تاریخ انتشار
جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب : ۴۳۷۳۲۹
کبنا گزارش می‌دهد

تنش آبی در ۱۳۰ شهر و روستای کهگیلویه و بویراحمد / تشنه لب در کنار رود بشار

۱
تنش آبی در ۱۳۰ شهر و روستای کهگیلویه و بویراحمد / تشنه لب در کنار رود بشار
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد با اینکه 10 درصد از منابع آبی کشور را در مساحت یک درصدی خود دارا می‌باشد، اما در تنش آبی امسال از مشکلات متعدد از این چالش در اَمان نبوده است.
به گزارش کبنا، بیش از 125 منطقه روستایی و شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد با تنش آبی روبرو هستند و کمبود آب در بخش کشاورزی باعث خسارات بسیار به کشاورزان به ویژه در مناطق گرمسیری شد.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: همه کشور در سال زراعی جاری با کاهش میزان بارندگی مواجه بوده و این استان با دارا بودن 10 درصد آبهای روان کشور، جزء 10 استان نخست از لحاظ بیشترین تنش آبی است.
 وی افزود: امسال خشک‌سالی موجب خشک شدن برخی از چاه‌های تأمین آب روستایی، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشک شدن چشمه‌های زیادی در کهگیلویه و بویراحمد شده است.
 وی با بیان اینکه پنج شهر، 125 روستا و منطقه عشایری این استان درگیر مشکل تنش آبی است ادامه داد: این پنج شهر شامل یاسوج، مادوان، باشت، لیکک و دیشموک است.
 کلانتری گفت: همچنین شهر یاسوج مرکز این استان برای تأمین آب آشامیدنی با مشکل روبه‌رو است.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این شهر 500 کیلومتر شبکه آبرسانی دارد که 30 درصد آن مربوط به 30 سال پیش و فرسوده شده است.



 کلانتری ادامه داد: احداث سد تنگ سرخ با هدف تأمین آب بلند مدت شهر یاسوج در دست اجرا بوده و در خصوص مجوز ماده 56 و تخصیص اعتبارات لازم توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات خوبی انجام شده است.
 وی گفت: مرداد ماه سال گذشته 151 روستا با سه هزار و 645 خانوار جمعیت در این استان با تانکر آبرسانی می‌شد.
 ده شیخی‌ها در کنار رود وحشی بشار تشنه مانده‌اند 
روستای ده شیخ از توابع شهرستان دنا با جمعیتی افزون بر ۱۵۰۰ نفر در کنار رود خروشان بشار به دلیل بی تدبیری مسئولان این روزها مشکل آب شرب دارد.  کمبود بارش در سال آبی جاری باعث تنش در بیش از 130 منطقه روستایی، عشایری و شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد شده است. 
هرچند 10 درصد از منابع آبی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، اما رودخانه‌های جاری در مناطق مختلف، خاک استان را به مقصد دیگر استان‌ها ترک می‌کنند تا عطش بر لب مزارع کشاورزی و مردم بماند.
 روستای ده‌شیخ از توابع بخش پاتاوه در شهرستان دنا با فاصله اندک از رودخانه بشار این روزها با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند و مهمترین مطالبه آنان از مسئولان در شرایط فعلی تأمین آب شرب پایدار است.
 علاوه بر کمبود آب مردم روستای ده‌شیخ از کیفیت پایین آب موجود در روستا نیز گلایه مند هستند و انتظار دارند مسئولان و متولیان امر در این زمینه چاره اندیشی کنند.

