تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۴۳۴۵۲۸
مصائب شهر خاموش

قطعی برق در شهرهای مختلف کشور، شهروندان را دچار سردرگمی کرد / مشکلاتی که استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال درست کرد

۰
قطعی برق در شهرهای مختلف کشور، شهروندان را دچار سردرگمی کرد / مشکلاتی که استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال درست کرد
کبنا ؛
«این گزارش دیر به دست ویراستار رسید، چون برق به جای یک بار، دو بار در محل نگارش این متن قطع شد!»
به گزارش کبنا نیوز ابتکار در ادامه نوشت: تندی آفتاب دیگر تمام خانه را گرفته و گرما غیرقابل تحمل شده. کولر را روشن می‌کند تا کمی نفس تازه کند اما تنها چند دقیقه بعد ناگهان برق می‌رود! چند روز است که در مناطق مختلف کشور شاهد قطعی مکرر برق هستیم، قطعی که مشکلات بسیاری را به همراه داشت. یکی از شهروندان درباره مشکلاتی که این قطعی برای او پیش آورد گفت: «ما بیمار کرونایی داریم دستگاه اکسیژن‌ساز اجاره کردیم با برق کار می‌کنه شبیه ما هزاران نفر هستند ... وقتی دو ساعت بدون برق باشیم حالا آب جهنم، اکسیژن رو چیکار کنیم‌؟؟ ما مردم عادی چیکار کنیم؟؟؟» دیگری گفت: «نیم ساعت پیش برق اومد، بعد ترانس منفجر شد! باز برق رفت! این از ترانس خودشون که یک روز دوام نیاورد، حالا ببینید چه به سر وسایل خونه میاد!» دیگری از ناهماهنگی شکایت داشت و گفت:‌«قرار بود برق روزی دو ساعت طبق جدول زمان‌بندی قطع بشه نه اینکه هر وقت دل‌شون خواست قطع کنن».
دیگری از اختلال در کلاس‌های آنلاین شکایت داشت: «الان وقت امتحان بچه‌هاست. دخترم تو تاریکی درس می‌خونه لطفا به گوش مسئولان برسونید». آن دیگری مغازه‌دار بود: «من یک مغازه‌دار هستم. الان ۴ ساعت برق نداریم. کلا مرغام خراب شدن. لطفا رسیدگی کنید». از این دست مشکلات کم نبودند. از سوی دیگر قطع ناگهانی برق شطرنج‌بازان ایران را در مسابقات آنلاین قهرمانی آسیا با مشکل مواجه کرد و باعث شکست شطرنج‌بازان کشور شد.
گرچه پیشتر در سال‌های گذشته هم شاهد قطعی برق به صورت چرخشی در مناطق مختلف بودیم اما امسال هنوز تابستان نشده، قطعی برق یقه ما را گرفت. آنطور که محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر، اعلام کرده آنچه موجب خاموشی‌های پراکنده در تهران و سایر استان‌ها شده و در واقع دلیل بهم خوردن تراز تولید و مصرف به حساب می‌آید، خشکسالی و غیر ممکن شدن استفاده از برخی نیروگاه‌های برق آبی، افزایش دما و بالا رفتن مصرف برق، ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی و در نهایت پدیده جدیدی به نام رمزارزها بوده است.

