تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : ۴۳۵۲۱۸
جزییات دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ :

حواشی داغ دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 / رئیسی: گشت ارشاد برای مدیران تشکیل می‌دهم / همتی به رئیسی: توهین کردید / نوجوانان به سراغ کی‌پاپ رفته‌اند، موسیقی رپ خودمان را ممنوع کرده‌ایم!

۱
۲
حواشی داغ دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 / رئیسی: گشت ارشاد برای مدیران تشکیل می‌دهم / همتی به رئیسی: توهین کردید /  نوجوانان به سراغ کی‌پاپ رفته‌اند، موسیقی رپ خودمان را ممنوع کرده‌ایم!
کبنا ؛دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۷ امروز سه شنبه آغاز می شود. این مناظره با محوریت مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار می شود.
دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ امروز از شبکه‌های یک، جام جم و سلامت سیما، خبر،رادیو ایران و رادیو انتخابات به صورت زنده روی آنتن خواهد رفت.
سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی، هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند.

بخش دوم مناظره دوم با محوریت مسائل سیاسی و اجتماعی با اجرای مرتضی حیدری و پس از 15 دقیقه وقفه آغاز شد

20:41 پایان مناظره: سه ساعت مناظره نامظدهای انتخابات ریاست جمهوری به این ترتیب پایان یافت. آخرین مناظره روز شنبه برگزار می شود.

همتی: شما چگونه آقای رییسی مارا در حد کارمند خودتان می‌دانید؟
همتی: نوجوانان ما به سراغ کی‌پاپ (موسیقی کره‌ای) رفته‌اند، ما رپ خودمان را ممنوع کرده‌ایم!
  
ما چه حقی داریم برای زندگی‌‎کردن مردم تصمیم بگیریم. من درمورد ۶۰ درصد جوانی که می‌گویند رای نمی‌دهم صحبت می‌کنم.
۴۰ سال است که در این مملکت خدمت کرده‌ام. شما چگونه آقای رییسی ما را در حد کارمند خودتان می‌دانید؟
همه چیز را از زاویه اقتصاد حل خواهم کرد، اقتصاد نیاز به اصلاح دارد.
باید رییس‌جمهور شفاف‌سازی کند و جلوی فسادها را بگیرد.
باید سریع به قطار توسعه برسیم.
زاکانی: متعجبم که مسببان وضع موجود مظلوم‌نمایی می‌کنند
زاکانی: امروز باید هرچه موجب اضطراب جوانان است برداشته شود؛ مثل کنکور و موانع ازدواج و...
ما به جنگ حریم خصوصی خواهیم رفت. هیچ‌کس حق ندارد وارد حریم خصوصی افراد شود.
  
تورم ۴۹ درصدی دوران هاشمی و ۵۲ درصدی دوران روحانی را دوستان آقای همتی رقم زدند.
بدترین پیامک‌ها پیامک‌های موجودی شما کافی نیست و عقب‌افتادن قسط وام بانکی است.
ما مخالف فیلترینگ هستیم و به‌دنبال عرضه اینترنت ارزان هستیم.
او با نشان دادن عکسی گفت تورم‌های سنگین را دوستان آقای همتی ایجاد کردند.
این دولت که امنیتی ترین دولت تاریخ است ۲۶ جاسوس گرفتند.
رییسی: گشت ارشاد خواهیم داشت نه برای مردم بلکه برای مدیران
رئیسی: از ابتدای انقلاب افرادی بودند که بیشترین بهره از آزادی را برده و حرف‌های ساختار شکنانه را می‌زدند و تا به آنها حرفی زده می‌شد گلایه می‌کردند که آزادی نیست!
 
ما در این ایام کرونا کاری کردیم که دنیا بی سابقه بود و آن مرخصی زندانیان بود.
مهرعلیزاده: خورشید و فلک را بسیج کردند تا فردی خاص رئیس‌جمهور شود
مهرعلیزاده: اگر رای مردم اثر نداشت، چرا برخی خورشید و فلک را بسیج کردند تا فردی خاص رئیس‌جمهور شود.
    
شاید بگویید ما مثل قبلی‌ها هستیم که وعده‌هایی می‌دهند و می‌روند و رای ما اثر ندارد. اگر رای شما اثر نداشت چرا انتخابات حداقلی را دنبال می‎کنند؟
برخی به جای ارائه راهکار می‌گویند اقتصاددانان را به صف می‌کنیم و نامزدها را به محاکمه و ممنوع‌الخروجی تهدید می‌کنند. گویی مردم رعیت هستند و این‎ها ارباب. بیایید نگذاریم که عده‎ای قلیل بر ما تصمیم بگیرند.
قاضی‌زاده هاشمی: سفره انقلاب برای مردم است
قاضی زاده هاشمی: جوانانی که منتقد وضع موجود هستند. احساس میکنند پشت درهای بسته ماندند. جوانان از دعواهای اصلاح‌طلب و اصولگرا خسته شده‌اند.
دولت سلام دولت جوانان است دولت سلام فراتر از حزب و جناح است، ما نسل جایگزین هستیم.
  