 انصاری از اهالی روستای ده‌شیخ  اظهار داشت: روستای ده‌شیخ یکی از روستاهای پر جمعیت در شهرستان دنا می‌باشد که کمبود آب در روزهای گرم تابستان باعث بروز مشکلات بسیار در این روستا شده است.
 وی افزود: برخی از مردم این روستا به دلیل وجود مشکلات در تأمین آب آشامیدنی به اجبار از روستا مهاجرت کرده‌اند و این مهاجرت همچنان ادامه دارد.
بهور یکی دیگر از اهالی روستای ده‌شیخ گفت: روستای ده‌شیخ دارای بیش قریب به 1500 نفر جمعیت و بیش از 250 خانوار می‌باشد و با آنکه در نزدیکی رودخانه بشار قرار دارد، در روزهای گرم تابستان و حتی دیگر ماه‌های سال از کم‌آبی رنج می‌برد.
 علی خشنود رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان دنا اظهار داشت: از مشکلات آب آشامیدنی در روستای ده‌شیخ اطلاع داریم و درصدد هستیم نسبت به حفر چاه آب این مشکل را مرتفع کنیم. 
وی با اشاره به اینکه رفع مشکلات آب آشامیدنی روستای ده‌شیخ با مشارکت بنیاد برکت انجام می‌شود، افزود: طی تفاهمی با بنیاد برکت مقرر شده حفر چاه جدید آب و انتقال و شبکه گذاری لوله در روستای ده‌شیخ انجام شود.
 خشنود با تأکید بر رعایت الگوی مصرف آب، گفت: امسال در برخی مناطق کشور و به تبع در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز تنش آبی وجود دارد و از مردم انتظار داریم که در مصرف آب دقت لازم صورت بگیرد.
 آب سدهای کهگیلویه و بویراحمد رهاسازی شد
۲۸۲ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر رهاسازی شد که از این مقدار ۱۶۰ میلیون متر مکعب هم برای کنترل مخزن، حق‌آبه پایین دست و برای مصارف زیست محیطی بوده است. کاهش نزولات آسمانی در سال گذشته باعث شده تا در برخی از مناطق کشور تنش آبی و خشکسالی به وضوح قابل لمس باشد.
 با توجه به تنش آبی موجود در کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با آنکه تنها یک درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهد و نزدیک به 10 درصد از منابع کشور را در اختیار دارد، اما متأسفانه عدم مدیریت صحیح منابع آبی در گذشته و همچنین عدم توجه به افزایش حق‌آبه استان از میزان منابع آبی موجود باعث شده تا در بسیاری از مناطق استان تنش آبی مردم را با مشکلات متعدد روبه‌رو کند. 
کمبود بارش در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در مناطق گرمسیری باعث ورود خسارات بسیار به بخش‌های مختلف کشاورزی شد و کمبود آب آشامیدنی در بسیاری از مناطق روستایی، عشایری و حتی شهری زندگی را برای مردم در روزهای گرم تابستان سخت کرده است. 
رسول فرهادی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد  به تسنیم گفت: امسال 282 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر رهاسازی شد که از این مقدار 160 میلیون متر مکعب هم برای کنترل مخزن، حق‌آبه پایین دست و برای مصارف زیست محیطی بوده است.
 وی افزود: همچنین از این مقدار آب رهاسازی شده 87 میلیون متر مکعب برای مصارف آشامیدنی،32 میلیون متر مکعب برای مصارف کشاورزی،2 و نیم میلیون متر مکعب آب برای بخش صنعت است.
وی افزود: هم‌اکنون حجم مخزن سد کوثر 500 میلیون متر مکعب معادل 91 درصد گنجایش مخزن این سد بوده که این مقدار ذخیره سازی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مقداری کاهش یافته است.



 مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به وضعیت آب‌گیری سد شاه قاسم در شهرستان بویراحمد اشاره کرد و گفت: مجموع آب ورودی به مخزن سد شاه قاسم در سال آبی جاری سه میلیون متر مکعب بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه در سال قبل 12 میلیون متر مکعب کمتر شده است. 
فرهادی افزود: هم‌اکنون 15 درصد از حجم مخزن سدشاه قاسم پر است که با توجه به این امر لزوم سهمیه‌بندی آب برای کشاورزی اراضی باغی شهرستان بویراحمد ضروری است. 
وی افزود: امیدواریم با بهره‌برداری از سدهای در دست ساخت در استان از جمله سدهای «تنگ سرخ» در شهرستان بویراحمد و «چمشیر» در شهرستان گچساران و برنامه‌ریزی برای شروع عملیات اجرایی سدهای «سقاوه» در شهرستان مارگون و سد «آبریز» در شهرستان کهگیلویه ضمن مهار روان آب‌ها در استان زمینه توسعه در بخش‌های کشاورزی و صنعتی استان فراهم شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1