترسی روستاهای بالای ۲۰خانوار به شبکه پرسرعت تا پایان ۱۴۰۱
وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ان شاءالله و به حول و قوه الهی دسترسی روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه پرسرعت تا پایان ۱۴۰۱ فراهم خواهیم کرد.
وی  با بیان اینکه من از نگرانی حوزه های انتخابی برخی نمایندگان در روستاها مطلع هستم، اظهار داشت: من از صدها هزار دانش آموزی که به واسطه عدم دسترسی مناسب به شبکه از تحصیل و آموزش الکترونیک محروم شدند، اطلاع دارم. ان شاءالله به حول و قوه الهی از این تریبون قول می دهم در صورتی که رأی اعتماد نمایندگان در انتخاب بنده قرار بگیرد، ظرف یک سال و نیم آینده و تا پایان ۱۴۰۱ این مسئله را حل خواهیم کرد.
زارع پور گفت: ظرفیت شبکه انتقال داخلی کشور که شبکه مادر ما است در حال اشباع شدن است. اکنون حدود ۳۰ ترابیت بر ثانیه است که ان شاءالله ظرف مدت دو سال آینده این ظرفیت را دو برابر خواهیم کرد که مشکلی برای تعاملات و تبادلات الکترونیکی در کشور به وجود نیاید.
سهم ترافیک داخلی را به ۷۰درصد می رسانیم
وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: دسترسی ۸۰ درصد خانوار به شبکه ارتباطی ثابت (که در برنامه ششم توسعه و تعاملات شورای عالی فضای مجازی آمده) در راستای شبکه ملی اطلاعات انجام خواهد شد.
وی افزود: ان شاءالله سهم ۳۰ درصدی ترافیک داخلی توسط جوانان و نخبگان کشور به ۷۰ درصدی که در مصوبات شورا آمده، خواهیم رساند.
زارع پور خاطرنشان کرد: یکی از بزرگواران اشاره کرد که ما از ظرفیت و موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان هاب منطقه ای انتقال داده در گذشته غفلت کردیم. امیدواریم ظرف مدت کوتاهی و طی دو سال آینده این ظرفیت را احیاء کنیم؛ بنا داریم ظرفیت ۳۰ ترابیت بر ثانیه را فراهم کنیم تا موقعیت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه به عنوان یک موقعیت راهبردی حفظ کنیم.
وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: مشکلات در نقاط دور افتاده و پوشش جاده ای را تا پایان سال ۱۴۰۱ حل خواهیم کرد.
وی با اشاره به موضوع دولت الکترونیک و دولت هوشمند خطاب به نمایندگان، اظهار داشت: با وجود تمام زحماتی که در دولت های گذشته کشیده شده که جای تقدیر و تشکر دارد اما هنوز مردم ما برای بسیاری از کارهای خود باید بارها و بارها مراجعه حضوری داشته باشند.
زارع پور ادامه داد: این موضوع با وجود ابتکاراتی بوده که در دو سال اخیر رخ داده است؛ اما هنوز جایگاه ما در شاخص های جهانی مطلوب نیست و از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در بین ۱۹۳ کشور، رتبه ۸۹ و از نظر کیفیت رتبه ۱۱۸ را براساس این شاخص به خود اختصاص داده ایم.
وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: بنا داریم با کار برنامه ریزی شده  این رتبه ها را براساس شاخص جهانی افزایش دهیم.

همه خدمات پرکاربرد دولتی را الکترونیکی خواهیم کرد
وی  افزود: بنده با یک دهه تجربه در الکترونیکی کردن خدمات و شناخت موانع آن در محضر شما عرض می کنم که در سقف زمانی ۴ سال با تعامل همه بخش های دولت، همه خدمات پرکاربرد دولتی را الکترونیکی خواهیم کرد و از طریق یک درگاه واحد در اختیار مردم قرار خواهیم داد.
زارع پور گفت: البته کار دشواری است و نیاز به تعامل تمام بخش ها دارد؛ بنده با ریاست جمهور صحبت کردم و قرار شد اختیاراتی در قالب اصل ۱۲۷ قانون اساسی کارگروهی با مسئولیت بنده بدهند که بتوانیم اجرای متوازن توسعه خدمات الکترونیکی را در جای جای دولت داشته باشیم.
وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: امیدواریم طی این ۴ سال جایگاه جمهوری اسلامی ایران را حداقل ۳۰ پله در شاخص های جهانی ارتقاء دهیم.
زارع پور گفت: البته با کمک همکاران در سازمان امور استخدامی به سمت هوشمند سازی فرایندها خواهیم رفت؛ به معنای این است که تصمیمات به جای اینکه توسط مداخلات انسانی صورت بگیرد با تکیه بر هوش ماشینی انجام  شود.
وی با اشاره به حوزه توسعه اقتصاد دیجیتال گفت: در برخی از کشورهای نزدیک ایران،  درامد برنامه نویسی جوانانشان، بیشتر از درامد نفتی ما در شرایط عادی است؛ آیا این جوانان ما از جوانان آنها کمترند یا  ضعف ما مسئولین بوده که شرایط را فراهم نکردیم؟.
وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بنده اعتقاد دارم سهم پنج درصدی کنونی بخش فناوری اطلاعات در اقتصاد کشور را می توان ظرف 4 سال به 10 درصد رساند. این یک کار فرابخشی است و من می توانم میدان دار این موضوع شوم تا همه ظرفیت های فناوری اطلاعات را به کار بگیرم که ان شا الله این شاخص محقق شود.
زارع پور با بیان اینکه بنده اعتقاد دارم می توان از طریق این فناوری، میلیون ها شغل ایجاد کرد، گفت: اکنون جوانانی هستند که از راه دور برای شرکتهای خارجی تولید نرم افزار و  پویا نمایی می کنند و درامدهای ارزی قابل توجهی دارند که ما می توانیم این ظرفیت را در کشور ایجاد کنیم؛ این موضوع می تواند ارزاوری داشته باشند و مهاجرت نخبگان از کشور را معکوس کند.
وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: اخیرا یکی از کشورهای همسایه اعلام کرد که برای صد هزار  برنامه نویس حرفه ای ویزای طلایی در نظر گرفته؛ ما اگر این شرایط را فراهم نکنیم جوانان کشور ما به این سمت ها می روند و ما نمی توانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم و طرحهای ملی شبکه اطلاعات به مخاطره خواهد افتاد.
مردم در فضای مجازی نگران کودکان و نوجوانانشان هستند
وی با اشاره به حوزه حمایت از حقوق کاربران، خطاب به مردم و نمایندگان مجلس گفت: مردم در فضای مجازی نگران کودکان و نوجوانانشان هستند؛ من در کمیسیونهای تخصصی خدمت شما عرض کردم در همان کشورهایی که این فناوری را تولید کردند ابزارهایی را برای خانواده ها پیش بینی کردند که کودکان و نوجوانان در این فضا مدیریت شوند.
وی ادامه داد: در همین جستجوگرهایی که استفاده می کنیم گزینه «جست و جوی ایمن» وجود دارد که کودکان همه چیز را در این فضا نبینند ما متاسفانه از این ظرفیت را غفلت کردیم و به تعبیر بنده، مردم را بی پناه در این عرصه گذاشتیم. بنده به عنوان وزیر ارتباطات در صورت رای اعتماد، این مشکل را حل خواهم کرد.
زارع پور عنوان کرد: ما در دوره تحولی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاربران را جزیی از تصمیماتمان می دانیم؛ حتما نظرات و دغدغه های آنها برای ما دغدغه  خواهد بود.
وی  افزود: بحث حفاظت از داده ها و حریم خصوصی مردم در این فضا  مهم است؛ چرا باید یک پلتفرم خارجی اجازه بدهد اکانتی میلیون ها ایرانی را با مشکل مواجه کند ان شا الله این مسئله را سامان خواهیم داد.
وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: یکی از حوزه هایی که مایلم راجع به آن صحبت کنم حوزه پر غصه صنعت فضایی است.
وی خطاب به نمایندگان و ملت ایران گفت: همانطور که همه می دانید صنعت فضایی یکی از 3 صنعت اقتدارساز برای کشورهاست؛ متاسفانه در طول چندسال اخیر به دلیل نگاه سیاست زده ای که حل مشکلات کشور را در بیرون از مرزها جستجو می کرد، این صنعت به محاق رفته و متاسفانه ظرفیتهای آن رو به افول است.
وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در سال 95 در دیدار با  مسئولان عالی رتبه کشور فرمودند گزارش هایی به من می رسد که برخی حوزه های کلان هوا و فضا و ماهواره و امثال اینها، دچار توقف یا لنگی است که این امر مرا نگران می کند؛ این را می خواهم اینجا بگویم که مطالبه عمومی باشد. من از مسئولین امر به طور جدی درخواست می کنم به این مسائل بپردازند؛ این طرح ها، طرح های مهمی هستند.
وی گفت: ملت هنوز خاطره خوش پرتاب موفقیت امیز ماهواره های ایرانی با پرتابگرهای ایران در دهه هشتاد را  به یاد دارند اما متاسفانه این روند شتابان در طی سالیان اخیر متوقف یا بلکه برعکس شد به گونه ای که بسیاری از ظرفیتهای ما دچار آسیب جدی شدند.
اگر روند شتابان بود الان باید صاحب منظومه های ماهواره ای بودیم
وی ادامه داد: اگر روند شتابان دهه هشتاد ادامه پیدا می کرد، امروز ما صاحب منظومه های ماهواره برای دسترسی به شبکه های جهانی بودیم و دغدغه و نگرانی در این فضا نداشتیم؛ ان شا الله با بهره گیری از ظرفیت نخبگان،جوانان و فعالان عرصه فضای مجازی و با سیاست های تحولی دولت سیزدهم، حوزه فضایی را به ریل شتابان تحول خودش برمی گردانیم.

وی گفت: از همین تریبون از همه دانشمندان، نخبگان و فعالان عرصه ماهواره، ماهواره بر پرتابگر و خدمات فضایی می خواهم دوباره لباس رزم علمی برتن کنند تا انشاالله جمهوری اسلامی ایران را به قدرت جهانی در این حوزه تبدیل کنیم.
وی گفت: در حوزه پستی و مالی هم برنامه های متعددی دارم که می خواهم 2دقیقه از وقت رئیس جمهور را ذخیره کنم و از این حوزه عبور می کنم.
وی گفت: ما  هر جا خواستیم توانستیم؛ در حوزه هسته ای، موشکی، خودکفایی در عرصه های مختلف مثل بنزین نشان دادیم که جوانان ما می توانند خواستن های ما را به توانستن تبدیل کند؛ بنده عرض می کنم در این حوزه هم انشا الله با تکیه به جوانان و نخبگان حوزه فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی را محقق کنیم. ما زنده با آنیم که ارام نگیریم موجیم که آسودگی عدم ماست.
موافقت کمیسیون امنیت ملی با وزیر پیشنهادی اطلاعات

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اکثریت آرا، نظر مثبت نسبت به برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات دارند.

به گزارش کبنا، محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صبح امروز (یکشنبه) در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم، گزارش کمیسیون امنیت ملی در خصوص برنامه‌های حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.
عباس زاده مشکینی گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اکثریت آراء نظر مثبت نسبت به برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات دارند.
وی افزود: آقای خطیب تنها وزیر اطلاعاتی هستند که کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی آغاز کردند و در سطح ملی نیز مسئولیت داشتند.
متن گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بدین شرح است:
براساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امنیت ملی درخصوص بررسی صلاحیت و برنامه های سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات ارائه می شود.
کمیسیون امنیت ملی در جلسه ای با حضور اکثریت اعضا، سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات را بررسی نمود. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، برنامه ها و راهکارهای خود برای حُسن کارکرد وزارت اطلاعات را ارائه کرد.
آقای خطیب براساس استعلام های واصله در سال ۱۳۵۴ وارد حوزه علمیه قم و پس از طی مراحل مختلف دروس حوزوی، نزد اساتید برجسته و با شرکت در درس خارج فقه و اصول و اتمام آن نزد بزرگانی از جمله حضرت آیت الله خامنه ای و مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی، دوره خارج فقه و اصول را به پایان می رساند و از سال ۵۸ و ۵۹ به کار تبلیغ مشغول می شود و با آغاز جنگ تحمیلی عازم جبهه های نبرد می شود.
سپس توسط سردار شهید حسن باقری وارد کار اطلاعات و عملیات می شوند. او در دوره جنگ به افتخار جانبازی نائل می آیند، وی برادر شهید و همسر مکرمه شان نیز خواهر شهید هستند.
او در سال ۱۳۹۱ مسئولیت حفاظت اطلاعات قوه قضائیه را برعهده می گیرند و در سال ۱۳۹۸ نیز در آستان قدس رضوی مشغول فعالیت می شوند.
کمیسیون پس از بررسی برنامه های وی و طرح سوالات و گرفتن پاسخ و استعلامات به توانمندی او برای اجرای این برنامه ها و تحقق برنامه هایشان نظر مثبت دارد و بر اساس قانون وزارت اطلاعات مصوب سال ۱۳۶۲، وزیر اطلاعات باید ۴ شرط داشته باشد، شرط حد اجتهاد، داشتن عدالت و تقوا، داشتن سابقه روشن از نظر سیاسی و مدیریتی، عدم عضویت در احزاب و سازمان ها و گروه های سیاسی که او هر ۴ شرط را دارند و شاید تنها وزیر اطلاعاتی باشند که بعد از انقلاب کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی شروع کرده اند و در نهایت در سطح ملی هم مسئولیت داشته اند.

در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات؛ کمیسیون شوراها: برنامه‌های «خطیب» منطبق با اسناد بالادستی است
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات منطبق با اسناد بالادستی و واجد شرایط برای این وزارت خانه است.
روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون شوراها و سیاست داخلی گزارش این کمیسیون در مورد بررسی رأی اعتماد به اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.
 وی گفت: طی استعلامات صورت گرفته، خطیب در سال ۵۴ وارد حوزه علمیه قم شده و در درس خارج بزرگانی مثل آیت الله خامنه‌ای، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله مکارم شیرازی و حاج آقا مجتبی تهرانی حضور یافته است.
 سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس افزود: خطیب در سال ۵۹ توسط سردار شهید حسن باقری وارد کار اطلاعاتی شده و در سال ۶۰ با مجروحیت شدید جانباز می‌شود. وی برادر شهید است و از سال ۹۱ تا ۹۸ مسئول حفاظت اطلاعات قوه قضائیه بوده است و از سال ۹۸ به بعد نیز در آستان قدس مشغول بوده است.
 نجابت در تشریح رئوس برنامه‌ها و تعهدات خطیب به کمیسیون شوراها، گفت: مقابله هوشمندانه، قاطع و جدی با بنیان‌ها، روندها، بازیگران، گلوگاه‌ها و خاستگاه‌های شریان اصلی فساد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، استفاده حداکثری از نیروهای انقلابی در ساختار اداری و اجرایی وزارتخانه با اولویت جوانان انقلابی و حزب اللهی، فعال سازی دیپلماسی پنهان برای تبادلات اطلاعاتی مؤثر و افزایش نفوذ و عمق استراتژیک نظام با کشورهای هم پیمان منطقه و فرامنطقه، حمایت از نهضت‌های اسلامی، حزب الله و همکاری با نیروی قدس انقلاب اسلامی در ارتباط با جبهه مقاومت، مقابله پیشگیرانه هدفمند و هوشمندانه با جریان نفوذ در ساختار حاکمیتی به ویژه مراکز و کانون‌های حیاتی کشور از رئوس برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات بود که در کمیسیون شوراها تشریح شد.
 وی با اشاره به تطبیق برنامه‌های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی، بیانیه گام دوم و قانون برنامه گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات مطابق با قوانین بالادستی بود.
 سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تأکید کرد: کمیسیون در پایان اعلام کرد با توجه به تحصیلات حوزوی و سوابق اطلاعاتی و امنیتی خطیب، مشروط به اجرای برنامه‌ها، وزیر پیشنهادی اطلاعات واجد شرایط احراز این پست است.
 
رضوانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات: عملکرد خطیب در حفاظت قوه قضائیه قابل قبول نیست
   

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات وزیر پیشنهادی اطلاعات در حوزه برخورد با ترک فعل‌ها در زمینه مبارزه با مفاسد در قوه قضائیه قابل قبول نیست.
غلامحسین رضوانی در مخالفت با رأی‌اعتماد به خطیب گفت: برای بررسی سوابق و عملکرد وزیر پیشنهادی اطلاعات ۲۵ ساعت وقت صرف کردم، مبارزه با مفاسد اقتصادی، خنثی‌سازی توطئه‌های اسرائیل و امریکا، مقابله با نفوذ، عملیات ضد جاسوسی، مقابله با تروریست‌ها و آموزش مقامات نظام، همه از وظایف وزارت اطلاعات است.
 وی ادامه داد: شخصیت خطیب حتی از نظر مخالفین، شخصیتی سالم، مجاهد و محترم است و هیچکدام از مخالفین تعریضی به شخصیت وی نداشتند.
 نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: خطیب همواره بر ضرورت انجام وظایف در ساختارهای قانونی تأکید کرده و وابستگی حزبی و گروهی ندارد. تلاش ناجوانمردانه نشریات رسوایی که در جریان برجام خباثت خود را نشان دادند، شاید موجب شائبه برای نمایندگان شده است.
 رضوانی گفت: ورود برخی افراد فاسد به مفاسد بزرگ و تصدی برخی مشاغل توسط افراد ناصالح، سؤال‌برانگیز است. اگر افرادی ناصالح علی‌رغم رفت‌وآمد دولت‌ها در پست خود حضور داشته باشند، جای تعجب دارد؛ این افراد چگونه نقش‌آفرینی می‌کنند؟
 وی اظهار داشت: خطیب در کمیسیون اعلام کرد که در طول زندگی‌اش کار اطلاعاتی کرده و در حفاظت قوه‌قضائیه مسئول بوده اما اقدام مؤثری از وی مشاهده نشده است. آیا ترک فعل‌ها در زمان مسئولیت وی در قوه‌قضائیه قابل دفاع است؟ خطیب علی‌رغم توانایی بالا، به موقع وارد عمل نمی‌شود. پیشگیری و اقدام ضرورت دارد و تعلل جایز نیست.
 نماینده مردم تهران در مجلس از وزیر پیشنهادی اطلاعات خواست که به صورت شفاف موضع خود در قبال فتنه و فتنه‌گران را اعلام کند تا شبهات موجود برطرف شود.

 میرزایی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات: رهبر انقلاب نظری درباره وزیر پیشنهادی اطلاعات نداشته‌اند
    

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: رئیس‌جمهور روز گذشته گفت رهبرانقلاب درباره آقای خطیب و سایر وزرا نظری نداشتند و آقای کوثری نیز از طریق منابع موثق این سخن را تائید کرد.
 حجت اسلام حسین میرزایی نماینده اصفهان در مخالفت با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: «حالم چون درختی است که یک شاخه نااهل بازیچه دست تبری داشته باشد، سخت است پیمبر شده باشی و ببینی فرزند تو دین دیگری داشته باشد».
 وی افزود: آیا رهبر انقلاب از بین گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت اطلاعات، خطیب را برگزیده است؟ مجلس انقلابی مطیع رهبری است، اگر ایشان فردی را تأیید کند مجلس یکپارچه تأیید خواهد کرد اما اگر کسانی به لطایف الحیل تأیید کسی را به حضرت آقا نسبت دهند، گرفتار «ذنب لایغفر» شده‌اند.
 نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار داشت: در این روزها مطالبی درباره تأیید خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات از طرف رهبری مطرح می‌شود، برخی گفتند وقتی که رئیس جمهور لیست افراد پیشنهادی برای وزارت اطلاعات را به رهبری ارائه دادند، ایشان با وزارت خطیب موافقت کردند. برخی گفتند سیره رهبری تعیین وزرای کشور، دفاع، اطلاعات و خارجه است، برخی دیگر گفتند سیره رهبری این است که اگر با گزینه‌ای در وزارت خانه‌های یاد شده مخالف باشند، نهی می‌کنند.
 میرزایی گفت: روز گذشته از رئیس جمهور در این باره سؤال شد، اعلام کرد رهبری در مورد وزیر پیشنهادی اطلاعات نظر خاصی نداشته است. سردار کوثری نیز از کانال‌های خود این موضوع را بررسی کرده و همین نقل را اعلام کرده است.
 وی تصریح کرد: چرا برخی افراد و گروه‌ها از ارادت مجلس به رهبری سوءاستفاده می‌کنند و دیدگاه‌های خود را با نسبت ناصواب به رهبری، دنبال می‌کنند.
 نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: تصدی صندلی وزارت این قدر ارزش دارد که افرادی به ولی فقیه نسبت دروغ دهند و نمایندگان را دچار خطای محاسباتی کنند!
 
جعفری در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات: «خطیب» اولین وزیر از داخل مجموعه وزارت اطلاعات است

نماینده مردم بروجن گفت: حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب اولین وزیری است که از داخل مجموعه وزارت اطلاعات انتخاب شده است.
حجت الاسلام امیر قلی جعفری بروجنی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات، گفت: اصالت و جایگاه وزارت اطلاعات برای همه ما روشن است و برای آنکه هر فعالیتی در جغرافیای ایران شکل بگیرد، شرط اصلی آن وجود امنیت است و همه به خوبی به حساسیت این وزارتخانه اشراف دارند.
 وی با اشاره به رسالت‌های وزارت اطلاعات، افزود: این وزارتخانه در تولید اطلاعات دقیق، ایجاد امنیت پایدار و اشراف امنیتی درون و بیرون مرزهای کشور نقش بسیار مهمی دارد.
 نماینده مردم بروجن در مجلس تصریح کرد: کشورهای اطراف ایران، امن و آرام نیستند، بسیاری از آنان در شرایط متلاطم هستند و در این شرایط اشراف و رصد درست اطلاعاتی، یکی از ویژگی‌های اصلی وزارت اطلاعات باید باشد. 
جعفری بروجنی با اشاره به رئوس برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات، گفت: مبارزه هوشمندانه، قاطع و جدی با بانیان و شریان‌های اصلی فساد، ارتقاء روش‌های تولید و جمع‌آوری هوشمندانه و لحظه‌ای اطلاعات، تقویت هدفمند عوامل پیشرفت و آبادانی در مناطق حساس کشور با توجه به ملاحظات امنیتی، صیانت از دارایی‌های ارزشمند و حیاتی کشورمان از جمله بنیان‌های نخبگی، جزو برنامه‌های حجت‌الاسلام خطیب است.
 وی ادامه داد: کشف توطئه‌ها و فعالیت‌های براندازی و اغتشاش، توسعه و تعمیق فرهنگ خلاقیت و نوآوری در تمام ابعاد دفاعی و امنیتی، برقراری ارتباط و همکاری با دیگر کشورها در زمینه علمی برای دستیابی به امنیت پایدار، لزوم دفاع از نظریه انقلابی طبق گام دوم انقلاب، توجه به مدیریت جهادی و لزوم توجه به اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط با کشورهای دیگر، از مهمترین برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات است.
 نماینده مردم بروجن در مجلس متذکر شد: حجت‌الاسلام خطیب از درون مجموعه وزارت اطلاعات است به گونه‌ای که از سال ۶۴ در این وزارتخانه بوده و اولین وزیر اطلاعاتی خواهد بود که از مجموعه وزارت اطلاعات انتخاب شده است.
 جعفری بروجنی با بیان اینکه حجت‌الاسلام خطیب به مأموریت‌های این وزارتخانه اشراف کامل دارد، گفت: خواسته نمایندگان از وزیر پیشنهادی اطلاعات آن است که در صورت کسب رأی اعتماد در ساختار و معاونت‌های وزارت اطلاعات تحول ایجاد کند و همچنین به این مسئله واقف باشد که خط قرمز همه ما بحث فتنه، نفوذ و رخنه است و باید به صورت شفاف برنامه خود را در این زمینه ارائه دهد.
   
زنگنه در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات: «خطیب» عملکرد خوبی در بحث‌های ضدجاسوسی دارد
    

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان مسئولیت آقای خطیب در اداره کل اطلاعات قم، اتفاقات بزرگ و خوبی در بحث ضد جاسوسی افتاده است.
 محسن زنگنه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات، گفت: ما در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت باید شاخص‌هایی داشته باشیم و اگر معیارهای ما دقیق باشد، خروجی مجلس مطلوب و به نفع مردم خواهد شد، اما اگر معیارهای ما حرف‌های در گوشی، شنیده‌ها، پیامک و فضای مجازی باشد، نمی‌توان توقع داشت که خروجی مجلس در خور انقلاب باشد.
 وی بیان کرد: یکی از شاخص‌های ما برای بررسی همه وزراء سابقه آن فرد در آن وزارتخانه است. حجت الاسلام خطیب یکی از افرادی است که سابقه اجرایی بسیار زیادی در وزارت اطلاعات داشته و وی از سال ۶۴ وارد این وزارتخانه شده که نقطه قوت برای وی محسوب می‌شود.
 نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس متذکر شد: حجت الاسلام خطیب ۱۲ سال مدیر کل اطلاعات قم بود و پیش از آن کارشناس حوزه معاونت خارجی در قم بود و توانست آن شرایط حساس در قم را به خوبی مدیریت کند و این مسئله کارآمد بودن وی را به اثبات می‌رساند.
 زنگنه تصریح کرد: حجت الاسلام خطیب بعد از اداره کل اطلاعات قم در حراست دفتر مقام معظم رهبری و سپس در حفاظت قوه قضائیه و آستان قدس رضوی فعالیت کرد و سابقه بسیار طولانی در بخش‌های اطلاعاتی و امنیتی در زمان‌های حساس دارد.
 وی تأکید کرد: باید به این مسئله توجه داشته باشیم که شأن مدیر کل اطلاعات و مسئول امنیت کشور با شأن یک تشکل در مقابله با فتنه‌ها متفاوت است و باید این مسئله مورد توجه جدی قرار گیرد. نکته حائز اهمیت دیگر، آنکه وزرایی که در سطوح امنیتی معرفی می‌شوند قطعاً نظر مثبت مقام معظم رهبری را اخذ می‌کنند.
 نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس اظهار داشت: برخی از افراد مباحثی را در مورد پرونده طبری مطرح کردند که براساس تصمیم دستگاه‌های عالی امنیتی این پرونده به اطلاعات سپاه سپرده شد و باید این مسئله هم مورد توجه دقیق قرار گیرد.
 زنگنه تأکید کرد: وزارت اطلاعات از جمله وزارتخانه‌هایی است که نگاه بیرونی زیادی نسبت به آن وجود دارد و قطعاً رأی بالای ما به وزارت اطلاعات بسیار تأثیرگذار است.
 وی یادآور شد: زمانی که حجت الاسلام خطیب در اداره کل اطلاعات قم فعالیت می‌کرد در بحث ضد جاسوسی در شهر قم اتفاقات خوبی رخ داد و وی مسئول پرونده مهدی هاشمی هم بود که این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد. 
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس گفت: رأی بالای ما به وزیر اطلاعات پیام مهمی به سرویس‌های جاسوسی دنیا و کسانی که امنیت ایران را تهدید می‌کنند، می‌رساند و ما وظیفه و تکلیف داریم که به درستی انتخاب کنیم و نباید به فضاسازی‌های نامعتبر در بررسی صلاحیت وزراء توجه شود.
 
توضیح قالیباف درباره تأیید وزیر پیشنهادی اطلاعات توسط رهبر انقلاب
    

 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس‌جمهور گفت من وزرای مربوطه در بخش‌های امنیتی و سیاست خارجی را خدمت رهبر انقلاب معرفی کردم و ایشان موافقت کردند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات حسین میرزایی نماینده اصفهان در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات که موضوعاتی را از رهبر انقلاب و رئیس جمهور نقل کرد، گفت: مسئولیت رئیس‌جمهور این است که وزرای خود را تعیین کند و طبق روال قانونی نیز فهرست وزرا را به مجلس معرفی کرده است.
 وی افزود: قانون اساسی در اصل ۱۱۰ و ۱۷۶ در حوزه مسائل امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی شخص مقام معظم رهبری را مسئول می‌داند.
 رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روال این گونه است که در خصوص این حوزه‌ها، دولت‌ها وقتی افرادی را مشخص می‌کنند، حتماً نظر رهبری را می‌گیرند. در همه دولت‌های گذشته اینگونه بوده و الان هم این گونه است.
 قالیباف گفت: رئیس‌جمهور در این زمینه گفت من وزرای مربوطه در بخش‌های امنیتی و سیاست خارجی را خدمت حضرت آقا معرفی کردم و ایشان موافقت کردند.
 وی خطاب به نمایندگان مخالف گفت: حالا اگر کسی حرف دیگری می‌زند و نسبت‌هایی را می‌دهد، حرف اضافه است.
 
 در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات؛ جلالی: «خطیب» نمی‌تواند انقلابی عمل کند
      

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: دفاع برخی رسانه‌های مدعی اصلاح طلبی از «خطیب» چطور قابل توجیه است؟ یک عنصر غیرانقلابی چطور می‌تواند انقلابی عمل کند؟
 حجت الاسلام حسین جلالی، گفت: در وهله اول باید به این مسئله توجه شود که لیست ۱۹ نفره وزرای پیشنهادی دولت، خدمت مقام معظم رهبری ارائه شده و ایشان با هیچیک از آنان مخالفتی نفرمودند و آنان را رد نکردند.
 وی بیان کرد: حوزه علمیه قم کانون انقلاب است و انقلاب از قم اعلام شد. همچنین از سال ۷۰ دشمنان «آنتی تز» انقلاب را هم از قم کلید زدند. در حالی که نباید آنتی تز انقلاب از قم آغاز شود.
 نماینده مردم رفسنجان در مجلس تصریح کرد: از سال ۷۰ حجت الاسلام اسماعیل خطیب مدیرکل اداره کل اطلاعات قم شد و همزمان توطئه‌های دشمن هم آغاز شد که بنده نمی‌گویم به دلیل حضور حجت الاسلام خطیب در آنجا بود بلکه انتظار حوزه علمیه قم از وی آن بود که پیش بینی، پیش گیری و شناسایی‌های لازم انجام می‌شد تا این نفوذ صورت نگیرد. 
جلالی تأکید کرد: دشمنان انقلاب با استفاده از کارشناسان ایرانی این سیاست را طراحی کردند و کسانی که طرف مشورت آنان قرار گرفتند، ایرانی بودند و یک ایرانی به دشمنان آموخت که باید آنتی تز انقلاب از قم آغاز شود و بیگانگان خودشان را این موضوع را نمی‌فهمیدند.
 وی خاطرنشان کرد: حجت الاسلام خطیب ۱۲ سال مدیر کل اداره اطلاعات قم بود و موظف بود جلوی این کار را بگیرد و باید در این باره پاسخگو باشد. البته بدنه اطلاعات کشور متشکل از سربازان گمنام است که زحمات زیادی می‌کشند که از آنها تشکر می‌کنم اما باید مدیریت و معاونان هم انقلابی شوند.
 نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان کرد: متأسفانه گروه‌های مختلف سکولار در سالهای گذشته در قم مواضع مختلف سیاسی و مقابله با اصل نظام را مطرح کردند و با مخالفان نظام ارتباطاتی داشتند و سؤال ما این است که چرا اخبار این موضوع هیچ گاه به مراجع نرسید؟
 جلالی گفت: البته حجت الاسلام خطیب در قم بیکار نبود و به جای شناسایی این افراد، نیروهای انقلابی را شناسایی و از طریق دوستان خود برای آنان پرونده سازی می‌کرد و آنان را به دادسراها معرفی می‌کرد. 
وی ادامه داد: فتنه ۸۸ قصه پرغصه ای است که هنوز زخم آن بر دامن نظام وجود دارد که دو رئیس جمهور سابق ما یعنی محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی در بطن فتنه بودند و سؤال ما از حجت الاسلام خطیب آن است که عملکرد وی در فتنه ۸۸ چه بوده است؟
 نماینده مردم رفسنجان در مجلس اظهار داشت خاتمی بغی به نظام کرد. ۱۲۰۰ استاندار و مدیرکل در متن فتنه ۸۸ بودند، عملکرد شما در سال ۸۸ در قم چگونه بود؟ طلاب تا صبح در خیابان‌ها خوابیدند و می‌خواستیم راهپیمایی کنیم اما در حرم را بستند.
 جلالی تصریح کرد: ۷۰ ماشین آماده کردیم که در نماز جمعه ۲۹ تیر شرکت کنیم، چه کسی جلوی خودروهای ما را گرفت، اما ما جلوی ورود ۱۷ خانم فتنه گر یعنی راکعی، کولایی، حقیقت جو را در عوارضی گرفتیم و با یکی از بزرگان دیدار داشتند و در حرم علیه نظام عکس گرفتند و با یکی از بزرگان دیدار داشتند. چه کسی این افراد را مدیریت می‌کرد، شما در اطلاعات حضور داشتید نه من، البته طلاب و ما آمدیم.
 وی با بیان اینکه آقای خطیب در آن زمان ترک فعل کرد یا قصور و تقصیر داشت که باید اینها پیگیری شود، اما جلوی ضرر از هر کجا گرفته شود منفعت است، اظهار داشت: آیا آقای خطیب با این کارنامه می‌تواند وظایفش را ایفا کند؟ دفاع برخی رسانه‌های مدعی اصلاح طلبی از او چطور قابل توجیه است؟ یک عنصر غیرانقلابی چطور می‌تواند انقلابی عمل کند؟
 این نماینده مجلس گفت: در این دوره حساس اداره کل اطلاعات از تبیین حقایق امتناع می‌کرد و با کدامین توجیه می‌توان از عملکرد این مدیریت ضعیف در عدم توجیه برخی شخصیت‌های دینی و سیاسی دفاع کرد، در این ایام صدور نامه توهین آمیز به رهبر معظم انقلاب را قبل از خطبه تاریخی ایشان چه کسی امضا کرده بود. چه کسی ۱۶ طلبه را به تهران فرستاد تا به رهبری برای باطل کردن انتخابات فشار بیاوریم؛ جو انقلابی قم مجالی را برای فعالیت‌های فیزیکی فتنه گران فراهم نکرد و اجازه نداریم اما عده‌ای به تهران برای شورش آمدند، چرا شناسایی و مشخص نشدند. انتظار داریم وزیر پیشنهادی اطلاعات به این مسائل پاسخ دهد و پیگیری کند، قم در معرض خطر است و باید به داد آن رسید و جلوی ضرر را از هر کجا بگیریم منفعت است. 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: آیا با توجه به این جایگاه مهم وزارت اطلاعات و کارنامه غیر درخشان، خطیب می‌تواند سکاندار چنین وزارتخانه مهمی را در دست بگیرد و با توجه به سوابق در صورت وقوع فتنه‌های احتمالی با عناصر فتنه به مقابله برخواهد خواست یا در سایه تسامح و تساهل نسبت به آنها بی توجهی خواهد کرد.
  
