تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۴۶
کد مطلب : ۴۳۷۱۳۱
کبنا گزارش می دهد؛

فروشگاه هایی که شاخص اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد را منفی کرد / نابودی کسب و کارهای کوچک در سایۀ فروشگاه های زنجیره ای

۷
۱
فروشگاه هایی که شاخص اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد را منفی کرد / نابودی کسب و کارهای کوچک در سایۀ فروشگاه های زنجیره ای
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود مشکلات اقتصادی و محرومیت بیشتر مناطق آن، براساس آمار وزارت کار در سال ۹۷ جزو سه استانی است که بیشترین میزان مصرف را در کشور داشته است، همچنین بر اساس همین آمار در سال 98 بیشترین میزان خرید کفش و لباس مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. به گزارش کبنا نیوز، «مصرف کننده بودن» و میزان بالای خرید کردن در استان که بصورت سرانه محاسبه می شود؛ در حالی است که استان، در حوزه اشتغال، توسعه یافتگی و آسیب های اجتماعی جایگاه مناسبی ندارد.
اگر اقتصاددانان و کارشناسان با توجه به آمارهای موجود، شاخص مصرف را درنظر می گرفتند قطعا بر روی یک نمودار، این وضعیتِ نامطلوب بیشتر مشخص می شد.
یکی دیگر از نمودهای «مصرف زدگی» در استان، افزایش پاساژها، مال ها و مراکز خرید، فروشگاه های زنجیره ای است.
شاید در این فروشگاه های بزرگ، با تنوع زیادی، هر چیزی در دسترسمان باشد ولی این فروشگاه ها، سود و صرف اقتصادی این کسب و کار را به جیب یک نفر می برد، در حالی که استان نیز از آن نفعی نمی برد و مغازه ها و کسب و کارهای کوچک در محله ها نیز کم کم رو به ورشکستگی می روند؛ از همین رو عمدتا توصیه می شود مردم از خواروبارهای محل زندگی خود بیشتر خرید کنند. با این حال، این موضوع که چرا به این مراکز خرید اجازه
بر اساس آمار موجود 117 فروشگاه زنجیره ای در استان مشغول به فعالیت هستند که 52 فروشگاه آن نیز در یاسوج دایر هستند.
معاون اقتصادی استاندار در ستاد تنظیم بازار در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: با راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک شغل ایجاد می‌شود در صورتی که ۲۰۰ شغل دیگر از بین می‌رود.
حشمت الله صمیمی دوست افزود: منابع بانکی استان ما محدود است و برای تولید و اشتغال دچار مشکل می‌شویم در حالیکه حساب‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به بانک‌های عامل ما ارجاع داده نمی‌شود.
رئیس اتاق اصناف یاسوج نیز تاکید کرد: با راه اندازی هر فروشگاه زنجیره ای ۴۰ تا ۵۰ واحد صنفی خرد و سوپرمارکت تعطیل می شود که انتظار داریم مسئولان و متولیان امر در استان در این زمینه چاره اندیشی کنند و تصمیم جدی بگیرند.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از ایسنا، محمدعلی غفاری، مدیرکل امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه گفت: رشد فروشگاه‌های زنجیره ای در استان محروم و فاقد تولید کهگیلویه و بویراحمد تمام شاخص های اقتصادی استان را منفی کرده است چراکه نه تنها سودی برای استان ندارند بلکه آسیب ها و ضرر زیادی را نیز به اقتصاد استان وارد کرده اند.
غفاری اظهارکرد: دستگاه پُز فروشگاه‌های زنجیره ای به حساب‌هایشان در تهران واریز می شوند و هیچ گونه مالیاتی به استان پرداخت نمی کنند و سودی که برای استان ندارند، ضررهای زیادی هم به اقتصاد استان می زنند.
مدیرکل امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تمام شاخص های استان کهگیلویه و بویراحمد منفی است اما وصول مالیات این استان را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش دادند در حالی که فروشگاههای زنجیره ای درآمد بالا و چند میلیاردی دارند اما مالیات به استان نمی دهند.
همچنین معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه تا اطلاع ثانوی هیچ فروشگاهی در استان راه اندازی نمی‌شود، اضافه کرد: با تشکیل جلسه‌ای با حضور کارشناسان وزارت صمت باید فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعیین تکلیف شوند.
مسئول بسیج اصناف نیز در این نشست گفت: شهر یاسوج هزار و ۵۰۰ واحد صنفی دارد که با وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای کار و کاسبی آن‌ها مختل شده است.
کرمی با بیان اینکه برخی از این فروشگاه‌ها پروانه کسب ندارند که طی این هفته فروشگاه‌هایی که پروانه کسب ندارند پلمپ می‌شوند، افزود: هیچ یک از این فروشگاه‌ها مالیات بر ارزش افزوده نیز به استان پرداخت نمی‌کنند.
وی اضاه کرد: ۱۱۷ فروشگاه زنحیره‌ای در استان فعالیت می‌کنند که ۵۲ فروشگاه آن در شهر یاسوج است.
نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران
Iran, Islamic Republic of
کار از این صحبت ها گذشته نوشدارو پس از مرگ سهراب لطفا به شعور مردم توهین نکنید همه میدانند این حرفا فقط تبلیغات هست
Iran, Islamic Republic of
این از عوارض اقتصاد ازاد و سرمایه دارسه و نمیشهه جلوش ایستاد و کاریش کرد با ممنوعیت و محدودیت هم نمیشه جلوشایستاد
متاسفانه مگر اسنپ کل اژانسها را نابود نکرد
اینترنت روزنامه ها را

بهتره استانداری و بازار با با رصد اقتصاد غرب ببینه چه اقتصادهایی نابود شدند و دارن میشن اینده ما هم همینه و زودت اقدام کنن
سپهر
Iran, Islamic Republic of
تهرانیا دارن همه جوره جنوب را نابود می کنند
خریداد
Iran, Islamic Republic of
بایستی این فروشگاههای زنجیره ای جمع شوند، واقعا جنس هاشون گرونه و کلاهبرداری میکنن، بایستی کمپینی تشکیل شود و بصورت عمومی مردم از این فروشگاها خرید نکنن ...
نادری
Iran, Islamic Republic of
هر روز تو شهر گچساران یکی از اینا داره افتتاح میشه
خدا به دادمون برسه
اینا با هدف از بین بردن فروشگاه‌های کوچک افتتاح میشن
الان با قیمت زیر قیمت بقیه فروشگاه‌ها جنس عرضه می‌کنن تا خوب بقیه فروشگاه‌ها رو فلج کنند بعد که رقیبی نداشتن رو اجناس هر قیمتی که بزارن این ملت بدبخت باید بخرن...خدا به داد بی این مردم برسه ققط
حمیدگرامی
Iran, Islamic Republic of
مسولین استانی مدیرکل صمت تورا بقران فکری بحال این فروشگاها کنین که مغازه دارن خرد را داران نابود میکنن یه صاحبی یه مسول دلسوز وخداترسی تو این استان نیست که به دادمردم برسد
United Arab Emirates
با روند نمیشه جنگید باید فکر نواوری یا کسب و کار جدید باشید
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1