سفره انقلاب برای مردم است. ۱۵۰۰ شرکت دولتی داریم؛ که خانه خلوت جناح‌های سیاسی است که پنهان هم هستند.
جلیلی: قصدم بازی‌های ژورنالیستی نیست
  
سعید جلیلی: زمان کشور به راحتی دارد از بین می‌رود. در این ۸ سال زمان با توقف و کندی از بین رفت. کشور را در ۴ سال آینده فقط نباید اداره کرد بلکه ما باید جهش داشته باشیم.
ما هنوز باید معطل FATF باشیم؟ کشور را نباید با این اقتصاد بزرگ معطل دیگران کرد. شما مسئله را درست متوجه نمی‌شوید.
رضایی: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید منحل شود
رضایی: اساس برنامه دولت ما اصلاح از درون قدرت است. رابطه من با نظام از ۱۷ سالگی تا الان رابطه‌ای باثبات بوده است. می‌توانم ادعا کنم که می توانم یک اصلاحات اساسی از بالا تا پایین انجام دهم.
 
نهادهای وابسته به رهبری با اینکه وابسته به رهبری هستند اما درخدمت دولت هستند. این‌ها هم نیاز به اصلاحات خواهند داشت که پیشنهادهایم را به رهبر انقلاب خواهم داد تا بهره‌وری بیشتری از این مجموعه‌ها داشته باشیم.
من اول از همه از رهبر انقلاب تقاضا خواهم کرد با موافقت ایشان شورای عالی انقلاب فرهنگی را منحل کنیم.
مهرعلیزاده: ما نباید همه چیز را سیاه ببینیم
مهرعلیزاده: ما نباید همه چیز را سیاه ببینیم جناب زاکانی! ما در دولت آقای خاتمی دوران بسیار مطلوبی را شاهد بودیم و حتی در دوره آقای احمدی نژاد هم چنین بوده است.
 
در موضوع فیلترینگ داریم سخت‌گیری می‌کنیم. امروز همه چیز هوشمند شده است و باید فضا را باز کنیم تا جوانها بتوانند در این زمنیه‌ها کار کنند چرا که امروز ۱ میلیون نفر معیشت و کارشان در حوزه فضای مجازی است
هنوز ما درگیر این مسائل فیلترینگ و سهمیه گذاری هستیم البته فعالیت‌های قابل تقدیری توسط وزیر جوان صورت گرفته اما کافی نیست.
قاضی‌زاده هاشمی: برخی نزدیک انتخابات یاد کوله‎بران و آزادی زنان می‎افتند
  
هاشمی: نامزدها کم کم، در افزایش تعداد خانم‌های کابینه روی دست هم می‌زنند. من هم می‌خواستم به شوخی بگویم کل کابینه را با خانم‌ها تشکیل می‌دهم. این تلقی ایجاد کردن جای سوال است، موضوع باید شایسته‌سالاری باشد.
در وضعیتی که همه کاندیداها مسئولیت داشتند، وضع فعلی در بیکاری مرزنشینان ایجاد شده است. اگر راست می‎گوییم جای شعار این‎ها را حل کنیم.
جلیلی: کشور را معطل مسائل پوچ کردند
  
جلیلی: عرصه روابط بین کشورها یک نقطه اشتراک دارد و یک نقطه اختلاف، نقاط اشتراک باعث تعامل و نقاط اختلاف باعث تقابل می شود که این هنر دولت هاست که مدیریت کنند.
در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد و می شود با تمام آنها تعامل کرد، اشکالی که با دولت داریم همین است که معطل چند کشور مانده است و خودمان را منتظر ۳ یا ۴ کشور گذاشته ایم، یک روز به بهای اف ای تی اف، یک روز به بهانه ترامپ و... ‌. شما باید با کشورهایی که نقاط مشترک دارید تعامل کنید، کشورهای همسایه، منطقه و جهان اسلام می شود تعامل داشت.
زاکانی: همتی کاندیدای روکشی است!
 
زاکانی: شرایط آنقدر سخت است که سالها قبل یک میلیون نفر درگیر کشتی بودند اما الان ۴۰ هزار نفر و این یک فاجعه است. زیرا دولت روحانی حوصله برای مردم نگذاشته که بخواهند ورزش کنند.
ایجاد یک سرانه برای ورزش امکانی را ایجاد خواهد کرد که بسیاری از معضلات حل شود. ما هم به ورزش همگانی، هم پهلوانی و هم قهرمانی خواهیم پرداخت.
آقای همتی به ما مدام می‌گویید کاندیدای پوششی هستیم ولی خودتان کاندیدای روکشی هستید.