ذوالنوری در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات: عملکرد «خطیب» در زمینه انقلابی‌گری جلوتر از بقیه بوده است
    

 نماینده مردم قم در مجلس گفت: من شهادت می‌دهم که سرسوزنی در عملکرد وزیر پیشنهادی اطلاعات، کم کاری در زمینه انقلابی‌گری نبوده است؛ او همواره در حوزه انقلابی‌گری جلوتر از بقیه حرکت می‌کرد.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: همه موافقان و مخالفان از دلسوزان نظام هستند اما برخی مطالب نیاز به تشریح و تبیین دارد چون عمده مطالب مربوط به خطیب، درباره قم است، بنده به عنوان نماینده مردم قم مطالبی را مطرح خواهم کرد.
 وی با اشاره به آشنایی چندین ده‌ساله‌اش با خطیب، افزود: هیچیک از مخالفان و موافقان آشنایی این‌گونه با وزیر پیشنهادی ندارند. خانواده وی ارزشی، انقلابی و ولایی هستند. خطیب اول جنگ کارش را از اطلاعات جنوب شروع کرد و در مأموریتی، جانباز شد. وقتی کمونیست‌ها و ضد انقلاب‌ها، مسجد سلیمان را محل تاخت و تاز قرار دادند، خطیب در مسجدسلیمان مستقر شد و شرایط را تغییر داد.
 نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه قبل و بعد از حضور خطیب در اداره کل اطلاعات استان قم در شورای تأمین استان عضو بوده است، گفت: مهم‌ترین حوادث و ناآرامی‌ها در دوران مسئولیت خطیب در قم رقم خورد. خاتمی رئیس‌جمهور شده بود، دیداری با منتظری داشت که وی، رئیس‌جمهور را تحریک به آشوب علیه نظام کرد.
 ذوالنوری اظهار داشت: منتظری به خاتمی گفته بود «برو به رهبری بگو فلان اختیارات را می‌خواهد، اگر نداد به مردم اعلام کن»؛ این اقدامات موجب شد که قم یکپارچه هیجان شود. جمعیت قریب به ۴۰۰ هزار نفری در اعتراض به این اقدام در قم جمع شدند. آیت‌الله جوادی آملی سخنران این جلسه بود. این حوادث منجر به حذف منتظری شد. شورای عالی امنیت ملی به ریاست خاتمی تصمیم به حصر منتظری گرفت.
 وی این سؤال را مطرح کرد که چه کسی بیشتر از بنده در این جلسه در جریان اتفاقات پشت پرده آن روز قم قرار دارد؟
 جلالی نماینده مردم رفسنجان و مسئول دفتر آیت‌الله مصباح در آن دوره، در پاسخ به این سؤال اعلام کرد که بنده اطلاع دارم.
 نماینده مردم قم در مجلس خطاب به وی گفت: شما در کدام جلسات شورای تأمین حضور داشتید؟ به عنوان یک شهروند در صحنه بودید، تناسب شغلی شما ایجاب نمی‌کرد که در جریان پشت پرده‌ها باشید.
 ذوالنوری تصریح کرد: قسم جلاله می‌خورم که سر سوزنی در عملکرد خطیب، کاری که بوی انقلابی‌گری‌اش کم باشد، ندیده‌ام. در همه حوادث، وی جلوتر و انقلابی‌تر از همه عمل می‌کرد.
 وی با اشاره به دیدارش با یونسی پس از رأی‌اعتماد از مجلس، گفت: به قصد ابقاء خطیب، به دیدار یونسی رفتیم. وزیر اطلاعات وقت گفت «این کار شدنی نیست، چون خاتمی به عنوان شرط ضمن عقد، از من تعهد گرفته که خطیب مدیرکل اطلاعات قم، شهیدی مدیرکل اطلاعات اصفهان و مدیرکل اطلاعات شیراز را در روز اول کاری حذف کنم».
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: خطیب دوبار عزل شد؛ یکبار مستقیماً با نظر شخص خاتمی و دومین‌بار با نظر شخص احمدی‌نژاد. چرا باید اصلاحات و انحراف به عنوان دو لبه قیچی برای حذف خطیب اقدام کنند؟
 ذوالنوری گفت: بعد از حذف خطیب در دولت احمدی‌نژاد، وی به عنوان مسئول حراست دفتر رهبری در قم منصوب شد.
 وی با طرح این سؤال که چرا وقتی همه بسیج شدند تا آنتی‌تز انقلاب از قم بیرون بیاید، موفق نشدند؟ چرا مردم قم همچنان پشتیبان رهبری هستند؟، گفت: اولاً طبیعتاً قم و حوزه‌های علمیه مانع موفقیت این توطئه شد و ثانیاً اقدامات وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان (عج)، مانع از موفقیت این توطئه شد.
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همه تعجب می‌کردند که خطیب سن و سالی ندارد اما از پختگی و تجربه بالایی برخوردار است.
 ذوالنوری با اشاره به بر هم خوردن جلسه سخنرانی هاشمی رفسنجانی در خرداد ۸۵ در قم گفت: فشار سنگینی از سوی قوه قضائیه و شخص هاشمی برای محاکمه برهم‌زنندگان این جلسه وارد می‌شد. بارها در جلسات از خطیب شنیدم که تلاش می‌کرد به گونه‌ای عمل کند که به بچه‌ها آسیبی نرسد. سؤال اینجاست که چرا حکم اعدام و شلاق این افراد اجرا نشد؟ دستگاه اطلاعاتی نمی‌تواند همه اقداماتش را جار بزند.
 وی گفت: وقتی وزیری در جایگاهی با موافقت رهبری قرار می‌گیرد، اذن اجرا پیدا می‌کند. قانون اساسی در مورد وزیر اطلاعات اعلام کرده که باید حکم اجتهاد یا قریب به اجتهاد داشته باشد که خطیب دارد. 
نماینده مردم قم در مجلس گفت: خطیب در کمیسیون امنیت تأکید کرد که در وزارت اطلاعات تحول ایجاد خواهد کرد؛ این عمل به معنای ناکارآمدی وضع موجود است. اگر این تحول ایجاد نشود، من اولین منتقد خطیب خواهم بود. 
پس از اظهارات ذوالنور، نمایندگان با فریادهای «احسنت احسنت»، مواضع وی در مورد وزیر پیشنهادی اطلاعات را تائید کردند.
وزیر پیشنهادی اطلاعات در صحن مجلس: تشکیلات اطلاعاتی را انقلابی می‌کنم/ با مفاسد مبارزه خواهم کرد

   
وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: یکی از وظایف بنده این است که تشکیلات اطلاعاتی را انقلابی و اطلاعات را مردم پایه کنم.
حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود، اظهار کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج)، تمام تلاش و کوشش خود را وقف امنیت این کشور کردند و در مصاف با دشمنان، توطئه‌ها، فتنه‌ها و سرکردگان جبهه استکبار، گروهک‌های مسلح و مزدوران جاسوس، جان خود را تقدیم کردند، بنابراین لازم است از شهدای مجموعه وزارت اطلاعات یادی کنیم که غریبانه به شهادت می‌رسند و نام مبارکش نیز غریبانه می‌ماند.
 خطیب با تشکر از رئیس جمهور برای انتخاب و معرفی او به مجلس اظهار داشت: شرایط کشور و شرایط امنیتی منطقه و مقوله امنیت ملی، یک منظومه در هم تنیده‌ای است که به طور شتابان همواره در حال تغییر در پدیده‌ها و عرصه‌های متنوع و متکثر موضوعات امنیتی و راهبردی است.
 وی ادامه داد: وزارت اطلاعات باید با تولید اطلاعات و دقت نظر در تأمین شئون متنوع امنیتی و هوشیاری در دیده‌بانی و مرز بانی، لایه‌های مختلف و ابعاد گوناگون امنیتی را در مقیاس ملی، فراملی و منطقه‌ای، شناسایی کند و لازمه این بالندگی تحولی است که پویایی، پیشگامی و هوشمندی مستمر در تشکیلات پنهان اطلاعاتی کشور را می‌طلبد.
 وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات، وزارت اطلاعات را یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی و از مجموعه‌ها و تشکیلات حاکمیتی دانست و گفت: وزارت اطلاعات باید در تراز انقلاب اسلامی ظهور و بروز کند و تداوم یابد و مبتنی بر بیانیه راهبردی گام دوم عمل کند.
 خطیب تصریح کرد: وزارت اطلاعات باید با یک حرکت انقلابی و انقلابی ماندن صد درصدی، به تعبیر رهبر فرزانه‌مان برنامه تحولی خود را عملیاتی کند.
 وی تاکید کرد: تمام سربازان‌گمنام و نیروهای جهادی و انقلابی با مجاهدت‌های خاموش خود این اهداف را در مسیر راه نورانی امام راحل و منویات حکیمانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی پیگیری کرده و بر اساس خواست ملت ایران و در چارچوب این دولت منتخب قدم خواهد برداشت و امیدواریم با توجه و اتکایی که به آرای مردم و حمایت‌های مجلس شورای اسلامی دارد، بتواند قدم‌های جدی‌تر، حساس‌تر، تخصصی‌تر و پیچیده‌تری را در اجرای ماموریت‌های نظام بردارد.
 وزیر پیشنهادی اطلاعات ادامه داد: شرایطی که با آن روبرو هستیم چند لایه و پر چالش است و با امید به آینده این نوید را می‌دهیم که امروز نظام بین المللی در حال پوست اندازی تمام عیار است و مولفه‌های قدرت پوشالی نرم و سخت غرب و آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال افول و ریزش است. امروز شاهد تسلسلی از شکست‌های پی در پی اطلاعاتی و ناکامی‌های دکترین نظامی شیطان بزرگ و اذناب منطقه‌ای آن در غرب آسیا هستیم.

 خطیب با اشاره به اتفاقات رخ داده در افغانستان گفت: اتفاقات افغانستان و سردرگمی آشفته غرب در رویارویی با قدرت‌های نوظهور آسیا بیانگر این واقعیت مهم است که این روند به یُمن بیداری اسلامی و خیزش نهضت‌ها و جنبش‌های مردمی و اسلامی در کشورهای منطقه، برگرفته از اندیشه راهبردی و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی در حال گسترش است و این بدان معنا است که شیطان بزرگ و نوکرها و مزدوران وابسته به آن به شیطنت و فتنه‌انگیزی در این منطقه و طراحی و پیاده سازی برنامه‌ها و توطئه‌های رنگارنگ خود تداوم می‌بخشند.
 وی گفت: در همین راستا ایجاد جنگ‌ها و فتنه‌های امنیتی و سیاسی از جمله تحرکات و تجربیات ضدامنیتی طی دهه‌های اخیر، نشان دهنده آن است که دشمن قسم خورده با بهره گیری از عوامل نفوذی، سکولار و وابسته به غرب و جریانات برانداز با هدف بی‌ثبات سازی کشور درصدد تقابل‌گرایی و ایجاد تأمین نارضایتی و تبدیل آن به کشمکش و بحران است، که با درایت، تیزبینی و هدایت‌های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و بصیرت و هوشمندی مردم انقلابی این توطئه‌ها و فتنه‌ها، خنثی شده و می‌شود.
 وزیر پیشنهادی اطلاعات افزود: نظام اسلامی در مقابل دیدگان و سکوت مرگبار مدعیان دروغین حقوق بشر با سنگین‌ترین و بی‌سابقه‌ترین وجوه تروریسم رسمی دولتیِ وقیح، مواجه بوده است. از سوی رئیس‌جمهور تروریسم آمریکا که رسماً در جریانات تبلیغات انتخاباتی به ایجاد جریانات تروریستی و تکفیری اذعان می‌کند، به طور آشکار دستور قتل، ترور و به شهادت رساندن سرداران جریانات مقاومت یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی و مهندس ابومهدی المهندس را صادر کرده و سردمداران رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی نیز ترور دانشمندان و شهید محسن فخری‌زاده را برعهده می‌گیرند.
 خطیب ادامه داد: از سوی دیگر در بزرگترین پروژه جنگ و تروریسم اقتصادی، اعمال تحریم‌های وحشیانه و ظالمانه و حتی تحریم دارویی علیه ملت بزرگ را اجرا می‌کنند و با توان تروریسم رسانه‌ای و تبلیغاتی به منظور تطهیر این اقدامات و تروریست‌های وابسته به آنها، تلاش می‌کنند.
 وی گفت: باید توجه داشت که دشمن با امکانات فناورانه در حال توسعه دشمنی، مخاصمه و خصومت علیه نظام مقدس است. بنابراین در این شرایط باید با تمام وحدت و اتحاد در جهتی حرکت کرد که بتوان از ظرفیت‌ها و امکانات موجودی که وجود دارد در جهت مقابله با نفوذ و رسوب عیادی بیگانگان و تمام توطئه‌ها، نقشه‌ها و سناریوهای امنیتی آنها و شیطان بزرگ مقابله و مبارزه جدی کرد. این مساله نیاز به یک اقدام فعال دارد.
 وزیر پیشنهادی اطلاعات عنوان کرد: از طرفی باید با وادادگی‌ها و دلدادگی‌ها به غرب، سوء مدیریت‌ها و ترک فعل‌های سؤال برانگیز، امید و اعتماد غیر معقول به دشمن، دست اندازی به اموال عمومی و بی‌تفاوتی به حیف و میل بیت المال، بی‌توجهی به آستانه تاب آوری مردم در زیر فشارهای طاقت فرسای معیشتی و اقتصادی تلاش کرد زیرا نفوذ می‌تواند برای دشمن همچنان که تاکنون نشان داده، زمینه امید باشد.
 خطیب خاطرنشان کرد: نمایندگان و رئیس محترم مجلس! من برنامه خود را خدمت شما تقدیم و توضیحات لازم را در کمیسیون‌ها ارائه کردم. مواردی را هم که دغدغه شما عزیزان بود آوردم اما به چند نکته مجدد اشاره می‌کنم. یکی از وظیفه‌های عمده و اصلی ما صیانت از مردم ایران و صیانت از دارایی‌های این ملت است. یکی از وظایف بنده این است که تشکیلات اطلاعاتی را انقلابی و اطلاعات را مردم پایه کنم.
 وی اضافه کرد: مردم باید در تأمین امنیت این کشور همراه و همیار مجموعه سربازان گمنام باشند. ما باید تأمین امنیت عمومی، آزادی‌ها، حریم خصوصی، رضایت عمومی و همچنین حقوق اقوام، ادیان، مذاهب و ارزش‌های جامعه ایران اسلامی را محترم شمرده و صیانت کنیم.
 وزیر پیشنهادی اطلاعات تاکید کرد: همچنان که شعار دولت، مردمی است، من باید در حمایت از تولید ملی تمام تلاش مجموعه را بسیج کنم و به این نکته توجه داشته باشم که یکی از موانع اصلی، مفسده و فساد اقتصادی است و وظیفه ما مانع زدایی در این مسیر است و باید تمام تلاش مجموعه اقتصادی وزارت اطلاعات در این جهت بسیج شود.
 خطیب عنوان کرد: نکته دیگر همراهی، هم افزایی و تعامل با جامعه اطلاعاتی و جهت دهی مجموعه حراست‌ها به مسیر صحیح خود و ایجاد تحول و اصلاح در آن مجموعه و گنجاندن آنها در اولویت‌های اصلی برنامه خود است.
 وی ادامه داد: تحقق آنچه عرض شد به سرمایه اصلی مجموعه اطلاعاتی که نیروی انسانی و سربازان گمنام هستند وابسته است و همانطور که همه می‌دانید ما با بدنه فعال، انقلابی و مجاهد روبرو هستیم و امیدواریم بتوانیم با تحول مدیریتی و بالندگی در این مجموعه، شرایطی را ایجاد کنیم که وزارت اطلاعات پیش قدم اجرای شعار تحول رئیس‌جمهور محترم باشد.
 وزیر پیشنهادی اطلاعات بیان کرد: از اینکه توفیق شد امروز در خدمت شما عزیزان باشم خدا را سپاسگزارم و متعهد می‌شوم تمام تلاشم را برای تحقق رهنمودهای راهبردی و راهگشای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در جهت جلب رضایت و آسایش ملت عزیز ایران با یک حرکت جهادی و انقلابی ارائه کنم.
 خطیب خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم تصریح کرد: بعد از توفیق و افتخار مدال خادمی حضرت رضا (ع) مجدد توفیق پیدا کردم و بر من تکلیف کردند به سربازخانه جهاد و مبارزه برگردم و به این وزارت منوط به رأی اعتماد شما، خدمتی ارائه کنم. مجدد از تلاش همه عزیزان و لطف ریاست محترم مجلس تشکر می‌کنم و از کسانی که در دفاع و نقد اینجانب کوشیدند نیز سپاسگزارم و آن را راهنمایی برای خود می‌دانم.
 وی گفت: اگر جان ناقابلی دارم، وظیفه‌ام فدا کردن آن برای این نظام و رهبری است. بنابراین اگر اعتماد کردید تا پای جان تلاش خواهم کرد والا همچنان مدال افتخار شمس الشموس حضرت علی بن موسی الرضا را بر سینه دارم.
 وزیر پیشنهادی اطلاعات در پایان تاکید کرد: خاضعانه از نمایندگان عزیز درخواست دارم مبتنی بر برنامه ارائه شده توسط آیت الله رئیسی و به منظور حفظ انسجام تیم کابینه دولت مردمی و برهم نخوردن پیوستگی کاری برای وزرای پیشنهادی در مقطع کنونی به کلیه لیست پیشنهادی رئیس جمهور رأی اعتماد داده شود تا با اعتماد به نمایندگان ملت و همراهی و معاضدت و هم افزایی دو قوه مسیر بهبود شرایط کشور فراهم شود و امید به کشور باز آید.

