کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد می گذرد؟

تغییر ناگهانی در شرکت آبفای کهگیلویه و بویراحمد / احسانی: به خاطر یک اظهارنظر عزل شدم / مدیرعامل آبفای کهگیلویه و بویراحمد لیسانس حقوق از دانشگاه علمی کاربردی دارد! / آیا انتخاب «برخه» بر اساس فراخوان وزارت نیرو صورت گرفت؟

15 مرداد 1400 ساعت 13:26

وزارت نیرو در دوره اردکانیان، برای تعیین مدیران خود تغییر رویه ای داده که اساس این تغییر رویه نیز این بود که افراد شایسته و توانمند بر اساس فراخوان وزارت نیرو، رزومه کاری، طی کردن مصاحبه های کاری برای پست های مدیریتی و مدیرعاملی انتخاب شوند. با این حال گویا اداره کل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد نه بر اساس ضوابط فراخوان بلکه با استفاده از حمایت و پشتیانی اشخاص به سمت مدیرعاملی رسیده است.


مدیریت هر سازمان و نهادی، جزو بالاترین و عالی‌ترین مقام در اداره است و قطعاً افرادی که در این سمت قرار می‌گیرند باید بر اساس شایستگی و سالها تلاش بتوانند به این مقام دست بیابند، از طرفی به عنوان یک مدیر بر همه مسائل حوزه مدیریتی خود اشراف داشته و بتوانند تدبیر لازم را به خرج دهند. در اواخر هر دولتی آهنگ تغییرات مدیریتی زده می‌شود و در این بین مشخص نیست که چه بده بستان‌های سیاسی صورت می‌گیرد و چه اتفاقاتی می‌افتد.  معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در هفته‌های اخیر گذشته نسبت به تغییرات مدیریتی در روزهای آخر دولت انتقاد کرد. او همچنین در چند روز گذشته نسبت به عدم شایستگی برخی از مدیران انتقاد کرده و گفت: «بنده شخصاً با انتخاب مدیران کلنجار رفتم، یک مدیر در درجه اول باید کارشناس باشد. در همین استان مدیرانی هستند که به دلیل فشارهای جانبی مدیرند، مدیری که هیچگونه تخصصی نسبت به کار خود ندارد.»، بطور کلی در غالب موارد انتخاب مدیران در استان کهگیلویه و بویراحمد بدون پشتیبانی سیاسیون امکان ندارد. با این حال انتظار می‌رود عدالت و انصاف و شایستگی در انتصاب مدیران درنظر گرفته شود بخصوص وقتی اداره و سازمانی برای پست‌های مدیریتی خود فراخوان می زند و ادعای شایسته سالاری دارد. وقتی چنین ادعایی می‌شود ولی در پشت پرده اتفاقاتی می افتد که شفافیت در انتخاب مدیر را زیر سؤال می‌برد، قطعاً نگاه مردم نسبت به آن سازمان بدبینانه می‌شود.
از جمله اینکه وزارت نیرو در دوره اردکانیان، برای تعیین مدیران خود تغییر رویه‌ای داده که اساس این تغییر رویه نیز این بود که افراد شایسته و توانمند بر اساس فراخوان وزارت نیرو، رزومه کاری، طی کردن مصاحبه‌های کاری برای پست‌های مدیریتی و مدیرعاملی انتخاب شوند. با این حال گویا اداره کل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد نه بر اساس ضوابط فراخوان بلکه با استفاده از حمایت و پشتیانی اشخاص به سمت مدیرعاملی رسیده است.
اسفندیار برخه با مدرک کارشناسی حقوق دانشگاه علمی کاربردی، فوق دیپلمی بهداشت محیط، 9 سال سابقه مدیریتی در شهرستان کهگیلویه (2 سال معاون امور آبفا شهرستان کهگیلویه، 4 سال رئیس اداره آبفا کهگیلویه، 3 سال شهردار دهدشت)، به عنوان مدیرعامل منصوب شده است.
این در حالی است که در فراخوان مدیرعاملی برای آبفا از شرایط لازم برای این پست مدیریتی  دارا بودن مدرک تحصیلی (حداقل کارشناسی) در یکی از رشته‌های تحصیلی مرتبط،  دارا بودن حداقل 15 سال سابقه خدمت مرتبط در بخش‌های آب و فاضلاب و آب،  برخورداری از حداقل 10 سال سابقه مدیریتی در سطوح مدیریت میانی، معاونت و هیئت‌مدیره شرکت‌های آب و فاضلاب و یا هم‌تراز در سایر شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.
