تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۴۳۷۹۱۳
فضای مجلس پس از معرفی کابینه چگونه است؟

۹ وزیر پیشنهادی در لبه‌ی پرتگاهِ «عدم رای اعتماد»

۳
۲
۹ وزیر پیشنهادی در لبه‌ی پرتگاهِ «عدم رای اعتماد»
کبنا ؛شنیده‌ها از مجلس حکایت از این دارد که ۹ وزیر در لب مرز رای اعتماد قرار دارند و ممکن است نتوانند به صندلی وزارت برسند. وزرای آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، صمت، رفاه، نیرو، نفت، بهداشت و ورزش هنوز نتوانسته‌اند نظر مثبت نمایندگان را جلب کنند.

 بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری
به گزارش کبنا، روند بررسی برنامه‌های ۱۹ وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری به مجلس که از روز شنبه آغاز شده بود، دیروز هم ادامه یافت و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، میزبان وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری بودند. در این نشست‌ها مهمترین خواسته‌های نمایندگان از وزرا و نیز اصلی‌ترین برنامه‌ها و اهداف بلندمدت و کوتاه مدت وزرای پیشنهادی اعلام و مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. مجموع اظهارنظر‌های نمایندگان چه پس از پایان جلسات کمیسیون‌ها و چه در گفت وگو‌های اختصاصی با خبرنگاران رسانه‌ای مختلف نشان از نگاه مثبت مجلسی‌ها به اعضای قوه مجریه آینده دارد. به نظر می‌رسد روند اخذ رای اعتماد وزرا با کمترین تنش و مخالفت در حال انجام است و دولت و مجلس تعامل قابل قبولی با دولت در این زمینه داشته است.
به گزارش کبنا، شنیده‌ها از مجلس حکایت از این دارد که ۹ وزیر در لب مرز رای اعتماد قرار دارند و ممکن است نتوانند به صندلی وزارت برسند.
بر اساس این گزارش، پس از اعلام وصول فهرست کابینه در جلسه روز شنبه و برخی جلسات در کمیسیون‌ها، نمایندگان نسبت به ۹ وزیر پیشنهادی مردد هستند و احتمال رای نیاوردن این افراد وجود دارد.
بر پایه این گزارش، وزرای آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، صمت، رفاه، نیرو، نفت، بهداشت و ورزش هنوز نتوانسته‌اند نظر مثبت نمایندگان را جلب کنند و احتمال عدم رای اعتماد به آن‌ها وجود دارد.

