تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۵۳
کد مطلب : ۴۳۶۶۶۰
با ارسال مطلبی مطرح شد
پیشنهادی برای مسئولان و منتخبین مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس و شورای اسلامی شهر و روستا
۹
کبنا ؛ سید حسین مظاهری در مطلبی خطاب به مسئولان، نخبگان و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا استان کهگیلویه و بویراحمد نوشت: «استان کهگیلویه و بویراحمد فارغ از تمام منابع و امکانات و اقلیمهای زیبا و متفاوت و... از جمله استانهای محروم کشور هست که بخش قابل توجهی از این محرومیتها به دلیل مدیریت نامطلوب و ناکارآمد در سطوح مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستانها هست و تهیه یک طرح آمایش با کیفیت بالا کافی نبوده و نیازمند ساز و کارهای اجرایی مناسب و سازگار با طرح است تا از این طریق امکان تحقق و اجرای نتایج طرح آمایش حاصل شده و اثرات مثبت آن در توسعه استان و شهرستان نمایان شود.»
به گزارش کبنا، این مطلب به شرح زیر است؛
اللهم طهر قلبی من النفاق و عملی من الریا ولسانی من الکذب و عینی من الخیانه فانک تعلم خائنه الاعین وما تخفی الصدور یارب اللهم انا نرغیب الیک فی دولد کریمه تعز به الاسلام واهله وتذال به النفاق واهله
جوهره حرکت انسان به سوی خدا تطهیر درون و تزکیه نفس است، اما باید دانست که انسان تا مرحله «تخلیه» را طی نکند، به
«تحلیه» نمیرسد. تخلیه، همان خالی کردن نفس از رذایل است؛ یعنی در میدان جهاد با نفس باید فضایل پیروز گردند و با توبه و انابه، «انقلابی حقیقی» در درون خود پدید آورد؛ تا این مرحله سپری نشود به مرتبه «تحلیه» یا آراستگی باطن به صفات حمیده و فضایل و مکارم عالی اخلاقی نمیرسد و مقام تجلیه را که نور الهی جلوه میکند درک و دریافت نخواهد کرد. در فرهنگ انقلابی ودینی ما کلمه حماسه همیشه مترادف با یک نماد بوده است، یعنی نمادی که مظهر قدرت و اقتدار ملت است و لذا حماسه در زمانی شکل میگیرد که رفتارهای جمعی مردم در یک موضوع خاص مشخص و آنچنان با قدرت و صلابت خودش را درخشان نشان میدهد که نام دیگری جز حماسه نمیتوان بر آن نهاد و لذا بر این اساسی است که بعد از گذشت 40 و اندی سال از پیروزی انقلاب اسلامی رهبر عزیز انقلاب این توقع و انتظار را دارند که ظرفیتهای بالقوه درجامعه از سمت مردم به صورت حماسی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی ظهور عینی پیدا کند و یکی ا ز حماسههای مردمی حضور در انتخابات و انتخاب منتخب خود در منسب ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستاها بود.
شوراهای اسلامی شهر و روستا شوراهایی هستند که در شهرها و روستاهای ایران به طور جداگانه با رأی مردم همان حوزه انتخاب میشوند و شورای هر استان از نمایندگان منتخب شوراهای شهرستانهای تابعه هر استان تشکیل میشود. بر لزوم وجود شوراهای مختلف در قانون اساسی تصریح شده است، اما تدوین سازوکار اجرایی آن تا دولت اول اقای خاتمی به تعویق افتاد. اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در ۷ اسفند سال ۷۷ با استقبال زیاد مردم در بیش از ۴۰۰۰۰ حوزه انتخاباتی برگزار گردید و نهایتاً حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند. شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ و همزمان با پیام رهبر کبیر انقلاب در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژهای از سوی رهبر معزز انقلاب حضرت آیت الله خامنهای آغاز گردید. این نهاد مردمی فعالیتهای گسترده و مؤثری در کل کشور دارد. انتخابات شورای شهر تنها انتخابات سراسری در کشور است که بدون نظارت شورای نگهبان برگزار میشود. بررسی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی برعهده هیئتهای اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است. میشوند.
