تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۴۳۷۷۶۱
باز هم تعطیلات بی‌فایده برای مقابله با کرونا؛

پوست خربزه مدیران بی‌کفایت روحانی زیر پای رئیسی

۱
۰
پوست خربزه مدیران بی‌کفایت روحانی زیر پای رئیسی
کبنا ؛بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از روز دوشنبه 25 مرداد تا شنبه 30 همین ماه تعطیلی سراسری در کشور اعلام شد. چندی پیش چنین تعطیلی‌ای برای استان تهران نیز به تصویب رسید که همان زمان روزنامه آفتاب یزد با استناد به نظر کارشناسان این نوع تعطیلی‌ها را بی‌فایده دانست و همان جا هشدار از خیز جدید بیماری به دلیل تعطیلات را داد. بعد از تعطیلات مسئولین از بی‌فایده و حتی مضر بودن آن‌ها خبر دادند و افزایش مبتلایان وفوتی‌ها گواه هشدارهای قبلی بود. نتایج چنین سوء تدبیرها و مدیریت‌ها نیز مشخص شد. در همین راستا ما نسبت به تصمیم وزیر کشور نیز انتقادهای خود را بیان کردیم زیرا چنین تصمیماتی کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجهه می‌سازد. علی رغم تمام تجربیات منفی در این خصوص تصویب این نوع تعطیلی‌های 5 روزه باز هم تکرار اشتباهات گذشته است. این تعطیلات تنها مشکلات را بیشتر و وضعیت را فاجعه بارتر می‌سازد. بدیهی است این تعطیلات، فرصتی برای عده‌ای است برای اینکه به مسافرت بروند. ای کاش به جای این تعطیلات فکری می‌شد هم برای کسانی که به دنبال تفریح هستند هم برای کسانی که اگر یک روز بر سرکار نروند شب را باید گرسنه سپری کنند.
 جزییات تعطیلی ۵ روزه ادارات و اصناف
بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و در جهت مدیریت خیز پنجم بیماری در کشور، از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه تعطیل اعلام شد. به گزارش ایسنا، با توجه به وضعیت بحرانی کشور در زمینه کرونا، محدودیت‌های جدید کرونایی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا وضع شد. دکتر علیرضا رئیسی - سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه گفت: در جلسه ستاد بر رعایت و تشدید نظارت بر پروتکل‌ها تاکید شد. همچنین از روز یکشنبه 24 مرداد ساعت ۱۲ منع تردد یا به عبارتی دیگر ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی صورت گیرد؛ به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره. بنابراین منع تردد از ساعت ۱۲ ظهر 24 مرداد تا صبح شنبه دو هفته آینده (آخر وقت جمعه پنجم شهریور) اعمال خواهد شد. این منع تردد سراسری و بین استانی خواهد بود.
وی گفت: بنابراین تمام مجوزهایی که برای تردد صادر شده بود، لغو خواهد شد. علاوه بر این افرادی که بنا به هر دلیلی تخلف و جریمه شدند بعد از یک ماه این جریمه دو برابر می‌شود و حتماً هم اخذ می‌شود.
رئیسی ادامه داد: تعطیلی همه ادارات را نیز داریم. بنابراین از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مردادماه) همه ادارات به جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و... تعطیل خواهند بود. وی افزود: تعطیلی ادارات شامل بانک‌ها، اصناف، ادارات و... است و تنها اصناف ضروری در گروه شغلی یک فعال خواهند بود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در رعایت پروتکل‌ها نیز سختگیری خواهد شد و مماشاتی صورت نخواهد گرفت.
رئیسی ادامه داد: در ستاد ملی مقابله با کرونا، رئیس جمهور هم تاکید کردند همه دستگاه‌های اجرایی و ناظر باید به شدت و قدرت وارد عمل شوند و ضمانت اجرایی در ارتباط با تخلفات نیز میزان جرائم مشخص شده است و در این زمینه دادستانی، نیروی انتظامی و اصناف موظف به رعایت هستند. سخنگوی ستاد ملی مقباله با کرونا در ارتباط با ایام عزاداری ماه محرم، اظهار کرد: مقرر شد در فضاهای بسته عزاداری ممنوع باشد و در این ایام دسته‌روی هم نداشته باشیم.