کمیسیون اقتصادی مجلس: «خاندوزی» گزینه مطلوبی برای وزارت اقتصاد است
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای این کمیسیون با اکثریت آرا، «خاندوزی» را به عنوان گزینه مطلوب وزارت امور اقتصادی و دارایی پذیرفتند.
غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) گزارش کمیسیون خود درباره صلاحیت و برنامه‌های سید احسان خاندوزی را قرائت کرد.
وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، گفت: افزایش هماهنگی در تیم اقتصادی دولت، کمک به رفع کسری بودجه، ارتقای شاخص‌های محیط کسب و کار، شایسته‌گزینی در وزارتخانه مذکور، افزایش ارتباط مؤثر و مستمر با مجلس به ویژه برای تعیین تکلیف طرح‌هایی اعم از طرح اصلاح بازار سرمایه و طرح ساماندهی رمز ارزها، پیگیری قوانین مهم اقتصادی کشور و تقویت دیپلماسی اقتصادی، از مهمترین برنامه‌های خاندوزی است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی معتقد است که تداوم سیاست‌های گذشته در اقتصاد کشور تحولی را ایجاد نکرده بنابراین تغییرات بنیادین در این سیاست‌ها را ضامن ایجاد تحول در تولید و رشد اقتصادی کشور معرفی کرده است.
مرحبا بیان کرد: ما برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم که حاکی از انطباق آنها با اسناد بالادستی است و با توجه به برنامه‌های مکتوب، سوابق علمی و استماع توضیحات وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه ۲۳ مرداد سال جاری با اکثریت آرا، خاندوزی را به عنوان گزینه مطلوب این وزارتخانه پذیرفتند.
وی تأکید کرد: انتظار ما از وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد تیم اقتصادی دولت آن است که وضعیت کسری بودجه را ساماندهی کند و بهبود معیشت اقشار کم‌درآمد جامعه را در دستور کار قرار دهد.

عباس‌زاده مشکینی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد: برنامه «خاندوزی» در بحث سرمایه گذاری خارجی ضعیف است
   

نمایند مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد در برنامه‌های خود به برخی مسائل استرتژیک همچون سرمایه‌گذاری خارجی، کمرنگ‌تر و ملایم‌تر اشاره کرده است.
محمود عباس زاده مشکینی در مخالفت با او، گفت: امروز مطالبات و انتظارات مردم در حوزه اقتصادی بسیار بالاست و مردم منتظر سریع‌ترین و جدی ترین اقدامات از سوی تیم اقتصادی دولت هستند.
وی افزود: مردمی که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند مشکلات اقتصادی را درک می‌کنند، بنابراین برای پاسخگویی فوری، جدی و موثر به این مشکلات باید تیم اقتصادی قوی، منسجم، توانمند، هماهنگ و هم افزا در دولت سیزدهم شکل بگیرد.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس تصریح کرد: برای وزرای اقتصادی و زیربنایی، تیم مشروطی شکل گرفته که اگر تمام شرایط مورد نظر آنان محقق شود، این تیم موفق خواهد شد.
عباس زاده مشکینی اظهار داشت: انتظار داشتیم وزرای اقتصادی مقبولی از سوی دولت به مجلس معرفی شود چون تراکم مطالبات مردم در این حوزه است.
وی از خاندوزی خواست به صورت شفاف رئیس بانک مرکزی مطلوب خود را به مجلس معرفی کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مشکل کسری بودجه کشور به این دلیل است که نمی‌توانیم نفت بفروشیم و اگر فروختیم نمی‌توانیم پول آن را به کشور وارد کنیم. برای حل این مشکل باید هماهنگی کامل بین وزیر اقتصاد و وزیر نفت وجود داشته باشد.
عباس زاده مشکینی تأکید کرد: رئیس جمهور روز گذشته فرمانده تیم اقتصادی دولت را معاون اول معرفی کردند در حالی که وزیر اقتصاد به مجلس پاسخگو خواهد بود. برای مردم فرماندهی تیم اقتصاد مهم نیست. برای مردم میدان و سفره شان مهم است.
وی گفت: خاندوزی به وزارتخانه‌ای می‌رود که می‌تواند تولید کننده رانت باشد. برنامه‌های وی را مرور کردم.او در برنامه‌های خود به برخی مسائل استرتژیک همچون سرمایه‌گذاری خارجی، کمرنگ‌تر و ملایم‌تر اشاره کرده است.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس با بیان اینکه خاندوزی باید برنامه‌های خود برای رشد اقتصادی را ارائه دهد، گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد باید برنامه‌های خود برای کنترل تورم، ایجاد ثبات اقتصادی، افزایش رشد، رفع فقر و نابرابری را ارائه دهد.
عباس زاده مشکینی اظهار داشت: برنامه‌ای منسجم، هماهنگ، هم افزا و قابل سنجش که قابلیت اصلاح مداوم و بازخورد گیری داشته باشد. تیم اقتصادی باید نقش هر یک از وزرا را در این برنامه‌ها مشخص کند.
پورابراهیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد: کمیسیون اقتصادی به شرط کارآمدی، از خاندوزی حمایت می‌کند
    

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: همکاران ما در کمیسیون اقتصادی از خاندوزی حمایت می‌کنند؛ ما با او دو شرط داریم، شرط اول سلامت کاری و شرط دوم کارآمدی در انجام فعالیت است.
محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: شناخت بنده از سیداحسان خاندوزی به یک دهه برمی گردد و به دلیل فضای کاری کمیسیون اقتصادی مجلس و ارتباطاتی که با مرکز پژوهش‌های مجلس داشتیم، با وی آشنا شدم و وی اشراف علمی و جدیت اساسی برای پیگیری امور دارد و این ویژگی خاندوزی مثال زدنی است.
وی بیان کرد: خاندوزی دغدغه‌های اساسی در حوزه مسائل کلان اقتصادی کشور دارد. متأسفانه دولت گذشته در حوزه اقتصاد اقدامات لازم را انجام نداد و کوتاهی‌هایی کرد و امروز این ظرفیت برای مجلس فراهم شده که فردی را به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی انتخاب کند که از بدنه مجلس است و موضوعات اقتصادی را با جدیت پیگیری خواهد کرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در سال‌های گذشته دولت و به ویژه وزارت اقتصاد به مأموریت‌های خود آن طور که باید و شاید عمل نکرده‌اند و مجلس یکسری از مأموریت‌های نظارتی را برای وزارت اقتصاد در نظر گرفته که حتماً باید عملیاتی شود.
پورابراهیمی ادامه داد: یکی از محورهای مهم حوزه نظارتی مربوط به قانون پایانه‌های فروشگاهی است که اگر به درستی اجرا می‌شد، مشکل کسری بودجه را می‌توانستیم برطرف کنیم. در دولت دوازدهم فقط ۵۰ درصد از این قانون عملیاتی شد و از حدود ۱۱ میلیون دستگاه پوز فقط ۵۰ درصد این دستگاه‌ها معرفی شده است که حتماً این قانون باید به صورت کامل اجرا شود.
وی تأکید کرد: وضعیت کسب و کار اقتصاد ایران مطلوب نیست و ما با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی توافق کردیم تا تمام آن چیزی که باید در این حوزه از سوی وزارت اقتصاد انجام شود، در عمل تحقق یابد.
نماینده مردم کرمان در مجلس با تأکید بر اینکه موضوع اصلاح قانون بانک مرکزی اولین مطالبه کشور و مجلس است، گفت: اصلاح عملیات قانون بانکداری و اصلاح ساختار نظام مالیاتی و تعریف پایه‌های جدید مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموعه درآمد باید در دستور کار قرار گیرد و اگر این اقدامات عملیاتی شود خیلی زود آثار مثبت خود را در نظام اقتصادی کشور ایجاد می‌کند.
پورابراهیمی تصریح کرد: تعیین تکلیف سهام عدالت هم موضوعی حائز اهمیت است و مطابق با گزارش‌هایی که ما داریم الان حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و یک میلیون از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند که خاندوزی هم برای رفع این مشکل برنامه‌هایی دارد.
وی گفت: همه ما از سوابق معاون اول رئیس جمهور اطلاع داریم و وی به عنوان فرمانده اقتصادی دولت قطعاً می‌تواند با محوریت وزارت اقتصاد بین تیم اقتصادی دولت هماهنگی ایجاد کند و آثار آن می‌تواند باعث بهبود شاخص‌ها در عرصه اقتصادی کشور شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: خاندوزی یکی از نیروهای سالم نظام است و کارآمد بودن در انجام وظایف هم بسیار مهم است و امیدواریم مأموریت‌های اصلی وزارت اقتصاد به درستی انجام شد. بنده باید بگویم علیرغم همه تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی اگر ما به توانایی‌های داخلی خودمان تکیه کنیم، شرایط اقتصادی کشور بهبود می‌یابد.
پورابراهیمی گفت: همکاران ما در کمیسیون اقتصادی از خاندوزی حمایت می‌کنند؛ ما با او دو شرط داریم، شرط اول سلامت کاری و شرط دوم کارآمدی در انجام فعالیت است.

ویس‌کرمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد: «خاندوزی» در حد معاون وزیر اقتصاد است/ او تجربه ندارد
نماینده مردم خرم آباد در مجلس با بیان اینکه عرصه اقتصاد عرصه آزمون و خطا نیست، گفت: بهتر بود آقای خاندوزی در ابتدا به عنوان معاون وزیر یا مدیر میانی وزارت اقتصاد انتخاب می‌شدند.
مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مخالفت با سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: مدتها بود که انتخابات ریاست جمهروی از اخلاق فاصله گرفته بود. رئیسی با ورود به انتخابات و معرفی کابینه، اخلاق را به انتخابات بازگرداند اگر ثمره حضور او اخلاق در سیاست باشد بسیار خوب است.
وی با اشاره به برخی اظهارات نمایندگان در طرح مطالبات قومی و قبیله‌ای در جریان رأی اعتماد، اظهار داشت: طبق قرآن، ملاک برتری انسان‌ها، تقواست. برای خدا دست از ملاک‌های منطقه‌ای و نژادی بردارید. ما در انتخاب مسئولان اشتباه می‌کنیم و بعد فکر می‌کنیم نژاد افراد اشکال دارد. وزیر با تقوا انتخاب کنید از هر نژادی باشد می‌تواند مشکلات را حل کند. دامن زدن به اختلافات قومی و قبیله‌ای برخلاف مصالح اسلامی و ملی است.
نماینده مردم خرم آباد در مجلس تأکید کرد: جنگ امروز با نظام سلطه، جنگ اقتصادی است و سردار این میدان، فاتح جنگ نهایی ملت ایران با نظام سلطه است. وزیر جوانِ رئیسی برای وزارت اقتصاد، میانسال است. امروز مرزهای علم درنوردیده شده و جنگ اطلاعات و علوم است. وضعیت آشفته اقتصاد کشور را مدیری می‌تواند نجات دهد که در زمینه اقتصاد صاحب نظر و صاحب نظریه بومی سازی اقتصاد باشد.
ویس کرمی گفت: با چسباندن حدیث به اقتصاد لیبرال دموکراسی، کسی اقتصاددان اسلامی نمی‌شود. خاندوزی دارای نظریه اقتصادی نیست.
وی اظهار داشت: وزیر اقتصاد باید در زمینه‌های مختلف گمرکی، مالیاتی، بانک مرکزی صاحب تجربه باشد. زیرا اقتصاد امروز پاشنه آشیل انقلاب اسلامی است و لذا زمان آزمون و خطا نیست و بهتر بود آقای خاندوزی در ابتدا به عنوان معاون وزیر یا مدیر میانی وزارت اقتصاد انتخاب می‌شدند.
نماینده مردم خرم آباد در مجلس افزود: در تصمیمات دشوار جایگاه علمی و کارشناسی و مدیریتی وزرا بسیار مهم است. باید وزیری انتخاب شود که جایگاه علمی و کارشناسی قابل اتکایی داشته باشد و مردم به آن اعتماد کنند.
ویس کرمی راه نجات کشور را اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: در تألیفات خاندوزی این شاه کلید کمرنگ است. خاندوزی اعلام کند آیا قبول دارد نسخه لیبرال دموکراسی برای اقتصاد کشور ما راهگشا نیست.
وی تأکید کرد: مجلس در آستانه آزمونی بزرگ است. باید با معیاری واحد درباره وزرای میانسال دولت تصمیم بگیریم. برنامه‌های خاندوزی ناظر به اصلاح وضع موجود است اما راه نجات اقتصاد کشور بومی سازی اقتصاد و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. اما در برنامه‌های دراز مدت وزیر پیشنهادی چنین برنامه‌ای دیده نمی‌شود.

پاشایی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد: بازار بورس به دست «خاندوزی» اصلاح می‌شود
    

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد شناخت کافی از مسائل اقتصادی کشور دارد و به دنبال اصلاح بازار بورس است.
 معصومه پاشایی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، گفت: سید احسان خاندوزی تجربه سیاست گذاری در مرکز پژوهش‌های مجلس دارد و ارتباط و تعامل وی با مجلس و جامعه دانشگاهی بسیار عمیق و مناسب است.
وی بیان کرد: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی نیرویی جوان، با روحیه انقلابی و فسادستیز است و از لحاظ تخصصی نیز فعالیت‌های ارزشمندی درباره نیازهای اصلی اقتصادی و کنونی کشور داشته است.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس با اشاره به اینکه خاندوزی از اقتصاد ایران شناخت کافی دارد و اهل تعامل با کسب و کارها است، گفت: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی روحیه کار گروهی دارد. اصلاح نظام مالیاتی و گمرک یکی از محورهای اصلی تحول کشور است و جزو برنامه‌های خاندوزی است.
پاشایی افزود: در گذشته ما شاهد به تاراج رفتن سرمایه مردم در بورس بودیم که نظریه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد، نوید اصلاح بازار سرمایه را می‌دهد و همچنین وی برنامه‌هایی برای پایدار کردن دارایی‌های دولت دارد.
وی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی توجه زیادی به اقتصاد مقاومتی دارد و در بسیاری از مقاله‌ها و گزارش‌های خود در مرکز پژوهش‌های مجلس کاملاً این مسئله مورد توجه قرار گرفته است.
نماینده مردم مرند و جلفا خطاب به وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: آقای خاندوزی! انتظار ما از شما عملی کردن تمام برنامه‌هایی است که به مجلس ارائه کردید و از شما می‌خواهیم که وقتی وزیر اقتصاد شدید، دچار روزمرگی نشوید و روحیه تحولگرایی را ادامه دهید.

