تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۴۳۶۲۱۷
محمدعلی وکیلی؛

برادرِ روحانی چوب لای چرخ دولت گذاشت/ مردم از اصلاح‌طلبان به ستوه آمده‌اند/ افراطی‌های اصلاح‌طلب هم‌نوا با براندازان هستند/ از جبهه اصلاحات فقط ابتذال باقی‌مانده است/ افراطی‌های اصلاح‌طلب باید تسویه شوند/ بیرون رفتن علوی‌تبار را باید به فال نیک گرفت

۴۴
۲
برادرِ روحانی چوب لای چرخ دولت گذاشت / مردم از اصلاح‌طلبان به ستوه آمده‌اند/ افراطی‌های اصلاح‌طلب هم‌نوا با براندازان هستند/ از جبهه اصلاحات فقط ابتذال باقی‌مانده است/ افراطی‌های اصلاح‌طلب باید تسویه شوند
کبنا ؛نماینده مجلس دهم و فعال اصلاح طلب معتقد است امثال علوی تبار جز هزینه‌سازی چیزی برای اصلاح‌طلبان ندارند و براندازان باید تسویه شوند.
 به گزارش کبنا به نقل از مشرق، چپ ها خودشان را دوباره احیا می‌کنند، این آغاز سخنان یکی از اعضای جبهه اصلاحات پس از شکست در انتخابات است. محمدعلی وکیلی نماینده سابق مجلس و از اعضای لیست امید ازجمله افرادی است که با انتقاد از وضعیت ناهمگون اصلاح‌طلبان معتقد به تسویه و پاک‌سازی اساسی در جبهه اصلاحات است.
وکیلی به مشرق می‌گوید: دوجریان برانداز نزدیک به آمریکایی ها و لیبرال‌های حزب کارگزاران سال‌ها به چپ‌های عدالت‌خواه و خط امامی آسیب‌زده‌اند، وکیلی اعتقاد دارد که این دو جریان چون دو لبه قیچی بال‌های جریان اصلاح‌طلب چیده و آن را بی‌هویت و از درون تهی کرده‌اند. مدیرمسئول روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار صریح و بدون تعارف بخش های رادیکال جناح چپ را نقد کرده و فاصله گذاری دقیقی با آن ها دارد.
وکیلی اعتقاد دارد که وقت آن رسیده که اصلاح‌طلبان تندرو از بدنه جبهه اصلاحات جدا شوند، او می گوید مدت هاست که به خاطر مواضعش مورد غضب محافل تندرو اصلاح طلب قرار گرفته اما در مسیر خود مصمم است و می خواهد در سرمقاله های روزنامه اش نور بر گعده های محرمانه بتاباند.


در ادامه مشروح گفتگو با محمدعلی وکیلی را می‌خوانید:
محمدعلی وکیلی با اشاره به ایجاد همگرایی در کشور پس از انتخابات گفت: پس از پایان انتخابات و مشخص شدن نتایج آن باید بازی‌های جناحی را کنار گذاشت، شرایط کشور دیگر اجازه نمی‌دهد بازی‌های سیاسی و جناحی ادامه پیدا کند از سویی مردم  نیز دیگر تاب این دست رفتارها راندارند. وکیلی ادامه داد: دلخوری و قهر برخی از مردم در انتخابات نشان می‌دهد که وضعیت ما چگونه است، پس باید دست از سیاسی کاری برداشت و فضای کشور را در مسیر تعامل و رفع مشکلات اقشار مختلف جامعه قرارداد.
نماینده مجلس دهم با اشاره به انتخاب سید ابراهیم رئیسی گفت: آقای رئیسی به دنبال یک دولت اجماعی و فراجناحی است؛ البته موانعی نیز پیش راه او است. وکیلی اضافه کرد در همه دولت‌های پیشین عوارض شعاع قدرت باعث شد کارآمدی قوه مجریه کم شود، در همه ادوار گذشته روسای جمهور دلشان می‌خواست دولت اجماعی به‌منظور دسترسی به کارآمدی ایجاد کنند؛ اما شعاع قدرت مانع آن‌ها شد.