درسراسر تاریخ نیل به کشوری آباد و پیشرفته که در آن اجتماعی کامل و سعادتمند، فرصتهای عادلانه، شکوفایی استعدادها و تأمین نیازهای مادی و معنوی ر امیسر میسازد، اصلیترین دغدغه و نیرومندترین انگیزه تکاپوی ایرانیان و دیگر کشورها بوده است و برهمین تفکر طرحها و برنامههای مختلفی ارائه گردیده است و با این حال هنوز کشوری که آرزومند آن هستیم شکل نگرفته و بسیاری از مسائل و مشکلات به قوت خود باقی مانده است و شکی نیست که گذار از این وضعیت مستلزم تدوین یک برنامه جامع درسطح کشور میباشد که باید تمامی دستگاههای متولی هر کدام به نسبت رسالت کاری خود (از پایین به بالا) در حوزههای مختلف برنامه زمانبندی شدهای که ساختار شکست آن مبتنی بر فعالیتهای اصلی و فرعی به نسبت الویت های کاری و توسعه و نیاز با تخصیص منابع جهت رسیدن بر اهداف در یک بازه زمانی روشن و شفاف و قابل گزارش به مردم و رسانهها و قابلیت کنترل و نظارت توسط تیمهای نظارتی باشد را تدوین نمایندتا با مدیریتی انقلابی و جهادی با استفاده از متخصصان کشور به این مهم جهت رسیدن به وضعیت مطلوب در تمامی حوزهها رسید. آبادانی و پیشرفت در جهان امروزی برای هر جامعی یا هر کشوری، مستلزم داشتن دانش و اگاهی و شناخت آن جامعه از تمامی نظرها و تمرکز بر تنوع ویژگیهای خاص مکانها و روابط اجتماعی خاص ویژه فضا، اهداف یکپارچگی و انسجام، مشارکت، کارافرینی، نوآوری، رقابت پذیری، خلاقیت و...میباشد.
استان کهگلویه و بویر احمد به عنوان یکی از زادگاههای تاریخ و تمدن بشری از ظرفیتها و پتانسیلهای بینظیری جهت توسعه برخوردار است. قرارگیری در مجاورت قطبهای نفت و گازو صنعت کشور در کنار ویژگیهای اقلیمی مساعد، مواهب خدادادی همچون جنگلها و مراتع، چشمههای فراوان، قابلیتها و منابع گردشگری شگفت انگیز و ... نسبت به استانهای جنوبی شرایط ویژهای را پیش روی استان قرارداده است که با این همه مواهب خدادادی هنوز بخش اعظمی از مناطق در محرومیت بسر برده و اغلب مناطق روستایی از خدمات و زیرساختها محروم هستندو همه این محرومیتها باعث نرخ بالای بیکاری در شهرستان و استان گردیده که بیکاری اقشار مختلف باعث مهاجرت بخش عظیمی از روستاییان به شهر گردیده در صورتی که اگر نفرات منتخب شورای روستا و شهرها ودیگر نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی بر وظایف خود که همانا نظارت و کنترل بر فرایندهای اجرایی محل انتخابیه میباشد، آگاه بودند و منطبق با قانون به نسبت شرح کارها و وظایف خودشان رفتار میکردند، به راحتی این امکان وجود داشت که با همکاری دیگر ارگانها و متولیان امر نسبت به رفع محرومیتها و رفع معضل بیکاری و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی اقدامات اساسی و قانونی انجام داد، واضح است که برای رفع گذار از این مشکلات میبایست بصورت موشکافانه با استفاده از افراد متخصص و نخبه استانی، تمامی مسائل و مشکلات ونیاز های مردمی و بخشی و روستایی را مشخص و بررسی نمود و با توجه به اولویتها به دنبال اقدامات مقتضی مبتنی بر اهداف بنیادین وراهبردی عمل نمود نظام برنامه ریزی و مدیریت در کشوربه صورت متمرکزاز بالا به پایین، بصورت بخشی و تخصصی هست و نظام پایش و نظارت بر عملکرد نیز متناسب با همین سیستم سلسله مراتبی بکار گرفته میشود. اجرای آمایش سرزمین در مقیاس شهرستان در جهارچوب نظام مدیریتی مذکور با چالش هایی مواجه هست که مهمترین آنها را به شرح زیر میباشد:
فرزند کوچک این مرز و بوم
سید حسین مظاهری
از شهرستان باشت - چهارشنبه 16 تیر 1400
به گزارش کبنا، این مطلب به شرح زیر است؛
اللهم طهر قلبی من النفاق و عملی من الریا ولسانی من الکذب و عینی من الخیانه فانک تعلم خائنه الاعین وما تخفی الصدور یارب اللهم انا نرغیب الیک فی دولد کریمه تعز به الاسلام واهله وتذال به النفاق واهله
جوهره حرکت انسان به سوی خدا تطهیر درون و تزکیه نفس است، اما باید دانست که انسان تا مرحله «تخلیه» را طی نکند، به
«تحلیه» نمیرسد. تخلیه، همان خالی کردن نفس از رذایل است؛ یعنی در میدان جهاد با نفس باید فضایل پیروز گردند و با توبه و انابه، «انقلابی حقیقی» در درون خود پدید آورد؛ تا این مرحله سپری نشود به مرتبه «تحلیه» یا آراستگی باطن به صفات حمیده و فضایل و مکارم عالی اخلاقی نمیرسد و مقام تجلیه را که نور الهی جلوه میکند درک و دریافت نخواهد کرد. در فرهنگ انقلابی ودینی ما کلمه حماسه همیشه مترادف با یک نماد بوده است، یعنی نمادی که مظهر قدرت و اقتدار ملت است و لذا حماسه در زمانی شکل میگیرد که رفتارهای جمعی مردم در یک موضوع خاص مشخص و آنچنان با قدرت و صلابت خودش را درخشان نشان میدهد که نام دیگری جز حماسه نمیتوان بر آن نهاد و لذا بر این اساسی است که بعد از گذشت 40 و اندی سال از پیروزی انقلاب اسلامی رهبر عزیز انقلاب این توقع و انتظار را دارند که ظرفیتهای بالقوه درجامعه از سمت مردم به صورت حماسی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی ظهور عینی پیدا کند و یکی ا ز حماسههای مردمی حضور در انتخابات و انتخاب منتخب خود در منسب ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستاها بود.
