تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۴۳۶۶۱۶
سفر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا به دهستان سادات محمودی؛

نبود آب در میمند، نشان بارز سوء مدیریت است/ اگر درست عمل می‌شد، میمند در میان دو رود خرسان و بشار نباید تشنه می‌ماند

۴
۰
روستای «میمند» در میان دو رود خرسان و بشار تشنه مانده است
کبنا ؛مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی که با همراهی جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی به دهستان سادات محمودی در بخش پاتاوه از توابع شهرستان دنا سفر کرده بود، در جمع مردم روستای میمند، دلیل برخی کمبودها در مناطق و حاکم بودن فقر و محرومیت را عدم مدیریت صحیح و بی‌توجهی به ظرفیت‌ها دانست.
 به گزارش کبنا و به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون، روستای تاریخی میمند در بخش پاتاوه با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰۰ نفر ۵۰۰ خانوار، یکی از روستاهای پر جمعیت شهرستان دنا به شمار می‌رود.
این روستا در دامنه کوه دنا و در مسیر اصفهان به یاسوج واقع شده‌است و از ظرفیت‌های مناسب گردشگری، صنایع دستی و کشاورزی برخوردار است.
 روستای میمند به عنوان یکی از روستاهای پایلوت صنایع دستی در استان می‌باشد، که قریب به ۸۰ درصد بانوان این روستا به فعالیت در زمینه صنایع دستی مشغول هستند.
نبود بازارچه صنایع دستی باعث شده تا محصولات فعالان صنایع دستی روستا، به قیمت مفت و مجانی از طریق دلالان خریداری شود.
این روزها مزارع کشاورزی روستای میمند که هرساله در چنین ایامی زیر کشت برنج رفته و چون نگینی سبز در دامنه دنا خودنمایی می‌کرد، این روزها از نبود آب معطل مانده‌اند و نگاه نگران کشاورزان روستا نشان از دردهای بسیار دارد.
کشاورزانی که تنها راه امرار معاش خود و خانواده‌شان از این طریق بوده حال با کمبود آب، «کاسه چه کنم، چه کنم؟» دست گرفته‌اند.
قصه کشاورزان روستای میمند آنجا تلخ می‌شود، که این روستا در بین دو رودخانه بشار و خرسان قرار گرفته و آب این دو رودخانه بیخ گوش اهالی دل می‌برد و تا سر از استان‌های همجوار درآورد.
مردم روستای میمند سال‌هاست چشم انتظار پمپاژ آب از رودخانه بشار یا خرسان هستند تا درآمد سالیانه پنج میلیارد تومانی از طریق مزارع کشاورزی برنج‌کاری از جیبشان پَر نگیرد.
نبود پمپاژ آب که یک بار کلنگ ایجاد آن در روستا به زمین خورده، با توجیه مسئولان امر از یک طرف و بی سر و سامانی جداول آبی از طرف دیگر داد کشاورزان روستای میمند را درآورده است.
علاوه بر گلایه‌های کشاورزان از نبود آب برای کشاورزی، مردم از وضعیت نامناسب معابر روستایی و ضعف شبکه برق و اینترنت پرسرعت و معارضات با شرکت گاز نیز گلایه مند هستند.

مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی که با همراهی جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی به دهستان سادات محمودی در بخش پاتاوه از توابع شهرستان دنا سفر کرده بود، در جمع مردم روستای میمند، دلیل برخی کمبودها در مناطق و حاکم بودن فقر و محرومیت را عدم مدیریت صحیح و بی‌توجهی به ظرفیت‌ها دانست.
وی با اشاره به ظرفیت روستای تاریخی میمند و همچنین مستعد بودن این روستا در زمینه کشاورزی، اظهار داشت: در شهرستان دنا روستای میمند و سایر روستاهای همجوار در محل خروجی منابع آبی به سمت دیگر استان‌ها قرار دارند و تشنگی مزارع کشاورزی این منطقه و در مضیقه بودن کشاورزان، قابل توجیه نیست.
وی به افزایش سه برابری بودجه استان نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: مدیران با تکیه بر اعتبارات و تلاش برای جذب، تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات به کار ببندند.
وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون سه بار در مکاتبات جداگانه با وزارت نفت خواستار رسیدگی به معارضات موجود با اهالی روستاهای نزدیک به مراکز گاز رسانی در شهرستان دنا شده‌ایم، گفت: مجدداً موضوع را از طریق وزارت متبوع پیگیری خواهم کرد و امیدواریم که مشکل هرچه سریع‌تر برطرف شود.
عبدالحمید پناهی فرماندار شهرستان دنا در این نشست اظهار داشت: روستای میمند یکی از پرجمعیت نرین روستاهای شهرستان دنا و دارای پتانسیل بالای کشاورزی و گردشگری و صنایع دستی است.
وی با اشاره به اینکه در دهستان سادات محمودی سه روستای هدف گردشگری و صنایع دستی وجود دارد، افزود: صد میلیون تومان برای راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در روستای اختصاص یافته‌است.
پناهی با اشاره به کثرت جمعیت و مساحت روستای میمند گفت: روستا دارای نانوایی می‌باشد اما با توجه به اینکه مردم روستا از نظر بعد مسافت در دسترسی به نانوایی مشکل داشتند، ۲۰ تن آرد در سال‌جاری به سهمیه آرد آن اضافه شد.
نجفعلی آرسته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دنا درا آمده این نشست گفت: روستای میمند شهرستان دنا هیچ‌گونه کد برای تخصیص آب جهت مصارف کشاورزی ندارد و چندسال پیش جهت رفع تکلیف احداث پمپاژ آب کلنگ‌زنی زده شده‌است.
وی افزود: ۹۰ درصد اراضی دنا ملی هستند و دستگاه‌های متولی با اعمال ماده ۵۴ بسیاری از موانع بر سر راه خدمات‌رسانی را می‌توانند مرتفع کنند.
صیادی مدیر بنیاد مسکن شهرستان دنا، اظهار داشت: مطالعات طرح هادی روستایی میمند انجام شده و به مشاور واگذار شده، که متأسفانه مشاور کار را نیمه کاره رها کرد.
وی از واگذاری مجدد طرح هادی روستایی میمند به مشاور خبر داد و گفت: ۱۵ هزار متر مربع از معابر روستای میمند آسفالت شده‌است، که در صورت تخصیص اعتبار و قیر دیگر معابر نیز آسفالت و بهسازی می‌شوند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مگه تو نماینده مردم نیستی به کی داری میگی روستای میمند تشنه مانده؟نکنه هنوز فکر میکنی دوران تبلیغاته؟
Iran, Islamic Republic of
این گوی و این هم میدون مشکلو حل کن
محسن
Iran, Islamic Republic of
شهرستانی که // هست رو که باید 10 سال پیش فاتحه اش رو می خواندیم..
Iran, Islamic Republic of
جون خودت دو شاخ کلوه ن ویک
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1