پاسخ محسن رضایی به سوالی درباره تربیت نیروی انسانی
 

محسن رضایی: دو مشکل ساختاری و مدیریتی در آموزش و پرورش و آموزش عالی داریم. در مراکز استان من مدارس تربیت زمامداران آینده پیاده خواهیم کرد من ۵ سال است که شروع کردم. مسئله دوم ساختار آموزشی پرورش است، مدرسه محوری را ایجاد محور خواهیم کرد و کارها را به مجتمع آموزشی محول می کنیم و مدارس مسئولیت محوری خواهند داشت.  

همتی در خانواده ها گسست فرهنگی وجود دارد
  
همتی گفت: یکی از مسائل مهم ما خانواده است و در شعار انتخاباتی خود گفته ام هدف ما تعامل از خانه تا جهان است. در خانواده های ما گسستگی فرهنگی ایجاد شده و به جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ می خواهیم بفهمانیم که مثل ما زندگی کنند ولی این شیوه درست نیست.
جوانان نمی توانند شرایط فعلی را بپذیرند. شما ۵ نفر یک جور تفکر دارید و می گویید جوانان این گونه رفتار کنند و کاری کرده اید که جوانان از کشور بروند. اگر نتوانیم ساختار اجتماعی کشور را اصلاح کنیم موفق نخواهیم بود.
زاکانی: اگر من کاندیدای پوششی هستم شما کاندیدای روکشی هستید
زاکانی گفت: آقای همتی اگر شما می گویید من کاندیدای پوششی هستم شما کاندیدای روکشی هستید.

رئیسی: تحریم ها را باید رفع کرد
 
رئیسی: کسانی در همین سالن مناظرات گفتند که ما زبان صحبت با دنیا را بلدیم، یک دانشجو هم می‌داند کسی که می‌خواهد مذاکره کند نباید بگوید آب خوردن به مذاکرات مربوط است و نباید بگوید خزانه خالی است
هر دولتی سرکار بیاید یکی از مسئولیت‌های مهمش رفع تحریم‌های ظالمانه است. خنثی سازی تحریم‌ها هم باید در دستور کار قرار بگیرد. اما اقتصادمان را شرطی نکنیم.
رئیسی: مسکن از ما، ازدواج از شما
  

اگر به جوان‌ها می‌گوییم ازدواج، باید برای اشتغال آن‌ها فکرکنیم. ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است. ۷۰ درصد ظرفیت اقتصادی کشور خالی است.
اقتصاد دریا باید فعال شود. امکان ایجاد اشتغال در کشور بسیار زیاد است. بیشترین هزینه مسکن برای زمین است و برنامه داریم که این مشکل را حل کنیم. از جوانان ازدواج و از ما تامین مسکن.
کسانی در همین سالن مناظرات گفتند که ما زبان صحبت با دنیا را بلدیم، یک دانشجو هم می‌داند کسی که می‌خواهد مذاکره کند نباید بگوید آب خوردن به مذاکرات مربوط است و نباید بگوید خزانه خالی است.
هر دولتی سرکار بیاید یکی از مسئولیت‌های مهمش رفع تحریم‌های ظالمانه است. خنثی سازی تحریم‌ها هم باید در دستور کار قرار بگیرد. اما اقتصادمان را شرطی نکنیم.
قاضی‌زاده: شومن بازی اثر ندارد
   

این مناظرات برای فهم مردم از تفکرات نامزدها است. شو‌آف‌ها، شومن‌بازی و پرداختن به حاشیه برای جلب توجه دیگر اثر ندارد.
مساله آموزش و پرورش از مساله‌های اساسی است. مهم‌ترین وزارت خانه از نظر من همین آموزش پرورش است. بالاترین رتبه شغلی در کشور باید معلمی باشد.

زاکانی: دولت را نوکر مردم می کنم
  

 مردم عزیز! بیش از سه دهه است عده‌ای بر اقتصاد مملکت خیمه زده‌اند و تمام سرمایه‌ها و امکانات کشور را به سمت و سویی سوق دادند که از قِبل تبعیض خودشان کاخ نشین‌اند و مردم کوخ‌نشین.
بنده اولین کاری که خواهم کرد این است که دولت را از موضع اشرافی‌گری به موضع نوکری مردم وامی‌دارم. کاری خواهم کرد که مفسدان راهی برای تنفس نداشته باشند.

جلیلی: طرح تحول سلامت هزینه ها را چند برابر کرد
  
حوزه سلامت یکی از موضوعاتی است که در خارج از محدوده تنها یک وزارت قرار دارد. رییس جمهور باید در چنین موضوعات سیستم را هماهنگ و یک‌دست بسیج کند و پیش ببرد.
طرح تحول سلامت طرحی بود که صرفا هزینه‌ها را چند برابر کرد. اگر مدعی پروژه‌ای در حوزه سلامت هستیم باید در قالب مسئولیت برای تمام وزارت‌خانه‌ها تعریف شود.
اگر درگیر کار نمایشی باشید کشور بعد از هشت سال تازه متوجه می‌شود که در راه غلط قرار داشته است.

