تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۴۳۶۸۳۴
نزدیک مرز افغانستان با ترکمنستان رخ داد

(ویدئو ۱۸+) اعدام ۲۲ کماندوی تسلیم‌شده افغان توسط طالبان

۱
۰
(ویدئو ۱۸+) اعدام ۲۲ کماندوی تسلیم‌شده افغان توسط طالبان
کبنا ؛ویدئویی که سی‌ان‌ان از اعدام ۲۲ کماندوی افغان هنگام تسلیم شدن به طالبان منتشر کرده، انتقادها را از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان به اوج رسانده است. 
به گزارش کبنا و به نقل از ایسنا، سی ان ان گزارش داد، این قتل عام، که گروه‌های مدافع حقوق بشر آن را یک جنایت جنگی آشکار توصیف کرده‌اند، سوالات زیادی در مورد توانایی ارتش افغانستان برای شکست طالبان یا حتی مهار آن‌ها پس از خروج آمریکا بوجود آورده است. 
این حادثه در تاریخ ۱۶ ژوئن در شهر دولت آباد در استان فاریاب نزدیک مرز افغانستان با ترکمنستان رخ داده است. طالبان این ویدئو را ساختگی خوانده و رد کردند. اما صلیب سرخ تأیید کرد که ۲۲ جسد بدست آمده  و گفتگوی سی ان ان با شاهدان و فیلم‌های تایید شده، این حادثه را تأیید می‌کند. 
در این فیلم تکاورانی که گفته می‌شود از یگان ویژه نیروهای افغان هستند به بیرون از یک ساختمان هدایت می‌شوند و کمی بعد صدای رگبار تیراندازی شنیده می‌شود. 
براساس این گزارش، مهمات این کماندوها هنگام جنگ با طالبان و دفاع از شهر تمام شده بود. 
اعضای طالبان به سی ان ان گفته‌اند که تصاویر پخش شده در واقع تلاش و پروپاگاندایی برای ارعاب نیروهای افغان وعدم تسلیم  آن‌ها به نیروهای طالبان است. سخنگوی این گروه اظهار داشت که آن‌ها هنوز حداقل ۲۴ کماندوی افغان را گروگان دارند.
 
با این حال، وزارت دفاع افغانستان، که ۲۲ مورد مرگ گزارش شده را تأیید کرده است، اسارت بیش از ۲۰ کماندو در استان فاریاب توسط طالبان را رد کرده است. 
فیلم‌ها نشان می‌دهد که اجساد تکاوران در محوطه بیرونی پراکنده شده‌اند. شاهدان گفتند، پس از نبرد شدید برای در دست گرفتن شهرک، مهمات کماندوها تمام شده بود و توسط طالبان محاصره شده بودند. در یک ویدئو، ۴۵ ثانیه‌ای، یک نفر به زبان پشتو، می‌گوید: «به آن‌ها شلیک نکنید، شلیک نکنید، التماس می‌کنم، شلیک نکنید. چگونه یک پشتون افغان‌ها را می‌کشد؟» 
در پایان ویدئو، صدای دیگری خارج از دوربین می‌گوید: «همه چیز را از آن‌ها بگیرید.» در ویدئوی دیگری مردی می‌گوید: «زره بدن خود را باز کنید». بعد مردی  دیده می‌شود که تجهیزات را از بدن یکی از کماندوها خارج می‌کند. 
طالبان سه روز پس از نبردها در دولت آباد ویدئویی را منتشر کردند که تصرف کامیون‌های نظامی و سلاح را نشان می‌داد. در این ویدئو ادعا شده است که «گاردهای واشنگتن، یک کماندوی ویژه آموزش دیده سیا که به دنبال طالبان در دولت آباد آباد فاریاب بود، توسط طالبان زنده دستگیر، خلع سلاح و دستگیر شدند.» 
سازمان دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین الملل انگلیس گفت که این قتل‌ها به معنای یک جنایت جنگی است. این گروه پس از پخش اولین گزارش سی. ان. ان در مورد قتل‌ها گفت: «این فیلم کاملاً نگران کننده وحشتناک است، اوضاع ناامیدکننده فزاینده‌ای در افغانستان در جریان است. آنچه ما شاهد آن هستیم، قتل خونسردانه سربازان تسلیم شده است - یک جنایت جنگی.» 
سمیرا حمیدی، فعال سازمان عفو ​​بین الملل در آسیای جنوبی، گفت: «این شواهد نشان می‌دهد که ادعاهای مداوم طالبان مبنی بر تغییر روش خود و احترام به حقوق بشر دروغ است. مقامات افغانستان باید» تحقیقات فوری در این مورد را آغاز کنند، و اگر نتوانستند مجرمان را به محاکم قضایی بسپارند، جامعه جهانی و دادگاه بین المللی کیفری باید وارد عمل شوند.  
چندین شاهد به سی ان ان گفتند: کماندوها با خونسردی تیرباران شدند. یک نفر گفت کماندوها با چند تانک وارد شهر شدند اما مهمات آن‌ها پس از دو ساعت جنگ تمام شد و هیچ پشتیبانی هوایی دریافت نکردند. کماندوها توسط طالبان محاصره شده بودند. سپس آن‌ها را به وسط خیابان آوردند و به همه شلیک کردند. برخی از جنگجویان طالبان اهل این منطقه نیستند و ممکن است خارجی باشند ما حرف‌های آن‌ها را نمی‌فهمیدیم. یک مغازه دار در بازار محل تیراندازی گفت که کماندوها "جنگ نمی‌کردند. همه دستهایشان را بالا بردند و تسلیم شدند و (طالبان) فقط تیراندازی می‌کردند. 
مقامات محلی از اعزام کماندوهای نخبه به شهر بدون هیچ گونه تقویت و پوشش هوایی انتقاد کرده اند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

علییی
Iran, Islamic Republic of
طالبان هیچ تفاوتی با داعش ندارند با چه منطقی جمهوری اسلامی با قاتلان شیعیان مزار شریف و دیپلماتهای ایرانی در مزار شریف دست دوستی داده واز این جنایتکاران تروریست حمایت می کند
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
فایل های مرتبط
1