عزیزی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد: رویکرد «خاندوزی» مطالبه‌گری و فسادستیزی است
   

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه خاندوزی جوان و انقلابی است و رویکرد جهادی و فسادستیزی دارد، گفت: او از دانش کافی برخوردار است و تجربه لازم و بسیار خوبی در نظام قانونگذاری دارد.
 ابراهیم عزیزی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، تشویق سرمایه گذاری و توجه به تولید ملی مسئله‌ای بسیار مهم است.
وی متذکر شد: مجلس امسال در جریان بررسی بودجه اعتباراتی را برای بهبود وضعیت تولید و اشتغال در نظر گرفت به گونه‌ای که ۲۸ هزار میلیارد تومان برای اشتغال، ۲۷ هزار میلیارد تومان برای بخش کشاورزی و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در نظر گرفته شد.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تصریح کرد: ساختار وزارت اقتصاد بسیار مهم است و به عنوان محور اصلی می‌تواند در تیم اقتصادی دولت قرار گیرد. بهبود وضعیت بورس، گمرک، بیمه، خصوصی سازی، سهام عدالت و مقابله با تورم و گرانی باید از سوی وزارت اقتصاد پیگیری شود.
عزیزی گفت: بنده معتقدم که وزیر اقتصاد در واقع رئیس کمیسیون اقتصادی دولت است و تمام مصوبات و آیین نامه‌های دولت از طریق وزیر اقتصاد ساماندهی می‌شود. وزیر اقتصاد با هماهنگی با مجلس شورای اسلامی می‌تواند این اقدامات را عملیاتی کند.
وی با اشاره به اینکه خاندوزی رویکرد مطالبه‌گری دارد که این روحیه مایه امید است، گفت: وی جوان انقلابی و ولایی است و روحیه فسادستیزی و عدالت خواهی دارد، از دانش کافی و تجربه لازم هم برخوردار است. همچنین خاندوزی تخصص و صلاحیت لازم برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی را دارد و فردی جهادی، مردمی و انقلابی است.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تأکید کرد: امیدوارم با وجود خاندوزی در وزارت اقتصاد به عنوان محور اصلی اقتصادی دولت و با همراهی مجلس مشکلات اقتصادی کشور مرتفع شود و بتوانیم گام‌های بلندی برای اصلاح نظام بانکی، مالیات و بیمه برداریم.

طغیانی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد: بهتر از «خاندوزی» در حوزه اقتصاد اسلامی نداریم
    

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: ما بهتر از سید احسان خاندوزی بعنوان کسی که بتواند به اقتصاد اسلامی مسلط باشد، در کشور نداریم.
سید مهدی طغیانی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: خاندوزی فرزند مجلس است و از ۱۴ سال پیش تا به امروز شاهد تلاش‌های وی در مرکز پژوهش‌های مجلس هستیم.
وی بیان کرد: ۱۵۰ گزارش نظارتی مجلس با همراهی خاندوزی انجام شده و همکاری وی با مرکز پژوهش‌های مجلس بر هیچ فردی پوشیده نیست. خاندوزی از مدیران اجرایی دستگاه‌ها شناخت خوبی دارد که می‌تواند این مسئله به موفقیت وی در وزارت اقتصاد کمک کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: خاندوزی ۳۷ مقاله علمی و پژوهشی دارد که کلیدواژه همه این مقالات، اسلام، عدالت و اقتصاد اسلامی است و وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در حوزه اقتصاد اسلامی تجربه نیست و باید بگویم که ما هیچ فردی را از نظر میزان تسلط بر اقتصاد اسلامی در کشور بهتر از خاندوزی نداریم.
طغیانی گفت: وزارت اقتصاد با وزارتخانه‌های زیربنایی تفاوت دارد و نیازمند فردی است که بتواند به خوبی سیاستگذاری کند. وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی برنامه جدی برای بهبود فضای کسب و کار دارد. امانتدار، متعهد و متخصص است و شخصیت تحول گرا دارد و حامی وضع موجود نیست.

وزیر پیشنهادی اقتصاد در جلسه رای اعتماد: به دنبال رفع تحریم‌ خواهیم بود اما معیشت مردم را معطل آن نمی‌کنیم
     

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه این وزارتخانه را به مرکز مقابله با تحریم ها تبدیل خواهیم کرد، گفت: به دنبال رفع تحریم‌ خواهیم بود اما معیشت مردم را معطل آن نخواهیم گذاشت.
سید احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی مجلس که به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم و اخذ رأی اعتماد از نمایندگان مجلس در حال برگزاری است، با بیان اینکه تلاش کردم بار وزارت را بر دوش نگیرم گفت: اما پس از استنکاف در اولین دعوت، به دلایلی پذیرفتم که پس از توکل و توسل، جامه رزم اقتصادی بر تن کنم و تجربه ۱۵ ساله‌ام در سیاستگذاری اقتصادی را در خدمت دولت مردمی و ایران قوی بیاورم.
وی افزود: صدالبته سختی‌کار و سنگینی بار را می‌دانم. خوب هم می‌دانم اما به فضل خدا، با ایده‌های تحولی و با تیم عازم و جازم، چاره‌ای جز موفقیت و گذراندن جمهوری اسلامی از این تنگه نداریم. شرط این گذار، مواجهه صادقانه با ناجی واقعی یعنی مردم است و ترجیح رضایت عموم مردم بر اقلیت‌های ذینفع و رانت‌جو. به خواست خداوند بر این عهد خواهم ماند که مانند دوره نمایندگی در میان مردم باشم؛ برای شنیدن صدایشان گوشی شنوا داشته باشم و برای دیدن مشکلاتشان چشمی بینا. مردم بوی سخن صادقانه و رفتار منزه و غیرکاسبکارانه را خوب تشخیص می‌دهند.
وی در ادامه به برنامه‌های خود برای وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و گفت: در دهه اخیر جبهه دشمنان جمهوری اسلامی عرصه اقتصاد را به میدان جنگ علیه ملت ایران تبدیل کرده و به خیال خود امید دارد با تحریم و فشار اقتصادی ملت بزرگ ما را وادار به کرنش نماید. غافل از آنکه «ما ملت امام حسینیم». بفرموده رهبر معظم انقلاب تنها راه غلبه بر صف آرایی اقتصادی شیاطین عالم تکیه بر موازین اقتصاد مقاومتی است که از تعالیم اقتصادی اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام الهام گرفته شده است. اینجانب رجا واثق دارم که دولت سیزدهم با استعانت از خدا و به میدان آوردن مردم (و نه امید بستن به کدخدا)، رفع تعارض منافع و گسترش شفافیت، عمل جهادی، فهم از اقتصاد به عنوان مسئله‌ای ملی و فراجناحی و بکارگیری عقلانیت نخبگان، در این تقابل بزرگ تاریخی پیروز خواهد شد.
وی ادامه داد: دشمن اتاق جنگ خود را در وزارت خزانه داری ایالات متحده مستقر کرده است. بنابراین وزارت اقتصاد باید خود را در خط مقدم خنثی‌سازی تحریم و آسیب‌ناپذیری در جنگ اقتصادی ببیند. از این رو اینجانب وزارت اقتصاد را در دولت سیزدهم با آرایش تحریم‌ناپذیری نوسازی خواهم کرد. هرچند تیم دیپلماسی باید طبق منویات رهبر انقلاب وظیفه تحریم‌زدایی را دنبال کند اما چنان که رئیس جمهور محترم تاکید کرد ما اقتصاد و معیشت مردم را در انتظار آن نخواهیم گذاشت.
استادیار اقتصاد دانشگاه علامه افزود: مأموریت بلندمدت و اساسی وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم بازطراحی اقتصاد کلان با هدف مقاوم‌سازی مالیه دولت و پشتیبانی از بخشهای مولد، مانع زدایی از تولید و کاهش نابرابری‌های ناموجه خواهد بود. بدین منظور ساختارها، نهادها و فرآیندهای معیوب موجود را با تکیه بر فناوری‌های نوین و سامانه‌های مدیریتی هوشمند چنان اصلاح خواهیم کرد که با بهبود محیط کسب و کار، حذف مجوزها و مقررات زائد، رفع انحصارات و امتیازهای ویژه و تسهیل امور گمرکی و مالیاتی، مسیر تولید برای آحاد ملت هموار گردد تا مردم سرمایه‌های خود را با امید به آینده‌ای قابل پیش‌بینی به گردش درآورند و خود عهده دار خلق ثروت و افزایش رفاه ملی گردند.
اولویت کوتاه مدت؛ کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار تورم پایدار
خاندوزی مهمترین اولویت وزارت اقتصاد در کوتاه مدت را کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار تورم پایدار عنوان کرد و گفت: اینجانب به عنوان فردی برخاسته از طبقه متوسط از آلام اقتصادی مردم آگاهم و مهمترین وظیفه خود را ایفای حقوق اقتصادی ملت می‌دانم -چنان که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است. تورم بی سابقه و مزمن و کاهش درآمد سرانه شکاف بزرگی بین درآمد و هزینه خانوارها ایجاد نموده، سفره مردم را کوچک کرده و معیشت روزمره اقشار متوسط و کم درآمد را با دشواری و صعوبت همراه ساخته است. اگر چه حل مساله تورم هماهنگی همه دستگاه‌های سیاستگذار و مجری را می‌طلبد و نیاز به زمان کافی دارد اینجانب تمام تلاش خود را برای تأمین کسر بودجه از روش‌های غیر تورم‌زا، کنترل رشد بی ضابطه نقدینگی و مدیریت بازار ارز و کنترل نوسانات ارزش پول ملی به کار خواهم بست.
۶ اقدام فوری برای گذار از کسری بودجه امسال
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم افزود: اقدام فوری دولت در حوزه مالیه عمومی گذار از کسری بودجه سال ۱۴۰۰ با کمترین هزینه اقتصاد کلان است. با توجه به هزینه‌های استقراض از بانک مرکزی در سطح اقتصاد کلان، فوری‌ترین اقدام در این حوزه تسهیل فروش اموال دولت، ارتقای نقش خزانه در پیوند با عملیات پولی بانک مرکزی، توسعه بازار بدهی در راستای کاهش هزینه تأمین مالی دولت، افزایش تنوع اوراق مالی اسلامی در نرخ و سررسید و افزایش نقد شوندگی اوراق، تدوین و انتشار برنامه زمانی انتشار اوراق بدهی برای کمک به برنامه ریزی خریداران اوراق و نهایی کردن لایحه مدیریت بدهی‌های عمومی است
میراث دهه ۹۰ برای دولت سیزدهم: صدها هزار میلیارد تومان کسر بودجه و تورم ۵۰ درصدی!
خاندوزی گفت: دولت سیزدهم در پایان دهه‌ای که به لحاظ اقتصادی دهه از دست رفته نامگذاری می‌شود عهده دار اداره کشور شده است. در حالی که بر اساس هدفگذاری اسناد بالادستی نظام، تولید ناخالص داخلی در طول دهه ۱۳۹۰ باید به بیش از دو برابر افزایش می‌یافت؛ در عمل تولید ناخالص داخلی در طول این دهه تقریباً هیچ افزایشی نداشته و با لحاظ رشد جمعیت سفره خانوارهای ایرانی کوچک‌تر شده و درآمد سرانه ایرانیان کاهش یافته است. میراثی که از اداره ناکارآمد اقتصاد در دهه ۱۳۹۰ برای دولت سیزدهم به جا مانده، اقتصادی است که از صدها هزار میلیارد تومان کسر بودجه رنج می‌برد، تورم نقطه به نقطه آن در مرز ۵۰ درصد قرار دارد، جمعیت زیادی از دانش آموختگان دانشگاه‌ها فاقد شغل و امید هستند و سرمایه گذاری سالانه حتی کفاف استهلاک سرمایه موجود را هم نمی‌دهد.
راهکارهای احیای رشد اقتصادی و رونق تولید
وی افزود: در چنین وضعیتی کشور بیش از هر چیز نیازمند احیای رشد اقتصادی و رونق تولید است. اما چگونه؟
وی راهکار اول را کاهش هزینه مبادله از طریق ارتقا نقش هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار و پیش‌بینی‌پذیرساختن وضع مقررات برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: بخشی از ۱۷۶ مجوز وزارت جهاد، ۱۶۶ مجوز وزارت اقتصاد، ۱۳۰ مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و غیره قابل تبدیل به مجوزهای صرفاً ثبتی و سامانه‌ای است. صاحبان کسب‌وکار در شهر و روستاها منتظر خبرهای خوش ما باشند.
وی به راهکار دوم اشاره کرد و گفت: بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه برای تأمین منابع مالی توسعه اقتصادی راهکار دوم است. احیای اعتماد عمومی به بازار سرمایه از مسیر ایجاد تجربه مثبت برای سهامداران خرد، یکی از دغدغه‌های ما در جبهه اقتصادی دولت سیزدهم خواهد بود و در این امر بدون تردید از مشورت متخصصان و فعالان دلسوز بازار سرمایه بهره خواهیم برد.
افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید، متنوع‌سازی ابزارها و محصولات مالی، کاهش قیمت گذاری‌های غیرضرور و سپردن قیمت‌ها به سازوکار رقابتی بورس‌های کالا و انرژی، تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام
کاهش هزینه انتشار اوراق اسلامی، لغو انحصارات و تسهیل مجوزدهی فعالیت‌های مرتبط با بازار سرمایه مانند سبدگرانی، بازارگردانی و کارگزاری، اصلاح نظام حکمرانی شرکتی به منظور مدیریت تعارض منافع سهامداران عمده و خرد و ارائه مشوق برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بازار سرمایه نیز راهکارهایی بود که خاندوزی برای احیای اعتماد عمومی در بازار سرمایه از آنها نام برد.
وی راهکار سوم برای احیای رشد اقتصادی و رونق تولید را تقویت برونگرایی و فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی از طریق سازمان سرمایه گذاری خارجی با همکاری وزارتخانه‌های امور خارجه و صمت عنوان کرد و گفت: ما خواهیم کوشید زمینه حضور گسترده سرمایه‌های خارجی از جمله سرمایه ایرانیان خارج از کشور را در اقتصاد ایران فراهم سازیم… به گونه‌ای که هموطنان مذکور نه تنها معادل بلکه بیش از سرمایه‌گذار خارجی تشویق شوند. کاری که با نیروگاه‌سازهایی که نه دولت بدهی آنها را می‌دهد و نه اجازه صادرات برق به آنها می‌دهد شد، نمونه کوچکی از صدها رویه ضدسرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است. کمک به اجرایی سازی تفاهم نامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، احیای کریدور شمال-جنوب در تعامل با روسیه و همچنین ترمیم مناسبات راهبردی اقتصادی با هند و ترکیه و سایر شرکای آسیایی و منطقه‌ای از دیگر اقداماتی است که در دستور کار خواهیم داشت.
وی راهکار چهارم را که در حوزه اختیارات وزارت اقتصاد است، منابع بند الف تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: امید می‌رود تحرکی در بخش عمرانی استان‌ها ایجاد کند.
خاندوزی راهکار پنجم را سامان‌دادن ظرفیت تولیدی شرکتهای سهام عدالت، افزایش مشارکت مردم و اصلاح جاماندگان از سهام عدالت عنوان کرد.
اصلاح ترازنامه بانک‌ها؛ ساده سازی دسترسی خانوارها به وام بانکی
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در ادامه به چالش‌های نظام بانکی و برنامه‌های خود برای این حوزه اشاره کرد و گفت: ناکارایی قوانین حوزه بانکی، نظارت‌های ناکارا، خلأ جدی قواعد حاکمیت شرکتی و عدم مدیریت تعارض منافع بین بانک مرکزی و بانک‌ها باعث شده بانک‌ها نتوانند به طور مناسب در خدمت تأمین نیازهای مالی خانوارها و تولیدکنندگان باشند که در این راستا اقداماتی به این شرح را در دستور کار خواهم داشت.
ساده سازی دسترسی به تسهیلات بانکی به ویژه برای خانوارها و کسب و کارهای خرد، حمایت قاطع از توسعه سنت قرض الحسنه و رفع شبهات شرعی عملیات بانکی به ویژه مساله وجه التزام و واقعی‌شدن اجرای قراردادها
استقرار نظام تأمین مالی مبتنی بر زنجیره ارزش و حذف تعارضات منافع در نظام بانکی
اصلاح نظارت بر شبکه بانکی و ارتقای نظارت بر خلق پول توسط بانک‌ها
کمک به ایجاد بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران و تنظیم رابطه آن با صندوق توسعه ملی و بانک‌های تخصصی به منظور تأمین مالی مؤثر و بهینه پروژه‌های پیشران توسعه
اصلاح ترازنامه و عملکرد بانک‌های دولتی و ارتقای نسبت کفایت سرمایه و توان آنها در تأمین مالی
استقرار نظام حاکمیت شرکتی مطلوب
توسعه نظام اعتبار سنجی و رتبه بندی
افزایش و توزیع عادلانه تسهیلات بانکی در مناطق مختلف.
نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را به ۱.۵ برابر افزایش خواهیم داد
خاندوزی در ادامه به اصلاحات لازم در حوزه مالیاتی اشاره کرد و گفت: عدم اتکای بودجه دولت به درآمدهای باثبات و پایدار مالیاتی نتیجه‌ای جز آسیب پذیر شدن اقتصاد در مقابل تحریم‌ها و تکانه‌های خارجی نداشته است. نظام مالیاتی نه تنها می‌تواند از این منظر به اقتصاد ایران خدمت کند بلکه تجربه جهانی نشان می‌دهد مالیات‌ها می‌توانند نقش مهمی در بهبود توزیع درآمد و کاهش نابرابری و فاصله طبقاتی و نیز تنظیم رفتارهای سوداگرانه و جهت دهی فعالان اقتصادی به سمت تولید داشته باشند.. این در حالی است که نظام مالیاتی ایران با سه ویژگی پایین بودن نسبت درآمدهای مالیاتی دولت به تولید ناخالص داخلی، فرار مالیاتی بالا و نیز تحمیل عمده بار مالیاتی به تولیدکنندگان شناخته می‌شود.
وی ادامه داد: براین اساس افزایش شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی به یک و نیم برابر وضعیت فعلی تا پایان دولت سیزدهم، استقرار مالیات بر جمع درآمد اشخاص حقیقی و مالیات بر عایدی سرمایه، هوشمندسازی نظام مالیاتی و استقرار حسابرسی مبتنی بر ریسک، مودی محوری به جای پرونده‌محوری و کاهش نقش ممیزان، اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و تکمیل آن مبتنی بر تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری و ارتقای حکمرانی بر بستر ریال، تلاش در جهت ایجاد شناسنامه مالیاتی بنگاه‌ها و مبنا قرارگرفتن آن در رتبه‌بندی اعتباری و کاهش بار مالیات بر واحدهای تولیدی را پیگیری خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: اما باید دانست هوشمندسازی مالیاتی تنها با همکاری دستگاه‌های ذیربط و مقاومت علیه گروههای ذینفع میسر خواهد شد.
صنعت بیمه مورد غفلت قرار گرفته است
استاد اقتصاد دانشگاه علامه گفت: حوزه مهمی که در اقتصاد ایران معمولاً مورد غفلت قرار گرفته صنعت بیمه است که می‌تواند نقش مهمی در مدیریت ریسک و توسعه سرمایه گذاری در اقتصاد ملی داشته باشد. پایین بودن ضریب نفوذ بیمه، عدم توسعه محصولات بیمه‌ای و وجود چالشهای ساختاری در بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر از مهمترین چالش‌های این حوزه است. وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت سیزدهم تلاش خواهد کرد صنعت بیمه را از طریق ایجاد و توسعه الگوی تکافل به عنوان الگوی اسلامی بیمه، تفکیک نقش نظارتی و اجرایی بیمه مرکزی، تقویت ساختار بیمه اتکایی داخلی، توسعه انواع مجوزها و محصولات بیمه‌ای، تسهیل و ساماندهی ورود فناوران مالی در حوزه بیمه و بهره گیری از دانش نوین بیمه‌گری با پیگیری تصویب قوانین و مقررات لازم به صورت جدی متحول کند.
تسریع در مبادلات تجاری و ترخیص کالا ضروری است
خاندوزی گفت: در شرایطی که کشور با فشارهای ناشی از تحریم و معضلات برآمده از کرونا مواجه است تسریع در انجام مبادلات تجاری و ترخیص سریع کالا به ویژه کالاهای اساسی از گمرکات اهمیت وافر دارد که در این راستا سیستمی سازی کلیه فرآیندهای گمرکی با استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی، تجمیع عوارض دریافتی دولت در زنجیره واردات، اجرای کامل پنجره واحد مرزی از طریق گمرک، بهبود شاخص LPI و کاهش زمان انجام تشریفات گمرکی (که گوجه‌ها در صف‌های چند روزه گمرک به رب گوجه تبدیل نشود)، افزایش ترانزیت و مبارزه با قاچاق کالا و البته کاهش زمینه‌های فساد در گمرکات را پیگیری خواهیم کرد.
لایحه اصلاح قانون اداره مناطق آزاد طی شش ماه آینده
وزیر پیشنهادی اقتصاد در ادامه به اصلاحات لازم در حوزه مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: دبیرخانه مناطق آزاد تجاری - صنعتی از ابتدای برنامه ششم توسعه تحت نظر وزارت اقتصاد درآمده است، مجموعه‌ای که نتوانسته آنچنان که مورد انتظار قانونگذار بوده است به اهداف افزایش صادرات، انتقال فناوری و جذب سرمایه گذاری خارجی دست یابد؛ اگرچه در بعد توسعه منطقه‌ای و محرومیت زدایی برخی اقدام‌های مثبت انجام شده است.
وی افزود: عدم دستیابی به اهداف تشکیل مناطق آزاد ریشه در عوامل متعددی دارد که مهم‌ترین آنها وابستگی منابع درآمدی مناطق آزاد به واردات؛ نبود زیرساخت‌های متناسب با تولید؛ تعیین نامناسب وسعت و مکان یابی غیردقیق برخی مناطق آزاد و عدم تمرکز بر وظایف تخصصی است. در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم برای حل و فصل این چالش‌ها اقداماتی از جمله ارائه لایحه اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد به هیأت وزیران ظرف شش ماه باه هدف کاهش امکان سوءاستفاده در قالب شرکتهای پوششی یا فرار مالیاتی و اصلاح نحوه تأمین مالی مناطق آزاد برای تکمیل زیرساخت‌های اساسی در دستور کار قرار خواهد داشت.
تحول جدی در شرکتهای دولتی ایجاد خواهیم کرد



