تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۴۳۰۸۵۳
کبنا گزارش می دهد؛

"طرح شفافیت آرا" دوباره در مدار قانونی شدن / لایحه بودجه؛ خواست مجلس، نگارش دولت

۰
"طرح شفافیت آرا" دوباره در مدار قانونی شدن / لایحه بودجه؛ خواست مجلس، نگارش دولت
کبنا ؛
لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به خواست مجلس، توسط دولت اصلاح شد و ضمن اعمال نظرات مجلس در آن، قلم دولت در لایحه بودجه با ایده مجلس چرخید و در نهایت نمایندگان به این لایحه رای موافق دادند.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از خبرگزاری خانه ملت، برای دومین بار؛ کلیات لایحه بودجه به ایستگاه بهارستان رسید. لایحه‌ای که چهاردهم بهمن ماه یکبار به دنبال بررسی‌های کارشناسانه نمایندگان رد شده بود، امروز (سه‌شنبه، 27 بهمن ماه) دوباره به خانه ملت آمد، البته این بار دولت کوتاه آمد و تصمیم گرفت اصلاحاتی را که مد نظر مجلسی‌ها بود اعمال کرده و سپس لایحه را تقدیم کند.
نشست علنی روز گذشته در حالی راس ساعت 9 با اعلام رئیس مجلس پس از یک ساعت جلسه غیرعلنی آغاز شد که بررسی کلیات لایحه بودجه سال 1400 به عنوان مهمترین موضوع، در دستور کار قرار گرفت.
قالیباف در ابتدای جلسه جهت اطلاع شهروندان از موضوع جلسه غیرعلنی، گفت: این جلسه رأس ساعت 8 در ارتباط با بررسی بودجه آغاز شد.
رئیس جمهور بار دیگر نیامد!
گویا این بار هم خبری از  حضور رئیس جمهور، برخلاف انتظار نمایندگان نیست هرچند در همان حین که امیرآبادی داشت نامه رئیس جمهور را در رابطه با لایحه بودجه 1400 قرائت می‌کرد نوبخت دوشادوش امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور وارد صحن شد.
نمایندگان گعده گرفتند
از  همین الان می‌توان گعده‌های نمایندگانی همچون فریدون عباسی، رشیدی، نادری، زنگنه، و سید نظام الدین موسوی را به دور یکدیگر و به ویژه به دور برخی از  اعضای کمیسیون تلفیق بودجه همچون شمس الدین حسینی با هدف مشورت برای دادن رای موافق یا مخالف به لایحه مشاهده کرد. برخی نیز در حال چند و چون با نوبخت هستند.
جلسه علنی به صورت رسمی آغاز شد
در همین حین موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد، هر کدام از نمایندگان مخالف و موافق می‌‎توانند در مدت زمان 10 دقیقه مطالب خود را به سمع و نظر نمایندگان و مردم برسانند و این بار بررسی لایحه بودجه ای -که به دنبال تلاش و نفوذ و قدرت نمایندگان توسط دولت اصلاح شد- بدون تامل با نطق علیرضا سلیمی  به‌عنوان نخستین مخالف آغاز  شد او که معتقد است؛ لایحه اصلاحی دولت سوالات بسیاری را ایجاد کرده است، گفت: دولت علت افزایش هزینه کردها در لایحه اصلاحی را شفاف بیان کند.
شاعر مجلس در وصف لایحه می سراید...
همچنین شاعر مجلس؛ سید کاظم دلخوش به عنوان نخستین موافق موافقت خود را با لایحه با خواندن این شعر آغاز کرد؛  باید ننشست و شکوه و زاری کرد/ من معتقدم که می‌شود کاری کرد/ مجلس عزیران بزرگی دارد/ باید که فقط کمی فداکاری کرد.

نطق و سخنرانی مخالفان و موافقان با لایحه بودجه را در ادامه بخوانید.
 