مهرعلیزاده: جوان ها را از کشور فراری ندهیم
-

باید به جوان‌ها میدان داده و آن‌ها را از کشور فراری ندهیم
در هر استان یک نفر از معاونان استاندار را زن و در دولت ۳ وزیر زن انتخاب می‌کنم. میانگین سنی دولت من ۴۵ سال خواهد بود و این عملی است. باید بچه‌های نخبه و باسواد عنان کار را به دست بگیرند.

همتی: می‌خواهند بروند کاخ سفید را حسینیه کنند!
  
من در برابر جریانی هستم که می‌خواهند بروند کاخ سفید را حسینیه کنند!
چه کسانی به سفارت عربستان حمله می‌کنند و ارزش پول ملت را پایین می‌آورند؟
من میگویم تحریم باعث مشکل اقتصادی شده، اما دوستان قبول نمی‌کنند. سالی بیست درصد، سود کاسبان تحریم از حجم تجارت خارجی ایران است.
رانت‌خواران در اقتصاد، فرهنگ و جامعه چنبره زده‌اند، باید مشت آن‌ها را باز کنیم.
ما در زندگی اجتماعی و اقتصادیمان باید تجدید نظر کنیم، من آمدم این روند را تغییر بدهم.
سالی بیست درصد، سود کاسبان تحریم از حجم تجارت خارجی ایران است.
واکنش رضایی به اشتباه لفظی "یاشاسین آذربایجان " و کنایه به زاکانی
 
محسن رضایی که در بخش اول مناظرات به اشتباه به جای "یاشاسین آذربایجان " گفته بود "یاساشین آذربایجان" به شوخی های صورت گرفته با او واکنش نشان داد.
او گفت: "من فهمیدم در این میان با اشتباه لفظی من شوخی شده است. شوخی‌های مردم سرمایه بنده هست و امیدوارم روزی برسد که مردم از دولت‌مردان نترسند."
رضایی افزود: «بابت اشتباه لفظی‌ام عذرخواهی می‌کنم، یاشاسین آذربایجان.»
او همچنین از اقدام سایت مرکز پژوهش های مجلس در تیتر کردن این اشتباه انتقاد کرد و این گلایه خود را خطاب به علیرضا زاکانی رییس مرکز پژوهش ها بیان نمود. 



بخش دوم: نقد کاندیداها
انتقاد جلیلی از مهرعلیزاده در مورد بحث زنان
درخصوص بانوان، وقتی می‌گوییم کار واقعی فرقش با کار نمایشی چیست؟ در همین دولت اخیر صحبت از زنان شده اما چه شرایط جدیدی برای آن‌ها ایجاد شده است؟ زنان سرپرست خانوار چه می کنند؟ زنان در اقتصاد چه نقشی دارند؟
رئیس جمهور متاسفانه برخی مسائل را حتی پیگیری نکرده است. وقتی صحبت از پیامک بی حجابی می‌شود هزارن زن سرپرست خانوار و... هستند که مشکل دارند اما برای آنها کاری نشده و باید برنامه داشته باشیم.
طرحی برای آگاهی سازی زنان روستایی آماده شده اما مخاطب آن ۵۰۰ نفر بیشتر نبوده است و این می شود کار نمایشی نه کار واقعی

همتی: از دوستان اهل سنت استفاده خواهم کرد
-
مسائل مرتبط با تحریم در اولویت اول دولت من قرار خواهد گرفت. البته مسائل مختلفی وجود دارد اما این موضوع در اولویت اول قرار دارد.
بعضی معتقدند اقوام و مذاهب برای کشور به عنوان تهدید محسوب می‌شوند و من در جایگاه‌های مدیریتی ارشد و مناصب کلیدی از ظرفیت ۳ برابر بیشتر از ظرفیت کنونی از دوستان اهل سنت استفاده خواهم کرد.
 مشاور ارشد من در بانک مرکزی از برادران اهل سنت بود.

رضایی: خواهش می کنم شیوه مناظره سوم را تغییر دهید
مردم ما امروز در سخت ترین دوران زندگی بعد از انقلاب هستند. در زمان جنگ این مسائل را نداشتیم. مردم نمی دانند فردا چه خبر است ؟
آیا تورم را می‌شود کاهش داد؟ بله می شود. آیا می توان کرونا را مهار کرد بله می شود. آیا می توان ارزش پول ملی را حفظ کرد؟ بله می‌شود.
«ما نمی توانیم» در دو سه دهه اخیر مانع بسیاری از کارها شده است.