وی در خاتمه تاکید کرد: منع تردد در تمام جاده‌های کشور و بین استانی برقرار است.
گفتنی است؛ پیش از این پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای برای کنترل پیک پنجم از سوی وزیر بهداشت و جمعی از متخصصان وکارشناسان سلامت مطرح و در عین حال تاکید شده بود که "اگر قرار باشد تعطیلی مانند دفعه قبلی باشد که فقط کارمندان دولت نیامدند، اما همه جا باز بود و نظارتی نبود، فایده‌ای ندارد."در هر حال کارشناسان سلامت تاکید دارند که تعطیلی که همه جا را تعطیل کند، در کنترل تاخت و تاز پیک فعلی بیماری در کشور مؤثر خواهد بود؛ تعطیلی که بتواند بار انتقال ویروس را در جامعه کم کند؛ به طوری که علاوه بر کارمندان و کارکنان دولتی، راه‌ها و رستوران‌ها و پاساژها و... نیز بسته شوند. نه مانند دو سه روزی که اخیراً و در تعطیلات منتهی به عید قربان اعمال شد اما همه جا باز بود و جاده‌های شمالی کشور شاهد بار عظیمی از مسافران بود؛ بی‌تردید در این صورت تعطیلی مؤثر نخواهد بود. بنابراین لازم است نظارت ویژه و سختگیرانه‌ای بر اعمال پروتکل‌ها و رعایت محدودیت‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف برقرار شود.


 ورودی و خروجی تهران تا ۵ شهریور بسته است
فرماندار تهران گفت: کلیه مبادی خروجی و ورودی تهران بسته است و از ورود و خروج هرگونه خودرو، جلوگیری خواهد شد. به گزارش مهر، عیسی فرهادی با اشاره به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی سراسری تا ۳۰ مرداد و منع تردد تا ۵ شهریور گفت: این مصوبه برای ما لازم‌الاجراست و بر همین اساس هیچ‌گونه مجوزی از فردا صادر نخواهد شد و از مردم عزیز تقاضا داریم برای دریافت مجوز به فرمانداری تهران مراجعه نکنند.
وی افزود: این تصمیم مهم و جدی است و هیچ مجوزی صادر نخواهد شد. همچنین مجوزهایی که پیش‌تر صادر شده بودند و مربوط به تاریخ‌های اعلام شده از سوی ستاد کروناست قطعاً باطل و از درجه اعتبار ساقط است. فرماندار تهران با تاکید بر تعطیلی تمامی اصناف و پاساژها از روز دوشنبه هفته جاری (۲۵ مرداد) تا روز شنبه هفته آینده (۳۰ مرداد) تصریح کرد: اصناف و پاساژها قطعاً تعطیل هستند و هیچ مماشاتی صورت نخواهد گرفت. تمامی گروه یک فروشگاه‌ها به جز سوپرمارکت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای (مواد غذایی) و میوه فروشی‌ها و قصابی‌ها صددرصدی هستند. فرهادی همچنین از تعطیلی تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی و شرکت‌های تا روز شنبه خبر داد و گفت: بانک‌ها رسماً تا شنبه تعطیل هستند، از مردم عزیز تهران می‌خواهیم به مصوبه اخیر که در اجرای آن جدی هستیم احترام بگذارند و از تردد غیر ضروری خودداری کنند. وی در پایان خاطرنشان کرد: کلیه مبادی خروجی و ورودی تهران بسته است و از ورود و خروج هرگونه خودرو به جز موارد گفته شده، جلوگیری خواهد شد.
این تعطیلی‌ها باعث قطع رنجیره انتقال نمی‌شود
هادی یزدانی پزشک و کارشناس در این باره گفت: «هر سطحی از تعطیلات و قرنطینه می‌تواند در کرونا تاثیرگذار باشد اما نه تعطیلات این شکلی که هیچ تاثیری نخواهند داشت. بارها گفته‌ایم تعطیلی برای کنترل این بیماری حداقل باید 14 روز باشد این 5 روز تعطیلی قرار است باعث چی چیزی شود؟ تعطیل کرده‌اید که عزاداری‌ها شلوغ‌تر برگزار شود و سفرها بیشتر شود؟ باید یک مجموعه تهمیداتی اندیشیده شود که زنجیره انتقال قطع شود. ما از این تعطیلی‌ها این برداشت را نداریم که تعطیل شده است برای اینکه زنجیره انتقال قطع شود زیرا 5 روز تعطیلی هیچ پشتوانه علمی و منطقی ندارد. منع تردد درون شهری و برون شهری هنوز به همان صوت قبل است. از این منظر این تعطیلی‌ها نه تنها نمی‌تواند کمک‌کننده باشد بلکه خود باعث افزایش بیماران در روزهای بعد، با فاصله دو هفته در بیماران سرپایی، با فاصله سه هفته در بستری‌ها و بلافاصله یک ماه در فوتی‌ها خواهد شد. باید متناظر با تعطیلی تهمیدات دیگری نیز در نظر گرفته شود تا بیماری کنترل شود صرف تصویب تعطیلی بی‌فایده است.»
‌ این نوع تعطیلی مواجهه مردم با بیماری را کم نمی‌کند



