تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۴۳۶۶۳۴
در سایه بی‌توجهی مسئولان؛

داغ تشنگی بر دل مردم و مزارع کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سنگینی می‌کند

۰
داغ تشنگی بر دل مردم و مزارع کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سنگینی می‌کند
کبنا ؛ داغ تشنگی همواره بر دل مردم و مزارع کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۱۰ درصد آب‌های سطحی خودنمایی می‌کند.
به گزارش کبنا نیوز، استان کهگیلویه و بویراحمد در دامنه رشته کوه زاگرس، بیش از 10 درصد آبی کشور را در اختیار دارد. با وجود این حجم از منابع آبی کشور و تأمین بخش عمده آب حوزه کارون از سرچشمه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، اما داغ تشنگی همواره بر دل مردم و مزارع کشاورزی این استان خودنمایی می‌کند.
عدم مدیریت صحیح منابع آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد و در سایه بی‌توجهی مسئولان برای افزایش سهم‌آبه استان از منابع آبی، باعث شده تا با کوچک‌ترین تنش آبی استانی با مساحت و جمعیت یک درصدی در استان کهگیلویه و بویراحمد با چالش‌های جدی روبرو شود.
 مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی خود را افزایش سهم‌آبه استان از منابع آبی موجود عنوان کرد و گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 10 درصد از منابع آبی کشور متأسفانه امروز در تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی در مضیقه است.
وی به اخذ مجوزهای لازم جهت احداث سد سقاوه در شهرستان مارگون اشاره کرد و گفت: تمام مجوزهای لازم برای احداث سد سقاوه اخذ شده و در بودجه امسال و ماده 56 توسطوزارت کار 50 میلیارد تومان اعتبار نیز برای این سد در نظر گرفته شده است.
 وی در ادامه به احداث سد تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد گریزی زد و گفت: روند اجرایی سد تنگ‌سرخ قریب به یازده سال پیش شروع شده و تا سال گذشته تنها 24 درصد رشد فیزیکی و 24 میلیارد تومان اعتبار جذب کرده بود.
 وی افزود: از سال گذشته تاکنون بیش از 220 میلیارد تومان اعتبار برای سد تنگ سرخ اختصاص یافته و در این بازه زمانی بیش از 14 درصد به رشد فیزیکی سد اضافه شده‌است.
 کاهش دبی آب رودخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش‌بینی می‌شود دبی رودخانه بشار یاسوج در پایان شهریورماه امسال به یک چهارم نسبت به آمار بلند مدت تقلیل یابد که این یک فاجعه زیست محیطی است.
 رسول فرهادی افزود: هم‌چنین دبی رودخانه‌های زهره و مارون نیز به یک دوم مدت آمار بلند مدت تقلیل خواهد یافت که این وضعیت نگران کننده‌است.
 وی بیان کرد: رودخانه‌های مارون، بشار، زهره و سایر سرشاخه‌های آنها از ارتفاعات استان سرچشمه گرفته و در نهایت وارد استان‌های پایین دست می‌شوند.
 فرهادی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا یک ماه آینده آب رودخانه بشار در حوزه شهر یاسوج به طور کامل خشک خواهد شد.
 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کاشت محصولات کشاورزی اطراف رودخانه بشار باید متوقف شود.
 فرهادی عنوان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی متولی در وقت بحران برای کنترل وضعیت موجود باید پای کار بیایند و اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم در مورد خشکسالی و کشت‌های جایگزین انجام گیرد.
 وی دلیل عمده کاهش دبی محسوس رودخانه‌ها را کاهش بارندگی در سال آبی 99 _ 1400 عنوان نمود و مهار آب و بارش‌ها در فصل زمستان از طریق احداث سدهای مخزنی را مهم‌ترین راهکار مقابله با خشک‌سالی و پایداری دبی منابع آب سطحی در همه ماه‌های سال دانست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1