تاریخ انتشار
جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۴۳۶۱۱۸
دل پر مردم از مسئولان دولتی؛

ایل راه «دره‌سرد-جوخانه» چرام لنگِ 10 میلیارد ریال اعتبار!

۱
۰
ایل راه «دره‌سرد-جوخانه» چرام لنگِ 10 میلیارد ریال اعتبار!
کبنا ؛
دوازده درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند و از طرفی عشایر نقش عمده ای در تأمین نیازهای اولیه استان دارند، با این حال، سهم آنها از زیرساخت های مورد نیاز بسیار پایین است. سالیانه هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود. عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین نگهداری می کنند. عشایر این استان ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند. هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
یکی از مشکلات زیرساختی عشایر در استان، مشکل ایل‌راه «دره‌سرد و جوخانه» است که از دیرباز شهرستان سردسیری بویراحمد را به شهرستان گرمسیری چرام متصل می‌کرد اما این روزها دیگر حال و روز خوشی ندارد.
به گزارش کبنا به نقل از تسنیم، یکی از محورهای که به نوعی محل عبور و مرور ییلاق و قشلاق عشایر کهگیلویه و بویراحمد بوده جاده دره‌سرد-جوخانه بوده که هم اکنون حکم نوستالژی برای حداقل 50 درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد را دارد.
با رفتن به سمت زندگی ماشینی کم کم زندگی عشایری رنگ باخت و هم اکنون تنها 11درصد جمعیت استان جزو جامعه عشایری است که همین تعداد نیز بخش زیادی از آن، یکجا نشین بوده و برخی شاخص‌های عشایری از جمله دامدار بودن را دارا هستند و شاید کوچ‌رو نباشند.
دل پر مردم از مسئولان دولتی
یکی از اهالی بخش لوداب گفت: بی توجهی به بهسازی و احداث جاده قدیمی عشایری و مال‌رو «جوخانه و دره سرد» که از دیرباز تاکنون شهرستان بویراحمد را از طریق بخش لوداب به شهرستان چرام بخش سرفاریاب متصل می‌کند، مورد انتقاد مردم است.

ابراهیم دانش افزود: پیگیری‌های انجام شده چندین ساله برای بهسازی و احداث 13 کیلومتر جاده جوخانه_دره سرد راه به جایی نبرده ولی امیدواریم در دوره مدیریت جدید امور عشایر این کار انجام شود.
وی خواستار توجه بیش از پیش مسئولان به مشکلات و نارسایی‌ها شد و ادامه داد: روستاهای بخش لوداب بویراحمد به عنوان یکی از دورافتاده‌ترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود برخورداری از منابع طبیعی فراوان در بخش‌های مختلف از مشکلات و تنگناهای زیادی رنج می برد.
یکی دیگر از اهالی لوداب افزود: ضروری است روستای محروم این بخش با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بهنگام و تخصیص منابع مالی به سمت آبادانی رهنمون شوند زیرا روستاهای این مناطق در محرومیت و نبود امکانات به سر می‌برد و از قافله پیشرفت دور مانده و نیازهای مردم بی پاسخ مانده است.
حمید جهانبین افزود: ساکنان روستاهای بخش لوداب از بی مهری مدیران دولتی اعم از استانی و شهرستانی گلایه دارند زیرا با وجود اینکه به صورت مستمر در دل مردم از نبود امکانات بگوش ناشنوای مدیران می‌رسد ولی متاسفانه هیچگونه اقدامی برای رفع نارسایی‌ها صورت نگرفته است.
وعده مدیرکل امور عشایر برای بهسازی جاده دره‌سرد ـ جوخانه
مدیرکل امور عشایر مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: جاده دره‌سرد ـ جوخانه با ماشین آلات این اداره بازگشایی شده و هم اکنون امکان و عبور مرور عشایر وجود دارد.
فضل‌الله آذر افزود: بهسازی و احداث این جاده و حذف چندین گردنه نیازمند 10 میلیارد ریال اعتبار است که هم اکنون با مشکل تامین این میزان اعتبار روبه‌رو هستیم.
وی با اشاره به اینکه طبق اطلاعات به دست آمده امکان عبور و مرور خودرو سبک از این محور در این شرایط وجود دارد، یادآور شد:قول میدهیم امسال برای بهسازی و احداث جاده عشایری دره سرد_جوخانه اعتبار بگذاریم و در برنامه برای کد دار شدن است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
کاش جناب آقای روشنفکر همتی بکنند و حداقل جاده ای را که خاطرات زیادی باهاش دارند زیرسازی و آسفالت کنند.
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

محمود احمدی‌نژاد در ادعایی جنجالی و جدید گفته بود که حسن خجسته، معاون اسبق صدا، ۱۲ سال ...
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
1