تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۴۳۰۷۵۴
در نشست علنی امروز (سه شنبه 28 بهمن ‌ماه) مجلس شورای اسلامی؛

متن کامل لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور منتشر شد + فایل

۰
متن کامل لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور منتشر شد + فایل
کبنا ؛کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در جلسه امروز تصویب و جزئیات آن از یکشنبه هفته آینده در صحن علنی بررسی می‌شود، براین اساس متن کامل آن منتشر شد.
به گزارش کبنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 28 بهمن ‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه با تغییرات اصلاحی دولت برای سال 1400 کل کشور پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، با کلیات این لایحه با 211 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 6  رأی ممتنع از مجموع 252 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 مجلس از فردا صبح جلسات خود را برای بررسی جزئیات بودجه آغاز می‌کند تا بتواند گزارش این کمیسیون را تا یکشنبه هفته آینده تکمیل کند. مجلس شورای اسلامی از روز یکشنبه(3 اسفند ماه) به صورت سه شیفت روند بررسی جزئیات بودجه را در صحن علنی شروع می‌کند تا بتواند پیش از پایان سال بودجه مصوب را برای اجرا به دولت ارسال کند.
 
بودجه دولت براساس اصول مدنظر مجلس اصلاح شده است
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس گفت: پیش از این دولت یک لایحه مشکل دار به مجلس ارائه کرده بود که نمایندگان به حق و با اطلاع آن را رد کرده و دولت بار دیگر یک اصلاحیه به مجلس ارائه کرده که براساس اصول تدوین شده اصلاح شده است.
علی اصغر عنابستانی در نشست علنی امروز (سه شنبه 28 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه با تغییرات اصلاحی دولت برای سال 1400 در موافقت با کلیات این لایحه، گفت: کشور نمی تواند بدون بودجه بماند و بودجه چوب تادیب دولت است، پیش از این دولت یک لایحه مشکل دار به مجلس ارائه کرده بود که نمایندگان به حق و با اطلاع آن را رد کرده و دولت بار دیگر یک اصلاحیه به مجلس ارائه کرده که براساس اصول تدوین شده اصلاح شده است.
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس با بیان اینکه قطعا اصلاحات دولت در بحث اعداد و ارقام مطلوب ما نیست اظهار کرد: همین که دولت در بسیاری از موارد مجاب شده و پذیرفته اصلاحاتی را انجام دهد، یک قدم بسیار بزرگ است. به طور مثال دولت پذیرفته که ارز 4200 تومانی و یا همان ارز رانتی را حذف کند بنابراین پذیرش دولت یک قدم در برابر مقاومتی بود که پیش از این انجام می داد.
 اعداد و ارقام را می توان در مجلس بیشتر اصلاح کرد
وی تاکید کرد: دولت در اصلاحیه بودجه میزان فروش نفت را واقع دیده و میزان 2300 بشکه را تعدیل کرده است، همچنین نرخ تسعیر ارز را براساس نرخ واقعی ببیند و نه به موجب نرخ تکلیفی که خودش مشخص می کرد. دولت پذیرفته باید به هر شکلی کسری تراز عملیاتی را کاهش دهد قطعا کسری تراز عملیاتی موجب تورم شده و تورم یعنی دزدی از جیب فقرا و ما باید تورم را کاهش دهیم.
عنابستانی ادامه داد: تورم 65 درصدی وجود دارد و حتی افزایش حقوق 25 درصدی هم باز باید 40 درصد از جیب فقرا به دلیل تورم کم کرد. بنابراین کسری تراز عملیاتی کاهش پیدا کند. دولت این موضوع را پذیرفته اگر چه باز هم میزان کمی در این موضوع اقدام کرده است.
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس تصریح کرد: کمیسیون تلفیق می تواند بعد از تصویب کلیات اصلاحات لازم را انجام داده و رقم کسری تراز عملیاتی را بیشتر کاهش دهد، دولت پذیرفته که باید هزینه های جاری خود را کاهش دهد و این را با یک عدد کم 40 هزار میلیارد تومان اعمال کرده که این موضوع می تواند زمینه ای باشد برای کاهش بیشتر هزینه های جاری در کمیسیون تلفیق و این پذیرش دولت می تواند ادامه پیدا کند.