روز پرمشغله کمیسیون‌های مجلس
ایرنا در این زمینه نوشت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس صبح روز یکشنبه میزبان «احسان خاندوزی» وزیر پیشنهادی اقتصادی و امور دارایی بود و بر اساس اعلام «علی خضریان» سخنگوی این کمیسیون، خاندوزی برنامه‌های خود را در زمینه اصلاحات حوزه تامین مالی و بانکی، بازار سرمایه و بیمه، اصلاح فضای کسب و کار ارائه کرد و اعضای کمیسیون هم از وی خواستند محور‌های اساسی تحول اقتصادی در کشور را مورد توجه قرار دهد.
کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هم برنامه‌های خاندوزی را درباره راهکار‌های بالابردن ارزش پول ملی و مبارزه با قاچاق و همچنین اهداف کلان حجت الاسلام خطیب را در اداره وزارت اطلاعات، مورد بررسی قرار داد.
این کمیسیون در ادامه بررسی کابینه دولت سیزدهم، برنامه‌های «حسین باغگلی» وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را استماع کرد و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحقق اهداف کلان و عملیاتی کردن آن و نیز تقویت کیفیت و عدالت آموزش و پرورشی در مدارس دولتی را به عنوان مهم‌ترین دغدغه نمایندگان اعلام کرد که وزیر پیشنهادی هم ضمن تاکید بر دیدگاه‌های مشترک با نمایندگان برنامه‌های خود را در این زمینه تشریح و تبیین کرد. دیروز همچنین کمیسیون آموزش همچنین برنامه‌های «حجت الله عبدالملکی» وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی را استماع مورد بررسی قرار داد.
اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در نشست روز گذشته خود به بررسی برنامه‌های «جواد اوجی» وزیر پیشنهادی نفت پرداختند. بر اساس اعلام «روح الله عباسپور» سخنگوی این کمیسیون، مهمترین محور بحث‌های نمایندگان با اوجی موضوع می‌ادین مشترک نفت و گاز بوده است. تربیت نیرو‌های انسانی و کارآمد در حوزه نفت گاز و می‌عانات گازی، پیگیری‌های یارانه‌ای، کیفیت نفت، زمینه اجرای شتاب بخشی و ورود بخش خصوصی از دیگر محور‌های مورد بحث نشست روز گذشته اعضای کمیسیون صنایع و معادن با وزیر پیشنهادی نفت بوده است.
کمیسیون اقتصادی مجلس روز گذشته میزبان سه وزیر پیشنهادی بود و «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر پیشنهادی برای وزارت صنعت، معدن، «حمید سجادی» وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان و «سید جواد ساداتی نژاد» وزیر پیشنهادی کشاورزی برنامه‌های خود را به نمایندگان مجلس ارائه کردند. پس از پایان نشست هم «عبدالجلال ایری» سخنگوی کمیسیون برنامه‌ها و پیشنهادات فاطمی‌امین را قانع‌کننده توصیف کرد.
دو وزیر پیشنهادی دیگر؛ «علی اکبر محرابیان» وزیر پیشنهادی نیرو و «عزت الله ضرغامی» وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در کمیسیون شورا‌های و امور داخلی مجلس حضور یافته و برنامه‌های خود را ارائه کردند. «روح الله نجابت» سخنگوی این کمیسیون هم وزرای پیشنهادی را جدی در تعامل با مجلس اعلام کردند که به دیدگاه‌های نمایندگان اعتنا می‌کنند.
وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح هم برنامه‌های خود را روز یکشنبه در نشست اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛ تشریح کرد. «محمد رضا قرآیی آشتیانی» ارتقای جایگاه صنعت دفاعی در تمامی حوزه‌های علمی و فناورانه و نیز ارتقای قدرت بازدارندگی را از مهم‌ترین محور‌های برنامه خود اعلام و به پرسش‌های نمایندگان پاسخ گفت.
وی همچنین با نواب رئیس مجلس هم جداگانه دیدار و اهداف کلان خود برای وزارتخانه را تشریح کرد. کمیسیون امنیت ملی همچنین روز یکشنبه میزبان عین اللهی و ساداتی نژاد وزیران پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی بودند که دو محور امنیت غذایی و پزشک خانواده را به عنوان مهمترین خواسته‌های نمایندگان از این دو گزینه پیشنهادی مطرح کردند.
«محمد خدابخشی» نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم پس از حضور محرابیان در نشست، این کمیسیون و تشریح برنامه‌های خود، از نگاه مثبت نمایندگان به وزیر پیشنهادی نیرو سخن گفت.
حجت الاسلام «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی» دیگر نایب رئیس کمیسیون هم در توضیح نشست بعد از ظهر با «حسین‌امیرعبدالهیان» وزیر پیشنهادی امورخارجه برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه را پیگیری سیاست خارجی در تراز انقلاب، تعامل گسترده، فعال و پویا با جهان غیر از رژیم صهیونیستی و آمریکا با استفاده از دیپلماسی فعال اقتصادی دانست و گفت: «امیرعبدالهیان تاکید کرد که برای رفع تحریم‌ها تلاش خواهد شد اما باید خطوط قرمز کاملا رعایت شده و مذاکرات ضمن‌فرسایشی نبودن، نتایج ملموسی برای کشور و مردم به همراه داشته باشد. »
کمیسیون انرژی مجلس روز گذشته پذیرای وزیران پیشنهادی اطلاعات و بهداشت درمان وآموزش پزشکی، امورخارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت بود. نمایندگان ابتدا دیدگاه‌های خود را درباره ضرورت‌های وزارت اطلاعات با حجت الاسلام «سید اسماعیل خطیب» به‌عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات مطرح کردند که مواردی مانند هراست و حفاظت از تاسیسات و دانشمندان هسته‌ای در فهرست این ضرورت‌ها بود.
