تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۱
کد مطلب : ۴۳۶۵۲۴
کبنانیوز گزارش می دهد

شرایط بحرانی آب در کهگیلویه و بویراحمد / تشکیل ستاد بحران/ رودخانه بشار یاسوج در آستانه نابودی / حاجی‌زاده: سدهای کهگیلویه و بویراحمد ابتدا در خدمت سایر استان‌ها است

۲
۰
شرایط بحرانی آب در کهگیلویه و بویراحمد / تشکیل ستاد بحران/ رودخانه بشار یاسوج در آستانه نابودی / حاجی‌زاده:  سدهای کهگیلویه و بویراحمد ابتدا در خدمت سایر استان‌ها است
کبنا ؛برق و آب در استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط بحرانی دارد، موضوع این دو مقوله مهم به ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد کشیده شد و مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد از وضعیت بحرانی آب برخی روستاها و شهرهای استان خبر داد و خواستار چاره اندیشی در این خصوص شد.
 به گزارش کبنا، عصر امروز (یکشنبه 14 تیرماه 1400) جلسه ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست کیامرث حاجی زاده معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
در ابتدای این جلسه محمد محمدی مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد به شرایط بحرانی آب در برخی روستا اشاره کرد و اظهار داشت: تنش آبی و خشکالی، در خیلی از روستاها و شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد دچار مشکل حاد است. لازم است که مسئولان آب و فاضلاب تدابیر و جدیت بیشتری در خصوص تأمین آب مورد نیاز روستاها و شهرهای بدون آب داشته باشد.



وی گفت:  قرار بود دستگاه‌های اجرایی مصرف برق را ۵۰ درصد کاهش دهند اما هنوز اتفاق خاصی صورت نگرفته است.  برخی از فرمانداران مناطق گرمسیری به منظور مصرف کاهش برق خواستار تغییر ساعات اداری شدند.در خواست شده که ساعت کاری ادارات مناطق گرمسیری ۶: ۳۰ صبح تا ۱۳ بعدازظهر خواهد بود.
این مسئول با بیان اینکه مصرف بی‌رویه آب کنترل شود، گفت: شاهدیم فضای سبز و باغچه‌ها با آب شرب آبیاری می‌شوند لذا آب شرب و آب آبیاری تفکیک شوند.
 محمدی با گلایه از کشت محصولات پرمصرف و عدم اقدام توسط دستگاه‌های مرتبط افزود: علی‌رغم ممنوع شدن کشت برنج شاهد کشت برنج هستیم که این اقدام می‌تواند خسارانی را به همراه داشته باشد
در ادامه معتمدی زاده مدیرعامل برق کهگیلویه و بویراحمد از ادارات استان گلایه کرد و اظهار داشت: به ندرت پیدا می‌شود که دستگاه دولتی دستورالعمل‌های صرف جویی در انرژی برق داشته باشند.



وی با بیان اینکه برق دستگاه‌هایی که بیش از ۵۰ درصد مصرف داشته باشند قطع می‌شود، گفت: از امروز به بعد اگر دستگاه دولتی در ایام تابستان دارای مصرف بالای برق باشند، برق آنها را قطع می‌کنیم.
 مدیرعامل برق کهگیلویه و بویراحمد به موضوع برق جمعه بازار یاسوج گریزی زد و گفت: هر روز برق غیرمجاز در جمعه بازار یاسوج مورد استفاده قرار می‌گیرد که از 10 چاه کشاورزی مصرف برق بیشتری دارند و متأسفانه علی رغم تذکرات زیاد هیچ کاری در این باره صورت نگرفته است.
 وی با اشاره به نظارت بر مصرف برق حوزه کشاورزی و صنعت خصوصاً سنگ‌شکن‌ها گفت: پیکی که برای مصرف برق استان تعیین شده ۳۸۱ مگاوات است اما مصرف ما از ۴۳۰ مگاوات افزایش یافته است که با توجه به افزایش مصرف برق، خاموشی‌ها بلوک بلوک اعمال می‌شود.
رسول فرهادی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه به شرایط بحرانی آب در بعضی شهرستان‌های استان اشاره کرد و گفت: برق برخی چاه‌های کشاورزی پرمصرف آب را قطع کردیم.
  
وی به وضعیت بحرانی رودخانه بشار یاسوج گریزی زد و گفت: در اطراف این رودخانه کشاورزی به شدت رونق دارد و اگر به همین منوال پیش برود، ظرف یک ماه آینده شاهد خشک شدن این رودخانه در یاسوج خواهیم بود.
دمساز معاون آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه به جای اینکه راهکاری برای برون رفت روستاهای استان از کم آبی ارائه دهد، در باره تصفیه‌خانه‌ها و پروژه‌های صحبت کرد که همه از وضعیت آن اطلاع داشتند. پروژه‌های آبی که باید مدت‌ها پیش به اتمام می‌رسیدند.