انتقاد مهرعلیزاده از پیامک های حجاب
  

برنامه های زیادی برای جوانان و معلولان داریم و باید جوانان را بیشتر تحویل بگیریم.
جوانان آینده کشور هستند. ۱۰ میلیون نفر جوان داریم که در سن ازدواج هستند و مشکل دارند که باید آن را حل کنیم.
نباید برای یک دختر وقتی موی او یک مقداری بیرون بیاید پیامک وحشتناک برود و از آقای رئیسی که قاضی القضات هستند می خواهم آن را حل کند. باید یک تذکر بدهند.

قوه قضاییه لایحه صیانت از بانوان را تدوین کرد

ابراهیم رییسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری:‌
در مورد آسیب هایی که امروز جامعه دیده است، بایداشاره کرد که معیشت و کسب‌وکار مردم به شدت آسیب دیده است.
کشور باید به استقلال برسد.
  
در بعد آزادی های اجتماعی باید به موضوعات مختلف توجه شود، ابتدای ورود به قوه قضاییه متوجه شدم باید لایحه صیانت از بانوان تدوین شود که تدوین شده است و مدت هاست در دولت مانده است.
زاکانی: بسته ریاست جمهوری باید جامع باشد
پاسخ علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری:
دولت باید برای همه ابعاد زندگی برنامه داشته باشد و آن را شعاری ارائه ندهد.
مساله‌ای که در کشور داریم مشکل انسداد نیست بلکه مشکل در مدیریت و رویکرد است.
امیدوار بودم مناظرات دو به دو باشد و برای آن اعلام آمادگی می‌کنم.
 
بسته ریاست‌جمهوری باید جامع باشد و نمی‌توان کشور را کاریکاتوری اداره کرد.
 
قاضی زاده هاشمی: باید ابزار زندگی معمولی برای آن ها فراهم شود
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نحوه سوال پرسیدن ها باعث می شود آورده‌های کاندیداها دیده نشود.
معلولین شهروندان درجه ۱ هستند که ۱۰ درصد جامعه را شامل می شوند و می توانند زندگی خود را اداره کنند؛ باید ابزار زندگی معمولی برای آن ها فراهم شود که متاسفانه در این سال ها این موضوع به نتیجه درستی نرسیده است و ما در دولت سلام در این زمینه برنامه ریزی های مناسبی داریم.
در موضوع کرونا آمار فوت بالایی در کشور داریم و هیچوقت خود را در این موضوع با سایر کشورها که کشته های پایینی دارند، مقایسه نکردیم؛ اخیرا هم در کلاب هاوس شخصی گفت که می توانست در مرداد ماه ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد کند که این اتفاق نیفتاد؛ اگر این اتفاق رخ می داد شاهد کاهش ۸۰ درصدی کشته های کرونایی بودیم.

انتقاد جلیلی از نحوه برگزاری مناظره
  

سعید جلیلی چند دقیقا  صریح از نحوه برگزاری مناظره انتقاد کرد. او این پرسش را مطرح کرد که آیا "این نوع مناظره مردم را کمک می‌کند؟"
او به نوع سوال ها انتقاد کرد و گفت: «اصلا به مسائل مردم پرداخته نمی‌شود.»
او ادامه داد: «یک سوال در مورد روستا پرسیده نشده است.  در مورد بانوان که نیمی از جمعیت کشور هستند."

رئیسی: من مثل هر دانشجوی دیگری به دانشگاه رفتم
رئیسی: من مثل هر دانشجوی دیگری به دانشگاه رفتم، معادل هم نیست، ولی وارد نمی شوم، این بحث من نیست.
بنده به هر حوزه ای که وارد آن بودم در صورتی که دستم باز بوده و مسئولیت داشتم حتما پاسخگو مسئولیتم هستم.
مسئولی که در بانک مرکزی هستند باید نسبت به مسئولیت خود پاسخگو باشند.
پس مسئول اینکه هر روز در سفره اقتصادی مردم یک بمب منفجر می شود چه کسی است؟
و بعد از این مسائل چرا نظارت نشد؟ اجرا نشد؟
مگر در این کشور و در دانشگاه ها طرح و برنامه نیست، مشکل ما نبودن برنامه نیست، مشکل در نبودن اراده است، اراده ای که کار کند.
حقوق کارگران، معلمان و ... باید نسبت به تورم متناسب سازی شود. حقوق عادلانه یکی از مسائل مهم کشور است.

فیلم ) همتی: ستادهای آقایان پول های هنگفتی برای تخریب بنده خرج می کنند
  

همتی به جلیلی و رئیسی انتقاد وارد کرد.
آقای جلیلی می‌گوید نباید کار را آنقدر طولانی کرد؛ پس چرا FATF را دو سال است در مجمع نگه داشته‌اید؟
آقای رئیسی شما در شورای عالی اقتصادی دیدید که من مخالف دلار ۴۲۰۰ تومانی بودم. چرا جلویش نایستادید. دوستان باید به ترامپ نامه بنویسند و بگویند خوشحال باش؛ بلایی که سر مردم آوردید را ما گردن بانک مرکزی انداختیم.
مناظره امروز از پوششی و یار کمکی به پلیس خوب و بد تغییر یافته است!

