تاریخ انتشار
جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۴۳۶۱۱۴
کبنانیوز گزارش می دهد

نامهربانی آتش با زاگرس؛ شبلیز دنا سوخت (+ تصاویر)

۳
۰
نامهربانی آتش با زاگرس؛  شبلیز دنا سوخت (+ تصاویر)
کبنا ؛آتش از روی سهل انگاری چوپانی به جان مراتع و جنگل‌های منطقه زیبایی عشایر نشین شبلیز افتاد و بی‌رحمانه تن زیبا و نحیف زاگرس را داغ کرد.
 به گزارش کبنا، بیش از 90 در صد از مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد و سهم این استان از پوشش جنگلی زاگرس قریب به 16 درصد است.
 به دلیل وقوع آتش‌سوزی، قطع بی‌رویه درختان، نبود شبکه گازرسانی در مناطق روستایی و عشایری، طمع سودجویان در فروش هیزم و زغال بلای جان جنگل‌های بلوط این منطقه شده است.
 سال گذشته وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در استان به ویژه در مناطق خامی شهرستان گچساران و خائیز کهگیلویه و نواحی شهرستان دنا باعث شد تا هزاران هکتار از پوشش جنگلی و مرتع استان طعمه حریق شوند.

 محافظت از منابع طبیعی خدادادی در هر منطقه‌ای مستلزم وجود امکانات و نیروی انسانی آماده و متعهد بوده، موضوعی که فقر آن در استان کهگیلویه و بویراحمد به وضوح قابل لمس است.
 سریال آتش‌سوزی‌ها امسال نیز از مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد و از شهرستان گچساران آغاز شد و زنگ خطر آن برای سایر نقاط با توجه به کم بارشی و خشک شدن زودهنگام علوفه به صدا درآمد.
 در ظهر روز دوم تیرماه سال‌جاری آتش در منطقه سردسیری شبلیز در شهرستان دنا شعله‌ور شد و موجی از نگرانی بین مردم منطقه به وجود آمد، منطقه شبلیز از مناطق بکر و ییلاقی استان به شمار می‌رود که هر ساله در چنین ایامی سکونتگاه موقت عشایر و تفرجگاه دنج برای گردشگران به شمار می‌رود.
 عبدالحمید پناهی فرماندار شهرستان دنا در این زمینه، اظهار داشت: آتش سوزی در منطقه سردسیری شبلیز بر اثر بی‌توجهی یکی از دامداران منطقه که برای جمع آوری علوفه اقدام به افروختن آتش کرده بود در بعدازظهر روز دوم تیرماه آغاز شد.
 وی افزود: آتش در ساعات پایانی شب کنترل شد اما متأسفانه به دلیل وزش باد در ساعات آغازین صبح روز سوم مجدد شعله‌ور شد.

 پناهی صعب‌العبور بودن منطقه، وزش باد و کمبود امکانات را از دلایل کندی کنترل آتش‌سوزی در منطقه سردسیری شبلیز عنوان کرد و گفت: همه امکانات و نیروهای انسانی مورد نیاز از شهرستان دنا در همان ساعات اولیه به منطقه اعزام شد و تیم‌های از شهرستان بویراحمد نیز در ادامه به منطقه اعزام شدند.
 فرماندار شهرستان دنا از کنترل آتش‌سوزی در منطقه شبلیز خبر داد و گفت: دو تیم پایش و کنترل در منطقه حضور دارند و به دلیل وجود آتش در کُنده‌ها احتمال شعله‌ور شدن مجدد آتش وجود دارد.
 پناهی خاطرنشان کرد: ساعت 13 دوم تیرماه آتش سوزی شروع شد، تمام ماموران منابع طبیعی شهرستان بسیج شدند ولی به دلیل گستردگی و صعب العبور و فاصله یک و نیم ساعت پیاده روی سرعت عمل کم بود.
 وی تصریح کرد: با درخواست نیرو از استان و حضور خودمان در صحنه چند تیم آمدند ساعت 22 دوم تیر خاموش کردند مجدد در صبح 3 تیر شروع که با اقدام به موقع ساعت 14 سوم تیر خاموش شد و مدیر و ماموران منابع طبیعی شب گذشته تا صبح امروز درحال پایش بودند و محل را ترک نکردند.
 
شبلیز دنا در محاصره آتش

 متأسفانه در چند ساله اخیر بخش عظیمی از جنگل و مراتع در استان کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شدند، آتش‌سوزی‌هایی که به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان علت وقوع بیش از 90 درصد آن عوامل انسانی بوده‌است.
 حال با ورود به فصل گرما، خشکی علفزارها در مناطق گرمسیری و کم بارشی و خشکسالی خطر آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط زاگرس، این میراث گرانبهای خدادادی را تهدید می‌کند.
 سریال آتش‌سوزی‌ها استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌جاری از شهرستان گچساران آغاز شد و با توجه به سابقه آتش‌سوزی در سال گذشته احتمال وقوع آتش‌سوزی گسترده در امسال قابل پیش‌بینی بود.
 با توجه به کاهش بارندگی در سال گذشته و خشک شدن زود هنگام علف‌زارها با تمام هشدارها و تذکرها متأسفانه همچنان سهل‌انگاری و خطاهای انسانی باعث شعله‌ور شدن آتش در دل طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد و طعمه حریق شدن درختان بلوط، بنه، بادام و... می‌شود.
 آتش‌سوزی در منطقه سردسیری و بکر شبلیز در شهرستان دنا در 48 ساعته گذشته باعث شده تا مقدار زیادی از مراتع این منطقه طعمه حریق شود.
 عبدالحمید پناهی فرماندار شهرستان دنا در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: با اطلاع از آتش‌سوزی در منطقه سردسیری شبلیز نیروهای منابع طبیعی، امدادی و نیروهای مردمی در همان ساعات اولیه برای مهار آتش به منطقه اعزام شدند و در ساعات پایانی دیشب آتش مهار شد.
 وی افزود: صبح امروز مجدداً به دلیل وزش باد آتش‌سوزی در منطقه از سر گرفته شده و در حال حاضر نیروهای منابع طبیعی، بسیج و مردمی در منطقه حضور دارند و تلاش‌ها برای کنترل کامل آتش در حال انجام است.

 پناهی صعب‌العبور بودن منطقه و وزش شدید باد را از دلایل کندی کنترل آتش‌سوزی عنوان کرد و گفت: متأسفانه یکی از دامداران منطقه که در حال جمع کردن علوفه بوده در افروختن آتش سهل‌انگاری نموده و قادر به کنترل آن نشده و آتش به مراتع سرایت کرده و گسترش یافته است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ali
Iran, Islamic Republic of
نامهربانی مردم با زاگرس آتش که گناهی نداره....
Iran, Islamic Republic of
همه این آتش سوزی ها نایجه بی تدبزری و نبود برنامه متاسب در اداره منابع طبیعی هست
لحی
Romania
عملکرد منابع طبیعی واقعا ضعیفه
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

واکنش‌ها به ادعای جدید رئیس دولت دهم

محمود احمدی‌نژاد در ادعایی جنجالی و جدید گفته بود که حسن خجسته، معاون اسبق صدا، ۱۲ سال ...
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
1