تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب : ۴۳۷۰۵۱
پس از تحولات و اعتراضات گسترده به بی آبی در خوزستان؛

واکنش روحانی به اعتراضات خوزستان / جزییات جلسه ویژه رئیسی درباره خوزستان

۰
واکنش روحانی به اعتراضات خوزستان / جزییات جلسه ویژه رئیسی درباره خوزستان
کبنا ؛
روحانی گفت: حق مردم خوزستان است که اعتراض کنند و این وسط ممکن است فرد نااهلی از سلاح استفاده کند، از مردم عزیز خوزستان خواهش می‌کنم که مشکل را از طریق قانونی پیگیری کنند .
به گزارش کبنا، حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز در مراسم آغاز طرح انتقال نفت از گوره به جاسک و پس از استماع سخنان وزیر نفت، گفت: به نظر من امروز یک روز تاریخی و بزرگی برای ملت ایران است.
وی افزود: هر چه زمان بگذرد اهمیت این مسئله برای مردم روشن می‌شود. البته الان نیز برای دنیا کاملا روشن است که جمهوری اسلامی ایران یک اقدام بسیار مهم و ملی را در زمینه صادرات نفت انجام داده است.رئیس جمهور تصریح کرد: شاید پروژه‌ای با این عظمت برای صادرات نفت آن‌هم با این هدف که ما یک پایانه صادراتی جدید در منطقه داشته باشیم که در خلیج فارس نباشد و در دریای عمان باشد، طرح بسیار حائز اهمیتی است.
روحانی گفت: از شخص آقای زنگنه و تمامی مسئولین که او از آن‌ها نام برد و همه مهندسین، کارگران و شرکت‌هایی که لوله‌ها را تولید کردند و جابجا کردند و پمپ‌ها را ساخته اند و نیروگاه‌های لازم را در اختیار گذاشتند و همچنین لوله‌ها را در دریا ساختند تشکر می‌کنم.

وی افزود: این کار با این عظمت در زمان حدود دو سال، یکی از افتخارات صنعت ایران زمین است و ما به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گوییم.
رئیس جمهور با بیان اینکه به این طرح بزرگ افتخار می‌کنیم، اظهار داشت: امروز الحمدالله بعد از دوسال، شاهد افتتاح این طرح در فاز اول هستیم. این چیزی نیست جز غیرت ایرانی، علم و دانش این مردم فهیم و بزرگ.
روحانی گفت: من به همه دست اندرکاران و سازندگان لوله پمپ و آن‌هایی که پروژه را اجرا کردند و در این مدت کوتاه برای این هدف بلند و بزرگ، کل مسیر را آماده کردند، تبریک می‌گویم.
وی افزود: انشاءالله این طرح بسیار مهم و بزرگ در روز پنج شنبه [بین دو عید بزرگ قربان و غدیر]برای همه ملت مبارک باشد و این یک طرح تاریخی است که در تاریخ ایران به عنوان بزرگترین فعالیت صنعتی وزارت نفت درج و ثبت خواهد شد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه۲ قول به مردم دادیم، یکی کنترل کرونا و یکی تحریم، به هر دو عمل کردیم، گفت: از هفته بعد شرایط خوبی در واکسیناسیون اتفاق می‌افتد.
وی در عین حال اعلام کرد:۵۰۰ میلیون دلار برای خرید واکسن پرداخت کردیم.
رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه خوزستان قلب تپنده ایران است و برای ما همه اهمیت دارد، گفت: دستور دادم معاون اول شخصا به خوزستان برود. حساب مردم خوزستان از افراد معدودی که ممکن است شعار‌هایی بدهند، جداست.
روحانی تاکید کرد: حق مردم خوزستان است که اعتراض کنند و این وسط ممکن است فرد نااهلی از سلاح استفاده کند، از مردم عزیز خوزستان خواهش می‌کنم که مشکل را از طریق قانونی پیگیری کنند و نگذارند دشمن سوءاستفاده کند و البته مردم ما این آگاهی و بیداری را دارند.
وی گفت: دولت با همه قدرت و امکانات در خدمت مردم خوب، عزیز و فهیم خوزستان است.
جزییات جلسه ویژه رئیسی درباره خوزستان
جلسه مشورتی رییس جمهور منتخب با موضوع بررسی مشکلات خوزستان برگزار شد.
پس از تحولات خوزستان و اعتراضات گسترده به بی آبی در این استان، بسیاری نسبت به اوضاع مردم این استان ابراز نگرانی کردند. در روزهای اخیر برخی مقامات در این باره موضع گرفتند امروز نیز ابراهیم رئیسی رییس جمهور منتخب جلسه‌ای ویژه در این باره تشکیل داد.
ابراهیم رئیسی در ادامه جلسات ویژه خود برای بررسی مسائل فوریت دار کشور و در نشست ویژه بررسی مسائل خوزستان، هیچ گونه توقف و معطلی را در رفع نگرانی‌ها و مشکلات مردم مجاز ندانست و گفت: «برای خوزستان استاندار ویژه تعیین می‌کنیم، تا بصورت نوبه‌ای در جلسات هیئت دولت شرکت کند.»
او همچنین با بیان اینکه دستور تشکیل شورای راهبردی ویژه احصاء مسائل و راهکار‌ها برای استان خوزستان را صادر خواهیم کرد گفت: "برای حل مشکلات خوزستان حتی یک روز را هم از دست نخواهیم داد، دولت سیزدهم بنا دارد مشکلات استان را با برنامه ریزی و تلاش ویژه مورد رسیدگی قرار دهد."
رئیسی با ابراز ناراحتی و نگرانی عمیق خود از وضعیت مردم استان خوزستان، اظهار کرد: «برای اینکه زمان تا تشکیل و استقرار دولت جدید از دست نرود، این جلسه را تشکیل دادیم تا راهکار‌های عملیاتی را برای برطرف کردن مشکلات استان بیابیم، تا هر آنچه امکان پذیر است از اکنون اجرایی شود.»
رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: "هیچ گونه توقف و معطلی در رفع نگرانی‌ها و مشکلات مردم را مجاز نمی‌دانیم و مصمم هستیم از اکنون برای عبور از مشکلات و ایجاد ثبات در سطح استان چاره اندیشی و اقدام شود."

