تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۴۳۳۹۸۸
یادداشت ارسالی؛

15 اردیبهشت؛ طنز تلخ روز فرهنگی یاسوج / همه شما دعوت به چالش استانی هستید

نصرالدین پارسه
۲
۴
15 اردیبهشت؛ طنز تلخ روز فرهنگی یاسوج / همه شما دعوت به چالش استانی هستید
کبنا ؛نصرالدین پارسه نوشت: این نوشته باید در یکی از روزهای 14، 15 و یا 16 اردیبهشت به رشته تحریر در می‌آمد؛ اما دو دلیل این قلم را به صرافت انداخت و تا به امروز طول کشید. آن دو دلیل یکی آن است که منتظر واکنش مسئولان مربوطه و فعالان رسانه به چنین روزی بود، و اگر این قلم بخواهد کمی شوخ طبع باشد باید بگوید و آن دومی این است که بیم آن داشت وقتی که نام و عکسش در صفحه سایت در بالای این متن قرار بگیرد به عنوان کاندیدای شورای شهر شناخته شود چه اینکه این روزها نوشته‌هایی از این دست با یک عکس انتخاباتی در بالای آن و با القاب سفارشی مختلف برای نویسندگان در بالای صفحات سایت‌های استانی خودنمایی می‌کند. البته این توضیح بد نیست که این اتفاق (قلم زدن کاندیدای شورای شهر) نه تنها ایرادی بر آن وارد نیست که اتفاقاً به نسبت کنش‌های دورهای قبل: مانند آن حضورهای عجیب در روز ثبت نام و یا برخی جلسات خاص و یا بعضاً پیامک‌های کلی بی محتوا بسیار میمون‌تر و مبارک است.
نامناسب بودن 15 اردیبهشت
از اصل ماجرا و روز 15 اردیبهشت غافل نشویم، یک تصمیم عجیب در سال‌های قبل که بر مبنای آن روز 15 اردیبهشت روز ملی یاسوج نامگذاری شده بود، اینکه مبنای این تصمیم گیری چه بود به درستی توضیح داده نشد و طنز تلخ ماجرا آن بود که هیچ وقت روشن نشد آیا در این فرایند انتخاب روز ملی و جلسات تصمیم گیری حتی یک کارشناس یا مسئول آگاه پیدا نشد که بگوید روز 15 اردیبهشت به نام شیراز سند خورده است؛ توسط شورای شهر آن دیار پیشنهاد داده شده و به تائید مجلس شورای اسلامی وقت نیز رسیده است. حتی اگر دلایل متقن و قوی‌ای برای سند زدن آن به نام یاسوج وجود داشته باشد عملاً با توجه به اینکه این روز همه را به یاد روز شیراز می‌اندازد هیچ وقت آن طور که باید، آن اهداف اتفاقاً خیر در شناساندن یاسوج و فرهنگ این دیار به دیگر مناطق کشور محقق نخواهد شد، و چه بسا به عکس؛ بجای گرامی داشتن و محترم شمردن این شهر، مایه طنزپردازی دیگران خواهد شد.
 ضرورت نامگذاری یک روز به نام روز یاسوج
باری هدف اصلی این نوشته این یکی مورد هم نیست چه اینکه از بیخ بی اساس بودن چنین تصمیمی آنقدر روشن بود که مسئولان وقت در همان زمان هم تلاشی برای شفاف سازی دلایل و ابعاد این تصمیم نکردند و می‌بینیم بعد از گذشت تنها چند سال هیچ کسی حتی به درستی یادش نمی‌آید روزی (احتمالاً سال 94) چنین تصمیمی گرفته شده است، حالا دیگر اینکه بخواهیم چنین روزی را بهانه‌ای قرار دهیم برای محترم شمردن یاسوج و معرفی فرهنگ غنی آن به دیگر مناطق کشور، و دعوت برخی مسئولان به این استان و دریافت اعتباری به این بهانه و یا افتتاح مکانی به احترام این روز پیشکش همه مسئولان گذشته، وقت و کنونی در استان.
تاکید شد هدف اصلی این نوشته سرزنش و یا حتی نقد این تصمیم نیست که اتفاقاً آن نیت اولیه برای نامگذاری روزی به نام یاسوج را هم بسیار محترم و هم بسیار سازنده و واجب می‌داند، اما این روز جوری انتخاب شود که مردم شهرتان با افتخار از آن یاد کنند. استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه گردشگری و مسائل فرهنگی دارد؛ شایسته است روزی به نام یاسوج در تقویم گنجانده شود، اگر چنین اتفاقی رخ دهد می‌توان از منابع ملی برای مقوله گردشگری استفاده کرد و به این بهانه اعتباری تخصیص داد.