در یکی از شروط، برخه لیسانس مرتبط با بخش آب و فاضلاب را ندارد، همچنین در شرط دیگر نیز، او 10 سال سابقه مدیریتی ندارد. همچنین او در دوره مدیریتی خود به عنوان شهردار دهدشت به دلیل مدیریت ضعیف با انتقادات بسیاری مواجه و با استیضاح روبرو شد که در نهایت استعفای خود را نوشت.
معاون برنامه ریزی سابق شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص می‌گوید: بنده به دلیل اینکه در یک گروه هم اندیشی فضای مجازی از مدیرعامل انتقاد کردم، اینکه به من بگویند پست بنده را به فرد دیگری دادند و معارفه را نیز انجام دادند و بعد از آن من خبردار شدم.
اشرف احسانی در پاسخ به اینکه «انتقاد شما از مدیرعامل چه چیزی بوده» گفت: ایشان در طول مدیریت خود، اصلاً در اداره حضور ندارد، اداره را معاونان و افراد دیگری اداره می‌کنند، وقتی ایشان لیسانس حقوق از دانشگاه علمی کاربردی دارد و با حمایت فرد دیگری مدیرعامل شده است قطعاً مدیریت نمی‌کند.
وی افزود: چند ماه است که برخی از شهرستان‌ها مشکل دریافت حقوق دارند، 6 ماه است نیروهای حجمی و طرحی حقوق دریافت نکرده‌اند، علیرغم وعده‌ها به آبدارها پولی ندادند، تنها حقوقی که به آبدارها داده شد از زمان آقای پاسره اخذ شده بود.
وی گفت: عمدتاً در مأموریت به شهر دهدشت به سر می‌برند، بخصوص در آخر هفته‌ها. بدون اینکه با تهران هماهنگی کنند بنده که معاون برنامه ریزی شرکت هستم، به خاطر یک انتقاد عزل کرده‌اند. از طرفی من و ایشان هر دو برای مدیرعاملی مصاحبه دادیم ولی ایشان شرایط مصاحبه برای مدیرعاملی را نداشت و با حمایت و پشتیبانی پست مدیرعاملی را گرفت.
احسانی اظهار کرد: چرا بدون اینکه به من بگویند پست معاونت بنده را به فرد دیگری داده‌اند، بنده درخواست انتقالی به استان البرز دادم ولی در حوزه کاری خودم بطور جدی مشغول به کار بودم و در حال تدقیق موافقتنامه ملی در سامانه جامع بودجه بوده‌ام، چرا و به چه دلیلی بنده را تغییر داده‌اند، بدون اینکه به بنده بگویند.
وی با بیان اینکه اولین معاون مدیرعامل در استان هستم، افزود: من وظیفه‌ام را انجام داده‌ام، وجدان کاری داشته‌ام و برایم مهم بوده کارم را انجام دهم، هیچ گاه برای پست و مقام بالاتر کار نکردم، همه اهل فن که در استان بنده را می‌شناسند می‌توانید بپرسید که بنده توانایی و توانمندی دارم.
وی گفت: الان در این سازمان شرایط به گونه‌ای است که می‌خواهند نیروهای مدیریت پیشین را تغییر دهند.
با وجود این مسائل، برخه اول تیرماه حکم مدیرعاملی خود را دریافت کرد، هر چند که گفته می‌شود مشخص نیست دولت آینده چه تغییراتی در رده مدیران خود می‌دهد، اما انتظار می‌رود بدون جناح بندی‌های سیاسی و جناحی و پشتیبانی و رانت‌ها، افرادی مدیر شوند که شایستگی لازم را دارند. ولی فقط یک موضوع جای سؤال دارد اینکه آیا در شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد افرادی که شایسته پست مدیریت باشند و مدرک مرتبط، مدارج عالی فوق لیسانس و دکتری و سابقه کاری و تجربه داشته باشند وجود ندارد؟


کد مطلب: 437577

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/437577/تغییر-ناگهانی-شرکت-آبفای-کهگیلویه-بویراحمد-احسانی-خاطر-یک-اظهارنظر-عزل-شدم-مدیرعامل-لیسانس-حقوق-دانشگاه-علمی-کاربردی-آیا-انتخاب-برخه-اساس-فراخوان-وزارت-نیرو-صورت-گرفت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1