وزیر پیشنهادی اقتصاد در ادامه به لزوم انجام اصلاحات در شرکتهای دولتی اشاره کرد و گفت در ایران همچون برخی کشورها نسبت دارایی‌های دولت به اندازه اقتصاد عدد قابل توجهی است. این موضوع بیانگر آن است که افزایشی هر چند اندک در بازده دارایی‌های دولتی می‌تواند درآمد چشمگیری برای دولت ایجاد کند. از سوی دیگر با توجه به حجم بودجه شرکت‌های دولتی از بودجه کل کشور و آثار و تبعات آن در اقتصاد، انجام اصلاحات در شرکت‌های دولتی اهمیت بسزایی دارد. بدین منظور وزارت امور اقتصادی و دارایی در دوره جدید خواهد کوشید با مولد سازی دارایی‌های دولت از طریق مستندسازی و تکمیل بانک اطلاعاتی معتبر اراضی و املاک دولتی، تثبیت مرکزیت وزارت امور اقتصادی و دارایی در مدیریت دارایی‌ها و اموال دولتی؛ پیاده‌سازی سیستم متمرکز دریافت و پرداخت در شرکت‌های دولتی؛ و تدوین نظام طبقه‌بندی شرکت‌های دولتی به‌منظور شفاف شدن اهداف و عملکرد شرکت‌ها و پاسخگو ساختن مدیران شرکت‌ها، تحول جدی در این حوزه ایجاد کند.
ظرف سه ماه لایحه اصلاح قانون سیاستهای اصل ۴۴ را تقدیم مجلس می‌کنیم
واگذاری شرکتهای دولتی موضوع دیگری بود که خاندوزی در سخنان خود به ان اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های اخیر نحوه واگذاری برخی شرکت‌ها و دارایی‌های دولت ابهامات فراوانی را در اذهان عمومی ایجاد کرد و چالش‌های بسیاری را برای دولت، مجلس و قوه قضائیه ایجاد نمود. بدین منظور اینجانب متعهد می‌شوم ظرف سه ماه لایحه اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را به‌منظور اصلاح الگوی حکمرانی خصوصی سازی از جمله در موضوعات مهمی مانند حکمرانی سهام عدالت، اصلاح نگاه صرفاً درآمدی به خصوصی‌سازی و بهینه سازی روش‌های واگذاری با قید فوریت به هیأت وزیران تقدیم کنم. بستن قراردادهای ضعیف و ناسالم و بعد فسخ قراردادها، اعتباری برای دولت باقی نخواهد گذاشت.
وی گفت: من فرزند مجلس هستم و امیدوارم نماینده مقتدر و شایسته نمایندگان عزیز در دولت سیزدهم و یکی از ارکان همگرایی دولت و مجلس باشم. ما در مجلس آموخته‌ایم که طبق قاعده اسلامی توازن حق و تکلیف، هرکه در برابر مجلس پاسخگوست همو اختیاردار است.
وی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: همکاران عزیز! بدانید که اینجانب این مسئولیت خطیر را جز برای اولاً مقاوم‌سازی اقتصاد ایران در برابر اتاق جنگ خزانه‌داری ایالات متحده و ثانیاً برقراری عدالت اقتصادی و ارتقا معیشت ملت به ویژه اقشار ضعیف و متوسط نپذیرفته‌ام. امیدوارم با سرانجام یافتن اقدامات کوتاه مدت و آغاز برنامه‌های اصلاحی میان مدت، ملت بزرگ ایران از اوایل سال آتی ثمرات شیرین و مبارک تغییر دولت را در کام خویش احساس کنند.

در صحن مجلس مطرح شد؛ موافقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر پیشنهادی امورخارجه
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به اعتقاد اکثریت اعضای کمیسیون امنیت ملی برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان رهبری همخوانی دارد.
محمود عباس زاده مشکینی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در باره حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه را قرائت کرد.
 وی بیان کرد: کمیسیون امنیت ملی در تاریخ ۲۳ مردادماه جلسه‌ای با حضور اکثریت اعضای کمیسیون و به منظور اجتماع سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه برگزار کرد که امیرعبدالهیان برنامه‌ها و رویکردهای وزارت خارجه را تشریح کرد.
 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: امیرعبدالهیان دارای مدرک تحصیلی دکترای روابط بین الملل از دانشگاه تهران است و در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه و در دانشگاه تهران تدریس می‌کند.
 عباس زاده مشکینی خاطرنشان کرد: امیرعبدالهیان کار در وزارت خارجه را از سطح کارشناسی شروع کرده و در کارنامه وی سابقه همکاری با شهید حاج قاسم سلیمانی وجود دارد.
 وی ادامه داد: سیاست خارجی متوازن، فعال و هوشمند، ارتقاء روابط با کشورهایی که منافع ایران را در نظر می‌گیرند، تقویت همکاری با کشورهای همسایه مسلمان و مستقل و تحقق سیاست آسیا محور از جمله برنامه‌های اصلی گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه است.
 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: تبدیل سیاست خارجی از حالت انفعالی به فعال از جمله برنامه‌های دیگر امیرعبدالهیان است. وی از سال ۹۵ دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل بوده است که شاهد توسعه روابط پارلمانی در این دوران بودیم. همچنین وی بر فعال سازی بازارچه‌های مرزی تأکید دارد و گفته است بلافاصله بعد از استقرار در وزارت خارجه، ارتباط جدی و کارآمد جهت استفاده از ظرفیت‌های خارجی در واکسیناسیون کرونا در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 عباس زاده مشکینی گفت: برنامه‌های امیرعبدالهیان از نظر اکثر اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با اسناد بالادستی، سیاست‌های کلان نظام، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز ۲۰ ساله، برنامه ششم توسعه و دیگر قوانین مجلس همخوانی دارد. کمیسیون امنیت ملی مجلس موافق حضور حسین امیرعبدالهیان در وزارت امور خارجه است.

 محمدیاری در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه: برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه ابهام دارد



نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی گفت: در شخصیت و کاراکتر امیرعبداللهیان ایراداتی نمی‌بینیم؛ او انسان فرهیخته‌ای است اما ابهاماتی در برنامه‌های وی وجود دارد.
 حسن محمد یاری نماینده مردم تالش در مخالفت با حسین امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه، گفت: اهمیت دستگاه دیپلماسی کشور بر کسی پوشیده نیست. اگر بنده به عنوان مخالف صحبت می‌کنم به خاطر این است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ابهاماتی وجوددارد که باید تبیین شود.
 وی با بیان اینکه وزارت خارجه محل کم کاری و سهم خواهی جناح‌های سیاسی نیست، افزود: اگر قرار است در دیپلماسی قوی باشیم باید وزیری را انتخاب کنیم که رأی حداکثری مجلس را داشته باشد. امیرعبداللهیان پله‌های ترقی را طی کرده و بنده به شخصیت او ایرادی نمی‌بینم و معتقدم وی فردی فرهیخته و ملی است.
 نماینده مردم تالش در مجلس خطاب به امیرعبداللهیان، گفت: صریحاً اعلام کنید در قبال سیاست‌های دوگانه دولت گذشته در جداسازی دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاوم چه موضعی دارید. دولت گذشته معتقد بود که قادر به پرداخت هزینه‌های مقاومت نیست.
 محمدیاری گفت: وزیرخارجه، سفیر نظام اسلامی است لذا باید فردی انقلابی و دارای دانش و امکان برقراری ارتباط مستقیم با رهبری انقلاب باشد.
 وی خطاب به وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: مجلس از شما عقلانیت مبتنی بر خرد جمعی را طلب می‌کند تا از حیثیت نظام دفاع کرده و مقابل تفکرات تروریست پرورغرب بایستید. در سیاست خارجی ابتکار عمل را در دست گرفته و سیاست منفعلانه در پیش نگیرید.
 نماینده مردم تالش در مجلس از امیرعبداللهیان خواست برنامه‌اش برای دپیلماسی اقتصادی در استانهای مرزی را اعلام کند و گفت: شما همرزم شهید رکن آبادی و شهید قاسم سلیمانی بوده‌اید. برنامه خود برای پیگیری حقوقی و قضایی اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی را به صورت صریح و شفاف اعلام کنید.
 محمدیاری گفت: علاوه بر این برنامه خود برای روشن شدن سرنوشت شهید متوسلیان و همرانشان را نیز اعلام کنید.
 وی افزود: اخیراً فعالیت دانشگاه وزارت خارجه به حاشیه کشیده شده است. برنامه شما برای تقویت این دانشکده چیست؟
 این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیاست خارجی نباید دوگانه و میدان سهم خواهی جریانات سیاسی باشد، گفت: امیرعبداللهیان به عنوان فردی متدین باید موضع خود را درقبال برجام اعلام کند. نتیجه برجام چه خواهد شد؟
 محمدیاری افزود: با توجه به شیطنت‌های استکبارعلیه نظام اسلامی آیا روشی خاص برای ایجاد تحول در دیپلماسی کشور دارید؟ آیا می‌توانید برجام را از بن بست خارج کرده و گشایش اقتصادی ایجاد کنید؟
 وی گفت: اگر شاهد فساد بزرگی در وزارت خارجه بودید آیا از این اقتدار برخوردار می‌باشید که با فساد برخورد کنید؟ آیا پاسخگوی مجلس خواهید بود؟
 
ذاکر در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه: عملکرد «امیرعبداللهیان» در دیپلماسی با همسایگان مثبت نیست

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: امیرعبداللهیان نتوانسته است روابط گروه‌های دوستی مجلس در دوره مسئولیت خود را با کشورهای همسایه تقویت کند.
 سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مخالفت با وزیر پیشنهادی امورخارجه، گفت: ماده ۱۰۵ قانون برنامه، دیپلماسی اقتصادی، جذب سرمایه گذاری خارجی و تلاش برای حضور بخش غیر دولتی در کشورهای همسایه را از وظایف وزارت امور خارجه اعلام می‌کند.
 وی خطاب به امیرعبدالهیان، اظهار داشت: در زمان معاونت خاورمیانه وزارت امور خارجه، معاونت ویژه وزیر خارجه در عراق و دستیاری رئیس مجلس در امور بین الملل چه اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اید؟ در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی چه کردید؟
 نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهار داشت: اگر در طول این چند سال خوب عمل کرده بودید، غالب مناطق مرزنشین ماهیت توسعه یافتگی پیدا می‌کردند. شما نتوانستید روابط گروه‌های دوستی با کشورهای همسایه را تقویت کنید.
 ذاکر افزود: امیرعبدالهیان به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تعهد شفاهی داده است که دیپلماسی اقتصادی و دفاعی را تقویت می‌کند. سؤال اینجاست تا امروز در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است.
 وی تأکید کرد: شهرهای مرزی ماهیت توسعه نیافتگی دارند. باید گروه‌های دوستی نمایندگان با کشورهای همسایه را تقویت می‌کردیم تا دیپلماسی اقتصادی در مرزها راه بیفتد. راه علاج مشکلات اقتصادی، دیپلماسی اقتصادی است.
  
علیزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه: «امیرعبداللهیان» در مذاکره کردن اقتدار دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیرعبداللهیان در مذاکرات خود اقتدار داشته است، گفت: مذاکرات او در بغداد نشان می‌دهد در مذاکره بسیار مسلط است.
 محسن علیزاده اظهار داشت: امیر عبداللهیان مدیر شایسته و موفقی است که کار در وزارت امورخارجه را از رده پائین آغاز کرده و سوابق حرفه‌ای و اجرایی وی نشان می‌دهد که مدیری پلکانی است نه آسانسوری.
 وی بیان کرد: امیرعبداللهیان توانست دیپلماسی پارلمانی را فعال کند و توجه به دیپلماسی انقلابی، تحول خواه و عزتمندانه در برنامه‌های وی کاملاً بارز است.
 نماینده مردم سپیدان در مجلس تصریح کرد: امیرعبداللهیان وعده داده است که افرادی شایسته را برای سفارتخانه‌ها و مأموریت‌های خارجی انتخاب کند. انتصاب دستیاران ویژه در زمینه اقتصادی هم از جمله برنامه‌هایی است که وزیر پیشنهادی امورخارجه در دستور کار خود دارد.
 علیزاده ادامه داد: امیر عبداللهیان وعده داده است که در روز اول کاری خود ستاد ویژه مقابله با کرونا را در وزارت امورخارجه تشکیل دهد تا از ظرفیت این وزارتخانه برای رفع مشکل واردات واکسن استفاده شود. 
وی با تاکید بر اینکه لازم است وزارت خارجه ما از برجام نافرجام به وزارتخانه‌ای در تراز انقلاب تفسیر شود، تصریح کرد: امیرعبداللهیان همواره مواضع عزتمندانه و مقتدرانه در مذاکرات با طرف‌های خارجی داشته است؛ در مذاکره کردن اقتدار دارد. امروز اتاق‌های فکر بسیار کثیف که توسط منافقین و سرویس‌های جاسوسی تشکیل شده است تا فضایی را علیه عبداللهیان ایجاد کنند. 
نماینده مردم سپیدان در مجلس گفت: ما از امیرعبداللهیان انتظار داریم که عزت و اقتدار را در عرصه سیاست خارجی به کشور بازگرداند، دیپلماسی ذلت را به دیپلماسی عزتمندانه تبدیل کند و همچنین از طریق محاکم بین المللی خونخواه شهید حاج قاسم سلیمانی باشد تا عوامل ترور این شهید بزرگوار محاکمه شوند.
  
گلرو در موافقت با وزیر پیشنهادی امورخارجه: رژیم صهیونیستی نگران انتخاب «امیرعبداللهیان» بعنوان وزیرخارجه است

نماینده مردم سمنان گفت: در چند روزی که امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه معرفی شده است، رسانه‌های ضدانقلاب و صهیونیستی از این انتخاب نگرانی دارند.
 عباس گلرو  گفت: ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سؤالات بسیار تخصصی و مهم در حوزه امنیتی و دفاعی خطاب به امیرعبدالهیان مطرح کردیم و پاسخ‌هایی که وی به سؤالات ما داد، حاکی از آن بود که امیر عبدالهیان کاملاً تخصص و صلاحیت لازم برای تصدی وزارت امور خارجه را دارد.
 وی افزود: در چند روزی که امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه معرفی شده است، رسانه‌های ضدانقلاب و صهیونیستی از این انتخاب نگرانی دارند.
 رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: البته کشورهای منطقه، همسایگان و محور مقاومت استقبال ویژه‌ای از انتخاب امیرعبدالهیان به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه کردند.
 گلرو تصریح کرد: امیرعبدالهیان فردی شایسته و دیپلماتی توانمند است و بنده در بسیاری از مذاکرات که همراه وی بودم، هنر و ظرافت دیپلماتیک امیرعبدالهیان را شاهد بودم.
 وی افزود: امیر عبدالهیان مشاور امین حاج قاسم سلیمانی بود و تأکید دارد که ما باید همکاری‌های منطقه‌ای خود را تقویت کنیم.
 نماینده مردم سمنان در مجلس گفت: امروز همه به اجماع رسیدیم که در حوزه روابط خارجی و به ویژه در حوزه همسایگی ما چالش‌های جدی وجود دارد و ما باید فردی را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کنیم که توانایی حل این چالش‌ها را داشته باشد.
 گلرو خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی باعث هرج و مرج به ویژه در منطقه شده است و امیرعبدالهیان فردی بود که طرح رفراندوم در سرزمین‌های اشغالی را تدوین کرد که این طرح به عنوان سند رسمی در شورای امنیت به ثبت رسیده است.
 وی گفت: مداخلات خارجی و حضور نظامی آمریکا در منطقه از جمله چالش‌هایی است که حتماً باید مرتفع شود و وزیر امور خارجه باید در درجه اول مرد میدان باشد تا بتواند این چالش‌ها را حل کند و انتظار ما از امیرعبدالهیان این است که در صورت کسب رأی اعتماد منافع ملت را در منطقه و دنیا، تأمین کند.
  
عنابستانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه: سابقه همکاری «امیرعبداللهیان» با ظریف و لاریجانی ما را نگران می‌کند

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیرعبداللهیان به تفکر جبهه انقلاب نزدیک است، گفت: اما سابقه همکاری امیرعبداللهیان با ظریف و لاریجانی نگران کننده است.
علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مخالفت با امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: امروز در مجلس گفته شد به دلیل وظایف رهبری در حوزه دفاعی، امنیتی و خارجه، وزرای مربوطه با رهبر انقلاب هماهنگ می‌شوند، اما این هماهنگی به معنای تعیین گزینه یا تعیُن گزینه در شخص خاص نیست و نافی مسئولیت رئیس جمهور در انتخاب وزیر کارآمد و نافی وظیفه مجلس در رأی اعتماد به وزیر شایسته نمی‌باشد.
 وی افزود: امیرعبداللهیان به تفکر جبهه انقلاب نزدیک و وابسته است اما سابقه همکاری وی با ظریف و لاریجانی ما را نگران می‌کند.
 نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه سیاست خارجه کشور ما معطوف و مرعوب غرب بوده است، گفت: این غربگرایی در سیاست خارجی باعث بی اعتمادی همیشگی شرق شده است. وزیر پیشنهادی اعلام کند چه برنامه عملیاتی برای جلب اعتماد شرق دارد.
 عنابستانی افزود: فرصت ارتباط با کشورهای همسایه در سال‌های گذشته از بین رفته است، کشورهای اسلامی همسایه را از دست داده‌ایم و برگ برنده خود در آمریکای لاتین را قربانی سیاست‌های غربگرایی کرده‌ایم. برای ارتباط با کشورهای آفریقایی نیز برنامه‌ای نداریم.
 وی با بیان اینکه ظرفیت دستگاه دیپلماسی در خدمت توسعه کشور نیست، افزود: سیاست خارجی باید به بهبود وضعیت مردم منجر شود. پیشنهاد ما این بود که یک اقتصاددان به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شود زیرا باید دیپلماسی به خدمت اقتصاد درآید.
 نماینده مردم سبزوار در مجلس اظهار داشت: در سال‌های گذشته ادعا کردیم زبان دنیا را می دانیم اما دیپلماسی آقایان منجر به حل مشکلات اقتصادی نشد. وزیر پیشنهادی باید برنامه‌های خود برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور را اعلام کند.
 عنابستانی استفاده از بازارچه‌های مرزی را ضروری خواند و افزود: متأسفانه این امر رها شده است. در استان خراسان این گذرگاه‌ها بسته است.
 وی گفت: دنیا بخش بزرگی از گفتمان خود را از طریق دیپلماسی عمومی پیاده می‌کند اما در کشور ما دیپلماسی عمومی رها شده است. وزیر پیشنهادی برنامه عملیاتی خود را برای ارتقای دیپلماسی عمومی ارائه کند.
 
علیزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه: «امیرعبداللهیان» قائل به دوگانه میدان و دیپلماسی نیست
    

نماینده مردم مراغه با بیان اینکه برخی به امیرعبداللهیان لقب حاج قاسم دیپلماسی را داده‌اند، گفت: او قائل به دوگانه میدان و دیپلماسی نیست و همواره میدان را پشتوانه دیپلماسی دیده است.
علی علیزاده گفت: برنامه وزیر پیشنهادی وزیر امور خارجه از انسجام زیادی برخوردار است. یکی از گره‌های سیاست خارجی ایران ارتباط با کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای عربی است که امیرعبدالهیان می‌تواند در این زمینه نقش خود را به خوب ایفا کند و وی مسلط به زبان عربی است.
 وی تصریح کرد: اخیراً کلیپی در فضای مجازی در مکالمه انگلیسی امیرعبدالهیان پخش شده بود که این کلیپ تقطیع شده و مربوط به گذشته است و الان با قصد و نیت خاصی پخش شده است. امیرعبدالهیان بسیاری از برنامه‌های کاری خود را در مجلس به زبان انگلیسی ارائه کرد.
 نماینده مردم مراغه در مجلس اظهار داشت: متأسفانه در سالهای گذشته ارتباط ایران با کشورهای منطقه و عربی مورد غفلت راهبردی قرار گرفته بود که انتظار می‌رود به سرعت ارتباط خود با کشورهای منطقه و عربی را تقویت کنیم و امیرعبدالهیان کارنامه خوبی در این زمینه و به ویژه پیوند دادن جبهه مقاومت در منطقه دارد. بسیاری از رسانه‌های منطقه به امیرعبدالهیان لقب حاج قاسم سلیمانی دیپلماسی داده‌اند.
 علیزاده گفت: کشورهای غربی باید بدانند که ما نمی‌توانیم تا سال‌ها به انتظار نتیجه مذاکرات بمانیم و وزیر پیشنهادی امور خارجه متعهد شد که دربرنامه های خود مسئله مذاکره با غرب و برجام را تعیین تکلیف کند و اقتصاد کشور معطل مذاکرات نشود.
 وی گفت: امیرعبدالهیان ثابت کرده است که قائل به دوگانه میدان و دیپلماسی نیست و همواره میدان را پشتوانه دیپلماسی دیده است و با حضور وی وزارت امور خارجه، چابک‌تر می‌شود.
  
عمویی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه: تحول ساختاری در وزارت خارجه جزو برنامه‌های «امیرعبداللهیان» است
       

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت خارجه در دوره پیش رو به تحول نیاز دارد، گفت: در برنامه امیرعبداللهیان بر ضرورت تحول ساختاری در وزارت خارجه تاکید شده است.
 ابوالفضل عمویی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: ما در دوره پیش رو در مقطع بسیار حساسی در عرصه سیاست خارجی کشور قرار می‌گیریم و در ۴ سال آینده تحولات بین المللی از شرق و غرب، ایران را به یکی از موضوعات بین المللی تبدیل می‌کند.
 وی تصریح کرد: مذاکرات بین المللی بین ایران و کشورهای مختلف، پیگیری سند همکاری بین ایران و چین، پیگیری گفتگوهای راهبردی بین ایران و روسیه، عضویت ایران در سازمانهای همکاری‌های شانگهای و آینده توافق اتمی و پیگیری مذاکرات وین از جمله مسائل مهمی است که در مقابل ما قرار دار د و همه این مسائل نشان می‌دهد که انتخاب وزیر امور خارجه در این شرایط بسیار مهم است. 
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: در این شرایط داشتن یک سیاست خارجی هوشمند و کارآمد ضروری است که البته این مسئله مستلزم برنامه منسجم، ساختار هماهنگ و یک مدیریت انسانی است تا بتواند به خوبی این امور را پیگیری کند. 
عمویی با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی و توازن بخشی در ارتباط با کشورهای خارجی جزو برنامه‌های دولت سیزدهم است، گفت: وزارت خارجه در دوره پیش رو نیاز به تحول دارد و باید وزارت خارجه از وزارت برجام به وزارت سیاست خارجی ایران تبدیل شود و کسی باید در این مسند بنشیند که بتواند رویکرد نوین سیاست خارجی ایران را دنبال کند.
 عمویی اظهار داشت: امیرعبداللهیان این ویژگی‌ها را دارد و تجربیات وی بسیار ذی قیمت است و رأی بالایی مجلس به امیرعبداللهیان پشتوانه محکمی برای کشور در عرصه مذاکرات بین المللی است.

امیرعبداللهیان در صحن مجلس: وزارت خارجه را به برجام گره نمی‌زنیم/ از میز مذاکره فرار نمی‌کنیم
      
