تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۴۳۵۱۰۲
یادداشت؛
بررسی مدیریت هزینه و ایجاد درآمد پایدار در شهرداریها
هادی فروغفر
۰
کبنا ؛ هادی فروغفر، کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج، در مطلبی نوشت: با توجه به سیاستهای دولت و خود کفا اعلام کردن شهرداریها، به تبع آن، وابسته نبودن شهرداریها به منافع مالی دولت، مدیریت هزینه و ایجاد درآمد پایدار، از اصلیترین وظایف شهرداریهاست.
درآمد پایدار شهرداریها: درآمدی است که از دو خصیصه تداوم داشتن در طول زمان، و مطلوب بودن آن در چهارچوب توسعه پایدار برخوردار باشد.
شهرداری بعنوان یک نهاد عمومی مسئولیت مدیریت و اداره شهرها رابرعهده دارد در جهت تأمین منابع مالی خود باید سعی در کم کردنِ اتکای خود به درآمدهای ناپدار نموده و از طریق افزایش سهم درآمدهای پایدار درمنابع درآمدی خود به ارائهی کالاها و خدمات مورد نیاز شهروندان بپردازد.
منابع شهرداری باید:
۱) از «بین رفتنی» نباشد. یا در صورت از بین رفتن؛ جایگزین داشته باشد.
۲) نوسان شدید نداشته باشد و به توسعه شهری آسیب نرساند.
۳) بطور پیوسته قابل وصول باشد. و همراه با افزایش هزینهها افزایش یابد.
بررسی مدیریت هزینه و ایجاد درآمد پایدار در چند گام زیر؛
گام اول: مدیریت کاهش هزینهها:
بودجه شهرداری نیاز به نظم دارد. و نظم بودجه، نیازمند بررسی دوعامل درآمد وهزینه هاست. -نمیتوانیم تمرکز را فقط بر درآمد گذاشت وبه هزینهها کاری نداشته باشیم-
راهکارهای کاهش هزینه:
۱) تغییر واصلاح فرآیند، چنانچه منجر به کاهش هزینه یا افزایش بازده شود.
الف) طراحی سیستم اسناد دریافتی یکپارچه ومتمرکز وپیگیری وصول مطالبات.
ب) ترکیب فعالیت دوسازمان یا برون سپاری وظایف بطور کاملاً علمی، با لحاظ کردن استراتژی سازمانی واهداف خدمات شهرداریها..
۲) استفاده از فن آوری های جدید و دولت الکترونیک درارایه خدمات شهروندی.
الف) راه اندازی کارت خوانِ بانکهای مختلف.
ب) راه اندازی سامانههای مختلف الکترونیکی خدمات رسانی؛ مثل درخواست پروانه ساختمانی، پرداخت عوارض انسانی.
۳) استفاده از تکنیک مهندسی ارزش در کاهش هزینهها
الف) منابع را باید به جایی اختصاص داد که بیشترین ارزش را ایجاد کند.
ب) تغییر تفکر سنتی به تفکر علمی، سیستمی وگروهی، توجه به خلاقیت ونوآوری
ج) افزایش ارزش پروژهها با حداقل هزینه وحفظ کیفیت.
۴) حساسیت به موضوعات ومسائلی که هزینههای پنهان سنگینی را متوجه شهرداری میکنند.
الف) عدم پرداخت به موقع کسورات قانونی مثل بیمه و مالیات.
ب) عدم توجه دقیق وبموقع در خصوص دعاوی حقوقی وعدم شفافیت درخصوص این دعاوی
۵) استفاده از تکنیک موجودی برمبنای صفر، یا مدیریت موجودیها بر مبنای حذف انبار.
۶) فعال نمودن گروه تشکیلات و بهبودی روشها، گروه برنامه ریزی و مدیریت مطالعه و پژوهش
گام دوم، مدیریت پروژههاست:
مدیریت شهری باید انجام پروژهها را به نظر خواهی بگذارد وبراساس نظر مردم وخواسته آنها تصمیم گیری کند.
در برگزاری مناقصات باید برآوردهای اولیه جهت اجرا وارائه خدمات، براساس مطالعات دقیق توجیهی از نظر فنی، مالی واقتصادی صورت گیرد.
درپروژه هایی که ارقام از نظر ریال بالاتراست از مناقصه دو مرحلهای استفاده گردد و در ارزیابی پیمانکاران به مواردی همچون نیروی متخصص، امکانات مالی وفنی وتعهد و کارآمدی توجه نماید.