ابراهیم سلمانی کارشناس و سخنگوی علوم پزشکی یزد نیز در این زمینه به آفتاب یزد گفت: «در شرایط فعلی که ما در پیک کرونا قرار داریم این تعطیلی‌ها کاساز نیستند. تعطیلات اگر تأثیر مثبت داشته باشد در بیست روز الی یک ماه آینده در تعداد بستری‌ها مشخص می‌شود اما تا این مدت اگر تعطیل هم نمی‌شد تعداد بستری‌ها خود کاهش پیدا می‌کرد. به هر حال ماهیت بیماری عفونی به این شکل است که بعد از مدتی که روند افزایشی دارد خود به خود بدون هیچ نوع مداخله‌ای تعداد مبتلایان کاهش پیدا می‌کند. از آنجایی که ما در پیک تعداد بستری‌ها و مبتلایان هستیم این تعطیلات کمک‌کننده نیست. این نوع تعطیلات اگر در پیک هم نبودیم تاثیری نداشتند زیرا تعطیلات در کشور ما به این صورت است که با تعطیلی برخی از مناطق خیلی مواجهه مردم با ویروس تغییر پیدا نمی‌کند. زیرا رفت و آمدهای خانوادگی، خریدها و مسافرت‌ها تا حدی در تعطیلات هم ادامه دارند و مواجهه مردم با ویروس تنها در محل کار نیست. مردم در رفت و آمدهای خانوادگی، خریدها، رستوران‌ها، تالارها، مکان‌های سربسته عزاداری با ویروس مواجهه دارند و تعطیلات این مواجهات را کم نمی‌کند. اگر بخواهیم تعطیلات موثری داشته باشیم باید محدودیت‌های تردد به صورت جدی رعایت بشود و فرد مبتلا حتی نتواند از خانه خود بیرون بیاید. اگر در کشور لاک دان اعمال شود مؤثر است اما این نوع تعطیلی مواجهه مردم با بیماری را کم نمی‌کند. مهم‌ترین کانون‌های گسترش بیماری خانواده‌ها و فضاهای سربسته است. این سفر به نظر من نه باعث افزایش تعداد بیماران و نه باعث کاهش آمارها می‌شود. اگر کاهشی هم رخ دهد به دلیل رفتار ویروس است و تأثیر تعطیلات نخواهد بود. تنها تأثیر این تعطیلات بر افزایش درک خطر مردم است و مردم واقعاً شرایط خطرناک را باور می‌کنند.»
این تعطیلات مفید نیست
بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس در آخر در این خصوص گفت: «این تعطیلی‌ها مفید نیست علت این است که وقتی می‌گوییم تعطیلی صورت بگیرد تعطیلی باید تمام ارتباط‌ها را قطع سازد. در کشورهایی که این تعطیلی‌ها تاثیرگذار بوده است کارهای دیگری هم انجام شده است و حتی عبور و مرور افراد از درب منزل بسیار محدود بود و فقط برای کارهای اضطراری عبور و مرور صورت می‌گرفت. این تعطیلی‌ها فقط می‌تواند منجر به این شود یک عده آدم بی‌خیال به دنبال تفریح بروند و عده‌ای دیگر مراسمات عزاداری را پرشورتر برگزار کنند. زمانی که انبوه جمعیت در کنار هم قرار می‌گیرند در فضای آزاد هم امکان ابتلای افراد وجود دارد. با توجه به اینکه سویه جدید کرونا سرایت پذیری بالایی دارد افراد در فضای باز هم افراد به کرونا مبتلا می‌شوند. به نظر من این روش تعطیلی هیچ نوع کمکی نمی‌کند و نتیجه مفیدی نخواهد داشت. به خصوص اینکه ما شاهد هستیم که اقشار مختلف در جامعه در این نوع موقعیت‌ها دنبال سفر هستند و با توجه به ایام عزاداری هم امکان شدت گرفتن این مراسم در تعطیلات وجود دارد. هیچ نوع تجمعی در این شرایط هیچ توجیهی ندارد و مردم به لجاجت روی آورده‌اند و همچنان عده‌ای کرونا را توهم می‌دانند و عده‌ای هم واکسن زده‌اند و فکر می‌کنند به کرونا مبتلا نمی‌شوند. دولت باید تعطیلی جدی و واقعی قرار بدهد و باید چند هفته تعطیلی واقعی برای کشور در نظر گرفته شود تا با استفاده از سرعت بخشی به واکسیناسیون تا حدودی بتوانیم با این ویروس مقابله کنیم. هیچ گونه بهانه‌ای برای بازی با جان مردم قابل قبول نیست. تعطیلی باید واقعی باشد و میزان مواجهه مردم را با ویروس کم کند. در غیر این صورت ما همچنان شاهد خواهیم بود که روزانه چندین صد نفر از مردم ایران جان خود را از دست می‌دهند.»


