تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۴۳۶۴۶۵
واکسیناسیون بی‌برنامه و بسیار کند ادامه دارد

هجوم ایرانی‌ها به کشورهای همسایه برای تزریق واکسن

۰
هجوم ایرانی‌ها به کشورهای همسایه برای تزریق واکسن
کبنا ؛کمبود واکسن کرونا و روند کند واکسیناسیون هربار یک جنجال تازه می‌آفریند. حالا هم این عدم مدیریت صحیح در رابطه با واکسیناسیون باعث شده تا کشورهایی، چون ترکیه، ارمنستان و ابوظبی از این موقعیت پیش آمده به سود خود استفاده کرده و گردشگران ایرانی را با وعده تور واکسیناسیون جذب تور گردشگری‌های خود کنند که البته تاکنون موفق هم شده اند.
به گزارش کبنا به نقل از فرارو، اگر کمی در بازار سیاه و فضای مجازی جست و جو کنید می‌توانید واکسن هایی، چون فایزر را به راحتی پیدا کنید، اما با قیمتی نجومی که بین ۲۵ تا ۶۰ میلیون است. حالا به سراغ تور‌های واکسیناسیون ارمنستان بروید، می‌بینید که قیمت یک تور چهار روزه به ارمنستان با بلیت و هتل و بیمه مسافرتی پنج میلیون تومان به بالا برآورد شده و آژانس‌های مسافرتی می‌گویند که تور‌های اتوبوسی  خدمات مشابه را با قیمت حدود سه میلیون تومان ارائه می‌کنند.
با این اوصاف تور واکسیناسیون در مقایسه با قیمت بازار سیاه بسیار مقرون به صرفه است و همین موضوع هم باعث شده تا عده‌ای از ایرانیان سفری که قرار است به تضمین سلامتی شان کمک کند را انتخاب کنند. از طرفی این اشتیاق باعث شده تا تور‌های سفر به ارمنستان پر رونق‌تر از قبل برگزار شود.
داستان رونق گرفتن سفر به ارمنستان هم به تبلیغاتی که برای تزریق رایگان واکسن‌های فایزر، اسپونتیک وی، آسترازنکا و سینوواک در این کشور صورت گرفته بود، برمی گردد. آن هم درست موقعی که اهالی کشور ارمنستان تمایلی به تزریق واکسن‌های کشورشان نداشتند؛ مقامات ارمنی هم از این موقعیت برای جذب گردشگر استفاده کردند.  
اما این تبلیغات تا چه حد به واقعیت نزدیک هستند؟ تبلیغاتی که یکسال است از تب و تاب نیفتاده و برخی مسئولان کشور آن را تخلف می‌دانند.
حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی از جمله کسانی است که می‌گوید برگزاری تور برای واکسن تخلف است. البته هیچ توری با عنوان تور واکسن، گردشگران را به ارمنستان، ترکیه و کردستان نمی‌برند و باادعای تور گردشگری به واکسن کرونا می‌پردزاند. اما متقاضیان دز دوم واکسن کرونا در ترکیه باید پس از سه هفته و ارمنستان حداقل ۴۰ روز بعد مجددا به این کشور‌ها مراجعه کنند.
تور واکسن، مسافرتی ضدکرونا برای ایرانیان!

افزایش مسافران تور واکسیناسیون 
باتوجه به واکسینه کردن عمومی و پایان محدودیت در برخی از کشور‌های همسایه، اوایل خردادماه امسال وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه اعلام کرد که تعداد گردشگران ایرانی که وارد ترکیه شدند افزایش چند برابری داشته و به ۱۹۴ هزار و ۳۸۴ نفر رسیده است. این آمار را نمی‌توان تها به گردشگرانی که قصدشان فقط دیدن جاذبه‌های گردگشری ترکیه بوده اختصاص داد، بلکه اکثر آن‌ها به واسطه تبلیغات تور واکسن وارد این کشور می‌شدند.
از سوی دیگر، ابوظبی پایتخت امارات عربی متحده و روسیه هم آمادگی خود را برای تزریق واکسن به مسافران خارجی اعلام کرده اند، با این تفاوت که مسئولان ابوظبی گفته اند که گردشگران رایگان واکسینه می‌شوند، اما دریافت واکسن کرونا در روسیه، رایگان نیست.  
در امارات ۲ واکسن فایزر و سینوفارم در دسترس است و در روسیه هم علاوه بر واکسن‌های یاد شده از واکسن اسپوتنیکف تولید داخلی این کشور هم استفاده می‌کند.
ارائه دادن واکسن کرونا به گردشگران ایرانی درحالی است که بیشتر از یک سال است که مسافران پشت مرز‌های امارت و روسیه مانده اند و حالا انگار این کشور‌ها قصد دارند تا از طریق واکسیاناسیون به صنعت گردشگری کشورشان رونق ببخشند.
فاصله تور واکسن کرونا با واقعیت چقدر است؟
حدود دوماه پیش معاون گردشگری در نامه‌ای خطاب به مدیران گردشگری استان‌ها و تشکل‌های خصوصی، تبلیغ و اجرای تور با وعده واکسن کرونا را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرده بود. او این وعده را درحالی دروغین دانست که کشور‌هایی که حالا بیشترین میزان ورود مسافران ایرانی را دارند، مجوز رسمی واکسن کرونا را نداشتند.
اما حالا انگار اوضوع فرق کرده و بی برنامگی در واکسیناسیون سبب شده تا کشور وارد موج پنجم شود و میزان مرگ و میر یکبار دیگر افزایش یابد و افراد چاره‌ای جز انتخاب این تورهای گردشگری را نداشته باشند. 
 با وجود شرایط واکسیناسیون کند در کشور و افزایش شمار مراجعه کنندگان مسافران ایرانی به کشورهایی که وعده واکسن رایگان می دهند شاید بهتر است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین ستاد ملی کرونا به جای انکار و تکذیب چنین تورهایی، فرایند نظارت بر این تورها را در پیش گیرند تا  بتوان از تخلف و سودجویی احتمالی پیشگیری کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1