گام سوم پرداخت عوارض توسط دولتیهاست:
رابطه مالی دولت وشهرداری باید شفاف شده و مجدداً تنظیم شود. همانطور که ازمردم انتظار داریم تاعوارض خود را پرداخت کنند سازمانهای دولتی باید عوارض راپرداخت کنند.
این موضوع درآمدهای خوبی برای شهرداری به همراه داشته واز سوی دیگر حکومت متوجه میشود که از توسعه بیش از اندازه خود جلوگیری کند.
شهرداری باید متناسب باوضعیت درآمدی وخدماتی که شهروندان از شهر دریافت میکنند، عوارض دریافت کنند.
گام چهارم استفاده از ظرفیتهای فرهنگی ورزشی، عمرانی و گردشگری:
شهرداری جهت افزایش درآمدهای خود باید ظرفیتها ذیل را در اهم برنامههای خویش قرار دهد.
- سازماندهی اکوسیستم شهر هوشمند و راهکارهای کسب درآمد پایدار شهرداری درآن
- گسترش و توسعه فضاهای ورزشی وتفریحی باتوجه به فضاهای خالی موجود و بلااستفاده در شهر جهت بالا بردن سرانههای شهری
- هوشمندسازی ناوگان تاکسی و کسب درآمد پایدار با دریافت کارمزد آفلاین
- احداث سالنهای موسیقی، تئاتر، سینما و ورزش در نقاط مختلف شهر
- تقویت و توسعه طرحهای زیر ساختی و خدمات رسانی
- راه اندازی و توسعه نمایشگاههای مختلف
- ساماندهی، تقویت و توسعه تمام ظرفیتهایی که به جذب گردشگر کمک میکنند.
- برگزاری همایشها، برنامههای مفرح و شاد و دیگر برنامهها
گام پنجم، جذب سرمایه گذاران خارجی
استفاده از سرمایهگذار خارجی فکر خوبی است؛ اما باید حساب شده این کار را انجام داد و پیامدهای اجتماعی وزیست محیطی آن را سنجید.
سرمایهگذاران خارجی نیاز به امنیت وتضمین دارند و این موارد باید شفاف شود و گرنه در حد حرف و شعار باقی میماند.
شهر یاسوج با داشتن ظرفیتهای چون (تنگ مهریان، سواحل رودخانه بشار، پارک جنگلی، شرف آباد و....) بالقوه استعداد جذب سرمایهگذاران خارجی را دارد و کافیست کمی هوشمندانه عمل کنیم و زمینه حضور آنها را فراهیم کنیم.
هادی فروغ فر
کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج
درآمد پایدار شهرداریها: درآمدی است که از دو خصیصه تداوم داشتن در طول زمان، و مطلوب بودن آن در چهارچوب توسعه پایدار برخوردار باشد.
شهرداری بعنوان یک نهاد عمومی مسئولیت مدیریت و اداره شهرها رابرعهده دارد در جهت تأمین منابع مالی خود باید سعی در کم کردنِ اتکای خود به درآمدهای ناپدار نموده و از طریق افزایش سهم درآمدهای پایدار درمنابع درآمدی خود به ارائهی کالاها و خدمات مورد نیاز شهروندان بپردازد.
منابع شهرداری باید:
۱) از «بین رفتنی» نباشد. یا در صورت از بین رفتن؛ جایگزین داشته باشد.
۲) نوسان شدید نداشته باشد و به توسعه شهری آسیب نرساند.
۳) بطور پیوسته قابل وصول باشد. و همراه با افزایش هزینهها افزایش یابد.
بررسی مدیریت هزینه و ایجاد درآمد پایدار در چند گام زیر؛
گام اول: مدیریت کاهش هزینهها:
بودجه شهرداری نیاز به نظم دارد. و نظم بودجه، نیازمند بررسی دوعامل درآمد وهزینه هاست. -نمیتوانیم تمرکز را فقط بر درآمد گذاشت وبه هزینهها کاری نداشته باشیم-
راهکارهای کاهش هزینه:
۱) تغییر واصلاح فرآیند، چنانچه منجر به کاهش هزینه یا افزایش بازده شود.
الف) طراحی سیستم اسناد دریافتی یکپارچه ومتمرکز وپیگیری وصول مطالبات.
ب) ترکیب فعالیت دوسازمان یا برون سپاری وظایف بطور کاملاً علمی، با لحاظ کردن استراتژی سازمانی واهداف خدمات شهرداریها..
۲) استفاده از فن آوری های جدید و دولت الکترونیک درارایه خدمات شهروندی.