نزدیکان و برادر روحانی مانع از کارآمدی دولت تدبیر شدند
وکیلی با تشریح مفهوم شعاع قدرت گفت: شعاع قدرت احزاب و اطرافیان رئیس‌جمهور و ذی‌نفعان جناحی هستند که با انحصارطلبی مانع از تشکیل دولت‌های اجماعی درگذشته شده اند، مثلا در دوران روحانی برادر او و برخی نزدیکانش مانع از آن شدند که دولت کارآمد شود.
 آن‌ها روحانی را به سمت خودشان کشانده و چوب لای چرخ دولت گذاشتند. اما رئیسی متفاوت با روحانی است؛ او در لایه‌های بالای نظام مقبولیت داشته و برخلاف روحانی از ویژگی‌های اخلاقی برخوردار است، ازاین‌رو می‌تواند بر شعاع قدرت غلبه کند. رئیسی در جای‌جای رقابت انتخاباتی بر مستقل بودن و تعلق داشتن به مردم توجه داشته‌اند. ایشان در اولین کنفرانس، خبری خود اعلام کرد که نیازی به واسطه‌ای به نام «اطرافیان نزدیک» در ارتباط با مردم نداشته و عوارض شعاع قدرت را به‌خوبی می‌شناسد و می‌تواند یک دولت وحدت ملی را تشکیل دهد.
مردم از اصلاح‌طلبان به ستوه آمده‌اند
نماینده لیست امید در مجلس دهم با اشاره به اصلاح‌طلبانی که انتخابات را تحریم کرده‌اند گفت: این جریان مانع از ایجاد وحدت در جامعه می‌شوند، وکیلی ادامه داد: جریان تحریم در اصلاح‌طلبان با مغلطه سعی کرده تا دلخوری مردم از وضعیت فعلی را به سود خود مصادره کند.
وکیلی ادامه داد: واقعیت آن است که اگر بخشی از مردم در انتخابات رأی نداده‌اند؛ به معنای آن نیست که برانداز شده و نظام را قبول ندارند، بلکه آن ها از بی‌کفایتی دولت روحانی و اصلاح‌طلبان به ستوه آمده و اعتراض خود را بارأی ندادن نشان داده اند.
وکیلی در ادامه گفت: اصلاح‌طلبان تحریمی با نسبت دادن مردم ناراحت از ۸ سال ناکارآمدی دولت، به سبد خود در حق آن‌ها جفا می‌کنند، زیرا این دسته که پای صندوق رأی نیامده‌اند؛ از نظام قهر نکرده‌اند، بلکه به اصلاح‌طلبان و دولت وابسته به آن‌ها اعتراض دارند؛ حتی برخی به خاطر شرایط کرونایی حاکم بر کشور رأی نداده‌اند و نباید آن‌ها را در دسته براندازان قرارداد.
وکیلی افزود:اصلاح‌طلبان و براندازان بابی شرمی جریان قهر و دلخور از دولت روحانی را به نام خودشان مصادره می‌کنند؛ که این امر با واقعیت تطبیق ندارد.
همتی با حمایت خاتمی رأی کمتری می‌آورد
مدیرمسئول روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار با تشریح وضعیت جبهه اصلاحات گفت: جریان اصلاح‌طلب به من هجمه می‌کند؛ که چرا این وضعیت آن ها را به‌صورت عریان به رخ جامعه می‌کشم؛ اما آن‌ها باید بدانند که مردم با شرایط فعلی دیگر با اصلاح طلبان آشتی نمی‌کند.
