تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۴۳۶۴۲۲
بررسی معضل حاشیه نشینی در یاسوج؛

چرا هر روزه بر حاشیه نشینی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد افزوده می شود؟

۲
۰
چرا هر روزه بر حاشیه نشینی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد افزوده می شود؟
کبنا ؛
افزایش قیمت مسکن در مرکز شهر یاسوج، صدور مجوز مسکن در حواشی شهر، موجبات افزایش حاشیه نشینی در این شهر شده و هر چند که با معضل نبود برنامه و سیاستگذاری چگونگی توسعه شهر روبرو هستیم، و خود موضوعی جداگانه است، ولی پس از شهرسازی و ساختمان سازی نیز، هیچ برنامه ای برای فضاهای مختلف آموزشی، تفریحی، بهداشتی مناطق حاشیه ای پیش بینی نشده است.
هزار نفر در روستاهای حاشیه شهر یاسوج سکونت دارند و روز به روز بر تعداد آنان اضافه می‌شود اما در توزیع اعتبارات مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، تسنیم نوشت: مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در دامنه کوه دنا به عنوان پایتخت طبیعت ایران شاهد موج فزاینده جمعیت در مناطق حاشیه‌ای است.
بیش از 100 هزار نفر در مناطق حاشیه‌ای شهر یاسوج زندگی می‌کنند و نبود زیرساخت‌های مناسب زندگی را برای مردم دیار پایتخت طبیعت ایران سخت کرده‌ است.
قیمت مناسب املاک در حاشیه شهر یاسوج و مقرون به صرفه بودن اخذ مجوزهای لازم با توجه به روستایی بودن اغلب مناطق باعث شده تا شاهد رشد ساختمان‌های مسکونی در اطراف شهر یاسوج باشیم.
یاسوج مهاجرپذیرترین شهر ایران
نستهن مقدم شهردار یاسوج می‌گوید: شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از شهرهای شاخص کشور در بحث مهاجرپذیری به شمار می‌رود.
وی از محدودیت‌های مالی و اعتباری بر سر راه شهرداری یاسوج گلایه‌مند بوده و معتقد است شهرداری یاسوج با توجه به مرکز بودن استان روزانه به بیش از 200 هزار نفر خدمت ارائه می‌دهد.
علاوه بر نبود اعتبارات لازم و سوءمدیریت در مدیریت شهری شهر یاسوج عدم همکاری دستگاه‌های خدمت‌رسان و متولی مدیریت شهری نظیر راه و شهرسازی و بنیاد مسکن باعث شده تا مشکلات بر روی هم انباشته شود و شکل و شمایل شهر از وضعیت مطلوب به وضعیت نامطلوب تغییر چهره بدهد.
امکانات و اعتبارات عادلانه توزیع شود
مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی معتقد است عدم همکاری و ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات به مردم باعث بروز نارضایتی می‌شود.
وی افزود: شهر یاسوج هر روز در حال گسترش است و باید توزیع امکانات و خدمات براساس ظرفیت‌ها و به صورت عادلانه باشد.
روشنفکر مهمترین اصل مدیریت را داشتن برنامه‌های صحیح و کارآمد دانست و بیان کرد: شهر یاسوج پیشانی استان کهگیلویه و بویراحمد است و باید گسترش فضای شهری بر اساس برنامه‌ریزی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان باشد تا در آینده شاهد بروز مشکلات برای زندگی مردم نباشیم.
کمبود مدرسه در حاشیه شهر یاسوج
کوروش دلشاد رئیس آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد نیز از ضعف زیرساخت‌های آموزشی در شهر یاسوج ابراز نگرانی کرد و گفت: در مناطق مادوان، بلهزار و مهریان با کمبود شدید فضای آموزشی روبه‌رو هستیم.
وی افزود: در برخی از مدارس شهر یاسوج با ظرفیت بیش از 300 دانش‌آموز دو چشمه سرویس بهداشتی وجود دارد و زیرساخت‌های آموزشی کنونی جوابگوی نیازهای آینده نیست.
دلشاد خاطرنشان کرد: در منطقه مادوان با توجه به بافت جمعیتی متراکم ساخت مجتمع آموزشی 12 کلاسه از ضروری‌ترین موارد برای شهر یاسوج به شمار می‌رود.
رحمانی معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز نسبت به عدم وجود یک بازارچه صنایع دستی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایتخت طبیعت ایران با همه ظرفیت‌ها گلایه کرد و گفت: چندین سال است که پیگیر احداث یک بازارچه صنایع دستی در مرکز استان هستیم اما ضعف منابع مالی و عدم اختصاص بودجه تاکنون اجازه محقق شدن چنین کاری را نداده است.
شورای برنامه‌ریزی باید برای احداث فضای آموزشی، ورزشی، فرهنگی، درمانی، تفریحی، فضای سبز و غیره در مناطق حاشیه شهر یاسوج تدبیری کند زیرا کمبود زیرساخت‌ها و امکانات اولیه در این مناطق بیداد می‌کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سید
Iran, Islamic Republic of
اتفاقن قیمت مسکن در یاسوج یکی از ارزانترین مراکز استانهای ایران است چرا دارید چرت و پرت میتویسید
عععع
Iran, Islamic Republic of
این مقدم که میگه روزانه به 200هزار نفر خدمات میدیم حتما هوایی است که مردم نفس می کشند .ایشون اگر لیست خدماتی که میگن داده میشه اعلام بکنن خوبه .یاسوج مقدم نه خیابان درست و حسابی داره همه پر از چاله .نه چهار راه درست و حسابی .دست انداز هایی چنان خلاقانه زده شده که پدر آدم درمیاد ایشون چرا نمک به زخم مردم می پاشد مردمی که با گوشت و پوست و استخوان خود می بینند که یاسوج جای زندگی نیست.
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1