وی بیان کرد: دولت پذیرفته که باید سهم بیشتری به درآمدهای مالیاتی اختصاص دهد و همچنین پذیرفته که باید اتکای درآمدهای مالیاتی را از مالیات مستقیم به سمت پایه های دیگری از مالیات ببرد و اینکه بتوان اتکای به مالیات را به سایر مالیات ها مانند مالیات بر عواید سرمایه، زمین، خانه و ماشین های لوکس و ... هدایت کنیم.
عنابستانی تصریح کرد: دولت پذیرفته در بحث حقوق های بالا سقفی را تعیین کند و مقاومت دولت طی این چند سال اکنون شکسته شده واین موضوع بیانگر آن است که مجلس توانسته دولت را تادیب کرده و به آن بقبولاند که برای حداقل و حداکثرحقوق سقفی را مشخص کند. همچنین دولت پذیرفته که میزان فروش اوراق مالی را کاهش داده و آن را به 128 هزار میلیارد رسانده است.
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس در پایان تاکید کرد: تمامی موارد اصلاح شده توسط دولت در لایحه بودجه ارائه شده بیانگر آن است که مجلس توانسته اصول خود را به خوبی پیش ببرد البته میزان اصلاح اعداد نیاز به اصلاحات بیشتری دارد که می توان در مجلس آن را اعمال کرد.

دولت طبق نظر مجلس الزامات حذف ارز ترجیحی را طی ۶ ماه فراهم می کند
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در لایحه بودجه گفت: دولت طبق نظر مجلس الزامات حذف ارز ترجیحی را طی ۶ ماه فراهم می کند.
محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (سه شنبه 28 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه با تغییرات اصلاحی دولت برای سال 1400، ضمن تقدیر از بیانات مشفقانه نمایندگان مخالف با کلیات لایحه بودجه عنوان کرد: همچنین از موافقانی که استدلال های بسیار قوی  و محکمی در خصوص جهت گیری های اصلاحیه بودجه داشتند جداً قدردانم.
وی با اشاره به موضوع بخشنامه طول سال مالی و اتمام آن در 29 اسفند که از جانب ریاست مجلس مورد سوال قرار گرفت گفت: طبق برنامه ریزی که سازمان برنامه و بودجه انجام داد برای ایجاد تسهیل و افزایش بهره وری اعتبارات اگر این زمان محدود به 29 اسفند شود بسیاری از دستگاه ها اقدام به سرعت بخشی در جذب هزینه ها می کنند که این سرعت بخشی لزوما منجر به بهبود کار نخواهد شد به همین جهت روز گذشته بخشنامه ای صادر شد که این بخشنامه را تقدیم رئیس مجلس خواهم کرد و دستگاه های اجرایی با همان روال سابق کار خود را ادامه خواهند داد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه موافقان محترم کلیات بودجه به درستی اشاره کردند که چه اصلاحاتی در بودجه صور گرفته است افزود: دولت پس از رأی مجلس به کلیات بودجه بسیار صمیمانه استقبال کرد و اصلاحات مدنظر نمایندگان را با توجه به تاکیدی که لحاظ کردن مقام معظم رهبری داشتند اقدام شد.
وی اضافه کرد: پس از بازگشت بودجه ما فرصت داشتیم منابع مربوط به مابه التفاوت بالای 20 درصد را اصلاح کنیم و حداقل 40 هزار میلیارد تومان از این محل سقف منابع لایحه تقلیل پیدا کرد.
نوبخت یادآور شد: در مواردی همچون آبخیزداری و شرکت های دانش بنیان نیز که در سقف جداول قرار گرفته بود دقیقا مدنظر مجلس اصلاح شد اما همه این اقدامات همراه با کاهش هزینه صورت گرفت.