وکیلی ادامه داد: اصلاح‌طلبان با ۴ بحران موقعیت؛ بحران مزیت؛ بحران حکمرانی و بحران کارآمدی روبرو هستند و تا این موارد حل نشود مردم با آن‌ها آشتی نمی‌کنند. واقعیت آن است که حتی اگر همتی امضاء خاتمی و جبهه اصلاحات را نیز می‌گرفت؛ رأی او بیش از نتیجه لیست جمهور در انتخابات شورای شهر تهران نشده و حتی ممکن بود سبدش از همین رأی فعلی نیز کوچکتر شود.
عضو جبهه اصلاحات افزود: اصلاح‌طلبان با بحران سرمایه اجتماعی روبرو شده و با فرار و فرافکنی نمی تواند از پاسخ به آن شانه خالی کند. اگر اصلاح‌طلبان بحران سرمایه اجتماعی را حل نکنند؛ قطعاً دو سال بعد در انتخابات مجلس و چهار سال بعدتر در انتخابات ریاست جمهوری بازهم شکست می‌خورند.


اصلاح‌طلبان باید تعریف کنند در جمهوری اسلامی هستند یا بر آن!
وکیلی با اشاره به آنکه افراطی‌های اصلاح‌طلب بخشی از جبهه اصلاحات را که رأی داده‌اند سرزنش می‌کند گفت: این جماعت تندرو با براندازان هم‌نوا شده‌اند؛ اصلاح‌طلبان باید تعریف کنند در جمهوری اسلامی هستند یا بر آن! در حال حاضر متأسفانه مشخص نیست که متولی اصلاحات چه کسی است، آیا اصلاح‌طلبانی که خودشان را در نظام تعریف می‌کنند را باید صاحب این جریان دانست یا امثال تاج‌زاده و حجاریان را که در جبهه براندازان قرار دارند.
وکیلی ادامه داد: باید مشخص شود که آن‌هایی که جبهه اصلاحات را به لب پرتگاه براندازی برده‌اند اصلاح طلبند یا جریانی که خودش را موظف به حفظ ارکان جمهوری اسلامی و قانون اساسی می‌داند.


قربانی حزب کارگزاران هستیم!
نماینده سابق مجلس گفت: از آن نیروی اصلاح‌طلب پر سابقه، ریشه‌دار و مورد تائید امام(ره) تنها ابتذال و مشتی برانداز باقی مانده است. ما تکلیفمان با اصلاح‌طلبان تحریمی و برانداز مشخص است و با آن‌ها همراه نمی‌شویم. آن‌ها باید از جبهه اصلاحات تسویه شوند. اصلاح‌طلب واقعی همان جریانی بود که شما در مناظره‌های انتخاباتی دیدید. اصلاح‌طلبانی که نظریه‌های شاذ سیاسی چون جدا کردن دین از سیاست و بی‌رنگ کردن دین مردم می دهد؛ باید از گفتمان اصیل اصلاح طلب جدا شود؛ هرچند صدای آن‌ها بلند است، اما حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که باید مرزشان مشخص‌شده و چپ‌های خط امامی خودشان را بازسازی ‌کنند. درگذشته عدالت خط اصلی اصلاح‌طلبی بود؛ اما به‌مرور دوگانه عدالت و آزادی و بعد آن عدالت و لیبرالیسم را به چپ‌های سنتی تحمیل شد.


وکیلی با اشاره به پارادوکس‌های حاکم بر اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان اصیل قربانی دو جریان برانداز آمریکایی و نیز لیبرالیسم حزب کارگزاران شده است، حزب کارگزاران سعی کرد اقتصاد آزاد را جایگزین عدالت محوری کرده و محتوای اصلاح‌طلبی را تهی کند.
وکیلی اضافه کرد: ما قربانی دولبه قیچی شده ایم. یکی اصلاح‌طلبان رادیکال که زبان براندازان خارجی و منافقین است و دیگری لیبرال‌های حزب کارگزاران که فرزندخوانده سرمایه‌داری جهانی شده است. این دودسته اصلاحات را از درون تهی و بی هویت کرده است.