اعضای این کمیسیون همچین واکسیناسیون سریع مردم دربرابر ویروس کرونا را اولویت وزارتخانه بهداشت و درمان و وزیر پیشنهادی آن یعنی «بهرام عین اللهی» دانستند. همچنین نمایندگان درباره دیپلماسی انرژی و آب نکاتی را خطاب به‌امیرعبداللهیان مطرح کردند. هم‌افزایی فرهنگی میان سازمان‌های متعددی که در حوزه فرهنگ در کشور فعالیت می‌کنند؛ هم مهمترین محور موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان در این کمیسیون با وزیر ارشاد بود و فاطمی‌امین هم درباره موضوعات روز اقتصاد و صعنت ایران مواردی را از نمایندگان مجلس شنید.
با توجه به اظهارات نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس می‌توان به این نتیجه رسید که نظر این کمیسیون مجلس «رستم قاسمی» وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مثبت است. «صدیف بدری» در این زمینه با تاکید بر اینکه در وزارت راه و شهرسازی باید چابک‌سازی شود؛ تصریح کرده است: «قاسمی می‌تواند پروژه‌های نیمه تمام حوزه حمل و نقل را ساماندهی کند و در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی موفق شود. »
به گفته «محمدرضا رضایی کوچی» رئیس کمیسیون عمران؛ اعضای این کمیسیون درباره برنامه‌های وزیران صنعت، معدن و تجارت و همچنین تعاون، کار و رفاه اجتماعی نظر مثبت دارند. همچنین اعضای این کمیسیون بر اساس تصریح رضایی، پس از استماع برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات، بر اشراف کامل وی به ماموریت‌های وزارت اطلاعات تاکید کردند.
مجموعه اظهارنظر‌های نمایندگان درباره «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را می‌توان نگاه مثبت قوه مقننه به وی تفسیر کرد. «زهرا شیخی» سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس؛ پس از حضور و اعلام برنامه‌های اسماعیلی در نشست این کمیسیون، گفت که وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد از هنرمندان آسیب دیده حمایت می‌کند. «غلامرضا شریعتی» نماینده بهشهر، اسماعیلی را دارای تجارب مدیریتی خوبی در حوزه‌های مختلف دانسته است که شناخت وی در حوزه مسائل فرهنگی و مذهبی، در اداره وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی موثر باشد.
اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم روز یکشنبه برنامه‌های وزرای پیشنهادی نفت و کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند و بر اساس اعلام «مجید نصیرایی» سنخنگوی این کمیسیون، امنیت غذایی و حرکت به سمت اقتدار غذایی به واسطه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را مهمترین برنامه وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی و تامین سوخت زمستانی مناطق محروم و سردسیر از برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت است.
اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی هم با «عیسی زارع پور» و آشتیانی وزیران پیشنهادی ارتباطات و دفاع، نشستی برگزار کردند که به گفته «حسین حاجی دلیگانی» سخنگوی این کمیسیون وزیر پیشنهادی ارتباطات وعده داد ظرف ۲ سال شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کند و وزیر دفاع هم وعده ارتقای توان دفاعی کشور را داده است.
با تداوم روند بررسی برنامه‌های وزرا، طی روز‌های آینده هم دیگر کمیسیون‌ها میزبان گزینه‌های پیشنهادی رئیس جمهوری برای وزارتخانه‌های ۱۹‌گانه دولت خواهند بود. گرچه تا زمان اعلام رای اعتماد به این فهرست مدتی فرصت باقی است اما به نظر می‌رسد بیشینه افراد معرفی شده از سوی رئیس جمهوری رای اعتماد نمایندگان را برای تصدی مسئولیت وزارتخانه‌ها به دست آورده و با همکاری دو قوه برنامه‌های اجرایی مورد نیاز کشور را سرعت بخشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

بدبختی
Iran, Islamic Republic of
مگه ساده ای اخه مگه نمایندگان کار به تخصص دارن همه اصول گرایان هستند رای بهشون میدن
Iran, Islamic Republic of
وزرا ونمایندگان و ریس جمهور کاره ای نیستن؟
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
تاکی ازمایش وخطا یه عدیده ای هم سازاصولگرایی واصلاطلبی را به نفع خود کوک کردن .......و ای شمایی که نظر اصولگرایی رابیان می کنی وبه نوعی طعنه می زنی اون دولت قبلی که واقعاا بابی تدبیری دمار از گرده مردم دراوردجه سیاستی داشت اکثرمدیرانش اصولگرایی بودن که دقیقه 90 اصلاح طلب شدندحتی از سیاست جیزی نداشتن...این بار ان قضیه تکرار نمی شود
‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

شرایط امروز انقلاب بسیار حساس و دارای فرصت‌های عظیم و در معرض تهدیدهای جدی است. جریان ...
ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
بزرگداشت بیهقی زمانه

بزرگداشت بیهقی زمانه

محمود دولت‌آبادی یکی از بنام‌ترین نویسندگان ایرانی است که با سبک منحصر به فردش، آثار ...
1