این مقام مسئول دردولت دوازدهم ادامه داد: هر چند 53 هزار میلیارد تومان مصارف را برای تبصره 4 در ارتباط با تقویت بنیه دفاعی افزایش دادیم اما 40 هزار میلیارد تومان صرفه جویی در سایر هزینه ها انجام شد.
نوبخت گفت: در اصلاحیه قبلی همه 53 هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق تأمین می‌شد اما با  توجه به نظر نمایندگان این موضوع به حداقل ممکن کاهش یافت.
وی اظهار کرد: در واقع 35 هزار میلیارد تومان از حجم فروش اوراق کاهش یافته است؛ به نوعی ضمن کاهش هزینه‌ها، برای بهره‌مندی از منابع نیز در بخش فروش اوراق شاهد کاهش هستیم که یکی از ویژگی‌های این بودجه به شمار می‌رود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور افزود: با توجه به تلاش‌های کمیسیون تلفیق مجلس، هماهنگی‌های مناسبی با وزیر اقتصاد صورت گرفت و حداقل 49 هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی و سایر موارد افزایش یافت؛ به عبارتی نه تنها مقدار فروش نفت را افزایش ندادیم بلکه منابع درآمدی جدیدی از محل‌های مناسب شناسایی و افزایش یافت.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین با توجه به نگرانی‌هایی که برخی از منفی بودن تراز عملیاتی داشتند، با اصلاحیه صورت گرفته 34 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفت و کسری یاد شده جبران شد.
نوبخت بیان کرد: با توجه به اینکه نباید تکانه جدیدی به بازار کالا و قیمت‌ها وارد شود توافق شد در 6 ماهه اول ارز ترجیحی حفظ شود اما در راستای نظر برخی از افراد مبنی بر یکسان‌سازی قیمت ارز و شفاف‌سازی در این حوزه بسترها آماده می‌شود تا علاوه بر اینکه به قیمت‌ها تکانه جدیدی وارد نشود، این حوزه نیز اصلاح شود.
وی اظهار کرد: در واقع باید یادآور شد جلوگیری از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و تورم هدف مشترک مجلس و دولت است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور افزود: البته تلاش‌های دولت صرفاً به محدود کردن افزایش قیمت‌ها با توجه به افزایش قیمت ارز محدود نخواهد شد بلکه تلاش خواهیم کرد کاهش قدرت خرید کارکنان دولت را جبران کنیم.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بر این اساس علاوه بر افزایش 25 درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان، منابع مناسبی برای پرداخت پاداش بازنشستگان در ماه پایانی امسال و سال آینده لحاظ شده تا جای نگرانی وجود نداشته باشد؛ همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان در سال 1400 نیز ادامه خواهد یافت.
نوبخت بیان کرد: باید یادآور شد مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز در این اصلاحیه دیده شده و جای نگرانی نیست و طبق توافقات صورت گرفته اجرایی خواهد شد.
وی اظهار کرد: می‌توان یادآور شد با توجه به سفر صورت گرفته به کردستان و جلسه با معلولان، فرصت مجددی در اصلاحیه فراهم شد تا قانون حمایت از معلولان در این بودجه تقویت شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور افزود: رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در جلسه با اعضای شورای عالی اقتصادی تأکید بر طراحی نظام تأمین اجتماعی داشتند از این رو منابع مالی این نظام جامع در اصلاحیه پیش‌بینی شده است.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین باید گفت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نیز درخواست همسان‌سازی حقوقشان با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتند که این موضوع نیز در اصلاحیه دیده شده است.
نوبخت بیان کرد: اگرچه با ارجاع لایحه بودجه فرصت‌ها را محدود کرد اما آثار مثبتی در لایحه به همراه داشت تا بتوانیم با همکاری و همدلی دولت و مجلس سال 1400 را خوب شروع کنیم.
وی اظهار کرد: در واقع با این همدلی هدفی که بدخواهان در تلاش بودند با پایین آوردن آستانه تحمل مردم به دست بیاورند را از بین خواهیم برد.