رئیسی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه و جدی به مشکلات و معضلات مختلف استان خوزستان، گفت: «امروز مردم مومن و انقلابی خوزستان بخاطر انباشت مشکلات گوناگون در رنج و سختی قرار دارند و باید برای عبور از معضلات موجود و ایجاد ثبات در استان برنامه ریزی و اقدامات فوری و جدی انجام شود.»
رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه در استان خوزستان، مشکلات و معضلات متعددی وجود دارد و صرفا مشکلی نیست که امروز ظهور و بروز پیدا کرده است، افزود: «متاسفانه نسبت به خوزستان بی توجهی‌هایی صورت گرفته و چنانچه در طول این مدت توجه خاصی به استان شده بود، امروز شاهد انباشت مسائل و مشکلات در سطح استان نبودیم.»
رئیسی با تاکید بر اینکه باید اهتمام ویژه‌ای در کشور نسبت به برطرف کردن مسائل استان خوزستان داشت، گفت: "چند استان داریم که باید به آن‌ها توجه خاص داشت که خوزستان مهمترین آن است، در دولت سیزدهم بنا داریم مسائل و مشکلات آنرا با برنامه ریزی و تلاش ویژه‌ای مورد رسیدگی قرار دهیم و دغدغه و نگرانی مردم شریف این خطه را برطرف سازیم."
رئیس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه باید با همکاری همه نهاد‌ها و مردم خوزستان تمامی مشکلات استان برطرف شود، اظهار کرد: «اعتماد و اطمینان را به مردم استان می‌دهم که تمامی ظرفیت‌ها و نیروی انسانی کارامد و ارزشمند استان مورد توجه جدی دولت خواهد بود.»
رئیسی اعتماد بین مردم و دولت را از ظرفیت‌های اجتناب ناپذیر و محوری دانست و تصریح کرد: «هیچ گونه تبعیض و ناکارامدی قابل قبول نیست و باید سازوکار‌هایی بکار بگیریم که تبعیض را از بین ببرد.»
رئیس جمهور منتخب تشکیل شورای راهبردی متشکل از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای بررسی وضعیت استان خوزستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: "دیدگاه‌ها و راهکار‌های این شورا برای رفع مشکلات مردم خوزستان مورد توجه دولت سیزدهم خواهد بود."
رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه مدیر عالی استان در استان‌هایی که شرایط خاص دارند در دولت مورد توجه خواهد بود، گفت: «در استان‌هایی که مشکل خاص دارند، استانداران ویژه انتخاب خواهد شد تا با اختیارات ویژه بتوانند مسائل استان را در زمان‌های کوتاه با حضور در دولت مطرح و پیگیری کنند و رفع محرومیت در استان‌هایی مانند خوزستان، سیستان وبلوچستان در اولویت اقدامات همه دولتمردان خواهد بود.»
رئیسی تصریح کرد: "نباید کاری که امروز می‌توان انجام داد به فردا موکول شود. چرا موضوع آب شیرین کن‌ها و اولویت در تخصیص بودجه برای بخش آب و برق استان در زمان خود انجام نشده است؟"
امیدواری شمخانی
در این جلسه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز حضور داشت. او پس از دیدار با رییس‌جمهوری منتخب برای بررسی مشکلات خوزستان، در توئیتی نوشت: «امروز و پس از جلسه بررسی مشکلات خوزستان با رییس جمهوری منتخب، امیدواری‌ام نسبت به جدیت ایشان برای حل مشکلات انباشته بیش از گذشته شد.»
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: "همه باید با تلاش مضاعف برای به نتیجه رساندن تصمیمات راهبردی در مورد خوزستان گام برداریم. البته خشکسالی واقعیتی غیرقابل انکار است."
شمخانی در تویئت دیگری  نوشت دستور آزادی برخی زندانیان صادر شده است. اونوشت: "دستور آزادی بازداشتی‌های اخیر خوزستان که عمل مجرمانه‌ای نداشتند، صادر شد. اعتراض حق طبیعی مردم در جمهوری اسلامی است."
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1