تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۴۳۲۵۳۴
با ارسال متنی صورت گرفت

جوابیه‌ی آموزش و پرورش به ترک تحصیل دختران پیچاب باشت

۰
جوابیه‌ی آموزش و پرورش به ترک تحصیل دختران پیچاب باشت
کبنا ؛در پی انتشار مطلبی در سایت خبری کبنا نیوز با عنوان «ترک تحصیل دختران پیچاب باشت» روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان باشت جوابیه‌ای به شرح زیر صادر کرد.
 مدیر محترم سایت خبری کبنا نیوز
 باسلام و تحیات
 احتراماً با عنایت به انتشار مطلبی در آن سایت وزین و پرمخاطب در روز یکشنبه ۸ فروردین 1400 با عنوان «ترک تحصیل دختران پیچاب باشت»
به شرح ذیل، جوابیه این مدیریت در پاسخ به مطلب مندرج درآن سایت ارسال می‌گردد، مستدعی است دستور فرمایید جهت تنویر افکار عمومی نسبت به اطلاع‌رسانی مساعدت لازم را مبذول فرمایند.
 ۱. برقراری عدالت آموزشی و فراهم نمودن فرصت‌های برابر تحصیلی، برای تمام کودکان واجد شرایط تحصیلی دوره ابتدایی، اولویت اصلی و اساسی اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویر احمد و به تبع شهرستان باشت بوده و هست و در این راستا شهرستان باشت برای ساماندهی مدارس حوزه پیچاپ، اقدامات موثری، جهت پوشش تحصیلی حداکثری و کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی انجام داده است.

بیشتر بخوانید:

ترک تحصیل دختران پیچاب باشت / وزیر آموزش و پرورش کجاست؟


۲. مدارس حوزه پیچاپ ۶۹ دانش آموز دارد که در ۱۱ آموزشگاه و ۱۲ کلاس درس و با تخصیص ۱۲ معلم ابتدایی ساماندهی شده‌اند.
 ۳. نرخ تراکم دانش آموزی، پوشش تحصیلی و نسبت دانش آموز به معلم، از جمله شاخص‌های اصلی آموزش و پرورش می‌باشند که به لحاظ موقعیت جغرافیایی و پراکندگی روستاهای حوزه پیچاپ، بررسی اعداد و ارقام شاخص‌ها، قابل تأمل می‌باشند.
نرخ تراکم دانش آموزی در مدارس حوزه پیچاپ ۵.۷۵ بوده در حالیکه میانگین استان ۱۸ و کشور ۲۶ می‌باشد.
 نرخ پوشش تحصیلی در سال جاری در حوزه پیچاپ صد در صد می‌باشد و میانگین نرخ پوشش تحصیلی در چهار سال اخیر بیش از ۹۸ درصد می‌باشد.
 با توجه به اینکه مدارس پیچاب ۶۹ دانش آموز دارد، ۱۲ معلم، به مدارس اختصاص داده شده است،
نسبت دانش آموز به معلم ۵.۷۵ می‌باشد.
 ۴. مدارس حوزه پیچاپ همانند مدارس سراسر کشور از ۱۵ شهریور ۹۹ دایر گردیدند و در شرایط کرونا تابع مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده است، با توجه به اینکه مدارس روستایی بوده و از طرفی آمار دانش‌آموزان پایین بوده، لذا مدارس پیچاب به جز چند هفته‌ای که به خاطر محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شدند در بقیه ایام، سال تحصیلی جاری کلاس‌ها به صورت حضوری دایر بوده و نکته قابل توجه اینکه قریب به ۸۰ درصد، معلمان بومی منطقه هستند.
۵. از آنجا که قریب به یک دهه است نظام آموزشی کشور به صورت ۳ -۳ - ۶ اجرایی شده و دوره ابتدایی به دو دوره سه ساله که مجموعاً ۶ سال می‌باشد تقسیم شده،
 و دانش آموزان تا پایان دوره ابتدایی یعنی، پایه ششم، شرایط ادامه تحصیل در مدارس روستایی پیچاب را دارند، هیچ گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد که در کلیپ منتشر شده چند نفر از افرادی که خودشان را به جای اولیا معرفی کرده بودند مطرح کردند که تا پایه پنجم ادامه تحصیل می‌دهند.
۶. دو تا از مدارس روستای پیچاب تنها با دو دانش آموز دایر می‌باشد و نکته مهم‌تر اینکه مدیریت آموزش و پرورش شهرستان باشت در راستای کیفیت بخشی به برنامه‌های آموزشی و پرورشی و جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان روستایی پیچاپ در فاصله یک کیلومتری، در سال تحصیلی جاری، مدرسه ابتدایی جدیدی به نام «رسالت لیراب» دایر نموده است.
 ۷. در خصوص مدارس متوسطه اول (راهنمایی) و ادامه تحصیل دانش آموزان راهنمایی ذکر چند نکته ضروری است اول اینکه روستاهای پیچاب به لحاظ پراکندگی، بعد مسافت و نداشتن آمار و نرم لازم، تاکنون شرایط حداقلی تأسیس مدارس متوسطه اول را نداشته (سال‌های قبل برای تأسیس حدنصاب ۴۰ دانش آموز و امسال ۷۵ دانش آموز می‌باشد ولی در بزرگترین روستای پیچاب ۴ دانش آموز متوسطه اول هم نداریم) و ضمناً به لحاظ شرایط منطقه تاکنون هیچ گونه درخواستی در زمینه تأسیس مدرسه متوسطه اول به این مدیریت ارائه نشده و در این زمینه از طرف اولیا استقبال نشده است.
 و نکته قابل توجه اینکه مدیریت آموزش و پرورش شهرستان باشت برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان دختر و پسر دو مدرسه شبانه روزی به صورت رایگان با تمام امکانات و مجهز به سیستم هوشمند برای پسران و دختران روستایی در نظر گرفته و در چند سال اخیر این قبیل دانش آموزان در این دو شبانه روزی به تحصیل اشتغال دارند به گونه‌ای که مدرسه دخترانه با هدف پوشش تحصیلی با اولویت منطقه پیچاب لحاظ شده و استمرار فعالیت این مدرسه با حداقل دانش آموز و با توجه به این موضوع، وجود داشته است.
۸. در کلیپ منتشر شده هیچ کدام از افرادی که در مورد ترک تحصیل دختران بازمانده از تحصیل پیچاپ، مصاحبه کرده‌اند اولیا دانش آموز ترک تحصیلی نیستند. و به نظر می‌رسد تهیه وانتشار چنین کلیپ‌هایی با اهداف خاص و جهت دار تنظیم شده که امیدواریم این گونه نباشد و خدایی نکرده، به خاطر مسائل دیگر، صداقت و صفای مردم قدر شناس و فهیم پیچاب، مورد استفاده ابزاری قرار نگیرد و خدمات ارزنده نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش محرومیت زدایی در بخش پیچاب نادیده گرفته نشود
9. با توجه به اینکه موضوع ترک تحصیل و کودکانی که در این معرض قرار دارند یک امر پیچیده و عوامل و عناصر بسیاری در شکل گیری آن نقش دارد لذا جهت رفع این معضل چالش‌های متعددی، مترتب بر آن (ازدواج زود هنگام، مهاجرت فصلی، جدایی اولیاء، بیماری، مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی است) لازم است موضوع به صورت همه جانبه و فرا سازمانی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
10. استخدام و بکارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان یاآزمون استخدامی ماده ۲۸ می‌باشد و در مناطق محروم مانند پیچاپ تخصیص نیرو از طریق سرباز معلم، دستورالعمل وزارتی است.
11. نکته قابل تأمل اینکه حوزه پیچاب از توابع بخش مرکزی شهرستان باشت منطقه صعب العبوری بوده که سالهای سال مردم این روستاها به دلیل نداشتن جاده و امکانات اولیه در شرایط سخت زندگی کرده‌اند اما خوشبختانه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با حمایت‌های دولت تدبیر و امید و با تلاش‌های مجدانه نماینده مردم فهیم شهرستان‌های گچساران و باشت در ادوار نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، این آرزوی دیرینه اهالی روستاهای پیچاب محقق گشت و جاده برای روستاهای پیچاپ احداث گردید و برق رسانی هم به آخرین نقطه پیچاب صورت گرفت، پل ارتباطی بر روی رودخانه پیچاب (که معضل بزرگی برای مدارس و منطقه بود) هم ساخته شد و حقیقتاً بخش عمده‌ای از مشکلات اساسی و اولیه اهالی روستا، مرتفع گردید اما مشکلات دیگری از جمله عدم آنتن دهی به دلیل نبود دکل مخابرات، نبود دکل صدا و سیما، بهسازی جاده، خدمات بهداشتی مطلوب، نیاز به تأمین اعتبار دارد که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکلات از طریق دستگاه‌های اجرایی ذیربط باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

نفت؛ مسئله ناتمام ما

نفت؛ مسئله ناتمام ما

دشمنان مصدق اصلاً طاقت آن را ندارند که از هنرهای او چیزی بشنوند و دوستانش هم مطلقاً تحمل ...
بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات

بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات

آخرین روز کاری سال 99 همراه با اتفاقات بسیاری بود؛ اما شاید مهم‌ترین یا عجیب‌ترین رویداد ...
مروری بر فجیع‌ترین قتل‌های سال؛ جنایت‌های جنون‌آمیز

مروری بر فجیع‌ترین قتل‌های سال؛ جنایت‌های جنون‌آمیز

در جنایت فجیعی مردی سه عضو خانواده‌ای را قربانی کرد تا بتواند سرقت کند. در این جنایت ...
1