وکیلی با اشاره به نقش خاتمی در شکل‌گیری این وضعیت گفت: در دورانی هستیم که دیگر اصلاح‌طلبان قانع و وابسته به خاتمی یا هر فرد دیگری نخواهند بود.
علوی تبار استعفا داد؟ بهتر که رفت
وکیلی با اشاره به استعفای علیرضا علوی تبار از جبهه اصلاحات گفت: در نقطه کنونی تمرکز بر دموکراتیزه کردن قدرت  با هزینه‌های سرسام‌آور و نسخه‌های کلیشه‌ای علوم سیاسی دیگر معنایی ندارد.

افرادی مانند علوی تبار با مردم فاصله بسیاری دارند. روشن‌فکران جبهه اصلاحات نتوانستند با تز دموکراتیزه کردن دولت‌ها باعث کارآمدی آن شوند؛ مردم می‌پرسند این شعارهایی چون آزادی؛ دموکراسی چه شد؟ آیا وضع ما بهتر شده است؟ پاسخ به این سؤالات منفی است. علوی تبار فهمیده است که فاقد نظریه برای جامعه فعلی است و این فقر تئوریک باعث دل‌زدگی از آن‌ها شده است. بیرون رفتن امثال آقای علوی تبار از میان اصلاح‌طلبان با تحمیل هزینه‌های آن‌ها بر این جبهه اصلاحات را باید به فال نیک گرفت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اگر همین اصلاح طلبا نبود شما تو عمرت نماینده مجلس نمیشدی
دهقان
Iran, Islamic Republic of
دکتراحسنت بااین تفکرانقلابی
خیام پور
Iran, Islamic Republic of
اقای وکیلی شما دقیقا کجای این جریان ها هستید؟ تا روحانی بود ازش حمایت کردید الان که ریسی اومد بازم کنارش هستی .
ع
Iran, Islamic Republic of
.... از گندم ری نخواهی خورد جناب...
کامران
Iran, Islamic Republic of
خودت بزرگترین سو استفاده کننده بودی و هستی
بیراحمد بی صحاب
Iran, Islamic Republic of
خوا دیه تنه
بچرخ بچرخ
Iran, Islamic Republic of
«تصفیه» درست است در تیتر، یعنی صاف کردن، پالوده کردن.
Iran, Islamic Republic of
اقای وکیلی شما رو کسی اصلاحطلب نمیدونه.
دردمند
Iran, Islamic Republic of
چطور اون‌موقع کسی نمیشناخت تو را و اومدی با لابی تو لیست امید و بعدا‌ رفتی هئیت رییسه خوب بودن الان که به آخرای عمر سیاسیت رسیدی خودتو برا دولت جدید تیتر روزنامه‌میکنی و این‌حرفا رو میزنی یهویی اصلاحات بد شد جناب وکیلی قسم جلاله‌میخورم تو استان خودت بیشتر از۵ هزار رای نداری
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
کوبرهههههههه
شهروند
Iran, Islamic Republic of
دکتر وکیلی رئیس جمهور جدید خوب می‌داند چقدر غریب پور منفعت بهت رسانده در دولت روحانی سوای از مابقی دیگه بس برادر عزیز تو از اصلاح طلب استفاده کردی پس خودتو سبک‌تر نکن دوست داریم
Iran, Islamic Republic of
من واقعا تعجب می کنم اگر اسم آقای غریب پور را نمی آوردی می گفتن لالی!!!!!؟؟؟؟؟ اگر تونستی خودت رو مدیریت کنی بعد حرف بزن...سعی کن همیشه انتقاد سازنده کن نه مخرب
ممم
Romania
مردم از شما به ستوه اومدن تو از اول اصلاح طلب نبودی خدا رحمت کنه اموات سید باقر بزرگ رو که از تو حمایت نکرد تا یاسوج کاندید بشی مردم خودشون میتونن تشخیص بدن کی اصلاح طلب واقعی هست کی فرصت طلب
شاهد روزگار
Iran, Islamic Republic of
جناب وکیلی
با رای اصلاح طلبان به مجلس راه یافتید
روی صندلی مجلس نشستید
منافع زیادی هم کسب کردید
قدرت هم گرفتید
الان هم رفتار غیر اخلاقی نشان دادید و به اردوگاه حریف پیوستید
مردم شما را خوب شنناختن
Iran, Islamic Republic of
جناب وکیلی، خدا وکیلی حتی خود اصولگراها هم با مقالات شما حال نمیکنن میدنید چرا چون مطمینم اگر دوره بعدی اصلاح طلبا برن بالا باز شما به نفع اصلاح طلبا قلم میزنید. جامعه متاسفانه پر شده از دو رویی و این خیلی ترسناکه
سید
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی شما مرزهای دلالی را و چاپلوسی را جابه جا کردین
با این خود شیرینی ها و چاپلوسی ها یقین داشته باشین جایی در دولت آقای رییسی نخواهید داشت چرا که شما دوست روزنامه نگارتان خانم آذرپیک ظاهرا پرونده هایی هم از شما دارد
ملا ماشالا
Iran, Islamic Republic of
مه تا کردی،زدی ووی دس؟

اگر بعد از مجلس،در دولت جایی میداشتی هم همین حرفا رو میزدی؟؟
قضای ای کره،سی چ زرنگ وابیه
عرفان سعادت
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی
معنی در لغت نامه چیست؟
مسعود
Romania
حیف اون رای کهصدقه سر اصلاح طلبان آوردی تو دنبال مال ومنال تو تهران هستی همه دیگه اینه میدونه
علی
Iran, Islamic Republic of
مصداق عینی و ملموس نان به نرخ روز خور که میگن
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
خودت فقط دنبال منافعت هستی الکی خودت را در لیست امید جا زدی حال به سمت دیگر می روی کابینه انقلابی امثال شما را نمی خواهد .
اصلاح طلب قدیم
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی خداوکیلی 5 سال پیش هم شما اینطوری تجزیه و تحلیل می کردی ؟ از چشم همه افتادی هم از چشم دوستانت هم از چشم جریان مقابلت چون همه دیگر شما را می شناسند و باورت ندارند.
Iran, Islamic Republic of
خودت هم به عنوان یک نفوذی بین اصلاح طلبان بودی
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
یاد داستان
مه
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی شما اول دلارهایی توضیح بدهید
تو کجای داستانی بعد از 8سال حالا اصلاحات بد شده تو آدم خوبه
همشهری
Iran, Islamic Republic of
مگه قول پست بهت دادن ، در دولت روحانی که اینهمه بدی از ش میگی کم منافع نبردی ،اگه لیست امید نبود ،کسی نمیشناختت چه برسه بخواد بهت رأی بده ،لطفا از جانب خودت قضاوت کن چون افکار چون شمایی از انگشتان دست بیشتر نیستند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
نون رو به نرخ روز میخورن
Iran, Islamic Republic of
از صدقه سری اصلاح طلبا به این جایگاه رسیدی جناب وکیلی
ععع
Iran, Islamic Republic of
وکیلی یک مهره سوخته است اکر بخواهد با این اراجیف آینده‌ای برای خود دست و پا کند اشتباه می‌کنه امثال وکیلی آبروی اصلاح طلبان رابردند
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
حتما کیسه ای برای دولت رییسی دوخته ای
کی بودی که در لیست امید رفتی وامانده مجلس شدی؟
حالا دولت ناکار آمد شد
این هشت سال چطور نگفتی؟
این هشت سال چطور فریدون را لو ندادی؟
تحریم ها باعث کاهش درآمد دولت شد نمیدانی واقعا؟؟
تحریم ها باعث شکست کشور شده واقعا نمیدانی؟
Iran, Islamic Republic of
عجب ابروی ما لرها را بردی تو و تاجگردون و بقیه با اینهمه رنگ عوض کردنتون بعد از هر انتخابات مجلس و رییس جمهوری
با این حرفها میشی مثل فومنی دبیر حزب خود خوانده اصلاحات نه بین اصلاحطلبا جایی داری نه بین اصولگراها

یعنی فکر میکنی جریان اصلی و مردمی اصلاحات میاد تاجزاده و خاتمی و .... را ول کنه بچسبه به تو

خودت را نابود کردی با اینن جرفهات
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا اولین کسی که از اصلاحات باید پاکسازی شود خود حضرتعالی هست!!!!!!!!!!!!!!!!
