تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۴۳۱۵۲۱
کبنا گزارش می دهد؛

سازمان نظام مهندسی در سی سخت چگونه عملکردی داشت؟

۱
۰
سازمان نظام مهندسی در سی سخت چگونه عملکردی داشت؟
کبنا ؛
هفته گذشته در بازدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در خصوص تخریب خانه های نوساز در «سی سخت» انتقاداتی به سازمان نظام مهندسی استان وارد شد، که گویا دست نظام مهندسی از پاسخ قانع کننده خالی بود. اما این انتقاد به جای خود باقی ماند که چرا خانه های نوساز تخریب شده اند.
به گزارش کبنا نیوز، از طرفی به دلیل حساسیت موضوع و اینکه سی سخت قطعا شهری زلزله خیز است باعث شده برخی مسئولان از جمله نماینده ولی فقیه نسبت به نظارت  نظام مهندسی حساسیت نشان دهند، نماینده ولی فقیه طی چند روز اخیر به سازمان نظام مهندسی تاکید کرد که کار را اصولی انجام دهند و نظارت درستی صورت بگیرد. «آیت الله سیدنصیر حسینی با اشاره به مشهود بودن ضعف نظارت بر ساخت و سازها در گذشته که منجر به تخریب منازل شد، گفت: به نظام مهندسی تاکید و تهدید کردیم اگر در بازسازی سهل‌انگاری کند از حوزه قضایی برخورد می‌کنیم تعارف نداریم نباید این همه زحمت درد و رنج با زلزله دیگری تخریب شود».
ایرنا نیز در خصوص اهمیت مطالعات علمی برای یافتن علت تخریب منازل نوشته است، اما آنگونه که پیداست و به خاطر عجله ای که مسئولان دارند و مردم هم منتظر هستند، آواربرداری ها در حال انجام است. ولی سازمان نظام مهندسی که در زمان زلزله ها و حوادث طبیعی عملکردش مشخص می شود، چه نمره ای از این زلزله برده است؟ آیا عملکرد نظام مهندسی با وجود تخریب منازل نوساز زیر سوال نرفته است؟

ایرنا در خصوص  اهمیت مطالعات علمی برای یافتن علت تخریب منازل اینگونه نوشت: ویران شدن ساختمان ها می تواند اطلاعات زیادی برای معماران ، شهرسازان و مهندسان عمران در پی داشته باشد تا از ایجاد چنین خسارت هایی در آینده پیشگیری کنند با این حال همچنان جای مهندسان و متخصصانی که نوع آوارها ، مصالح، خسارات  و ارتباط آنها را باهم به لحاظ علمی تحلیل کنند در شهر سی سخت خالی است.

کار آوار برداری و  تخریب خانه ها در سی سخت به سرعت در حال انجام است آنچنان که گویی بسیاری از این خانه ها هرگز نبوده اند و روزانه زمینی مسطح در کوچه ها و خیابان های خودنمایی می کند.
البته این عجله از سوی مردم طبیعی است ؛آنها شرایط سختی دارند بارش برف و باران و شیوع ویروس کرونا و حالا هم ترس از ویروس کرونای انگلیسی آنها را وادار کرده که به سرعت تخریب و ساخت و ساز خانه ها را آغاز کنند.
خانه ها بی آنکه مورد بررسی علمی ساخت سازه قرار بگیرند تخریب می شوند.در چنین شرایطی که امکانات و شرایط استان اجازه نمی دهد نظام مهندسی  انرژی و نیروی انسانی خود را به این سمت هدایت کند می توان از ظرفیت دانشگاه های کشور  و یا مهندسان معمار و عمران دیگر استان ها استفاده  کرد تا به کمک استان بیایند و مستندسازی بناها و ساختمان ها، تخریب ها و نکات و جزئیاتی که باعث شده برخی خانه ها تخریب شوند و در عوض برخی سالم بمانند را انجام دهند.
 این مستندسازی می تواند بعدها فرصت تحلیل برای کارشناسان ایجاد کند از سویی برای بومی سازی قوانین نظام مهندسی نیز می توان از این اطلاعات استفاده کرد .نکته دیگر اینکه در همین شهر سی سخت برخی انواع مصالح خسارت بیشتری دیده اند که تحلیل آوارها نیز می تواند به مردم در انتخاب مصالح استاندارد و متناسب با اقلیم کمک کند.
نمی توان درباره زمین لرزه سی سخت به قطعیت نظر داد اما آنچه مسلم است این شهر چه پیش از این زمین لرزه و چه در آینده همواره  شاهد زمین لرزه هایی بوده و خواهد بود و آنچنان که کارشناسان می گویند تکرار زمین لرزه ها حتی با شدت کم می تواند باعث خستگی مصالح شده و به مرور مقاومت بنا کم می شود ،چنانچه خانه هایی در زلزله ۲۹بهمن ماه تخریب شدند که در زمین لرزه های خسارت بار سالهای ۶۸ و ۹۷ آسیبی ندیده بودند و در نتیجه باید در ساخت و سازها بر روی گسل دنا ؛ احتمال وقوع زمین لرزه در آینده و تاثیر آن بر مقاومت ساختمان در نظر گرفته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهندس
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تمام مسئولیت متوجه مهندس عمران است لطفا در تنظیم متن دقت فرمایید مهندس شهرساز و معمار چه مسئولیتی دارند؟ سعی شود در تنظیم چنین متن هایی با یک فرد متخصص مشورت شود چون ممکن است سایر استان ها هم این خبر ها را بخوانند و برای وجه ی استان خوب نیست.
خاطره بد بورس از دخالت

خاطره بد بورس از دخالت

ریزش‌های اخیر بورس باعث شده که طرح تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در دستور کار مجلس قرار ...
علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

‌انتخابات فدراسیون فوتبال ایران فردا یکشنبه برگزار می‌شود تا تکلیف جانشین مهدی تاج، رئیس ...
بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

همزمان با اقدام جدید آمریکا در ارائه قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی به شورای حکام ، ایران ...
1