تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : ۴۳۰۷۶۶
در جلسه ویدئو کنفرانس با وزیر نیرو مطرح شد؛

سند سازگاری با کم ‌آبی کهگیلویه وبویراحمد تصویب شد

۰
سند سازگاری با کم ‌آبی کهگیلویه وبویراحمد تصویب شد
کبنا ؛
حسین کلانتری گفت: برنامه‌های سازگاری با کم‌ آبی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر نیرو در بیست و یکمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم ‌آبی بررسی و تصویب شد.
به گزارش کبنا نیوز از مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز یکشنبه (26 بهمن ماه) در جلسه ویدئوکنفرانسی با وزیر نیرو، با تقدیر و تشکر از دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو که توجه ویژه به استان دارد تاکید کرد: برای تسریع در روند اجرای سد تنگ سرخ بویراحمد نیازمند مساعدت وزیر نیرو هستیم.
حسین کلانتری در جلسه کارگروه طرح سازگاری با کم آبی کشور برگزار شد، افزود: سالانه به طور میانگین استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ میلیارد متر مکعب آب کشور را دارد که از این میزان ۸ میلیارد مترمکعب روان آب و تنها یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در استان استفاده می شود.
وی از وزیر نیرو درخواست افزایش تخصیص آب استان از حوزه کارون را داشت و اظهار داشت: در حوزه کارون اجازه برداشت آب جهت نیاز استان در بخش‌های مختلف به خصوص صنعت، کشاورزی و خدمات داریم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تامین منابع آب را در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت جدی پیگیری می کنیم.
کلانتری تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌ های پرآب کشور است اما در صورتی که با خشکسالی مواجه شویم، برای تامین آب شرب شهر یاسوج، مرکز این استان با مشکل جدی مواجه می شویم و در این صورت باید با تانکر سیار به این شهر آبرسانی شود که در همین راستا تسریع در اجرای سد تنگ سرخ بویراحمد ضروری است و نیازمند توجه وزیر محترم نیرو است.
وی ادامه داد: ماده ۵۶ سد تنگ سرخ شهرستان بویراحمد انجام شده، موافقت دو بانک عامل این سد را گرفته ایم و قرار است که در این خصوص جلسه ای با برخی دستگاه‌های دیگر داشته باشیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: سد تنگ سرخ بویراحمد در کمتر از دو سال آینده تکمیل و بهره برداری می رسد.
کلانتری تاکید کرد: در خصوص سد آبریز انتظار داریم که وزیر نیرو در زمینه مجوز ماده ۲۳ ما را کمک کند این سد آب مورد نیاز بخش عمده ای از شهرستان کهگیلویه در بخش‌های صنعت، کشاورزی و شرب را تامین می کند.
وی اظهار داشت: موضوع ماده ۵۶ اراضی کشاورزی دشت امامزاده جعفر شهرستان گچساران و دشت خان احمد شهرستان باشت را اخذ کرده‌ایم و هم اکنون پیگیر تامین منابع این طرح‌ها هستیم که انتظار داریم وزیر نیرو مساعدت و کمک لازم را در تامین آب این دو دشت داشته باشد.
وی ادامه داد: در تلاش و پیگیر هستیم که آینده آبی استان کهگیلویه و بویراحمد را به صورت بلند مدت ببینیم.
مدیرکل دفتر مديريت مصرف و ارتقاي بهره‌وري آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با اشاره به اینکه برنامه سازگاری با کم ‌آبی استان کهگيلويه وبويراحمد ارائه شد، گفت: پيش از اين کليات اين برنامه در پنجاه و نهمين جلسه کميته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌ آبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی کلیه دستگاه‌ها، اين برنامه در جلسه بيست و يکم کارگروه ملی به تصویب رسید.
وزیر نیرو در بیست و یکمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم ‌آبی که با حضور نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم ‌آبی، استانداران، مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ ای، آب و فاضلاب، سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها کهگیلویه وبویراحمد، سمنان و زنجان برگزار شد، بر ضرورت مدیریت به هم پیوسته منابع آب به ‌ویژه در مناطقی با اقلیم خشک و توزیع مکانی و زمانی متغیر بارش تاکید کرد.
رضا اردکانیان، حل مسائل آب را در گرو نگرش فرابخشی به این موضوع دانست و بیان کرد: با فاصله گرفتن از بخشی ‌نگری و لحاظ کردن پیوستگی میان بخش‌های مختلف، بایستی در خصوص این مهم چاره ‌اندیشی شود.

بنفشه زهرایی افزود: در اثر اجرای برنامه سازگاری با کم‌ آبی استان کهگيلويه و بويراحمد ۵۸,۷۴ ميليون مترمکعب صرفه‌جويی حاصل خواهد شد که ۳۷.۴۴ ميليون مترمکعب آن کاهش برداشت از منابع آب زيرزمينی و ۲۱.۳ ميليون مترمکعب نيز کاهش برداشت از منابع آب سطحی خواهد بود. 
وی اظهار داشت: شرکت آب منطقه ‌ای با اجرای اين برنامه ۲۹ ميليون مترمکعب کاهش برداشت از منابع آب زيرزمينی را انجام خواهد داد که ۱۵ ميليون مترمکعب از اين صرفه‌ جويی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.
زهرایی تصریح کرد: شرکت‌های آب و فاضلاب، شهرداری‌ها و صنعت، معدن و تجارت به ترتيب ۷,۱۵، ۱.۰۵ و ۰.۲۴ ميليون مترمکعب طی برنامه سازگاری با کم ‌آبی استان کهگيلويه وبويراحمد برداشت آب از منابع آب زيرزميني را کاهش خواهند داد. 
وی گفت: شرکت آب منطقه‌ ای و سازمان جهاد کشاورزی با اجرای برنامه سازگاری با کم ‌آبی در استان کهگيلويه و بويراحمد به ترتيب صرفه‌ جويی ۱۵ و ۶,۳ ميليون مترمکعب از منابع آب سطحی را انجام خواهند داد.
وی یادآور شد به منظور اجرای برنامه‌های تغذيه مصنوعی و پخش سيلاب و عمليات‌های آبخيزداری و آبخوان ‌داری، شرکت آب منطقه ‌ای و اداره کل منابع طبيعی و آبخيزداری استان کهگيلويه و بويراحمد به ترتيب اثربخشي ۴ و ۲۴,۵۲ ميليون مترمکعبی بر منابع آب زيرزمينی خواهند داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1