تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۴۳۷۷۲۶
ابهام در زمان ارائه فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم؛

ابهام در ارائه فهرست وزرای پیشنهادی؛ گمانه‌زنی‌ها درباره وزیر آینده مسکن

۰
ابهام در ارائه فهرست وزرای پیشنهادی
کبنا ؛در روزی که همه چشم به بهارستان دوخته بودند تا رئیسی کابینه خود را معرفی کند، ابراهیم رئیسی دست به قلم شد و دو حکم معاون اولی و ریاست دفترش را صادر کرد اما خبری از لیست کابینه نشد، آنهم در شرایطی که برخی خبرها حکایت از قطعی نشدن لیست وزرای پیشنهادی بخاطر اختلاف بین رئیسی و مخبر می دادند.
بر اساس اخبار رسیده به علت مقاومت مخبر خصوصا در مخالفت با وزیر اقتصاد پیشنهادی یعنی زاهدی وفا و رییس سازمان برنامه و بانک مرکزی که نیاز به تایید مجلس ندارند، ارسال لیست کابینه به تاخیر افتاده است.
اقتصادآنلاین در‌این‌باره نوشت: اخبار موثق رسیده نشان می‌دهد پس از تغییرات دقیقه ۹۰ رئیسی در لیست وزرای اقتصادی که بدون هماهنگی مخبر انجام شده بود، قرار بود ۱۰ صبح امروز لیست کابینه به مجلس ارائه شود. اما با مقاومت آقای مخبر خصوصا در مخالفت با وزیر اقتصاد پیشنهادی یعنی آقای زاهدی وفا و رییس سازمان برنامه و بانک مرکزی که نیاز به تایید مجلس ندارند، ارسال لیست کابینه به تاخیر افتاده است.
حتی مخبر با انتشار حکم معاون اولی خودش هم مخالفت کرده و اعلام کرده که با این افراد نمیشود اقتصاد کشور را در شرایط بحرانی فعلی مدیریت کرد. گزینه مخبر برای وزارت اقتصاد، محمدرضا فرزین بود که برعکس گزینه آقای رئیسی مورد قبول اقتصاددانان است و کارنامه علمی و اجرایی قابل دفاعی دارد. اما اطرافیان آقای رئیسی با بهانه‌های واهی فرزین را از لیست کنار گذاشتند. این درحالی است که برنامه اقتصادی دولت رئیسی را هم محمدرضا فرزین نوشته بود!
ابهام در زمان ارائه فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس ارائه نشده، گفت که ابهاماتی در مورد زمان ارائه این فهرست به مجلس وجود دارد.
سید نظام الدین موسوی با بیان اینکه لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم تا الان به مجلس واصل نشده است، گفت: طبیعتا اگر فهرست وزرای پیشنهادی تا آخر وقت جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس از طرف دولت به ما ارسال شود در جلسه امروز اعلام وصول خواهد شد، اما اگر این لیست بعد از ظهر امروز یا فردا به مجلس برسد اعلام وصول آن به جلسه بعدی موکول خواهد شد. وی با بیان اینکه کمیسیون های تخصصی مجلس یک هفته برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی فرصت دارند، گفت: پس از اتمام مهلت بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون ها نوبت به بررسی صلاحیت و رای اعتماد وزرا در صحن می رسد.
این عضو هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: اگر فهرست وزرا امروز به مجلس ارائه شود تا پایان هفته مهلت بررسی کمیسیون ها خواهد بود و هفته آینده بررسی رای اعتماد را در صحن خواهیم داشت اما در صورتیکه اعلام وصول به جلسه بعدی مجلس موکول شود. طبیعتا تا پیش از تعطیلات عاشورا و تاسوعا فرصت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در کمیسیون ها خواهد بود و بررسی رای اعتماد در مجلس و اعلام نظر مجلس در این باره به بعد از تعطیلات عاشورا و تاسوعا موکول خواهد شد.
گمانه‌زنی‌ها درباره وزیر آینده مسکن
ایسنا نوشت: قرار بود امروز لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم از سوی سید ابراهیم رئیسی ـ رییس جمهور ـ به مجلس ارائه شود که هنوز نهایی نشده است. نام سه گزینه مطرح برای وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم شنیده می‌شود که عبارتند از محمد اسلامی وزیر فعلی راه و شهرسازی، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت دهم و سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه خاتم الانبیاء.
گفته می‌شود علی نیکزاد ترجیح می‌دهد محمد اسلامی در سمت خود باقی بماند و از او حمایت هم کرده است؛ چرا که با توجه به مشکلات و رکود حاکم بر بخش مسکن، نیکزاد تمایل چندانی به حضور در ساختمان دادمان ندارد. او بین سال‌های ١٣۸۸ تا ١٣۹۰ وزیر راه و شهرسازی دولت دهم بود.
اما روز گذشته به یکباره خبر رسید که نام اسلامی از فهرست وزرای دولت سیزدهم حذف شده است. شنیده شده که یکی از ارکان دولت سیزدهم با حضور محمد اسلامی موافق نیست. اسلامی که از اواسط سال ۱۳۹۷ جایگزین عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی شد و پیش از آن استاندار مازنداران بود، ظهر دیروز به مناسبت روز خبرنگار با اصحاب رسانه دیدار و از آنها تقدیر کرد. جلسه‌ای که فضای کلی آن احتمال ابقای محمد اسلامی در سمت خود را نشان می‌داد اما بعدازظهر ورق برگشت و برخی خبرنگاران از حذف اسلامی در دقیقه ۹۰ سخن گفتند؛ البته به نظر نمی‌رسد که رنگ قلم بر نام اسلامی قرمز باشد؛ یعنی او هنوز روی کاغذ شانس دارد.
از آن طرف، لیست‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که از انتخاب سعید محمد به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی حکایت دارد. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد هنوز هیچ چیز درباره فردی که قرار است ساکن طبقه پانزدهم ساختمان دادمان شود قطعی نیست.
در حالی که همگان منتظر رؤیت لیست نهایی کابینه رئیسی هستند، طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی از دستور کار خارج شد. بنا به گفته رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران مجلس ـ رییس جمهور طی نامه‌ای از مجلسیان خواسته تا این طرح فعلا مسکوت بماند و سال آینده مطرح شود.
نامه رئیسی برای مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه رئیس جمهور برای مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، تاکید کرد: بدون ایجاد وزارت مسکن ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی با چالش مواجه خواهد شد.
محمد رضا رضایی کوچی بیان کرد: با وجود اینکه روز یکشنبه گزارش کمیسیون عمران در خصوص کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در صحن مجلس قرائت شد و قرار بود امروز موافقان و مخالفان نظرات خود را ارائه کنند و این طرح بررسی شود اما این طرح از دستور کار مجلس کنار رفت.
رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: آقای رئیسی طی نامه ای خواسته اند که این طرح فعلا مسکوت مانده و سال آینده مطرح شود. با توجه به اینکه یکی از شعارهای ایشان ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بود، اگر وزارت مسکن ایجاد نشود این کار به سادگی انجام نخواهد شد.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اکنون برای تحقق این شعار دچار چالش خواهند شد چراکه وزارت راه و شهرسازی اکنون خیلی عریض و طویل است. بر اساس آخرین گزارشات و اخبار نیز قرار است ایشان آقای سعید محمد را به عنوان ویز پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

یک قوچ طلایی رنگ در حراجی گوسفندان در ایرلند رکورد گران‌ترین گوسفند را شکست و ۵۲ هزار ...
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
1