تاریخ انتشار
جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۴۳۶۱۱۵
بی توجهی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد به مصوبات مدیران؛ بشار در حال خشک شدن است

تیشه بی‌تدبیری بر ریشه بشار یاسوج

۱
۰
تیشه بی‌تدبیری بر ریشه بشار یاسوج
کبنا ؛بی توجهی کشاورزان حاشیه رود بشار یاسوج به مصوبه ممنوعیت کشت برنج سبب شده که این رود را در آستانه خشک شدن قرار دهد.
به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با قرار گرفتن در دامنه رشته کوه زاگرس و برخورداری از منابع آبی فراوان به عنوان یکی از سرچشمه‌های اصلی تأمین آب حوزه آبریز کارون به شمار می‌رود.
 این استان در حالی 10 درصد از منابع آبی کشور را به خود اختصاص داده که بیشتر مناطق آن با تنش آبی مواجه هستند، متأسفانه عدم مدیریت صحیح منابع آبی و عدم تلاش برای افزایش سهم‌آبه استان کهگیلویه و بویراحمد باعث شده تا بسیاری از اراضی کشاورزی در اثر کمبود آب بلااستفاده باشند.
 در سال گذشته بارش‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد کاهش چشمگیری داشت و این روزها کم‌آبی بسیاری از مناطق را تهدید می‌کند، اگر در این روزها گذری به شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم متوجه می‌شویم که رودخانه بشار دیگر شادابی گذشته را ندارد و قسمت اعظمی از آن خشک و بی‌آب است.


 نبود آب در مسیر رودخانه بشار درحالی است که زمین‌های کشاورزی اطراف رودخانه در فصل کشت برنج یکدست سبز هستند و این نشان از بی‌توجهی کشاورزان منطقه به دستورالعمل‌های عدم کاشت محصولات آب‌بر دارد.
 علیپور معاون عمرانی فرمانداری شهرستان بویراحمد اظهار داشت: عدم مدیریت کانال‌های آبی و کشت غیر قانونی در روستاهای سروک و مختار بویراحمد باعث کم‌آبی در رودخانه بشار شده است.
 وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی مسئولیت مدیریت منابع آبی در چنین شرایطی را بر عهده دارند که متأسفانه کم‌کاری کرده‌اند.                         
علیپور خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای مقرر شد که پمپ‌های آب غیر مجاز در حاشیه رودخانه بشار جهت جلوگیری از کشت غیر قانونی جمع‌آوری شوند، که متأسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه میزان بارندگی‌های سال زراعی استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است، افزود: این میزان به نسبت بلند مدت کاهش 22 درصدی را نشان می‌دهد.
 کلانتری ادامه داد: باتوجه به بالارفتن مصرف انرژی، کاهش بارندگی و گرمی هوا نیز می‌طلبد مردم و شهروندان نیز ما را در مدیریت مصرف انرژی در استان همراهی کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مطلع
Iran, Islamic Republic of
جناب علی پور کجای دشت سروک کشت شده که موجب کمبود آب رودخانه بشار شده هر پانزده روز یکبار آب جهت اراضی در منطقه کهوا آزاد می گردد
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

محمود احمدی‌نژاد در ادعایی جنجالی و جدید گفته بود که حسن خجسته، معاون اسبق صدا، ۱۲ سال ...
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
1