 نتیجه گیری
آقای رئیسی! دولت عوض شده است و اگر شما به این موضوعات اشراف دارید و از تبعات این نوع تصمیمات مطلع هستید لطفاً جلوی این تصمیمات اشتباه بایستید. کشور و مردم دیگر توان این را ندارند که جواب تصمیمات اشتباه مسئولین را بدهند. مدتی است که بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش بیمار ندارند و کادر درمان رمقی برایشان باقی نمانده است. سیستم بهداشت کشور در حال فروپاشی است و دیگر زمان آزمون و خطا به پایان رسیده است. بارها تجربیات این چنینی نتایج فاجعه باری را رقم زده است. مواظب باشید بی‌کفایتی برخی از مدیران قبلی باعث اخذ تصمیمات اشتباه در دولت جدید نشود. مردم امیدوار به دولت جدید هستند، مراقب جان و امید مردم باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
روحانی دیگه نیست هرگلایه ای دارید ریسی جوابگوی شماست قراره مشکلات رایک ماه حل کنه
ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
بزرگداشت بیهقی زمانه

بزرگداشت بیهقی زمانه

محمود دولت‌آبادی یکی از بنام‌ترین نویسندگان ایرانی است که با سبک منحصر به فردش، آثار ...
گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

یک قوچ طلایی رنگ در حراجی گوسفندان در ایرلند رکورد گران‌ترین گوسفند را شکست و ۵۲ هزار ...
1