عیسی شهامت مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 23 درصد برق مصرفی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادارات استان مصرف می‌شوند.
در ادامه این جلسه، آب مصرفی در حوزه کشاورزی یکی از چالش‌های مهم تنش آبی بود که برخی از مسئولان به آن اشاره کردند. حسین کاظمی مدیرکل روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سازمان جهاد کشاورزی هیچ گونه برنامه‌ای برای کاهش مصرف آب کشاورزی و الگوی کشت ارائه نشده است و با این وضعیت کشاورزی در اطراف رودخانه بشار، احتمال خشک شدن سرچشمه رود بشار وجود دارد.

 بحران کم‌آبی در کهگیلویه و بویراحمد جدی است


کیامرث حاجی‌زاده معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سدها می‌توانند خشکسالی و سیلاب را مهار کنند، گفت: معضل خشکسالی جدی است رودخانه بشار دچار کم‌آبی شده و سطح چاه‌های کنار رودخانه بشار تا ۴۰ متر کاهش یافته است.
 معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اگر سد تنگ سرخ که در سال ۹۰ کلنگ‌زنی شد دنبال و به نتیجه می‌رسید امروزه مشکل تأمین آب نداشتیم و می‌توانستیم آب شرب، کشاورزی و صنعت را به خوبی مدیریت کنیم.
 وی با اشاره به رعایت پیوست‌های زیست محیطی در پروژه‌های سدسازی گفت: خوشبختانه پروژه‌های آبی را به خوبی مدیریت کردیم و همه پروژه‌های آبی فعال هستند، تنها پروژه تعطیلی آب لیکک بود که عملیات اجرایی آن به زودی انجام می‌شود.
 وی با اشاره به پیشرفت ۳۷ درصدی سد تنگ سرخ طی مدت کوتاهی که مجدداً فعال شده افزود: کارهای مقدماتی سد سقاوه انجام و به زودی عملیاتی می‌شود، ضمن اینکه در مناطق گرمسیری نیازمند احداث سد هستیم تا بتواند مناطق و شهرهای اطراف را پوشش دهد، همچنین تولید برق هم صورت گیرد.
 این مسئول بیان کرد: مطالعات در حوزه سد آبریز صورت گرفت و سد با گنجایش ۱۳۷ میلیون متر مکعب احداث می‌شود.
 حاجی‌زاده عنوان کرد: سد مارون احداث شده اما بیشتر برداشت از سد در حوزه خوزستان انجام می‌گیرد، سد کوثر هم منبع آب پایداری برای استان خوزستان به شمار می‌رود البته هر زمانی که مشکل داشته باشیم می‌توانیم با رهاسازی آب مشکل را حل کنیم.
 وی با بیان اینکه ۹۳ درصد سد کوثر آبگیری شده است، گفت: احداث سد آبریز موجب پایداری آب در مناطق گرمسیری می‌شود گنجایش سد ۱۷۳ میلیون متر مکعب است و سالانه ۲۰ مگاوات برق از این سد تولید می‌شود، ضمن اینکه از محل ماده ۵۶ مبلغ ۱۰۰ میلیارد برای سد در نظر گرفته شده و تلاش می‌کنیم مجوز ماده ۲۳ در همین دولت اخذ و اعتبار اختصاص داده شود.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آب ۲۶ هزار هکتار باغ و زمین کشاورزی اطراف این سد نیز تأمین می‌شود، پروژه آبرسانی به ۴ شهر کهگیلویه بزرگ بعد از ۴ سال فعال شده اما برای تأمین برق با مشکل مواجه هستیم که سد آبریز می‌تواند این مورد را حل کند.
 وی با بیان اینکه ۵ سد بزرگ در دومین حوزه بارشی کشور وجود دارد، افزود: سد تنگ سرخ به جد در حال پیگیری است، سد سقاوه مجوز گرفته باید عملیاتی شود، سد آبریز به دنبال اخذ مجوز است، سد کوثر دیگر سد استان است و سد چم‌شیر که مقدمات آبگیری آن باید انجام گیرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: سدها ابتدا در خدمت سایر استان‌ها بعد در خدمت استان کهگیلویه و بویراحمد است چرا که این سدها منابع ملی هستند.
 حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: کسی فکر نکند هدف این است که آب در کهگیلویه و بویراحمد نماند بلکه بر اساس کار کارشناسی این سدها برای جلوگیری از سیلاب و خشکسالی لازم است چرا که کشور در شرایط اقلیمی بسیار خشک پیش می‌رود و آب‌های روان باید جمع شود.
 وی بیان کرد: بارندگی‌های آذر، دی و بهمن موجب بارش ۴۴۷ میلی‌متر باران شده و اگر این سدها نبودند سیلاب خسارات زیادی وارد می‌کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

خرامان
Iran, Islamic Republic of
آخ و بخت ایران وای و وضع یاسوج
Iran, Islamic Republic of
کافه های بین راهی با برق غیر مجاز واقعا فاجعه است
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1