تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۴۳۲۳۵۴
یادداشت؛

نکته مهم خبر نیم روزی روز اول سال ۱۴۰۰ / رنگ باختن سرمایه اجتماعی دولت در بین مردم

سرافراز آوری
۰
نکته مهم خبر نیم روزی روز اول سال ۱۴۰۰ / رنگ باختن سرمایه اجتماعی دولت در بین مردم
کبنا ؛در روز اول فروردین ۱۴۰۰ که اخبار روزانه پخش گردید نکته ای مهم و قابل تامل وجود داشت که نگرانیها را دوچندان و بر نگرانی ها قبلی می افزود.
در اپیدمی بیماری کرونا در یک تجمع نتیجه واگیردار شدن افراد طبق نظر کارشناسان پزشکی در هفته های دیگر مشخص می‌شود ،و مسافرتهای امسال با این وضعیت بیماری، کار را دشوارتر نموده و مردم هم به توصیه ها توجهی ننمودند ؟
بنظر می رسد این مهم را باید در جای مهم‌تری جستجو کرد ؟
خدشه دار شدن " سرمایه اجتماعی" به دلایلی در تائید این مطلب اثر گذار می باشد؟
فشار مشکلات و گرفتاریهای روزانه به مردم روی خود را نشان داده و این نافرمانی را بوجود آورده است و دستورات صادره را جدی نگرفته اند؟
حل مشکلات و آسایش و بر طرف سازی موانع زندگی اجتماعی مردم می‌تواند به افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در برنامه های دولت منجر گردد و آن را شوقمند به اجرای قوانین نموده و خود در رعایت قانون پیشقدم گردند.
علیرغم تمام  هشدارها و جلسات و توصیه ها و بگیر و ببندها و محدودیتها و جریمه ها مردم در روز اول سال همه این تذکرات را نا دیده و خود راسا تصمیم گرفتند که به سفر بروند یا نروند؟
گزارشات خبری نیمروزی اول سال ۱۴۰۰حکایت از پنبه شدن رشته های تصمیمات وزارت بهداشت توسط بعضی از مردم بود، بطوری که در سفر به مشهد مقدس و طبق  اعلام پلیس راه سطح سفر در این سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته در سفر به مازندران قطعا درصد بیشتر بوده که این سقف سفر تبعات کرونایی و آلوده شدن مردم به این بیماری را  در هفته های آینده مشخص خواهد کرد؟
این در حالی است که جریمه یک میلیون تومانی در شهرهای قرمز و پانصد هزار تو‌مانی در شهرهای نارنجی هم نتوانست مردم را از تصمیم خود برای سفر باز دارد؟
و همچنان حاضرند با وجود بیماری خطرناک به سفری خطرناکتر در مبادی کشوری مبادرت نمایند؟
گزارشات پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مبین این مطلب است که در این مدت ۱۵ هزار وسیله نقلیه که قصد ورود به یاسوج مرکز استان را داشته‌اند تا کنون به شهرهای خود برگشت داده شده اند؟! که این نکته نیز قابل تامل بسیار است؟
بنظر می‌رسد مسئولان باید ریشه یابی کنند این نافرمانی اجتماعی را  که با توجه به این مرگ و میر شدید باز مردم دل به مسافرت میزنند و گوششان بدهکار حرف مسئولان کشور نیست؟
آیا سرمایه اجتماعی که که از مولفه های قدرت کشور است  در حال کاهش است؟
آیا مردم از مسئولان دولتی گله مندند و از دست آنها خسته؟
آیا رفتار مسئولان در عدم اجرای عدالت اجتماعی و عدم حل مشکلات مردم  باعث این دهن کجی  به بخشنامه های صادره  و قوانین موضوعه است ؟
آیا این موضوع میتواند یک هشدار جدی به دست اندرکاران تلقی گردد که قبح قوانین در حال کمرنگ شدن است؟
خارج از  این اما و اگرها و سئوالات آنچه به نظر مهم می آید این نکته است که توجه به سرمایه اجتماعی به حفظ انسجام اجتماعی کمک خواهد کرد ، البته از ید دولت فعلی خارج است اما باید دولت  ۱۴۰۰ که عنقریب جایگزین میگردد  توجه نماید تا ستونهای اعتماد را در راستای همبستگی اجتماعی  دوباره مستحکم نماید و بی اعتمادی را در بین مردم  کاهش دهد؟
فلذا یکی از برنامه های  مهم رییس جمهور ۱۴۰۰ توجه به این مطلب مهم است که بتواند دوباره به افزایش سرمایه اجتماعی کمک نماید و اعتماد تضعیف شده  را دوباره  با عملکرد خود به جامعه بازگرداند و بیش از این نگذارد به این سرمایه مهم ملی و مولفه قدرت در کشور خسارت وارد گردد.؟
اگر دولت نتواند در جامعه اعتماد سازی کند و با رعایت عدالت و انصاف و خدمتگذاری صادقانه در رفاه حال مردم کوشش نماید آنچه را میبینیم که اکنون بعنوان مثال در ورودی و خروجی شهرها با انبوهی از  مردم برای سفر خواهیم دید و مردم نیز به دستورات و قوانین و قانونگذاران  بی اعتنا گردیده ، زور  تهدید و بخشنامه هم کارساز  نخواهد بود و همبستگی کم کم به گسستگی اجتماعی روی خواهد آورد.

سرافراز آوری
نام شما

آدرس ايميل شما

نفت؛ مسئله ناتمام ما

نفت؛ مسئله ناتمام ما

دشمنان مصدق اصلاً طاقت آن را ندارند که از هنرهای او چیزی بشنوند و دوستانش هم مطلقاً تحمل ...
بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات

بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات

آخرین روز کاری سال 99 همراه با اتفاقات بسیاری بود؛ اما شاید مهم‌ترین یا عجیب‌ترین رویداد ...
مروری بر فجیع‌ترین قتل‌های سال؛ جنایت‌های جنون‌آمیز

مروری بر فجیع‌ترین قتل‌های سال؛ جنایت‌های جنون‌آمیز

در جنایت فجیعی مردی سه عضو خانواده‌ای را قربانی کرد تا بتواند سرقت کند. در این جنایت ...
1