لایحه بودجه باید در تلفیق چکش کاری شود
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه اصلاح شده توسط دولت همچنان نمی‌تواند پاسخگوی مسائل بودجه‌‎ای کشور باشد لذا حتما باید در تلفیق چکش کاری شود.
علیرضا سلیمی با اشاره به برخی از ایراداتی که همچنان در لایحه بودجه پس از اصلاح توسط دولت وجود دارد، گفت: متاسفانه موضوعاتی مهمی همچون حمایت از معیشت مردم و رفع تبعیض در بودجه همچنان در بودجه لحاظ نشده‌اند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس توقع اصلاح ساختاری بودجه را از دولت داشت، گفت: با توجه به اینکه دولت 2 سال است بر روی موضوع اصلاح ساختار بودجه مانور می‌دهد انتظار بود؛ این اصلاحات ساختاری را در لایحه بودجه 1400 لحاظ کند اما متاسفانه تغییر چندانی در ساختار لایحه اصلاح شده‌ای -که امروز به مجلس تقدیم کرد- دیده نمی‌شود.
حمایت از معیشت مردم حلقه مفقوده لایحه بودجه ۱۴۰۰
وی بودجه تهیه شده را تورم‌زا دانست و گفت: در مسائل مهمی مانند وابستگی بودجه به نفت و کمک به معیشت مردم تغییر معناداری دیده نمی‌شود ضمن اینکه نحوه توزیع ارز شفافیت لازم را ندارد لذا نگرانی ادامه استفاده افراد خاص از منابع عمومی وجود دارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همچنان اشکالات جدی در موضوعاتی مانند واگذاری‌ها و انتشار اوراق -که به معنای آینده فروشی است- در این اصلاحیه دیده می‌شود، اظهار کرد: معتقدم این بودجه نمی‌تواند پاسخگوی مسائل بودجه‌‎ای  کشور باشد لذا حتما باید در تلفیق چکش کاری شود.

اصلاح بودجه توسط دولت، پیروزی برای مجلس یازدهم است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه حدود نیمی از اصلاحات مدنظر مجلس توسط دولت در اصلاحیه بودجه اعمال شده است، گفت: تغییرات انجام شده در اصلاحیه بودجه، پیروزی بزرگی برای مجلس یازدهم و ملت به شمار می‌رود.
محسن زنگنه  با بیان اینکه حدود نیمی از اصلاحات مدنظر مجلس توسط دولت در اصلاحیه بودجه اعمال شده است، گفت: مجلس با انجام وظیفه قانونی و رد کلیات به کشور این پیام را داد که بودجه دولت دارای ایرادات زیادی بوده و طی دو هفته آن را مجاب به تحویل اصلاحیه کرد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت نکات قابل توجهی را  در اصلاحیه بودجه مورد توجه قرار داده است، افزود: دولت در اصلاحیه بودجه 40 هزار میلیارد تومان از هزینه‌ها را کاهش داده و این اتفاق و نکته مثبتی است.
وی ادامه داد: همچنین مالیات‌ها را 25 هزار میلیارد تومان افزایش داده و بندی را در بودجه در مورد حقوق گمرکی پیش‌بینی کرده که بر اساس آن وظیفه دارد حقوق گمرکی را تعدیل کند و این اقدام هم پیروزی بزرگی است یعنی همان دولتی که به دنبال افزایش حقوق گمرکی بود نسبت به تعدیل آن اقدام کرد.
نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس یازدهم یادآور شد: همچنین در تبصره یک، ارز ترجیحی را کاهش و آن را برای حوزه عمرانی پیش‌بینی کرده به گونه‌ای که اعتبارات این حوزه 20 درصد افزایش یافته در واقع دولت 200 تا 250 هزار میلیارد تومان در اصلاحیه تغییرات ایجاد و همچنین بسیاری از تبصره‌هایی که بی‌انضباطی بودجه را افزایش می‌داد حذف کرد بنابراین تغییرات انجام شده در اصلاحیه بودجه، پیروزی بزرگی برای مجلس یازدهم و ملت به شمار می‌رود.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
فایل های مرتبط
1