مهرعلیزاده: کولبران قشر فراموش شده هستند
بایستی فاصله طبقاتی و سه جانبگی دولت، کارگر و کارفرما باید حل شود.
در مورد تطبیق حقوق معلمان ظلم فاحشی به آنها شده است.
در مورد کولبران نیز صحبت شد، قشر فراموش شده هستند و باید برای آنها فکری شود.
7 میلیون سرپرست خانوار داریم که درآمد ثابتی ندارند، حداقل 3 میلیون نفر آنها هیچ حقوقی ندارند.

زاکانی: اعداد و ارقامی که آقای رضایی می گوید اعداد عجیبی است
عده ای می گویند نماینده کوله بران هستند. 
افراد به نظر من نیاز به مظلوم نمایی ندارد. نیاز به نشان دادن کارنامه دارد.
عزیزان جوری صحبت کنند که با برنامه ها و کارنامه هایشان تطبیق داشته باشد. بخش بزرگی از مشکلات کشور به بانک مرکزی برمی گردد. کی بود کی بود من نبودم نمی شود.
او در انتقاد به رضایی گفت: اعداد و ارقامی که آقای رضایی می گوید اعداد عجیبی است.

رضایی: برای سلاطین مافیای مفت خود منابع داریم ولی برای مردم فقیر منابع نداریم؟
  

طرحی که برای رفع مشکلات مردم دارد «کفایت زندگی» یا «ایران بدون فقیر» را طراحی کردم. در سال گذشته 137 میلیارد دلار به جامعه تزریق شد ولی به دلیل مافیا و رانت این پولها به دست کسانی رفته که صاحب حق نبودند، 40 درصد از این پول را می توانیم برگردانیم و ان را صرف یارانه 450 هزارتومانی و طرح «کفایت زندگ» کنیم.
چطور برای سلاطین مافیای مفت خود منابع داریم ولی برای مردم فقیر منابع نداریم؟

بخش اول مناظره

زاکانی: حاضر نیستند با بنده مناظره کنند
زوج‌های نابارور را بیمه می‌کنم
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: ما نرخ رشدمان به ۰.۸ درصد رسیده که یک عدد بحرانی است.
ما ۳.۵ میلیون زوج نابارور داریم؛ اولین اقدام من بیمه این زوج‌ها است که بچه‌دار شدن به دل این جوانان نماند.
 حوزه فرهنگ و اجتماع تعلیم و تربیت، تحکیم خانواده، احیای تندرستی و صیانت از محیط زیست را دنبال می‌کنیم.
دولت امیدی را برای مردم باقی نگذاشته است.
دولتی که آقای روحانی ایجاد کرد، باعث شد که ماهی ۱ میلیون فقط هزینه پوشک بچه‌ها شود.
 این دولت بلایی را سر مردم آورده که ۲۸ درصد حقوق برای خارج تهران و ۵۸ درصد از حقوق را در تهران فقط برای مسکن بدهند.
قاضی زاده هاشمی
در خصوص هماهنگی میان بخشی دولت نحوه تقسیم وظایف مهم است. قاضی زاده پس از بیان صحبت های خود در خصوص سوال مورد نظر، در انتها با بیان اینکه چون صحبت از تحصیلات آقای رئیسی شد توضیحاتی می دهم. او در خصوص علم حوزوی آقای رئیسی توضیحاتی ارائه داد و گفت: علم فقط  منحصر به دانشگاه نیست. و میکروفن او در ادامه صحبت هایش قطع شد.

همتی: من صدای بی صداها و قدرت بی قدرتان هستم
  

همتی در انتقاد از شیوه مناظره گفت: مناظره شبیه مسابقه هفتگی شده است. من صدای بی صداها و قدرت بی قدرتان هستم. انقدر درگیر مسائل کوچک شده ایم که مردم و اقشار مختلف را فراموش کردیم. بازار رقابتی نقش مهمی در توسعه کشور دارد. یکی از برنامه هایی که برای آموزش در کشور دارم این است که مدارس دولتی را تقویت کنیم.
مهرعلیزاده: آنچه در مورد مدرک آقای رئیسی گفتم حق بود
  

مهرعلیزاده  در خصوص 5 دقیقه وقت دفاع آقای رئیسی گفت: آذری زبان ها فکر نمی کنم به شما زنگ زده باشند، ما در کشور آذری زبان نداریم، اقوام مختلفی در شهرهای مختلف داریم که ترک زبان هستند. از آقای رئیسی چون قاضی هستند می خواهم دقت بیشتری داشته باشند، ما اخلاق را چه تعریف می کنیم؟ اینکه در مورد مدرک ایشان گفتم حق بود، ایشان شش کلاس درس خواهند. ایشان دروس حوزوی خواندند و بعد معادل سازی کردند. مسائل مختلف علم خاص خود را می خواهد. دو روز پیش صداوسیما 5 دقیقه از فیلم تبلیغاتی من را سانسور کرد. مردم می گفتند: صداوسیما زمانی باید ملی می شد، ملی شد و الان می گویند صداوسیما عشقی شده.