موافقان و مخالفان کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال 1400 کل کشور

مخالفان
سلیمی: دولت علت افزایش هزینه‌‌کردها در لایحه اصلاحی را شفاف بیان کند
وحیدی: بی‌انضباطی مالی گسترده در بودجه وجود دارد/رشد اعتبارات دستگاه‌های دولتی و هزینه‌های جاری
میرسلیم: درآمدهای لایحه بودجه اصلاحی دولت واقعی نیست/درآمدهای مالیاتی به خوبی مشخص نشده است
ایزدخواه: لایحه بودجه دست ما را در مقابل دشمنان می بندد/وابستگی بودجه به نفت در لایحه کماکان پابرجاست
سیاهکلی: دولت برای کاهش کسری بودجه هیچ اقدامی انجام نداده است/ وابستگی به نفت همچنان وجود دارد
موسوی: شیب اصلاحیه لایحه بودجه به سمت محرومیت زدایی نیست
دهقانی: ۵۰ درصد بودجه به نفت وابسته است/ منابع لایحه بودجه پایدار نیست
نظری خانقاه: عدم رفع مشکلات موجود بودجه ۱۴۰۰ در لایحه اصلاحی/ دولت به فکر معیشت اقشار آسیب‌پذیر باشد

موافقان
دلخوش: فرصت مجلس به دولت باعث اصلاح ۷ بخش لایحه بودجه شد
صفری: نمایندگان نسبت به کلیات لایحه نگاه مثبت داشته باشند/اصلاحات مدنظر در کمیسیون تلفیق و صحن صورت می گیرد
بابایی کارنامی: دولت ۶ بند مد نظر مجلس در لایحه بودجه را اصلاح کرده است
حسینی: تمکین دولت را از نظر مجلس به فال نیک می‌گیریم
زنگنه: دولت ۴۰ درصد دغدغه‌های مجلس را در لایحه اصلاح کرد/ دولت متعهد شده ظرف ۶ ماه ارز ترجیحی را حذف کند
گودرزوند چگینی: اشتراکات مثبت لایحه اصلاحی دولت با مصوبات کمیسیون تلفیق/دولت پذیرفت کلیات بودجه دارای نواقصی بوده است
طغیانی: گام دولت در اصلاح لایحه بودجه مد نظر مجلس؛ کمیسیون تلفیق گام بزرگ تر اصلاحی را بردارد
عنابستانی: بودجه دولت براساس اصول مدنظر مجلس اصلاح شده است/ اعداد و ارقام را می توان در مجلس بیشتر اصلاح کرد
رضاخواه: آقای بایدن؛ تحریم ابزاری برای مذاکره با شما نیست؛ درصورت عدم لغو تحریم ها نیز کشور را اداره می کنیم

آزادی خواه: لایحه‌ای که آن را بررسی می‌کنیم چه لایحه‌ای است؟ جدید یا اصلاح قبلی؟
بنابراین گزارش عدم اظهارنظر نماینده دولت پیش از نطق مخالفان و موافقان درباره بررسی کلیات لایحه بودجه سال 1400 انتقاد برخی نمایندگان منجمله احد آزادی خواه را در پی داشت او با طرح این پرسش که باید مشخص شود لایحه‌ای که آن را بررسی می‌کنیم، لایحه جدید است یا اصلاح قبلی، بیان کرد: طبق ماده (133) آیین‌نامه داخلی مجلس اگر این لایحه جدید است، ابتدا باید نماینده دولت درباره آن صحبت می‌کرد و سپس موافقان و مخالفان به اظهارنظر می‌پرداختند؛ البته نامه روحانی درباره بازگشت لایحه ارائه شده اما کسی این لایحه را تقدیم مجلس نکرده است.

قالیباف: لایحه فعلی، اصلاح لایحه بودجه قبلی است
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده ملایر با بیان اینکه ماده (133) آیین‌نامه درباره لوایح معمولی بوده و درباره لایحه بودجه متفاوت است، گفت: در تبصره (3) ماده (182) نیز به روشنی گفته شده است که می‌توان لایحه رد شده را به دولت اعاده کرد؛ اکنون دولت لایحه قبلی را اصلاح کرده و به مجلس ارائه داده لذا این لایحه جدید نیست و اصلاح لایحه گذشته است.

به گفته اهالی رسانه که در طبقه دوم صحن لحظه به لحظه روند بررسی کلیات بودجه اصلاحی 1400 را پوشش می‌دهند، صحن علنی امروز در مقام مقایسه با جلسه قبلی بررسی کلیات بودجه جو آرام‌تری داشته و نمایندگان جنب و جوش کمتری دارند، گویا آن‌ها به اجماع رسیده اند که نشان می داد مجلس توانسته دولت را وادار کند اصلاحات لازم به نفع مردم در بودجه اعمال کند. 