شوراهای اسلامی شهر و روستا شوراهایی هستند که در شهرها و روستاهای ایران به طور جداگانه با رأی مردم همان حوزه انتخاب میشوند و شورای هر استان از نمایندگان منتخب شوراهای شهرستانهای تابعه هر استان تشکیل میشود. بر لزوم وجود شوراهای مختلف در قانون اساسی تصریح شده است، اما تدوین سازوکار اجرایی آن تا دولت اول اقای خاتمی به تعویق افتاد. اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در ۷ اسفند سال ۷۷ با استقبال زیاد مردم در بیش از ۴۰۰۰۰ حوزه انتخاباتی برگزار گردید و نهایتاً حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند. شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ و همزمان با پیام رهبر کبیر انقلاب در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژهای از سوی رهبر معزز انقلاب حضرت آیت الله خامنهای آغاز گردید. این نهاد مردمی فعالیتهای گسترده و مؤثری در کل کشور دارد. انتخابات شورای شهر تنها انتخابات سراسری در کشور است که بدون نظارت شورای نگهبان برگزار میشود. بررسی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی برعهده هیئتهای اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است. میشوند.
درسراسر تاریخ نیل به کشوری آباد و پیشرفته که در آن اجتماعی کامل و سعادتمند، فرصتهای عادلانه، شکوفایی استعدادها و تأمین نیازهای مادی و معنوی ر امیسر میسازد، اصلیترین دغدغه و نیرومندترین انگیزه تکاپوی ایرانیان و دیگر کشورها بوده است و برهمین تفکر طرحها و برنامههای مختلفی ارائه گردیده است و با این حال هنوز کشوری که آرزومند آن هستیم شکل نگرفته و بسیاری از مسائل و مشکلات به قوت خود باقی مانده است و شکی نیست که گذار از این وضعیت مستلزم تدوین یک برنامه جامع درسطح کشور میباشد که باید تمامی دستگاههای متولی هر کدام به نسبت رسالت کاری خود (از پایین به بالا) در حوزههای مختلف برنامه زمانبندی شدهای که ساختار شکست آن مبتنی بر فعالیتهای اصلی و فرعی به نسبت الویت های کاری و توسعه و نیاز با تخصیص منابع جهت رسیدن بر اهداف در یک بازه زمانی روشن و شفاف و قابل گزارش به مردم و رسانهها و قابلیت کنترل و نظارت توسط تیمهای نظارتی باشد را تدوین نمایندتا با مدیریتی انقلابی و جهادی با استفاده از متخصصان کشور به این مهم جهت رسیدن به وضعیت مطلوب در تمامی حوزهها رسید. آبادانی و پیشرفت در جهان امروزی برای هر جامعی یا هر کشوری، مستلزم داشتن دانش و اگاهی و شناخت آن جامعه از تمامی نظرها و تمرکز بر تنوع ویژگیهای خاص مکانها و روابط اجتماعی خاص ویژه فضا، اهداف یکپارچگی و انسجام، مشارکت، کارافرینی، نوآوری، رقابت پذیری، خلاقیت و...میباشد.