ساجدی
Iran, Islamic Republic of
بابا تو دیگه کی هستی
یعنی منفعت طلبی تا این حد ادمو تغییر میده
بیچاره اونایی یه عمر دنباله رو شماها بودند
Iran, Islamic Republic of
تو کی هستی به تو هجمه کنند ؟ تو با تکرار خاتمی یک میلیون ونیم رای اوردی وبا مشخصات و شخصیت خودت در تهران بزرگ ری و شمیرانات و پردیس فقط 30 هزار رای اوردی کی شما را اصلاح طلب میشناسد؟ بادبانها را با باد موافق تنظیم کرده ای؟|
بویر
Iran, Islamic Republic of
حالا کی تو اصلاح طلب شدی .عامل بدبختی اصلاح طلبان تو بودی و لیست کذایی عارف جانت بود .الکی خودتو اصلاح طلب جا نزن
رضا
Iran, Islamic Republic of
جناب وکیلی جوری صحبت می کنن که انگار نه انگار همون نماینده مجلس دهم هستن که با شرکای اصلاحاتشون و دولت متبوعشون آتیش زدن به زندگی مردم
حسین
خیال می‌کنند کسی هست . تابلو هست که در دوره رئیسی جایی ندارد و حالا حرف میزند و نمی گوید چند سال است که نون اصلاح طلبی را می خورد اگر قدرتی داشتم یک ثانیه نمی گذاشتم ایشان در هر جایگاه سیاسی کار کند
Abdizadeh51
Iran, Islamic Republic of
این که اصلاحات و اصلاح طلبی رو به موت هست شکی نیست اما ای کاش این. نظرات در خصوص اصلاحات و اصلاح طلبان را کسی دیگه میداد. آقای وکیلی بقول حاج میرزا آقاسی: این چاه اگر برای ما آب نداره ، برای شما که نان داره.
اصلاح طلبی برا هر کسی بد بود برا جناب وکیلی که از جریان اصلاح طلبی-لیست امید-به همه جا رسید که خوب بود.
عباسی از یاسوج
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی در یک کلام خلاصه بگویم همه میدانند برو به قبوله آقای هدایت خواه ای جاسوسه 30ساله اصولگرایان در جبهه اصلاحات دستت رو شده حیف تاج‌زاده شجاع نیست که رابط شرکتها و هیئت مدیرها های پول پاشخودش را با اون آدم پاک مقایسه نماید
سجاد
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی طوری حرف میزنی که ای نگار اصلا تو راس اصلاح طلب ها نبودی،تو و برادرانت هم چوب لای چرخ مردم گذاشتین با پارتی بازی و پیمانهای......
Iran, Islamic Republic of
کلت بوی قرمه سبزی میده وکیلی نکنه بوی کباب خورده دماغت
Denmark
کبنا چرا اصلاحیه رو نزدی؟ اینکه این مصاحبه بصورت کامل تحریف شده
خواننده
Romania
بوی کباب شنیدی بابا خ....
یکی از هزاران
Romania
وکیلی برخلاف نام فامیلی اش،معلوم نیست وکالت چی را دارد.حالم بهم می خورد
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1