تاریخ انتشار
جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۴۳۱۰۰۵
کارشناس مسائل منطقه؛

حمله به فرودگاه اربیل پیام آمریکا به بغداد و تهران بود/ انتقال داعش و رساندن تجهیزات، خبر از بحران جدید می‌دهد

۰
حمله به فرودگاه اربیل پیام آمریکا به بغداد و تهران بود/ انتقال داعش و رساندن تجهیزات، خبر از بحران جدید می‌دهد
کبنا ؛کارشناس مسائل منطقه گفت: حمله به فرودگاه اربیل آن هم از داخل کردستان عراق نشان می‌دهد واشنگتن برای ماندن دست به اقدامات خطرناک خواهد زد.
«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل موج‌سواری آمریکا روی مسأله حملات راکتی اربیل اظهار کرد: طی یک ماه اخیر که «جو بایدن» در کاخ‌سفید روی کار آمده است، ما شاهد وقوع اتفاقات جدید در دنیا و به خصوص در منطقه هستیم. به عنوان مثال در مورد چین ما شاهد نزاع لفظی میان واشنگتن و پکن هستیم و از سوی دیگر در مورد عربستان و برخی دیگر از کشورها مانند روسیه هم مواضع تقابلیِ همراه با تعدیلِ گفتمان را شاهد هستیم. در مورد منطقه خاورمیانه هم تقریباً همین موضوع را به وضوح می‌توانیم ببینیم. به عنوان مثال همین چند وقت پیش بود که بسیاری از رسانه‌ها در مورد نگاه دولت جدید آمریکا به سوریه و لبنان تحلیل‌هایی را منتشر کردند و در نهایت مشخص شد که این کشور قصد دارد در شمال و شمال شرق سوریه و بر سر منابع نفتی این کشور باقی بماند.
وی ادامه داد: حتی در مورد اسرائیل هم عده‌ای فکر می‌کردند که بایدن با نتانیاهو تلفنی حرف نخواهد زد ولی ما دیدیم که بعد از یک ماه این اتفاق افتاد اما به هر ترتیب تاخیر در برقراری این تماس به ما نشان داد که اختلاف‌ها همچنان پایدار است. یکی از کشورهایی که از زمان آمدن بایدن به نوعی دچار تحولات جدید شده است، عراق است. چندی پیش حملات راکتی به فرودگاه بین‌المللی اربیل واقع در اقلیم کردستان عراق را شاهد بودیم که به نوعی می‌توان گفت که این اقدام‌ها مسبوق به سابقه است؛ چراکه چندین سال است به بهانه‌های غیرمنطقی و غیر عقلانی این حملات به سفارت آمریکا در بغداد انجام می‌شود و هنوز هم درگیری‌های داخلی و خارجی در عراق ادامه دارد. زمانی که ایالات متحده پایگاه‌های خود را در سراسر عراق تغییر داد و بخشی از نیروهای خود را به پایگاه الحریر واقع در اقلیم کردستان عراق انتقال داد، به صورت کلی همه فکر می‌کردند این اقدام فقط یک جابه‌جایی نیرو به حساب می‌آید.
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با انتقال این نیروها به پایگاه اربیل علناً ما شاهد بودیم که واشنگتن اقدام به گسست امنیت عراق کرد که البته این موضوع یک سناریوی مکمل به همراه خود داشت که محوریت آن تسلیح و تجهیز داعش و نقل و انتقال آنها از سوریه به عراق و بالعکس بود. بر این اساس حملات راکتی به فرودگاه بین‌المللی اربیل را باید سناریوی اصلی با چند هدف مشخص دانست؛ چراکه بر اساس مولفه‌های موجود، راکت‌های شلیک‌شده از داخل اقلیم کردستان به سوی فرودگاه اربیل شلیک شده که همین موضوع نشان دهنده یک پروژه چند ضلعی است. نکته اینجاست که فشار پارلمان و جریانات سیاسی عراق بر واشنگتن برای خروج از این کشور هم یکی از موضوعاتی است که باعث می‌شود آمریکایی‌ها برای ابقای خود در عراق دست به چنین کارهایی بزنند که بدون شک این وضعیت ادامه خواهد داشت. آنها می‌خواهند به افکار عمومی این پیام را مخابره کنند که اگر ما در عراق نباشیم بدون تردید این کشور با مشکلات امنیتی روبه‌رو می‌شود.
زرگر با اشاره به ارسال تجهیزات و تسلیحات ناتو و آمریکا برای داعش افزود: در این راستا منابع امنیتی عراق اعلام کرده‌اند که داده‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ناتو و آمریکا تجهیزات و تسلیحات پیشرفته‌ای را به داعش تحویل داده‌اند و این نشان می‌دهد که ایالات متحده باز هم در حال کلید زدن یک سناریوی خلق و مدیریت بحران جدید در منطقه و عراق است. این روند و اقدام‌های مخرب سیاسی و امنیتی که در اربیل یا بغداد انجام می‌شود به نوعی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در دولت بایدن قرار است در عراق بمانند و حتی ممکن است علاوه بر آنها، ناتو هم نیروهای خود در عراق را افزایش دهد یا اینکه مدت زمان ابقایشان در این کشور بالاتر برود. در دولت ترامپ هم او به دنبال آن بود که نیروهای خود را در عراق نگه دارد ولی قصد او رصد ایران و بازوهای اجرایی آن در منطقه و به خصوص در بغداد بود. بر این اساس بخشی از این سناریو هدف قرار دادن ایران خواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی‌ معتقدند که آمریکایی‌ها قصد دارند از پرونده‌هایی مانند حملات اربیل علیه ایران استفاده کنند تا مثلاً در پرونده برجام یا مذاکرات منطقه‌ای بتوانند به تهران فشار بیاورند و امتیازات بیشتری کسب کنند. اینکه ایران گام اول را برای تنش‌زدایی برمی‌دارد یا آمریکا هنوز مشخص نیست ولی بحث این است که واشنگتن برای تغییر موضع ایران بر سر برجام و مسائل دیگر، دست به اقدام‌هایی خواهد زد. به عنوان مثال ما می‌شنویم که یک‌باره مدعی می‌شوند برخی افراد مرتبط با تهران قصد خرابکاری در اتیوپی علیه سفارت امارات را داشتند. یا مثلاً در یمن می‌بینیم که فشار علیه ایران بیشتر شده و واشنگتن خواهان پایان دادن به جنگ در این کشور است. اینها اقداماتی است که نشان می‌دهد اوضاع و احوال در بغداد پیچیده شده است و حتی معتقدم که آمدن وزیر خارجه قطر به تهران هم به نوعی حامل یک پیام از سوی آمریکا برای ایران بوده است. 

منبع: ایلنا
نام شما

آدرس ايميل شما

علی دایی تکلیفش را با صداوسیما روشن کرد

علی دایی تکلیفش را با صداوسیما روشن کرد

بازی یادبودی که دو روز پیش برای زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره مهرداد میناوند و علی انصاریان ...
خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

شاید کمتر کسی در کشور وجود داشته باشد که در همه حوزه‌ها کار کرده است. اینکه کسی بگوید ...
انتخابات ۱۴۰۰ با قانون فعلی؟!

انتخابات ۱۴۰۰ با قانون فعلی؟!

نمایندگان مجلس که به‌جای بررسی لایحه کارشناسی‌شده دولت ترجیح دادند طرحی سیاسی و در جهت ...
1