جلیلی: فرهنگ سیاسی باید اصلاح شود
اگر بخواهیم نظر مردم جلب شود باید حتما رفتار مدیران عوض شود. اگر در مدیریت کشور نمایش جای کار را گرفت انتظاری نداشته باشیم، اگر به جای اینکه نتیجه کار را اعلام کنیم فرایند را توضیح دهیم، مشکلات باقی می ماند. این فرهنگ نباید تسری پیدا کند. فرهنگ سیاسی باید اصلاح شود و نباید به نسل بعد منتقل شود.
 
محسن رضایی: مرا به خاطر زاگرسی بودنم متهم می کنند
مشکلات مردم ایران با حرف مفت حل نمی‌شود.
مشکلات شما با حرف درمانی و سخنرانی حل نمی‌شود؛ امید دیدنی است گفتنی است؛ دولت ما امید را به سفره شما برمی‌گرداند.دولت ما دولت همه اقوام ایرانی است؛ به لر بودنم افتخار می‌کنم.
رئیسی: چندبرابرشدن حقوق برخی مدیران را به عدالت نزدیک خواهم کرد
ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوالی درباره فاصله طبقاتی به از طرح سلامت و حقوق های نجومی انتقاد کرد.
او گفت: «ما در طرح سلامت شاهد بودیم که برخی صد میلیون و دویست میلیون دریافت می‌کردند.»
رئیسی افزود: «چندبرابرشدن حقوق برخی مدیران را به عدالت نزدیک خواهم کرد. فاصله طبقاتی محصول تصمیم‌های ناعادلانه اقتصادی است. مثل اعطای ارزهای دولتی و وام‌های بانکی و...»

مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری با محوریت مسائل اجتماعی و سیاسی با اجرای مرتضی حیدری آغاز شد. قرعه کشی نجحوه چینش نامزده ها در مناظره دوم انجام شد.
انتخاب سؤالات نیز به قید قرعه انجام می‌شود.

قاضی زاده هاشمی: شعار ما دولت سلام است
امیرحسین قاضی زاده هاشمی هم پیش از شروع مناظرات در جمع خبرنگاران گفت: کسی که هدف اصلاح داشته باشد نباید تخریب کند؛ شعار ما دولت سلام است، جواب سلام هم واجب است و حتی اگر از طرف دشمن هم به ما سلام شده باشد باید جواب آن را بدهیم؛ در پس این سلام یک والسلام است، به اختلافات و جدل ها.
جلیلی: به بعضی موضوعات پرداخته نشد، مثلا در خصوص جمعیت زنان
سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران، گفت: ان شالله همه باید تلاش کنیم مناظره‌ها مبتنی بر اخلاق باشد و کاملا محل تلاقی موضوعات مختلف باشد امیدوارم در این مناظره به برخی از موضوعات که پرداخته نشده پرداخته شود مثل جمعیت روستا، در برنامه‌های صدا و سیما یک سوال هم در این خصوص نشد یا مثلا در خصوص جمعیت زنان در ایران و برنامه‌هایمان در این زمینه مثل جوانان و ورزش.
رضایی: ۱۴۰۰ سال گشایش برای ملت ایران است
محسن رضایی دیگر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صداوسیما در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره روش مناظره در این دوره گفت: سال ۱۴۰۰؛ سال گشایش برای ملت ایران است. انشالله این ناراحتی‌ها کنار می رود و لبخند و برکت باز خواهد گشت، آغاز جدیدی برای مردم ایران خواهد بود.
وی افزود: مناظره دوم مهم است؛ امیدوارم بحث‌های اصلی را باز کنیم و راهکار بدهیم و از بحث‌های حاشیه‌ای پرهیز کنیم. من آمادگی دارم از آینده خوب ملت ایران صحبت کنم و امیدواری حقیقی بدهم. انشالله دولتمان امید را به مردم هدیه خواهد داد.
همتی: ۲۹ بار اسم من را بردند‏، تهمت و افترا زدند اما به رقیب اصلی من جایزه دادند
عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به منظور شرکت در دومین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دنبال دولت شفافیت ملی هستم و باید اقداماتی بکنیم که آن روستایی عزیز نیاید و بگوید که ما شما را و دولت تان و کشورتان را به خودتان واگذار می‌کنیم.
عبدالناصر همتی در بدو ورود به سازمان صدا و سیما برای حضور در دومین مناظره نامزد‌های انتخابات در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره این که آیا روش شما در مناظره دوم با مناظره اول فرقی می‌کند و مهمتر این که به سهم خودتان به مردم قول می‌دهیم که شاهد بداخلاقی، تهمت و تخریب نباشند؟ افزود: بله، من که بداخلاقی را شروع نکردم در مناظره قبلی، دوستان دیگر شروع کردند، من مجبور شدم بعضی از آن‌ها را جواب بدهم و خیلی خوب است که به برنامه بپردازیم.
وی گفت: ۲۹ بار اسم من را بردند‏، تهمت و افترا زدند، اما به رقیب اصلی من جایزه دادند که پنج دقیقه اضافه صحبت کند. حتما سعی می‌کنم که برنامه ام را ارائه دهم.
همتی ادامه داد: فکر می‌کنم انتخابات امروز انتخاباتی بین انتخاب بد و بدتر یا خوب و خوب‌تر نیست، انتخاب امروز انتخابی است که در‌ها برای کنشگری شهروندان و برای نفس کشیدن باز بماند من آمده ام اجازه ندهم این در‌ها بسته بشود، آمده ام گروه‌های که چمبره انداخته اند روی اقتصاد، فرهنگ، رسانه و جامعه مشت این‌ها را باز بکنم، این‌ها با مشت بسته اعتماد اجتماعی، سرمایه اجتماعی را پایین آوردند.