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ما هیچ‌گاه از میز مذاکره منطقی فرار نمی‌کنیم اما در عین حال وزارت امور خارجه را هم به برجام گره نمی‌زنیم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه در دفاع از برنامه‌های خود، اظهار کرد: اولا تشکر می‌کنم از جناب آقای قالیباف رئیس محترم مجلس و سخنگوی هیئت رئیسه و نمایندگان محترم و کارکنان مجلس که در این چند هفته‌ی اخیر در مراسم تحلیف و همچنین برگزاری جلسات فشرده رأی اعتماد تمام سعی و تلاش ارزشمند خودشان را به کار گرفته بودند.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: باید در ابتدای مباحثم در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی تاکید کنم که عاشورا به ما آموخت که دیپلماسی و میدان دو بازوی قدرتمند محقق کننده منافع و امنیت ملی حداکثری کشور خواهد بود.
وی ادامه داد: به درستی مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای، قدرت میدانی را پشتوانه محکمی برای دیپلماسی خواندند و البته تاکید کردند که باید عنصر اقتدار به دستاورد سیاسی و اقتصادی تبدیل شود. همه ما می‌دانیم که در عرصه مناسبات بین‌المللی دو محور اساسی منافع و اقتدار ملی مورد توجه همه کشورها است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه اضافه کرد: ما نیز با پایبندی به ارزش‌ها و فرهنگ غنی ایرانی خودمان از این مولفه غفلت نخواهیم کرد و اعتقاد داریم که با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزتمند به معنای اتکا به توانایی های ذاتی و به فعلیت درآوردن شعار ما می‌توانیم، می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی و امنیت ملی را محقق کرد.
امیرعبداللهیان گفت: خیلی کوتاه در ابتدا اجازه می‌خواهم که اشاره کنم به خطوط سیاست خارجی که در برنامه‌ها خدمت شما عزیزان ارائه شده است، سپس در عرصه معادلات خارجی و بین المللی چند کلید واژه و پیام برای کشورهای همسایه، کشورهای پیرامونی و کشورهای جهان را در جایگاهی که به عنوان کاندیدای احراز پست وزارت امور خارجه به مجلس محترم شورای اسلامی معرفی شده‌ام، عرض بکنم.
وی ادامه داد: در پایان اشاره کوتاهی به اینکه در وزارت امور خارجه چه اولویت‌هایی در دستور کار خواهد بود، خواهم کرد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: در خطوط اصلی سیاست خارجی، توجه به سه اصل عزت، حکمت، مصلحت در چارچوب در سیاست خارجی متوازن پویا و روشن مورد توجه ما است.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: یکی از عزیزان که در مقام مخالف صحبت کردند، اشاره داشتند به اینکه سیاست متوازن یعنی چه؟ سیاست متوازن یعنی اینکه اولویت‌های سیاست خارجی دولت جناب آقای رئیسی، که سیاست همسایگی و سیاست آسیا محور در مرکزیت این تحول قرار دارد، را در نظر داشته باشیم چراکه قرن ۲۱ متعلق به آسیا است و ما شاهد قدرت‌های نوظهور اقتصادی در حوزه آسیا هستیم.
گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه همچنین گفت: ما در غرب آسیا به دنبال نهادینه سازی دستاوردهای میدانی مقاومت هستیم و در شرق آسیا و شبه‌قاره و حوزه تمدنی ایران، به دنبال استفاده از ظرفیت قدرت‌های نوظهور اقتصادی و تعامل حداکثری برای رشد و ارتقاء وضعیت اقتصادی و تجارت بین‌الملل و معیشت مردم خواهیم بود.
امیرعبداللهیان گفت: وقتی از سیاست خارجی متوازن سخن می‌گوییم؛ یعنی سیاست خارجی ما متوقف در یک منطقه و یک حوزه نخواهد ماند بلکه در قاره‌ها و تمام حوزه‌های جهان، چند کشور را به عنوان اولویت اول سیاست خارجی در آن حوزه تعریف خواهیم کرد و بر اساس برنامه و زمانبندی برای تحقق سیاست‌ها در آن حوزه‌ها نیز گام خواهیم برداشت.
وی ادامه داد: اما سیاست همسایه محور و آسیا محور اولویت اساسی است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: تقویت رابطه با کشورهای اسلامی از جمله موضوعات سیاست خارجی متوازن است. دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین الملل حدود ۴۰ درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم را در دستگاه وزارت امور خارجه تشکیل می‌دهد.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: من ضمن عرایضم به سوالاتی که عزیزان مطرح کردند، چه در کمیسیون‌ها و چه در جلسات فراکسیون‌ها، پاسخ خواهم داد.
وی اضافه کرد: در حوزه اقتصاد و تجارت بین‌الملل مشکلی که ما در وزارت خارجه داریم و انتقادی که یکی از عزیزان مطرح کردند، اینکه در وزارت امور خارجه طی چهار دهه گذشته، رویکرد اقتصاد محور نبوده است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: این رویکرد، رویکرد جدید در دولت آقای رئیسی است که با پویایی و با قدرت، دیپلماسی اقتصادی را دنبال می‌کند.
وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین گفت: برای تحقق این کار موضوعات کلانی را احصا کردیم. دیپلماسی انرژی، ترانزیت، تمرکز و توجه به بخش خصوصی، توجه به تجارت مرزی با کشورهای همسایه، توجه به موضوع توریسم، کشت فراسرزمینی، توجه به امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی، کمک به تامین منابع و ارز برای ارز آوری جمهوری اسلامی ایران.
امیرعبداللهیان ادامه داد: نکته مهم این است که معمولاً در کشورها و در وزارتخانه‌های ما، برنامه نویسان خوب وجود دارد و برنامه خوب نیز ارائه می‌شود، اما مهم‌ترین مسئله این است که ما نیازمند تیم و مردان بزرگی هستیم که بتوانند برنامه‌های بزرگ را عملیاتی کنند.
وی اضافه کرد: تصور من این است که شخص وزیر در وزارتخانه با پیگیری روزانه خودش با مدیران تیمی و قوی که در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه اقتصاد و تجارت بین‌الملل منصوب می‌کند، جدول زمانبندی منظمی که در برنامه ارائه شده است را عملیاتی بکند.
وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: بسیاری از شما عزیزان که در این جمع حضور دارید تجربه های ارزشمندی را در این رابطه دارید.
امیرعبداللهیان ادامه داد: همچنین توجه به حوزه فناوری و مباحث شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر مباحث مهم است.
وی افزود: ما برای اجرای برنامه اقتصادی از سفرا، دستیاران، مشاورین که متخصص باشند، استفاده می‌کنیم. حتی اگر در بین سفرا فرد مناسبی نداشتیم، از ظرفیت ملی استفاده می‌کنیم که به طور روزانه این‌ها هماهنگ‌کننده، تسهیل کننده و پیگیر پرونده ها و موضوعات اقتصادی مورد نظر باشند.
وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: باید با کمال تاسف از این تریبون اعلام ‌کنم به دلیل اینکه رویکرد اقتصاد محور در وزارت امور خارجه در چهار دهه گذشته حاکم نبوده است، [البته اگرچه] در مقاطعی حتی در دولت قبلی معاونت اقتصادی شکل گرفت و احیا شد، اما همه بخش‌ها به کمک هم نیامدند. لذا ما کمترین حضور رایزنان اقتصادی و بازرگانی را در خارج از کشور داریم.
امیرعبداللهیان همچنین گفت: در همین جا از شما یک کمک و مطالبه‌ای دارم، خانم ها و آقایان محترم نماینده! ما نیازمند این هستیم که در برنامه بودجه سال آینده، وزارتخانه‌هایی را که مأموریت اقتصادی و تجارت بین الملل دارند، بتوانند کارشناسان زبده خودشان را به ما در دستگاه دیپلماسی معرفی کنند و متناسب با هر رویکردی، کارشناسان در سفارتخانه‌های ما مستقر شوند.
وی ادامه داد: ممکن است در جایی برای تامین حلقه امنیت غذایی به رایزن کشاورزی نیاز داشته باشیم. و در جایی دیگر نیازمند رایزن بازرگانی باشیم.
وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه موضوع مهم دیگر در بحث سیاست خارجی موضوع برجام است، گفت: در مجلس بارها سخن گفتند که وزارت امور خارجه وزارت برجام نیست. من با صدای بلند اعلام می‌کنم که ما در وزارت امور خارجه اولا مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می‌دانیم و هیچگاه از میز مذاکره منطقی و توام با اقتدار و حکمت فرار نخواهیم کرد اما وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد.
امیرعبداللهیان افزود: همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به موازات تلاش برای لغو تحریم‌ها به کار خواهیم بست اما با مذاکره‌ای همراه خواهیم بود که فرسایشی نبوده و تامین کننده حقوق و منافع ملت بزرگ ایران باشد و این سیاستی است که دولت آقای رئیسی به صراحت بر آن تاکید دارد.
وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه مجموعه متنوع و پیچیده‌ای از موضوعات در عرصه دیپلماسی رسمی تا دیپلماسی عمومی، آب و گردشگری و سایر حوزه‌ها را باید دنبال کند. انتقال بنده از دولت به مجلس این فرصت را فراهم کرد که به ظرفیت عظیم دیپلماسی پارلمانی با تمام وجود پی ببرم.
وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: این دیپلماسی از سطح رئیس مجلس، نواب مجلس و اعضای هیئت رئیسه و تمامی کارگروه‌های مرتبط تخصصی را شامل می‌شود. توجه به ظرفیت دیپلماسی پارلمانی را تا جایی پیش خواهیم برد که اگر به بنده اعتماد شد، منتظر نخواهم شد که من را به کمیسیون دعوت یا احضار کنید. حتما در هر برنامه ای که می توانیم از ظرفیت بزرگ دیپلماسی پارلمانی استفاده کنیم داوطلبانه من و همکارانم به مجلس خواهیم آمد و تعامل پویا و سازنده با مجلس شکل خواهیم داد.
امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: عزیزی اشاره کردند در دوره ای که در مجلس بودید، حوزه‌های گروه های دوستی رونق نداشت؛ این درد دل مشترک ما و شما است و ایراد کار در وزارت خارجه‌ای است که عضو آن خانواده هستم و ان شاءالله به همت ظرفیت خوش فکر و انقلابی و با تجربه وزارت خارجه این امر تقویت خواهد شد.
وی ادامه داد: وزارت خارجه به حق یکی از دستگاه هایی است که ظرفیت متعهد، متخصص و ارزشمند در درون خود دارد و البته حتما در رویکردی که رسم خواهم کرد، نسبت به جذب نیروهای جوان، متخصص، انقلابی و کادر سازی برای دهه‌های آینده و حرکت در تراز سیاست خارجی متوازن و در تراز انقلاب اسلامی اقدام خواهیم کرد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه توجه به چند جانبه گرایی و حضور هدفمند در مجامع بین‌المللی از دیگر موضوعات مهم است، اضافه کرد: همه دولت‌ها نسبت به ایرانیان خارج از کشور حرف‌های زیادی زدند. ما یک شورای عالی ایرانیان داریم که معطل مانده است. در گفتگو با دکتر رئیسی، ایشان با انگیزه اعلام کردند که به سرعت این شورا احیا شود و دبیرخانه آن با نگاه به حل مشکلات ایرانیان، از ظرفیت آنها استفاده کند.
وی با تشکر از ابتکار عمل قالیباف به منظور دستور تاسیس دفتر ارتباط ایرانیان خارج از کشور با مجلس شورای اسلامی به صورت آزمایشی، بیان کرد: به زودی با دستور ایشان گزارشی از عملکرد این دفتر ارائه خواهد شد و تصمیمات لازم از سوی مجلس اتخاذ می شود. مایل هستم اشاره کنم در بحث دیپلماسی گردشگری، در همین چند روز اخیر با مهندس ضرغامی برنامه اولیه ای را مرور کردیم که با هدف ارزآوری برای کشور و شناساندن ایران و استفاده از ظرفیت های آن استفاده خواهیم کرد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه تاکید کرد: فعال‌سازی دفاتر خارجه وزارت خارجه در استان‌ها و سفارتخانه‌ها و فعالسازی سفارتخانه ها برای احیای بازارچه های مرزی و پایانه های مرزی از جمله برنامه های وزارت خارجه است. تلاش برای تقویت جبهه مقاومت موضوعی است که بی تردید در دستور کار دولت سیزدهم است.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: محور مقاومت، متحدین جمهوری اسلامی هستند که برای تثبیت امنیت پایدار در منطقه و کشورهای خود به صورت خودجوش به وجود آمدند و فراتر از حوزه امنیت ظرفیت دارند که مورد توجه ما است. با افتخار و قدرت از متحدین خود در جبهه مقاومت در کمک حداکثری و همکاری حداکثری در منطقه حمایت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه ثبات ساز و امنیت آفرین است، ادامه داد: هیچکس در این موضوع تردیدی ندارد و من به عنوان کسی که بارها با رهبران منطقه دیدار داشتم عرض می‌کنم اگر مداخلات و وسوسه‌های شیاطین خارجی از منطقه دور شود، دوستان ما در منطقه همه باور دارند که جمهوری اسلامی ایران ثبات‌ساز و امنیت‌آور است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه رویکرد مناسبات ما با همسایگان یک امر راهبردی است نه تاکتیکی و قویا به آن ایمان داریم، تصریح کرد: ما از همین‌جا دست دوستی و برادری کشورهای منطقه، به ویژه همسایگان خود یعنی ۱۵ کشور همسایه، را با قدرت می‌فشاریم و معتقد هستیم می‌توانیم با یاری هم به منطقه‌ای امن‌تر، توسعه یافته‌تر و آبادتر برسیم.
امیرعبداللهیان گفت: ما گفتگوها و ائتلاف‌های درون منطقه ایران برای دستاوردهای حداکثری و هم پیمانی‌های منطقه‌ای را ضروری می‌دانیم و معتقدیم زمان آن رسیده است که همه کشورهای منطقه در راستای همکاری با یکدیگر تلاش کنندو ما باید سرنوشت دولت‌هایی که به آمریکا اعتماد کردند را با دقت مرور کنیم.
وی بیان کرد: ما با دقت تحولات افغانستان را دنبال می‌کنیم و کماکان به گفتگوهای بین افغانی و تعیین سرنوشت افغانستان توسط مردم بزرگ افغانستان و تشکیل دولت فراگیر به کمک همسایگان افغانستان، نه بیگانگانی که افغانستان را در دو دهه گذشته رو به نابودی بردند، نیاز داریم. ما از این سیاست پیروی خواهیم کرد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه در خصوص رابطه با عربستان تاکید کرد: مسلمانان جهان عربستان را به عنوان سرزمین نزول وحی بر پیامبر می‌شناسند. ما همکاری دو کشور مسلمان منطقه را به نفع منطقه می‌دانیم و در عین حال جنگ علیه یمن را آتش بزرگی می‌دانیم که حدود ۷ سال در این منطقه شعله‌ور شده است. رفع محاصره و آتش بس فوری و گفتگوهای یمنی_ یمنی را همانطور که از ابتدای جنگ بیان داشتیم راهکار مناسب و اساسی می‌دانیم.
امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه همکاری ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و خزر و کشورهای شرقی و غربی را در یک پیوند دیرینه می‌بینیم، عنوان کرد: معتقد هستیم روابط تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس ظرفیت احیای فزاینده ای را در کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد. اعتقاد ما این است که امنیت منطقه باید توسط کشورهای درون منطقه تامین شود و در این راستا آماده استقبال از هر طرح و ابتکاری هستیم و خود نیز جزء اولین مبتکرین برای پیشگامی در این مسیر خواهیم بود.
وی ادامه داد: تاکید می‌کنم مذاکره را ابزار دیپلماسی می‌دانیم اما نه زیر سایه تهدید و معطل سازی و مذاکره برای مذاکره بلکه در حوزه منطق، حکیمانه، مقتدرانه با نگاه به تامین حداکثری منافع و حقوق ملت بزرگ ایران.
وزیر پیشنهادی امور خارجه تاکید کرد: ما در وزارت امور خارجه نیاز به تمرکز بر اصلاح ساختار و استفاده از همه ظرفیت نیروی انسانی، جذب نیروهای جدید و احیای دانشکده روابط بین‌الملل، استفاده از خروجی سایر دانشگاه ها در سراسر کشور و توجه به آموزش و همه ابعاد سیاست خارجی داریم.
امیرعبداللهیان در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی با تشکر از نمایندگان مجلس و استفاده از ظرفیت‌های فراکسیونی و کمیسیونی تصریح کرد: به طور ویژه از نایب رئیس کمیسیون طرح و برنامه تشکر می‌کنم که در تکمیل برنامه ما با نگاه به ارزآوری توجه ویژه انجام دادند.

موافقت کمیسیون بهداشت مجلس با برنامه‌های «بهرام عین‌اللهی»
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی موافقت این کمیسیون با گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت بهداشت را اعلام کرد.
زهرا شیخی‌مبارکه سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس و در جریان بررسی رأی اعتماد به کابینه وزرای پیشنهادی دولت، گزارش این کمیسیون درباره گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.
وی با اشاره به اهم برنامه های وزیر پیشنهادی، افزود: او تاکید بر مدیریت کرونا دارد و قرار است فعالیت تمام وقتی به همراه معاونان، مدیران و رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی داشته باشد و انتخاب این افراد را براساس اصل شایسته سالاری قرار خواهد داد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت وزیر پیشنهادی بهداشت تاکید بر محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار در حوزه بهداشتی و آموزش پزشکی داشته و قصد دارد نیروهای ماهر و متخصص در این مناطق بگمارد. همچنین اجرای سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه بهداشت و آموزش پزشکی سرلوحه کار وی قرار خواهد داشت.
شیخی تاکید کرد: سیاست های کلی جمعیت، یکپارچه سازی بیمه ها، تقویت خانه های بهداشت و تعامل با مجلس در دستورکار «عین اللهی» قرار دارد.
وی با بیان اینکه همچنین قانون مداری و توجه و به کارگیری مدیران شایسته که خود باعث مبارزه با فساد می شود در دستورکار وی است، اظهار داشت: مردم گرایی، اعتقاد به خرد جمعی و مبارزه با خویشاوند سالاری در ساختار وزارت بهداشت از اهم موارد مورد توجه در برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت است.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: اتخاذ راهبردهای افزایش جمعیت، نهادینه سازی طب سنتی و پوشش همه جانبه بیماران از سوی بیمه ها نیز در برنامه های دکتر بهرام عین اللهی قرار داشت.
شیخی با اشاره به جمع بندی این کمیسیون پس از بررسی سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت، گفت: مدارک و سوابق وی با واقعیت منطبق بود و در راستای کارکرد وزارت بهداشت قرار داشت، همچنین این کمیسیون وی را فردی شایسته برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشخیص داد.


عباسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت: آقای عین‌اللهی! وضعیت مطلوبی در برنامه‌های شما وجود ندارد
نماینده مردم کرج در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه وضعیت مطلوبی در برنامه های شما وجود ندارد،گفت:وضع مطلوب را در فرصتی که دارید برای ما توصیف کنید.
علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: عدالت در توزیع خدمات بهداشتی باید نصب العین قرار گیرد. وزیر پیشنهادی اعلام کند چگونه می خواهد خدمات بهداشتی در شهرستانهایی که از حداقل امکانات برخوردار هستند را توسعه دهد.
وی افزود: طبق برنامه ۲۰ ساله، ایران باید در منطقه از نظر تعداد پزشک عمومی و دندانپزشک رتبه اول را داشته باشد، اما امروز با این هدف فاصله زیادی داریم که علت اصلی آن تعارض منافع است. تعداد دانشجویان پزشکی محدود است و همین امر عامل کمبود کادر پزشکی در کشور شده است.
نماینده مردم کرج در مجلس با انتقاد از درمان محوری به جای سلامت محوری در وزارت بهداشت، گفت: در سند ملی گیاهان دارویی آمده است حدود ۸ هزار گونه گیاهان دارویی در کشور وجوددارد چه برنامه ای برای استفاده از گیاهان دارویی دارید؟
عباسی از وزیر پیشنهادی خواست آسیب شناسی کند که چرا قرارگاه‌های تولید واکسن کرونا به وظایف خود عمل نکردند.
وی گفت: عین اللهی برنامه خود را برای بین المللی سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه کند. تعامل وزیر پیشنهادی با تشکل های دانشجویی چگونه خواهد بود؟
نماینده کرج در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت، با بیان اینکه وضعیت مطلوبی در برنامه های شما وجود ندارد،تصریح کرد:وضع مطلوب را در فرصتی که دارید برای ما توصیف کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کجای اگه تو مجلس نیست سید
رضا
Iran, Islamic Republic of
حاضر بودن یا غایب بودن فرقی ندارد
محمود بوستان
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای سایت اجاره ای.رسالت شما چیز دیگه ای هست.
جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، بعدازظهر یکشنبه ۳۱ مرداد با ...
‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

شرایط امروز انقلاب بسیار حساس و دارای فرصت‌های عظیم و در معرض تهدیدهای جدی است. جریان ...
ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
فایل های مرتبط
1