با توجه به ظرفیت‌های ویژه‌ای که یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد دارد، و نظر به اینکه اگر روزی به نام روز ملی یاسوج انتخاب شود خیر آن به همه استان خواهد رسید، البته به شرطی که این روز، مطابق قاعده و اصول انتخاب شود. اگر به این بهانه در آن روز خاص برنامه‌ها و همایش‌هایی به صورت مستمر برقرار گردد و حتی از چهره‌های مطرح کشوری نیز دعوت شود، بیش از پیش و آن طور که شایسته است موجب خیر و برکت برای مرکز این استان و به طبع و تبع آن کل استان خواهد بود. در یکی دو سال اخیر بهانه‌ی خوبی به نام کرونا نیز برای مسئولان محترم وجود دارد، کسی هم انتطار به راه انداختن همایش و نشست ندارد، اما مسئله اصلی آن است که مسئولان محترم ما زیر بار سنگین! مقدمه‌ی کار یعنی انتخاب روزی بجا و شایسته به نام روز ملی یاسوج پنچر شده‌اند، آن مخلفات و بقیه‌ی داستان پیشکش وجود مبارکشان.
دعوت به یک چالش استانی
برگردیم به آن مقدمه اول نوشته و دست به قلم شدن کاندیداهای محترم شورای شهر. این نوشته شما کاندیداهای محترم شورای شهر را به یک چالش دعوت می‌کند؛ هم علم و تجربه خودتان را وسط بیارید و هم با اهل فرهنگ، تاریخ، هنر و ادبیات مشورت کنید و با دلایل قابل قبول یک روز را به نام روز ملی یاسوج پیشنهاد بدهید.
و اصلاً چرا تنها کاندیداهای شورای شهر؟ این نوشته خاضعانه همه فعالان محترم رسانه‌ای، سیاسی، اجتماعی، و حتی کاندیداها و فعالان عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی و البته نمایندگان سابق و کنونی را به این چالش دعوت می‌کند، در این چالش استانی و خرد جمعی خود را سهیم بدانید و اگر کسی ایده‌ای دارد آن را نوشتاری یا تصویری با بقیه به اشتراک بگذارد، و البته امیدواریم مسئول و متولی اصلی و مجموعه فرهنگی زیر مجموعه‌اش بلند نظری لازم برای جمع بندی نهایی و رسیدن به یک نقطه مشترک در این هم افزایی و چالش استانی را داشته باشد.
تکلمه
تا الان هر آنچه از این نوشته را خواندید فراموش کنید و دور بیندازید الا همان یک گزاره که هدف ابتدایی و غایی این قلم در این نوشتار بوده است؛ همه‌ی ما دعوت هستیم به یک چالش استانی در ارائه پیشنهاد دادن یک روز خاص به نام روز ملی یاسوج، تا این دیار یک روز به نامش سند بخورد و آنطور که شایسته و بایسته است و آن اهداف ابتدایی (رونق و سر و سامان دادن گردشگری استان، معرفی رسومات و فرهنگ دیارمان طی همایش‌ها و نشست‌هایی، تخصیص اعتبار لازم و ...) را فراهم می‌آورد؛ معرف یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به دیگر مناطق کشور و چه بسا جهانیان باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مرکز استانی که یک عدد مرغ گیر نمیاد روز ملی میخواد چکار؟؟؟؟
روز ملی روزی است که حداقل بیشتر افراد خوشحال باشند نه در فلاکت دست و پا بزنند
Shiva
Iran, Islamic Republic of
واقعا عالی نوشتن.
حرف حساب
جلیلی: امیدوارم  لفاظی‌ها بر پاسخگویی به نیازهای مردم غلبه نکند

جلیلی: امیدوارم لفاظی‌ها بر پاسخگویی به نیازهای مردم غلبه نکند

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بهترین کسی که می‌تواند فضای انتخابات را مدیریت ...
۳۰۴ نفر تاکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند

۳۰۴ نفر تاکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: در مجموع چهار روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ...
بازگشت به‌انتخابات تک‌قطبی

بازگشت به‌انتخابات تک‌قطبی

تأثیر و وزن اکبر هاشمی‌رفسنجانی هم که نه کاملا درون اصلاح‌طلبی و نه اصولگرایی می‌گنجید،...
1