دنیا بدون انرژی به روایت نشنال جئوگرافیک
حجت نظری، عضو شورای شهر تهران، روز گذشته در واکنش به قطعی برق چند روز اخیر گفت: متاسفانه چند روزی است در مناطق مختلف پایتخت رخ می‌دهد و موجب اعتراض و نارضایتی مردم تهران شده است. مردم از قطع ناگهانی و طولانی مدت برق که عمدتا در ساعات اوج گرما و در طول روز رخ می‌دهد گلایه دارند و از آن بدتر اینکه این قطع برق، بدون جدول زمان‌بندی و اعلام قبلی رخ می‌دهد و قطع این‌چنینی برق، مشکلات مردم را دوچندان کرده است.
او ادامه داد: حتما مسئولان محترم در وزارت نیرو مطلع هستند که کلاس‌های درس و همچنین امتحانات پایانی دانشجویان و دانش‌آموزان عمدتا به شکل آنلاین و در بستر اینترنت انجام می‌شود. همچنین در جریان هستند که برخی کارمندان و مشاغل در حال دورکاری‌اند، لذا قطع ناگهانی برق سبب بروز مشکل برای این افراد شده و با آغاز امتحانات، مشکلات را دو چندان نیز خواهد کرد. به‌خصوص اینکه در حال حاضر نیز این اقدام سبب استرس و سردرگمی دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌های آنان شده و بیم آن را دارند که در حین برگزاری آزمون، با قطع برق مواجه شده و نتیجه ماه‌ها درس خواندن و تلاش از بین برود.
وی ادامه داد: گزارش‌هایی وجود داشته که متاسفانه با قطع برق، سرویس‌دهی اینترنت همراه برخی از اپراتورهای تلفن همراه نیز دچار اخلال می‌شود که لازم است وزیر ارتباطات پیگیری لازم را نسبت به حل آن انجام دهند.از سوی دیگر، علی اصغر خانی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی خطاب به وزیر نیرو گفت که باید جلوی قطعی برق گرفته شود.
در همین رابطه مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی وزارت نیرو، در گفت‌و‌گو با یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: شرایط بسیار سختی را در حال تجربه هستیم که یکی از مهمترین دلایل آن شیوع استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال است. از روز شنبه برنامه‌های مدیریت مصرف برای مشترکان بزرگ آغاز شد و همچنین در حال جمع‌آوری مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز هستیم.
رجبی مشهدی ادامه داد: از سال گذشته شرایط معرفی مراکز استخراج غیرمجاز ارزهای دیجیتال را برای مردم فراهم کردیم و در عین حال برق مراکز مجاز با هماهنگی صورت گرفته در ساعات اوج مصرف قطع می‌شود. از روز شنبه شرکت‌های برق نیز موظف شدند خاموشی‌های احتمالی را از طریق سامانه برق من اطلاع‌رسانی کنند، علاوه بر این برای مشترکان تهرانی پیامک هم ارسال خواهد شد.
وی با بیان این که حتی تجهیزات صنعت برق نیز به دلیل این مصارف غیرمجاز که بار زیادی را به شبکه تحمیل کرده‌اند، در معرض آسیب هستند، تصریح کرد: مشترکان نیز می‌توانند آسیب به وسایل برقی خود را از طریق برنامه موبایلی برق من، به اطلاع شرکت‌های برق برسانند و مستندات خود را بارگذاری کنند.اما عجیب‌تر اینکه صبح روز گذشته جدولی از سوی وزارت نیرو منتشر شد که ساعات خاموشی را به اطلاع شهروندان برساند اما خاموشی‌ها نه تنها تطابق زیادی با این جدول نداشت که حتی برخی مشترکان، دوبار قطعی برق را تجربه کردند. پس از این بود که در نیمه‌های ظهر روز گذشته جدول دومی برای خاموشی عصرگاه پایتخت در خبرگزاری‌ها بارگذاری شد! اوج ناهماهنگی در یک وزارتخانه!
گرچه مسئولان وزارت نیرو دلایل مختلفی برای قطعی برق مطرح می‌کنند اما همه این موارد با مدیریت درست (!) وزارت نیرو می‌توانست مدیریت شود، اما گویا طرح‌های هر هفته وزارت نیرو و پویش هر هفته نتوانست ریسمان کمک برای روشنایی کشور باشد.
در شرایطی که خیلی از مردم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند لازم بود تا امسال وزارت نیرو تامین برق را به طور جدی‌تری در دستور کار خود قرار دهد تا شاهد خاموشی نباشیم، (البته با وجود اهمال‌ها) اما گویا زور وزارت نیرو به کم‌بارشی، گرمای هوا و به قول خودشان پدیده جدید رمزارز‌ها نرسید. هرچند قطع برق آن هم در شرایط کرونایی توجیه‌پذیر نیست اما حداقل اطلاع‌رسانی آن می‌تواند عواقب این خاموشی را کمتر کند، در این میان انتظار می رود که مشترکان نیز با مدیریت مصرف برق همکاری لازم را برای گذر از این شرایط داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
معمای علیرضا بیرانوند

معمای علیرضا بیرانوند

اگر علیرضا حرفه‌ای فکر کند و فقط به پرسپولیس فکر نکند چه؟ شاید برایش چند گزینه در دسترس ...
نامزدها در انتظار 7 رأی

نامزدها در انتظار 7 رأی

سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی صلاحیت نامزدها خبر داده و وعده داده است تا پایان مهلت ...
1