نوبت به دفاع نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه از  کلیات لایحه اصلاح شده دولت رسید؛
نوبخت: دولت طبق نظر مجلس الزامات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را طی ۶ ماه فراهم می کند 
 
 
محمدباقر نوبخت صحن

او برخلاف جلسه قبلی (چهاردهم بهمن ماه) رسیدگی به کلیات لایحه بودجه که طی دفاعیه خود انتقادات تندی را نسبت به عملکرد کمیسیون تلفیق بودجه در اصلاح این لایحه داشت، این بار با بیان اینکه موافقان کلیات بودجه به درستی اشاره کردند که چه اصلاحاتی در بودجه صورت گرفته است، بیانات نمایندگان مخالف با کلیات لایحه بودجه مشفقانه دانست و از این بیانات تقدیر کرد و گفت: دولت پس از رأی مجلس به کلیات بودجه بسیار صمیمانه استقبال کرد و اصلاحات مدنظر نمایندگان را با توجه به تاکیدی که لحاظ کردن مقام معظم رهبری داشتند اقدام شد.

 

استقبال بهارستان از تمکین پاستور به اصلاح بودجه ۱۴۰۰/مجلس کلیات لایحه اصلاح شده بودجه را تصویب کرد
 
کلیات لایحه اصلاح شده بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد

با پایان یافتن سخنان نوبخت، کلیات لایحه بودجه سال 1400 کل کشور به رای گذاشته شد و نمایندگان در واکنش به این موضوع فریاد چهار -چهار، به معنای رای موافق، سر دادند. آن‌ها به دنبال تمکین پاستور به اصلاح بودجه موافقت خود را با کلیات بودجه به طور علنی اعلام کردند و در نهایت کلیات بودجه سال آینده کشور با 211 ‏رای موافق، 28 ‏رای مخالف و 6 ‏رای ممتنع از مجموع  252 نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

 قالیباف: دولت طبق نظر مجلس، ۷ اصلاح مهم را در لایحه بودجه انجام داد
 
دکتر محمدباقر قالیباف صحن در نطق پیش از دستور

رئیس مجلس پس از تصویب کلیات لایحه بودجه رضایت مجلس را از  لایحه اصلاح شده دولت اینگونه اعلام کرد؛ دولت مجددا لایحه اصلاحی بودجه را به مجلس ارائه کرد که طی آن حدود 7 مورد اصلاح صورت گرفت که مجلس نیز امروز با رأی بالایی با اصلاحات موافقت کرد و کلیات لایحه بودجه را به تصویب رساند که اکنون این لایحه جهت بررسی اصلاحات به کمیسیون تلفیق ارسال می شود.

بررسی جزئیات لایحه بودجه؛  یکشنبه هفته آتی در صحن علنی
وی همچنین با اشاره به زمان کمی که برای اتمام بررسی لایحه بودجه وجود دارد، خبر داد: اعضای کمیسیون تلفیق به صورت فشرده، بررسی اصلاحات دولت در لایحه بودجه را تا پایان روز جمعه به اتمام می‌رسانند و صحن علنی یکشنبه هفته آتی وارد بررسی جزئیات می‌شود.
اما اتفاقات مهم صحن علنی امروز به تصویب کلیات لایحه بودجه منتهی نشد چراکه کلیات طرح «شفافیت آرای نمایندگان» که هفته گذشته در دستور کار مجلس شورای اسلامی بود برای تصویب نیاز به دو سوم آرای صحن علنی داشت اما با ۱۵۳ رای و ۶۵ درصد آرای موافق، برای تصویب فقط ۳ رای کم آورد، این بار به دنبال درخواست بیش از  50 نفر از  نمایندگان برای رای گیری مجدد آن، در دستور کار قرار گرفت.
 
