تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۴۳۱۳۰۱

تخت روانچی: تحریم‌ها باید تا سه ماه آینده برداشته شوند

۰
کبنا ؛
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت برای بازگشت واشنگتن به اجرای تعهدات خود وفق برجام نیازی به مذاکره نیست، گفت: تحریم‌ها باید تا سه ماه آینده برداشته شوند.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از ایرنا، مجید تخت‌روانچی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره عربی این مطلب را مطرح کرد و افزود: اگر تا سه ماه آینده این کار انجام شود، ایران مطابق تعهدات خود عمل خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: اقداماتی که ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای انجام داد، تشدید تنش نیست.
دولت آمریکا در هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در اقدامی یکجانبه و بر خلاف مقررات بین‌المللی از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و شدیدترین تروریسم اقتصادی را متوجه مردم ایران ساخت.
این در حالی است که به موجب ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود مطابق برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پایبند بود و حتی یکسال پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هم این پایبندی ادامه داشت.

در پی بی عملی شدید اروپا در جبران خروج آمریکا و بازگرداندن تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران در پنج گام تحت ماده ۳۶ برجام به کاهش محدودیت‌های پذیرفته مبادرت ورزید و در آخرین مرحله، با تصویب قانون اقدام برای لغو تحریم، غنی سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد رساند و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف ساخت، هرچند که در توافقی فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، راه را برای سوء استفاده برخی کشورها بست.
با روی کار آمدن جو بایدن و دولت وی که نقش اصلی در مذاکرات اولیه برای دستیابی به توافق هسته‌ای را داشتند، موضوع بازگشت واشنگتن به توافق مطرح شد که در رقابت‌های انتخاباتی به دفعات آن را وعده داده بود.
اما اکنون دولت آمریکا بدون آنکه حاضر به برداشتن تحریم‌ها شود، به دنبال آن است که در قالب ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو بنشیند و تاکید دارد پیش از آن، هیچ تحریمی را لغو نخواهد کرد.
با این تصمیم دولت بایدن، آمریکا همچنان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای است و باید پاسخگو شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

نفوذ سرمایه‌داری در برخی روحانیون و مداحان

نفوذ سرمایه‌داری در برخی روحانیون و مداحان

 یکی از دغدغه‌های موجود در قشر مذهبی جامعه، روایت‌های بعضا نادرست از مسائل دینی است. ...
زلزله سی‌سخت و پهنه گسله کازرون

زلزله سی‌سخت و پهنه گسله کازرون

زلزله در زمانی رخ داده است که دمای هوا در شهر سی‌سخت در شب به حدود هفت درجه زیر صفر و ...
انجماد معاملات در بورس نامتقارن

انجماد معاملات در بورس نامتقارن

بورس‌بازان برای هفتمین روز کاری با دامنه نوسان نامتقارن دست‌وپنجه نرم کردند. جدالی که ...
1