استان کهگلویه و بویر احمد به عنوان یکی از زادگاههای تاریخ و تمدن بشری از ظرفیتها و پتانسیلهای بینظیری جهت توسعه برخوردار است. قرارگیری در مجاورت قطبهای نفت و گازو صنعت کشور در کنار ویژگیهای اقلیمی مساعد، مواهب خدادادی همچون جنگلها و مراتع، چشمههای فراوان، قابلیتها و منابع گردشگری شگفت انگیز و ... نسبت به استانهای جنوبی شرایط ویژهای را پیش روی استان قرارداده است که با این همه مواهب خدادادی هنوز بخش اعظمی از مناطق در محرومیت بسر برده و اغلب مناطق روستایی از خدمات و زیرساختها محروم هستندو همه این محرومیتها باعث نرخ بالای بیکاری در شهرستان و استان گردیده که بیکاری اقشار مختلف باعث مهاجرت بخش عظیمی از روستاییان به شهر گردیده در صورتی که اگر نفرات منتخب شورای روستا و شهرها ودیگر نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی بر وظایف خود که همانا نظارت و کنترل بر فرایندهای اجرایی محل انتخابیه میباشد، آگاه بودند و منطبق با قانون به نسبت شرح کارها و وظایف خودشان رفتار میکردند، به راحتی این امکان وجود داشت که با همکاری دیگر ارگانها و متولیان امر نسبت به رفع محرومیتها و رفع معضل بیکاری و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی اقدامات اساسی و قانونی انجام داد، واضح است که برای رفع گذار از این مشکلات میبایست بصورت موشکافانه با استفاده از افراد متخصص و نخبه استانی، تمامی مسائل و مشکلات ونیاز های مردمی و بخشی و روستایی را مشخص و بررسی نمود و با توجه به اولویتها به دنبال اقدامات مقتضی مبتنی بر اهداف بنیادین وراهبردی عمل نمود نظام برنامه ریزی و مدیریت در کشوربه صورت متمرکزاز بالا به پایین، بصورت بخشی و تخصصی هست و نظام پایش و نظارت بر عملکرد نیز متناسب با همین سیستم سلسله مراتبی بکار گرفته میشود. اجرای آمایش سرزمین در مقیاس شهرستان در جهارچوب نظام مدیریتی مذکور با چالش هایی مواجه هست که مهمترین آنها را به شرح زیر میباشد:
- -عدم ارتباط روشن و شفاف بین جایگاه مطالعات آمایش استان یا شهرستان با فرایندهای مدیریتی توسعه استان و شهرستان.
-افزایش روزمرگی در نظام مدیریت و تصمیم گیری در سطح کلان و خرد استان و اخذ تصمیمات مقطعی با توجه به مقتضیات روز بدون آینده نگری.
-تأثیر روابط قومی و قبیلهای بر مدیریت کلان و خرد استان و شهرستان.
-تفاوت در انتظارات مدیران استان ودرک متفاوت از برنامهها و طرح حای توسعه استان و شهرستان.
-نگاه فصلی و عدم استمرار وتداوم در برنامه ریزی اجرا.
- اعمال نفوذ گروهای فشاروگروهای خارج از سازمان بر روند اولویت اجرای برنامهها و اقدامات.
-مدیریتهای غیر بومی و کوتاه مدت در سطح کلان استان و عدم آشنایی آنها با چالشها و مسائل و ظرفیتهای استانی و شهرستان.
-نبود داده و اطلاعات لازم فنی وبه هنگام برای مدیریت فرایندها.
- بی ثباتی در نظام تصمیم گیری و عدم توجه جدی به برنامه آمایش سرزمین در استان و شهرستان.
- عدم توجه مدیریت استان به حفظ نخبگان و نیروهای متخصص.
- وابستگی قابل توجه توسعه استان و شهرستانها به منابع مالی دولت.
-توسعه کمی دستگاهها و سازمانهای دولتی و کارکنان دولت بیش از ظرفیت و توان مدیریتی.
- عدم توجه و برنامه ریزی جدی مدیریت استان جهت تکمیل پروژهها وزیر ساختهای استان وشهرستانها.
- عدم اجرایی نمودن پروژههای اولویت دار.
- نبود نظام یکپارچه برنامه ریزی.
- فقدان متولی جدی و کارآمد و دلسوزو مسئولیت پذیر و پاسخگو.
- فقدان مشارکت جدی نهادهای غیر دولتی و نمایندگان مردم.
-ضعف در مشارکت و همکاری نهادهای قضایی به عنوان ناظر و مدعی العموم.
- نبود سازوکار حفظ و رعایت زمانبندی پروژهها و اقدامات برآمده از برنامه توسعه استان و شهرستانها و ایجاد سازو کار رفع مشکلات اجرایی.
- ضعف در شناسایی و توجه جدی بر مسائل و مشکلات مردم وعدم فرایند برنامه ریزی از پایین به بالا.
-نبود نظام کارآمد و مؤثر در جهت حفظ کیفیت برنامههای اجرایی و از همه مهمتر نبود سازمان یا ارگان پاسخگو.
فرزند کوچک این مرز و بوم
سید حسین مظاهری
از شهرستان باشت - چهارشنبه 16 تیر 1400
تو دست چپ و راست و بلد نیستی
راستی از هزینه دهیاری چه خبر
چیکارش کردی