-
ورود همتی به رسانه ملی

مهرعلیزاده : شنیدم قرار است یک دوپینگ پنج دقیقه ای به یک نامزد خاص بدهند
محسن مهرعلیزاده نامزد سزدهمین دوره ریاست جهوری پیش از ورود به سالن مناظرات درباره روش خود در مناظره دوم گفت: روش من همان روش دوره قبل است که با رعایت همه شئون موارد را بررسی کنیم و نسبت به روشن شدن اذهان عموم اقدام کنیم.
او ادامه داد: البته براساس شایعاتی که شنیدم قرار است یک دوپینگ پنج دقیقه ای به یک نامزد خاص بدهند که امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد.

رئیسی: از پنج دقیقه وقت اضافه استفاده نمی کنم
سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هم پیش از ورود به سالن مناظرات درباره روش خود در این مناظره، گفت: من در سوالی که در مناظره اول مطرح شد که شما رقیب خود را چه کسی و یا چه چیزی می دانید؟ گفتم که رقیبم فساد و ناکارامدی است، اما الان می گویم که هم فساد و ناکارامدی و هم وضع موجود و بداخلاقی است.
وی ادامه داد: وضعیت اجرایی آینده باید به نفع مردم تغییر کند؛ من می خواهم به شما بگویم که انشاالله با اقدام شما مردم و اقدام این خدمتگزار امید این است که انشالله وضع مردم تغییر کند. در جلسه قبل بداخلاقی‌ها و تهمت‌هایی به من زده شد؛ من گفتم که اگر با تهمت به من وضع مردم حل می شود، تهمت بزنید. این سالنی که سالن مناظره بود در ادوار گذشته هم شاهد بداخلاقی و تهمت بوده است، به من ۵ دقیقه فرصت دفاع دادند تا فرصت داشته باشم تا به تهمت‌ها پاسخ دهم، اما استفاده نخواهم کرد و این پاسخ را به مردم خواهم سپرد.

-
ورود رئیسی به رسانه ملی

زاکانی : قول می دهم در سال اول ریشه فقر مطلق را بکنم
علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری نخستین فردی بود که وارد صدا و سیما شد. وی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در مناظره اول فکر می کردیم باید درباره برنامه ها حرف بزنیم؛ اما متوجه شدیم دوستان ما می خواهند از ابتدا با حرف های نادرست اصل مناظره را به بیراهه سوق دهند؛ امیدوارم امروز شاهد این وضعیت نباشیم.
وی افزود: موضوع مناظره امروز فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است به مردم عزیز قول می دهم در سال اول ریشه فقر مطلق را بکنم و در دو سال اول و بعد از آن کسی در کشور غیر از درد بیماری درد بی پولی نکشد؛ قول می دهم در این ایام مسیری را دنبال کنم یک میلیون و دویست هزار مسکن برای محرومان و زوج های جوان بسازم و مسکن از زندگی افراد از کالای سرمایه ای خارج شود.
زاکانی گفت: به کاراولی‌ها آموزش دهیم و تا کار پیدا کنند، به آن‌ها ماهی یک میلیون و ۲۰۰ بدهیم؛ همچنین شرایطی را فراهم می کنم که اصل ۸ و ۲۸ قانون اساسی اجرا شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

ععع
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این مناظره ها بیشتر مردم رو نا امید می کنند فضای غیر رقابتی را غیر رقابتی تر می کنند
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
1