گراف شفافیت آرای نمایندگان مجلس

بررسی "طرح شفافیت آرا نمایندگان" مجددا در مدار قانونی بررسی در مجلس قرار می‌گیرد
امیرآبادی در این باره گفت: به استناد ماده ۱۳۰ آیین نامه داخلی مجلس، می‌توان بررسی "طرح شفافیت آرا نمایندگان" را مجددا در مدار قانونی بررسی در مجلس قرار داد. او بیان کرد: طبق ماده 130 آیین نامه داخلی مجلس اگر طرحی مورد تصویب مجلس قرار نگیرد، بدون تغییرات اساسی تا 6 ماه نمی توان آن را در مجلس پیشنهاده کرد، مگر آنکه 50 نفر از نمایندگان تقاضای طرح مجدد آن را داشته باشند. اکنون 50 نفر از نمایندگان درخواست بررسی مجدد این طرح را در مجلس دارند که باید آن را به رأی بگذاریم و نصف به اضافه یک رأی نیاز دارد تا کمیسیون آیین نامه داخلی بتواند آن را مجدد بررسی کند.
در ادامه باز هم فریاد چهار- چهار نمایندگان به معنای دادن رای موافق با این طرح یکی پس از دیگری شنیده می‌شود و در نهایت "طرح شفافیت آرای نمایندگان" مستند به ماده 130 آیین نامه داخلی به رأی گذاشته شد و با 187 رأی موافق، 38 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در صحن تصویب شد. این میزان رای نشان دهنده آن است که در قیاس با رای‌گیری پیشین که فقط 3 رای برای تصویب با دو سوم آراءکم داشت، این طرح 34 رای موافق بیشتری از نمایندگان کسب کرد. 

شفافیت به سبک عکس گرفتن 
از حواشی قابل توجه این رای‌گیری، می‌توان به عکس گرفتن نمایندگان با گوشی های همراه خود از صفحه رای گیری‌شان اشاره کرد که این مهم نشان از اشتیاق نمایندگان برای شفاف سازی آراء دارد.
حول و حوش ساعت 11 و 30 دقیقه بود که قالیباف ریاست مجلس را به نیکزاد نایب خود سپرد، نیکزاد نیز به محض قرار گرفتن در جایگاه ریاست توضیحات تکمیلی درباره کم و کیف بررسی لایحه بودجه در  کمیسیون تلفیق و صحن علنی  ارائه کرد، او با بیان اینکه مجلس از یکشنبه هفته آینده به صورت سه شیفت وارد بررسی لایحه بودجه 1400 خواهد شد، گفت: همچنین پنج‌شنبه آینده 13 رجب و مصادف با ولادت حضرت علی (ع) است بنابراین نمایندگان می‌توانند پنج‌شنبه و جمعه آینده هم برای سرکشی به حوزه انتخابیه خود بروند.

ساعت از  11 و 30 دقیقه گذشته و تعداد کسانی که کتابچه آیین نامه داخلی مجلس را به نشانه درخواست گرفتن نوبت تذکر بالا بردن بسیار به چشم می‌خورد. گویا تذکرات آیین نامه‌ای متعددی در  راه است...


تذکرات آیین نامه ای و شفاهی
 
تذکرات شفاهی نمایندگان

رئیسی: قطع آب شرب مردم سیریک را با مشکل جدی مواجه کرده است
جعفری بروجنی: بیش از ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب از سد زاینده‌رود رها شده است
یوسفی: حاصل تصمیمات شبانه پرتقال و خیار ۲۰ هزار تومانی است
محمدیاری: نمایندگان در ارائه پیشنهادات بودجه، اعتبارات عمرانی مناطق محروم را مدنظر داشته باشند
نقدعلی: وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در بحث انتقال آب اصفهان قصور می‌کنند/ آب یک موضوع ملی است
پاک فطرت: بودجه پیش رو بودجه‌ای تورم زا است/لزوم اصلاح ساختار بودجه در راستای تولید اشتغال پایدار
زنجانی: ۸۰۰ هزار تن سیب کشاورزان آذربایجان غربی به دلیل بی‌تدبیری روی دستشان مانده است
پورابراهیمی: گزارش عملکرد شفاف از هزینه‌کرد یک میلیارد یورویی ستاد مقابله با کرونا ارائه شود
حمزه شلمزاری: ایجاد تونل سوم کوهرنگ خشکی قنات ها و مهاجرت های دسته جمعی را به همراه داشته است
راستینه: مخالف انتقال آب نیستیم/ حقوق مردم باید رعایت شود

زنگ پایان نشست علنی به صدا درآمد
در نهایت پس از 4 ساعت بررسی کلیات لایحه بودجه و طرح شفافیت آراء نمایندگان زنگ پایان نشست علنی مجلس شورای اسلامی راس ساعت 12 و 02 دقیقه به صدا درآمد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1