الف) راه اندازی کارت خوانِ بانکهای مختلف.
ب) راه اندازی سامانههای مختلف الکترونیکی خدمات رسانی؛ مثل درخواست پروانه ساختمانی، پرداخت عوارض انسانی.
۳) استفاده از تکنیک مهندسی ارزش در کاهش هزینهها
الف) منابع را باید به جایی اختصاص داد که بیشترین ارزش را ایجاد کند.
ب) تغییر تفکر سنتی به تفکر علمی، سیستمی وگروهی، توجه به خلاقیت ونوآوری
ج) افزایش ارزش پروژهها با حداقل هزینه وحفظ کیفیت.
۴) حساسیت به موضوعات ومسائلی که هزینههای پنهان سنگینی را متوجه شهرداری میکنند.
الف) عدم پرداخت به موقع کسورات قانونی مثل بیمه و مالیات.
ب) عدم توجه دقیق وبموقع در خصوص دعاوی حقوقی وعدم شفافیت درخصوص این دعاوی
۵) استفاده از تکنیک موجودی برمبنای صفر، یا مدیریت موجودیها بر مبنای حذف انبار.
۶) فعال نمودن گروه تشکیلات و بهبودی روشها، گروه برنامه ریزی و مدیریت مطالعه و پژوهش
گام دوم، مدیریت پروژههاست:
مدیریت شهری باید انجام پروژهها را به نظر خواهی بگذارد وبراساس نظر مردم وخواسته آنها تصمیم گیری کند.
در برگزاری مناقصات باید برآوردهای اولیه جهت اجرا وارائه خدمات، براساس مطالعات دقیق توجیهی از نظر فنی، مالی واقتصادی صورت گیرد.
درپروژه هایی که ارقام از نظر ریال بالاتراست از مناقصه دو مرحلهای استفاده گردد و در ارزیابی پیمانکاران به مواردی همچون نیروی متخصص، امکانات مالی وفنی وتعهد و کارآمدی توجه نماید.
گام سوم پرداخت عوارض توسط دولتیهاست:
رابطه مالی دولت وشهرداری باید شفاف شده و مجدداً تنظیم شود. همانطور که ازمردم انتظار داریم تاعوارض خود را پرداخت کنند سازمانهای دولتی باید عوارض راپرداخت کنند.
این موضوع درآمدهای خوبی برای شهرداری به همراه داشته واز سوی دیگر حکومت متوجه میشود که از توسعه بیش از اندازه خود جلوگیری کند.
شهرداری باید متناسب باوضعیت درآمدی وخدماتی که شهروندان از شهر دریافت میکنند، عوارض دریافت کنند.
گام چهارم استفاده از ظرفیتهای فرهنگی ورزشی، عمرانی و گردشگری:
شهرداری جهت افزایش درآمدهای خود باید ظرفیتها ذیل را در اهم برنامههای خویش قرار دهد.
- سازماندهی اکوسیستم شهر هوشمند و راهکارهای کسب درآمد پایدار شهرداری درآن
- گسترش و توسعه فضاهای ورزشی وتفریحی باتوجه به فضاهای خالی موجود و بلااستفاده در شهر جهت بالا بردن سرانههای شهری
- هوشمندسازی ناوگان تاکسی و کسب درآمد پایدار با دریافت کارمزد آفلاین
- احداث سالنهای موسیقی، تئاتر، سینما و ورزش در نقاط مختلف شهر
- تقویت و توسعه طرحهای زیر ساختی و خدمات رسانی
- راه اندازی و توسعه نمایشگاههای مختلف
- ساماندهی، تقویت و توسعه تمام ظرفیتهایی که به جذب گردشگر کمک میکنند.
- برگزاری همایشها، برنامههای مفرح و شاد و دیگر برنامهها
گام پنجم، جذب سرمایه گذاران خارجی
استفاده از سرمایهگذار خارجی فکر خوبی است؛ اما باید حساب شده این کار را انجام داد و پیامدهای اجتماعی وزیست محیطی آن را سنجید.
سرمایهگذاران خارجی نیاز به امنیت وتضمین دارند و این موارد باید شفاف شود و گرنه در حد حرف و شعار باقی میماند.
شهر یاسوج با داشتن ظرفیتهای چون (تنگ مهریان، سواحل رودخانه بشار، پارک جنگلی، شرف آباد و....) بالقوه استعداد جذب سرمایهگذاران خارجی را دارد و کافیست کمی هوشمندانه عمل کنیم و زمینه حضور آنها را فراهیم کنیم.
هادی فروغ فر
کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج